БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

РАЗБИРАНЕ И
ИНТЕРПРЕТАЦИЯ

НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

ЗА КАПИТАЛИЗМА И ДЕМОКРАЦИЯТА
Момчил Баджаков

Капитализмът не е просто нова обществено-икономическа формация, която следва феодализма, както твърди марксистката догматика. Капитализмът е нова глобална цивилизация, която преодолява остатъчното варварство в предишните локални цивилизации. Преодоляването на тези стари варварства не става за един ден, а очевидно заема цяла историческа епоха. Тези стари варварства са свързани с преодоляването на господстващите отношения на лична зависимост между хората, с ограничаване на неограничените преди държава, политическа власт и политически елити. Капиталистическата връзка ликвидира политическите режими, съществуващи под формата на монархия или тирания, на аристокрация или олигархия. Това означава, че връзката между капитал и демокрация, макар и косвена, все пак съществува. Но може да се появи само след изпълнението на няколко предварителни и необходими условия:

1. Създадена пазарна икономика с гарантирана частна собственост;
2. Натрупване на икономическо благоденствие като следствие от предимствата на пазарната връзка и гарантираната частна собственост в резултат и на правилна държавна регулация на икономическите отношения;
3. Постепенно изграждане на независимо от държавата гражданско общество, което в хода на своята еманципация изисква превръщането на авторитарната държава в демократична.

Историческият опит ясно показва, че в процеса на модернизация първоначално изгражданата демокрация е елитарна, а не „масова”. Впрочем , ако бъдем откровени, „власт на народа“ никога не е имало, няма и няма да има. Възможна е власт на тълпата, или охлокрация, както са я описали Платон и Аристотел. За тях демокрацията е власт на мнозинството в интерес само на това мнозинство. Но и в древността, а и днес власт на мнозинството няма  и не може да има, просто защото управляващите по определение са малцинство. А „пълна демокрация“ или „полития“ няма как да има, защото власт на мнозинството в интерес на всички означава практически „всички да са на власт“, но тогава няма да има кой да се подчинява, а няма да има и опозиция, а това означава, че демокрацията се е превърнала в своята противоположност.

Ограничаването на демокрацията и постепенното премахване на тези ограничения е било разумно, защото „масовата демокрация“, избухвала тук и там по света, обикновено след кървави революции, е водело до фатални за обществата и държавите последици. Затова управляващите класи чрез редица политически механизми – т.нар. цензови ограничения (имотно състояние, възраст, пол, образование, семейно положение и др.)  са ограничавали достъпа до властта и управлението на по-широки обществени слоеве. Следователно става дума за дълъг исторически преход от аристократична и елитарна към плуралистична и масова демокрация.

Предупрежденията на Платон и Аристотел, че демокрацията е „неправилна форма на управление”, и при прехода към модерност са в сила по простата причина, че демокрацията има за основен принцип мажоритарианизма, който означава, че „мнозинството винаги има право“. Това по принцип ограничава правата на малцинството, т.е. на опозицията, а това от съвременна гледна точка не е съвсем демократично.

Друга аксиома на демокрацията е, че тя „се постига само с демократични средства“. Тази аксиома практически никога не е работила. В хода на модернизацията на традиционните общества в демократични най-често използваните политически средства са били превратите, бунтовете, въстанията, революциите, т.е. по-често основно средство за демократизация е било насилието. Затова ранните демокрации можем да определим по-скоро като коерсивни (принудителни, насилствени), отколкото като установявани с мирни и ненасилствени средства.  Вследствие от което се е получавала коерсивна власт на мнозинството над малцинството. Ненасилието от идеал се е превръщало във факт едва след като вече се е установил (полу)демократичен политически режим. С други думи достигало се е до демократична власт със силови средства, за да може на по-късен етап да се задейства принципа на ненасилието.

Друга аксиома е, че за да има демокрация е нужно да има демократи. Наистина за установяване и функциониране на демократичен режим са необходими демократи. Правило, което никога досега не е оспорвано е, че демокрацията се установява от демократи с демократични средства. За съжаление историческият опит сочи, че не демократи, а или аристократични, или революционни елити са установявали демократични режими. Примерите за мирни преходи към демокрация са изключително редки, за установяването на демократичен режим от демократи и само с демократични средства се е изисквало дълго историческо време, а ненасилието никога не е било необратим господстващ принцип. Особено при яростна съпротива на автократичните сили. Едва на много по-късен исторически етап в принцип на демокрацията се превръща защитата на правата на политическите малцинства като неотменимо допълнение към принципа за власт на мнозинството.

Затова и още от античността аристокрацията, властта на най-добрите, на елита, служещ на общото благо е била не само „правилна”, но и единствено възможна на практика форма на управление, сравнима с модела на елитарна демокрация, който е най-близо до идеала на модерната либерална демокрация. И както израждането на аристокрацията в олигархия е било често срещано явление в античността, така и израждането и деградацията на елитарната демокрация в олигархия представлява актуална съвременна опасност.

Т.нар. „полития“ на Аристотел е съпоставима с днешните представи за всеобща и масова демокрация – утопична днес както и самата полития в античността. Властта на тълпата - охлокрацията - е много по-възможна и съпоставима със съвременната популистка демокрация. Става дума за сходни форми на практическо израждане и опошляване на демокрацията.  Реализираният аристократичен идеал на Перикъл за демокрация в античността е съпоставим с днешните форми на елитарна демокрация. Аристократичната демокрация в миналото и елитарната демокрация днес са единствено възможните практически демократични форми, които в най-голяма степен се доближат до „демократичния идеал“. Дори когато в краткия период на управлението на Перикъл, аристокрацията почти прераства в полития или „демокрация за всички”, става ясно, че най-правилната демократична форма е всъщност аристократична. Днес елитарната демокрация се разглежда и като противоотрова на популизма, който може да доведе до охлокрация, а оттук – до нови форми на авторитаризъм. С други думи от античността до днес просветено и справедливо управление на „най-добрите” в полза на общото благо се оказва единственото възможно демократично управление, което  превръща демокрацията в „най-лоша“, но единствено възможна форма на управление, която не може да бъде заменена с нищо по-добро.

Раждането на демокрацията, от друга страна не е еднократен, а вековен исторически процес – за формирането на модерните най-развити демокрации са били необходими поне два века – така е и във Великобритания (фактически създаването на английската модерна демокрация започва от Magna Charta Libertatum и английския парламент още през ХІІІ-ти век и приключва чак с епохата на Маргарет Тачър), и в САЩ (Американската демокрация преодолява последните остатъци от сегрегация чак по времето на Роналд Рейгън), и във Франция (френската демокрация придобива днешната си форма чак след ерата на де Гол).

Но модерността променя и отношението към старата аристокрация – буржоазните революции са били и антиаристократични. Те са довели до смяна на предишната аристокрация, така и на представата, че аристократите са „най-добрите”. На тяхно място се поставя искането за нов „буржоазен“, т.е. граждански елит, който се формира не по наследствен път от „най-добрите и най-достойните” по произход, а от излъчени с избори – т.е. по повече или по-малко демократичен път. Регулацията на този подбор е ставала първоначално чрез цензови ограничения – най-вече такива, ограничаващи достъпа до властта на по-бедните и по-необразовани слоеве от населението. Така новият елит, „избраниците на народа” стават не най-добрите, не най-достойните, а онези, които успяват да намерят начин да бъдат избрани. А това най-често са били хора с възможности – не само интелектуални, но по-често икономически - да се възползват от демокрацията, поради своето в място преди всичко в икономическата йерархия. Предимствата на пазарната икономика и частната собственост като стимул и условие за просперитет са били не за всички, а за тези, които са могли да се вместят в „правилата на икономическата игра“, за да заемат и своето подобаващо политическо място в обществената йерархия.

И до днес се смята, че това е несправедливо, защото е ставало в ущърб на ощетените в икономическо, образователно и културно отношение слоеве от населението. А това е водело до разрастване на социалното неравенство. Което пък става основание за бунтове, въстания и революции и в крайна сметка е причина за появата на социалистическото политическо течение, което се самоопределя като идеология на това практическо мнозинство от населението.

Като противодействие на тенденцията икономическото неравенство да засили политическите неравенства се появява и постепенно набира сила изискването за преодоляване и премахване на цензовите ограничения и създаване на „масова демокрация” – демокрация, до плодовете на която могат да се домогнат и по-бедните и по-необразованите слоеве на населението.  Англия е типичен пример за постепенно премахване на тези ограничения – от 1802 г. когато избирателни права имат 3% от населението до 1919 година когато избирателни права получават всички, навършили 21 години, включително и жените.

Постепенно, с разширението на гражданските права, със създаването на нови модерни демократични институции и на съответните механизми за гарантиране на равенството пред закона, свободата на словото и останалите права и свободи, се установява съвременният либерално-демократичен режим, който позволява обхващане в демократичния процес практически на всички слоеве от населението, включително и социалното дъно. Това създава и опасност демокрацията от елитарна да се преобразува в популистка, или в охлокрация, ако използваме Платоновия термин. И това действително се превръща в истинска заплаха за самите устои на демокрацията. Така да се каже пълната демокрация води до поява на някои от нейните вътрешни или „интимни” (по думите на Цветан Тодоров) нейни неприятели - това са месианството (износ на демокрация със силови средства), ултралиберализмът и популизмът.

Наистина историческият опит показва, че самомнението на демократите, че демокрацията може да поникне „от само себе си“ и на недемократична почва и да се задържи (естествено със силови средства) е особено актуална. Това е и една от основните критики не само на интимните, но и на външните врагове на демокрацията, които определят това като „либерален тоталитаризъм“. Ултралиберализмът от своя страна абсолютизира ролята на икономиката, неглижира демокрацията като пречка пред „пълната свобода“. Опасността елитарната демокрация да се преобразува в популистка, днес много лесно се реализира на практика.

Всичко това поставя големия въпрос – Възможно ли е кризата на съвременния модел на либерална демокрация да бъде преодоляна по начин, който изключва възможността демокрацията да се превърне в своята противоположност?

Ако приемем ,че под „капитализъм“ разбираме общество, в което водеща социална връзка става пазарът, това не означава, че личните зависимости веднага губят своето значение. Капитализмът се основава на индивидуалния егоизъм на агентите на пазара. Но капитализмът не е само пазар и не "пазарният фундаментализъм" е негово водещо правило. Капитализмът се оказа (за нещастие на марксистите и техните верни ученици – нацистите) много по-пластичен. Ако беше основан само върху индивидуалния егоизъм, антикапиталистите отдава да го бяха погребали. Но капитализмът се основава най-вече на доверието между тези "агенти на пазара" - уж крайни индивидуалисти. Без връзката си с ценностите на общочовешкия морал и най-вече доверието, капитализмът отдавна би бил забравен. Въпросът е, че в условията на глобален капитализъм, който все още не се е превърнал в глобална цивилизация, се проявяват силно диспропорциите между свободата, които капиталът изисква и икономическите неравенства, които пазарът (свързан с наличието на икономическа и политическа свобода) не само не премахва, но увеличава. Един от недостатъците на съвременния модел на връзка между пазар и либерална демокрация е липсата на ефективни форми за ограничаване на неравенствата при всяко разширение на свободите от десни правителства. Както и обратно – намаляването на подоходните неравенства от леви правителства винаги досега е било свързано с ограничаване и на пазара, и на демокрацията. 

Тогава възниква и въпросът как равенството пред закона да бъде гарантирано така, че естествените неравенства между хората да не са толкова крещящи и нарастващи. И как икономическите елити да не подменят ролята на политическите елити. Защото пазарът не може да подмени ролята на държавата, като изземе нейните функции.

Днес противоположните идеологии на неолиберализма и неосоциализма намират по противоположен път решение на този проблем.

Неосоциалистите по традиция намират решението на проблема в ограничаване ролята на пазара за сметка на държавата. Неолибералите обратно - намират решението на проблема в още по-силно ограничаване на ролята на държавата за сметка на пазара. 

При това положение намиране на общо решение е трудно осъществимо. Става дума за типичен интрактабилен (непреодолим, нерешим) проблем - не е възможно да бъдат едновременното ограничени и пазарът, и държавата.

Следователно общо решение трябва да се търси по друг път.

По принцип замяната на едно господство (на държавата) с друго (на пазара) не решава проблемите на съвременния сват. Всъщност решението е в осъзнаване на това, че капитализмът не е само пазарно, но и гражданско общество. А гражданско общество няма без доверие между гражданите. Възстановяването на доверието между гражданите не може да се осъществи нито само с държавни, нито само с пазарни средства.

Доверието може да се възстанови с институционални средства, с помощта на гражданските институции.

Смяната на старите, по същество олигархични държавни институции с нови, основани на гражданското доверие очевидно е възможно решение. Но това може да стане само в едно компетентно, а не политически неграмотно общество. Ако неграмотни "граждани" избират „своите“ политици, държавници, кметове, магистрати, полицаи, прокурори и т.н., резултатът няма да е по-различен от "компетентността" на „старите“ политици и държавни институции.

Антиномията пазар-държава се проявява и в сблъсъка на капитализма със съвременния  антикапитализъм. Този антикапитализъм днес придобива чертите на ултрасоциализъм (червено-кафяв синтез между комунизъм и нацизъм) и може да бъде разгледан в контекста на проблемите, които не са решени в условията на глобализацията и появата на феномена „глобален капитализъм“. В ултралибералната прокапиталистическа утопия съществуването на глобален капитализъм е безпроблемно, доколкото „свободният пазар е панацея“, т.е. решава всички проблеми на развитието в глобалната епоха. Западането на националната държава се привижда като решение, а не като проблем, при липса на други, вече наднационални регулиращи фактори. Така например липсата на антимонополно законодателство на наднационално ниво както в банковата сфера, така и в "реалната икономика" създава условия за непредвидими кризи, породени именно от липсата на наднационална регулация. Залезът на националната държава съчетан с липсата на глобална наднационална институция, която да постави в някакви законови рамки, създаващи ред в хаоса и да предпазва от световни финансово-икономически кризи е глобален проблем, който засега няма решение. За съжаление глобалният пазар не може да изпълнява подобни глобални регулиращи функции – такива, които на национално ниво е изпълнявала националната държава. Глобалният пазар не може да се контролира от никоя национална държава, дори от най-мощната, дори от всички държави поотделно. Без глобални правила, едновременно ограничаващи и разширяващи възможностите за световна търговия, глобалният капитализъм се превръща наистина в глобален безпорядък. Капиталът е невъзможен без правила, които се отнасят до всички и спазват от всички. В този смисъл докато нямаме действени глобални правила няма как да имаме глобален капитализъм. Имаме глобален безпорядък.

Това доведе до метаморфози и пертурбации и в политическата сфера, която трябваше да осигури противодействие на негативните глобални тенденции. Ако от осемдесетте години на ХХ-ти век до към 2001 г. левите политици ставаха все по-десни, след първото десетилетие на ХХІ век вакуумът вляво бе запълнен от крайни антикапиталистически идеи, в рамките на посочения червено-кафяв политически синтез. Това стана някак неусетно. От една страна поради наивната вяра, че капитализмът е победил вече окончателно и безвъзвратно, бе истинска изненада появата на предизвикателствата на глобалния тероризъм и опитите да се изгради авторитарна антикапиталистическа алтернатива на демокрацията.  Управляващите „леви“ и „десни“ привърженици на ултралиберализма си въобразиха, че вече може да си позволят да осъществят идеала за „всеобщо благоденствие“, раздавайки по социалистически държавни (!) пари на всички, които не са включени или не са успели да се вместят в глобалната пазарна надпревара. Така за 10-15 години от управлението на Клинтън и Буш-младши опитът да се създават разточителни социални програми за бедните и неплатежоспособни слоеве с цел тяхното капиталистическо „включване“, без да се отчита възможността за техния принос в този процес, съчетано с практически безконтролната власт на глобалния финансов елит доведе до световната криза от 2008 г.

Регулациите на трудовият пазар, без отчитане на възможностите за възвращаемост на вложените средства, разточителните социални програми и щедри пенсии доведоха страна като Гърция до състояние на фалит. И всичко това стана не благодарение на „свободния пазар“, а  на погрешни в основата си държавни политики, провеждани от „леви“ и „десни“ правителства. Така със средствата на популизма демокрацията се оказа в плен не на пазара, а на нерегламентираната държавна намеса – нещо противоположно на ултралибералната утопия за напълно свободен пазар. И „левите“, и „десните“ политици и партии днес използват демагогия и популизъм за да печелят изборите, изоставяйки либералното изискване за „рационален избор“. Буш (младши) проведе кампания за раздаване на кредити за жилища на неплатежоспособните слоеве в САЩ  с цел да ги вкара в „пазарната игра“, без да отчете дали тези слоеве искат „да се включат“ и дали имат възможност да изплатят „евтините“ кредити, ако организираната от държавата огромна финансова пирамида претърпи крах. Не се отчете , че в САЩ вече трето поколение близо 15% от населението живее на социални помощи, без да полага каквито и да е усилия да се труди.

Наследниците на Маргарет Тачър във Великобритания започнаха да раздават държавни пари на калпак, без това да е свързано с възстановяване на някаква „социална справедливост“. Едва  Дейвид Камерън спря социалните помощи за тези, които не желаят да работят, а живеят от социални помощи в безплатни общински квартири.

Така стигаме до противоречието – всъщност никъде в днешния свят няма господстващ неолиберален капитализъм – има смесица между ултралиберални и ултрасоциални правила. Има „неолиберална държава“, но само и преди всичко за глобалните олигархични финансови елити, има „социална държава“, но само за политическите елити.  Доказателството е много просто – след финансовите фалити през 2008 г. никакъв свободен пазар не регулираше кризата. Държавата, а не „свободният пазар“ се намеси решително за да предотврати възможността от световна финансово-икономическа катастрофа, подобна на краха от 1929 г.  Това още веднъж показа, че ако капитализмът е господство на напълно свободен и нерегулиран пазар – то той не е реализиран никъде. Напротив – и в най-развитите капиталистически страни икономическата система се регулира от „социална“ държава – но такава „социална“ държава, която не води до просперитет и за бедните слоеве, а култивира мързел, социална безотговорност и усещане за всепозволеност. В същото време тази „социална“ държава е наистина социална за световната финансова олигархия, която зад булото на привидния господстващ либерализъм, осъществява антикапиталистически практики на „законно“ преразпределение на общественото благо без да се съобразява с никаква държава и с никакъв страх от правни последствия. Този несправедлив социален модел води до преки антидемократични политически последствия.

Днешните неосоциалисти смятат да се борят с „неолибералния капитализъм“ като възстановят социалната държава в модела и до 1979 г. Но кейнсианският модел на „държавата на всеобщото благоденствие“ се провали, защото залагаше на повече държавна намеса в икономиката, на социална защита и социални придобивки, осигурявани чрез високо данъчно облагане на работещите заможни слоеве от населението. Това провокира мързел и социална безотговорност сред по-бедните и неработещи слоеве. В същото време десните неолиберали пропускат факта, че липсата на подходящо законодателство позволява например на борсови спекуланти и хазартни босове да печелят огромни пари (почти) без да плащат данъци.

Контролът над наднационалните корпорации и изобщо над всички корпорации е голям проблем. Въпросът е кой да осъществява този контрол, при положение, че става дума за публични компании, с участието на широк слой дребни акционери, които се управляват от малък елит, който на практика е несменяем и може да подменя волята на акционерите- дребни собственици. Очевидно е необходимо не само антимонополно, но и ново корпоративно законодателство, което да ограничи своеволията на корпоративните елити.

Този въпрос не е само въпрос на „икономическа демокрация“ – той е въпрос и на политическия модел на демокрацията. Ако се разширят правата на дребните вложители и потребителите, няма ли да се стеснят правата на производителите, които са част от едно и също уравнение? Ако демокрацията приравнява гласовете, вместо да ги претегля и това е нейна слабост, какво да кажем за днешната ситуация, в която популизмът и демагогията вземат връх просто защото този факт се подсилва от неграмотността и иждивенчеството на все по-широки слоеве, дори и в най-развитите демократични страни? Не изисква ли това налагане на нови, макар и временни цензови ограничения, с оглед интересите на същите тези слоеве, които иначе са изкушавани да се продават на всеки по-богат политически мошеник? Приемането на законодателни мерки, които изискват поне завършено основно образование или поне минимална трудова активност за да имаш право да избираш и да бъдеш избиран не е ли решение на този проблем? Иначе все по-широката маса необразовани и трудово неактивни хора ще определят как да живеят образованите и трудещите се – т.е. тези, които всъщност ги хранят.

В заключение – тези глобални проблеми в България намират отзвук, но в посткомунистическа среда, която едновременно ги притъпява и изостря. Притъпява, защото нашето развитие след комунизма се сблъсква със социална неразвитост в ограничени полупазарна икономика и фасадна полудемокрация. Сблъсква се с олигархична симбиоза между политически и икономически елити. Това е всичко друго, но не и капитализъм, още по-малко „неолиберален“. Провокираното усещане за „провал и катастрофа“ е не поради „всеобщата бедност“, а поради липсата на държава, там където тя трябва да бъде и в същото време силна държавна намеса, там, където държавата трябва да отсъства. Едно общество с всеобщо усещане за липса на справедливост, не поради бедност, а поради реална липса на правова държава с гаранции за правата и  свободите на гражданите. Всичко това, съчетано с наличието на все по-разширяваща се политическа и обща неграмотност на големи маси от населението, в крайна сметка хипертрофира и изостря проблемите на политическото и икономическо развитие, води до поява не толкова на интимни, колкото на реални външни неприятели и на демокрацията, и на капитализма.



Коментари по темата
Понеже нямах никакво намерение да критикувам текста на Момчил Баджаков, а някак така излезе, нека се опитам да кажа по-добре това, което казах. Съвсем накратко, то е, че според мен връзката между капитализъм и демокрация не е родова или есенциална, т.е. първото не предполага наличието на второто, за да се породи и осъществи, нито второто на първото. Такава връзка обаче несъмнено съществува и е важно да съществува – и като идеология, и в реалния политически живот, като тези два плана – на идеологията и на реалността, би трябвало да се различават – за което прикани в първия си коментар проф. Богданов. Що се отнася до Фернан Бродел, когото аз намесих – не ми е известно той да е казвал някъде подобно нещо за идеологията и реалността на капитала, но го споменах като пример за учен, който прави разлика между идеология и реалност в описанието на историята на капитализма.

Какво бих добавил аз към платформата, към която разговорът се стреми? Дьокараба заговори за жизнеността на малките фирми, Нинел спомена теорията на Жан Тирол за пазара, покрай това и термините „еднолицев“ и „двулицев пазар“. Бих продължил, че доброто на взаимодействието между капитализма и демокрацията предполага това, че икономическата активност и производството на обществено благо може да възниква и възниква не отгоре надолу – тоест не държавата захранва с капитали фирмите и търговците или обратно – а чрез мрежово свързване между сродни сектори на икономиката, взаимодействие и конкуренция, определяна от законови правила. В този случай държавата не е източник или банка за капиталите, не е основен работодател или монополист на пазара, а регулатор на капиталовите процеси и защитник на общественото благо.

Впрочем, няколко месеца след фалита на КТБ става все по-ясно, че пробойната в системата е дошла колкото откъм самата банка, провеждала престъпна политика на кредитиране, толкова и от липсата на реален контрол от страна на държавата. Без да съм специалист в сферата, ми прави впечатление, че няколко месеца преди въпросния фалит БНБ, която има специален отдел за надзор върху банковите процеси, не е констатирала никакви нарушения в банката на Цветан Василев. Другият регулатор, КФН, оглавяван от Стефан Мавродинов, макар и да не се занимава пряко с банките, също е проспал случващото се в КТБ. Та ето много ясен пример за това как връзката между капиталовата система и демократичните институции, които би трябвало да упражняват контрол върху нея, не е проработила. Тази връзка наистина е изградена в България (някой беше споменал, че в момента имаме над 100 държавни и обществени регулатора), промислено е как трябва да работи и тя по особен начин е дефектирала или е била превзета от олигархични интереси.

Така че единият вид реална връзка между демокрация и капитализъм е този – демократичната държава служи като параван, бухалка и основен източник на капитали за превзетия от олигархически интереси едър бизнес. Кой е другият вид, който също вече е налице в България? Проф. Богданов и Нинел Кьосева заговориха за НБУ и действително това е различен български пример как може да се използва предимството на демокрацията, за да се създаде обществен капитал. Демократичният режим позволява да има частни университети, стига те да отговарят на определени условия и критерии; някой налага идеята, отделни частни лица влагат средства, с годините се изгражда мрежа от специалности и образователни активности, която произвежда продукт, който продукт на свой ред се връща само донякъде във вложителите, а по-голямата му част отива за разширяване на мрежата от знания и подобряване на материалната среда в университета.

Горното звучи близо до идеала на автаркията, само че смисълът на това да настояваме за демократично общество не е в автаркията – тоест всеки да е сам за себе си – а мрежата, която един е създал някъде, да се разширява към други мрежи и да се ползва от повече хора като пример. Общо-взето това правят големите американски компании от типа на Гугъл или Фейсбук: създават, първо, мрежа от знания и хора, която произвежда ценен обществен продукт, и, второ, пример, който напуска сферата на отделната компания и се ползва от мнозина във всякакви сфери. Този пример-идеал, който произхожда от произведения продукт, именно бих нарекъл капитал или обществено благо. Е, да само че американската държава помага за този процес на капитализиране на продукта, докато българската по-скоро пречи.
Тема № - 120 Коментар № - 7858 Георги Гочев - 2014-12-29 21:01:16
И аз искам да честитя Рождество и да пожелая да е леко на сърцето на всички през новата година.
За текста на Момчил Боджаков, някои повърхностни мои бележки.
Може би с този текст трябваше да започне разговора, защото той поставя фундаментални въпроси, а не с приватизацията, която е инструмент, както се оказва в България – счупен.
Разбрах най-накрая, защото съм български реотан, какво иска да намерим проф. Богданов в средата, в която живеем. А и защото живеем в процеса, трудно е да се види той като цяло.
Безспорно, проф. Богданов е прав. България се отваря към света, държавата се трансформира, обществото също. Държавата не е същата, хората не са същите. Обикновено съдим от позицията добро-лошо. Сигурно и Френската революция е изглеждала лоша на мнозина. Такива трансформации са правени нееднократно и винаги са изглеждали в началото ужасно. После по някакъв начин хората са преминали към улягане на системите и някои от тях за започнали да работят добре.
Кога тези системи са започнали да работят добре. Мисля си, когато хората са създали такива правила (писани и неписани) които са спомагали за развитието на онова, което създава и облагодетелства оббществата (и икономиките им, разбира се) и които елиминират отова, което пречи на просперитета – икономически, културен, морален...
Ако говорим за капитализъм, пазарна икономика и демокрация, фундаменталните въпроси, които поставя Момчил Баджаков, то трябва да разграничим първо понятията и после да видим (после) вертикално тяхното развитие към това което облагодетелства и към това което пречи на развитието, както и дравърите на процесите на промяна.
Капитализъм е доста мъгляво и разнопосочно дефинирано понятие и то не е еднозначно с пазарна икономика.
Пазарната икономика, също може да бъде различна. Има вид пазарна икономика в Китай. Има вид пазарна икономика в Османската империя, да тя е пазарна. Но и китайският пазарен модел и османският са различни от европейския, под който ние най-вече разбираме понятиято пазарна икономика. По-право е да казваме „икономически стил”. Пазарната икономика в европейския икономически стил има различен от другите пазарни икономики генезис и характеристики, които правят разликата с другите пазарни икономически стилове. Но този въпрос в дълбочина е друг и дълъг въпрос
Демокрацията пък е нещо съвсем различно от пазарна икономика и не се съчетава абсолютно с нея. Например османския икономически стил не се съчетава с демокрация. Прав е Момчил Баджаков за друго. Че демокрацията е власт на мнозинството. Напълно демократично Сократ е бил накаран да изпие отровата с гласуване, за развращаване на младежта. Сещам се друг пример за сравнение. Свекър ми се оказва, че през тоталитаризма, също е бил обвинен в „развращаване на младежта”. Но свекър ми, при тоталитализма, не беше накаран да пие отрова, въпреки същото обвинение, за развращаване на младежта. Недемократично си беше оставен да си развращава младежта, само е бил поставен под недемократичен „мониторинг”.
Ако приемем, че животът е висша ценност, то атинската демокрация се е проявила като нехуманна власт на мнозинството, докато тоталитарния ред се оказва... хуманен...
Още повече, че при тоталитарните модели след Втората световна война няма законово робство, докато в атинската демокрация има. Ако е имало законово икономическо робство в германския и съветския тоталитарен модел (концлагерите) след Втората световна война тоталитарните модели са променят и икономически поне в това.
Така стигаме до ценностите.
Ако въведем различни ценности, като хуманност, и мерим по отношение на тях, ще получим друга картина или много други картини. Те ще ни предпазят от сляпо доктринерство.
Ценностите са драйвъри от основно значение и аз все се опитвам да соча на тях.
Пазарната икономика от европейски стил също се променя. Днес няма такава пазарна икономика, каквато ни е описал Адам Смит-никъде.
Най-трудното нещо е да видиш промяната. Още повече, когато промененото нещо продължава да се нарича със старо име, дефинирано по стар начин, натоварено със стари при това от различни времена значения, които вече не му подхождат и всъщност не го дефинират правилно. От тук идва голямо объркване и войнстващи идеологеми, причиняващи нещастия.
Така е и с понятието „държава”. Ордата на Юрий Долгоруки, ордата на хан Аспарух, „преместващата се държава” е различна от „държавата на нациите” от 19-ти век и е различна от сегашната „разтваряща се държава”.
Пазарната икономика от европейския стил, (както обичат да се изразяват с буквалната заемка от английски), „драматично” се е променила. Тази година Нобеловата награда за икономика беше дадена на Жан Тирол за иследването на регулациите и „двулицевите пазара”. По времето на Смит, за „двулицеви пазари” не би могло да се говори.
Това, което е отличителна черта, тръгвайки от „двулицевите пазари” - последното превъплъщение на европейската пазарна икономика, е нейното самосъздаване. За разлика от другите видове пазарни системи, европейската пазарна икономика се е самосъздала и се самосъздава. Тук е вероятно надеждата на проф. Богданов, търсенето, което той предприе, неразбран от мен в началото, че пазарната икономика и в България се самосъздава, въпреки доминантната еднолицева характеристика на пазарната икономика в България и условната фасадна демокрация, която демокрация, както и всички видове демокрации не можем и не бива да свързваме с понятието пазарна икономика/и.
Мафията (олигархията) създава еднолицев пазар от най-лош вид и срещу себе си тя има самосъздаващата се вътрешна сила на европейския пазарен икономически стил, който мафията (олигархията) се опитва да унищожи всячески, но той пак и пак и пак се самъсъздава. За доказателство- основните усилия на ЕК са в създаването на условия за поява, развитие на малки и средни предприятия, в България – основна грижа на едноличевия мафиотско-олигархичен пазар е унищожаването на възможността за възникване и развитие на малките и средни предприятия, които са предприемаческите инициативи. Защо това е така и защо битката се печели в България за сега от най-лошия вид еднолицев пазар? Защото пазарната икономика е слаба в основата си по принцип, тъй като самосъздаващата се пазарна икономика от европейски стил почива на малката частна собственост, която е слаба и беззащитна в сравнение със силите на държавната (имаща и армия и полиция и пълчища чиновници, съдии, прокурори). Ние в България днес се намираме в онзи битка, която са водили други държави преди нас – битката между предприемаческите малки, смешни и жалки начинания и едрата феодална собственост, бого-помазана и държавно- помазана. При това битката трябва да се води „хуманно” от страна на слабата, беззащитна, не рзполагаща със съд, прокуратура, армия и полиция, частна - дребна и жалка собственост, самосъздаваща предприемаческия, не-алчен и не-паразитен двулицев пазарен икономически стил.
Сега ще кажа и нещо друго. Не знам как, за мен това е парадокс необясним, но Нов български университет е създал именно система на двулицев пазар. Може да е странно, но това е неговото магическо конкурентно предимство и разбирането на успеха му в жестоката, неравностойна борба с държавните университети и държавната администрация. Тези програми, които развиха двулицевия пазар оцеляха, тези, които не – не оцеляват, на като цяло университетът оцелява и се развива... в криза. Което е мистериозно, но факт.
Моят голям страх е пълзящата инфилтрацията на еднолицевия лош вид. Как да спрем пълзящата инфилтрация, която присвоява, заразява, паразитува, алчнува и се държи безпардонно? Това е върпросът от едната страна. И как да бъдат подкрепени жалките, но необходими самосъздаващи се лица, които носят ценностните дравъри на европеския икономически стил?
Тема № - 120 Коментар № - 7857 ninel - 2014-12-28 10:18:01
Разговорът тръгна добре и сигурно нямаше да се обадя, ако Момчил беше отговорил на онова, което казах в коментара си. Е, сега са празници, той има извинение, а и може да се обади. Обаждам се, за да си подкрепя платформата. Ето Декарабах одобри текста на Момчил и добави своите отлични примери и наистина силен опит. Ето и аз одобрих искрено темата и разработката в заглавния текст, като, разбира се, го направих и с оглед на платформата, която изложих. Всички това правим – борим се за платформите си. Малката разлика е, че тази т.нар. платформа не е просто моя, а е усилие по общото, наречено НБУ. Това би трябвало поне да се забелязва.

Георги критикува в коментара си казаното от Момчил, като го допълва и задълбочава. Прави го компетентно и умно, така че без съмнение казаното от него ще подобри изложеното в заглавния текст. Но, както момчиловият текст не е изцяло само това, което е, така и коментарът на Георги не е само онова, което е казал. Като всички текстове този коментар е двутекстов и освен пряко казаното съдържа и скрития текст на цяло поведение. Ето неговите пунктове – всеки текст е изява на автора си, който казва само онова, което осъзнава; Момчил не осъзнава това, което твърди Б.Б.; затова и не е редно то да се коментира, още повече че е известно, след като отдавна е казано от Бродел.

Аз, разбира се, се заяждам с Георги, който не за пръв път постъпва така – за да омаловажи нещо казано, казва, че то е вече казано. Аз не твърдя, че Бродел не е казал онова, което аз твърдя в едно изречение в коментара си. Моля Георги само това - било тук, било по друг начин да цититира Бродел. Онова, в което съм сигурен, е, че той едва ли го е казал така кратко и удобно за ползване. А защо съм толкова недоволен? Не поради загърбването на моето твърдение, а поради загърбването на евентуалната платформа на НБУ. Реакцията на редовите хора е радикална - те казват, ами това прави, реже клона, на който седи. Не е точно така, но натам отива.
Тема № - 120 Коментар № - 7856 Bogdan Bogdanov - 2014-12-28 09:59:10
Уважаеми г-н Гочев, ще копна Вашето: „За да не се превърне в саморазрушителен тираничен ексцес, капитализмът, в който участва отделният богат човек, се нуждае от ОБЩЕСТВЕН ПЛАН, пред който да се отчита и ограничава; от друга страна, за да контролира и насочва по-добре постоянния си импулс за промяна и новости, демокрацията се нуждае от ценността на натрупването и капитализирането на онова, което бива произведено”. И от тази взаимовръзка извеждате острия парадокс за уголемяващото се богатство, пораждащо и власт, у малцина и усещането за, тъй да го наречем, творяща малоценност и обезволено, орязано обществено-държавно „акционерство” у едно центробежно нарастващо мнозинство. Особено в страни, където средната и дребната производителна прослойка или прегарят в „тенджерата на кризите”, или изобщо не са допуснати насериозно и в призната полезност в капиталистическата „готварница”, какъвто е нашият български случай.
Ще се опитам да натоваря с известен оптимизъм изведения от Вас парадокс. Преди дни попаднах на биографичен филм за американския милиардер, крупен предприемач в модния дизайн, Ралф Лорън. Не съм особено изкушен в тази област и може би затова бях впечатлен. Не само от чаровната твърдост на този мъж, с беларуско-еврейски корен, намерил и отгледал без никаква заможна наследственост американската си ябълка-мечта. Характерът на моите отношения с информацията изобщо, ще призная, е такъв, че малките детайли често повече ме възторгват и от най-завършените цялости и обобщения. Та, във филма беше отбелязана на едно-две места, пестеливо, „дребнавата” педантичност на г-н Лорън, от младини, до днешното му битие на свърхбогат човек, да прекарва всеки нов фирмен модел, продукт и естетически повей пред погледа си и … в повечето случаи да премества, доизкусурява или сменя цвета на някое „шевче”. Това, що се отнася до творческо-производствения цикъл в огромната му модна и търговска империя, в която са наети вероятно много десетки хиляди усърдно търсещи дизайнери, майстори, квалифицирани калфи и точни изпълнители… Виж, в чисто финансово-пазарните тънкости, сливанията и поглъщанията, промотирането и рекламата „шивачът Ралф” се е доверил на високоплатените си експерти. С други думи, основоположникът Частник се е съсредоточил и е подчинил цялата си дарба, можене и любов върху качеството и иновативното движение на Продукта си. Другото му се нарежда, не без спадове и моментни изоставания, но винаги напред и нагоре. Заедно с „робите му”, с наеманите от него корпоративни /в неакционерен, но в морален със сигурност смисъл/ граждани. Поначало, и преди съм го посочвал, аз съм привърженик на виждането за добро глобално-икономическо и политическо-обществено здраве на света, през неговата съвкупност от ДОБРО, „ИНТРОВЕРТНО” ЗДРАВЕ НА ФИРМИТЕ и фирмичките, с които го населяваме.
Защо си послужвам с този „изтъркан филм”. Не отричам Държавата и упълномощени от нея технократски екипи като възможност за добро произвеждане и капитализиране. Не отхвърлям възможността даже крайно тоталитарни /по-късни или родово-феодално-религиозни/ модели да пораждат стопански ред и екстензивен материално-стандартен растеж. Такива случаи, по-успешни или провалящи се, можем да посочим и с днешна дата… Но цялата ми бедна и позакъсняла „опитност” ме притегля към сърцевината на англо-саксонското капиталистическо изкуство, и особено към неговия отворен американски маниер и „лекота” на творческия „неакадемизъм”. Не съм икономист, но съм убеден, че всеки непредубеден специалист в тази област веднага ще ни изброи десетките и стотици примери на „заразяване” на древни стопански традиции и територии с веянията и стилистиката на „късия и късен американ-индустриал-икономизм”. Не можем да продължаваме да се сърдим за този световен ход на фирмените неща. Както във всесветското, а дори и в откъснато-високия религиен мундус, изкуството се прелива едно в друго, повишавайки и запазвайки се, така и в материалния, по-нисък, свят трябва да дирим най-първом съгласие - за годните и пораждащи повече тленна сигурност, гъвкавост и Радост да преминаваме през Божието ни Кълбо форми.
Накрая на това си коледно „изповядане” не мога да не се върна към тъжното, казано от доцент Баджаков: „Всичко това, съчетано с наличието на все по-разширяваща се политическа и обща неграмотност на големи маси от населението”. И да го утеша, поздравявайки го отново за чудесната коледна публикация. Мисля, че от известно време насам, навиваме, вместо да развиваме само кълбото. За сръчна, неизглупяла и неопорочена в „бивша” суета и греховно безучастие България това е добро новоРождествено начало.
Здраве и топли празнични дни, приятели!
Тема № - 120 Коментар № - 7855 Dekarabah - 2014-12-27 17:18:52
Най-напред да пожелая на всички ви светло Рождество и много щастлива нова година!

Обаждам се, за да кажа няколко по-общи неща по текста, който ни предложи Момчил Баджаков.

Поставени в заглавието едно заедно с друго, капитализмът и демокрацията изглеждат на пръв поглед като проявленията на едно и също в два свързани плана на обществения живот – икономическия и политическия. Т.е., създава се внушение, че каквото е демокрацията в политиката, това е и капитализмът в икономиката. Текстът обаче прави и второ внушение за връзката между двете, а именно, че само либералната демокрация би могла да осигури основата за осъществяването на един вид етичен капитализъм. Другото, което би могло да следва от това внушение, не се казва – че капитализмът е необходим, за да се породи демокрация. Не се казва, и може би с право, тъй като изобщо не е сигурно, че демокрацията и капитализмът се нуждаят едно от друго, за да се породи всяко от тях.

Та на първия въпрос кое е онова общо, което свързва капитализма и демокрацията като две проявления на едно и също нещо. Ако се навлезе по-навътре в семантичното поле на думата „капитализъм“, трябва да се каже, че капитализмът означава голяма и могъща частна собственост, голямо и могъщо частно богатство, инициатива в обществените отношения, свобода на размяната в големи размери, свободно движение на пари, стоки и идеи, свободно общуване между различни хора, лесно сдружаване, идея за цивилизационно натрупване на материални и духовни блага, но също така и твърде голямо оценностяване на отделното човешко действие и индивидуалното човешко време, грубо съревнование, конкуренция, алчност, безкомпромисна лична амбиция и пр. Всички тези смисли, които споменаването на капитализма веднага събужда, се събуждат и при споменаването на думата „демокрация“.

Трудно е обаче това общо, в което влизат изброените по-горе значения, да се назове с една дума, трудно е и да се описва точно, първо, защото никое реално общество не живее цялото само в демокрация и само в капиталистическа икономика, но тези режими са сложно преплетени с други, и, второ, защото капитализмът и демокрацията никъде не са проявени само като доброто или само като лошото, което означават. И все пак има опити за по-точни и пълни описания на тези преплетености, като навярно най-добрият и най-влиятелният между тях е този на историка от школата „Анали“ Фернан Бродел в неговия тритомник „Материална цивилизация, икономика и капитализъм: XV-XVIII в.“, в който, между другото, се поставят под въпрос и двете големи и спорещи помежду идеологии за пораждането на капитала и капитализма: тази на Маркс и тази на Вебер.

Но да се върна на основния въпрос, който повдигам – защо капитализмът и демокрацията трябва да вървят заедно, след като е съвсем ясно от минали епохи, че те могат да се породят и развият и поотделно? Първата причина, за която си мисля, е тази, че освен дето се индуцират взаимно, те се и коригират взаимно. За да не се превърне в саморазрушителен тираничен ексцес, капитализмът, в който участва отделният богат човек, се нуждае от обществен план, пред който да се отчита и ограничава; от друга страна, за да контролира и насочва по-добре постоянния си импулс за промяна и новости, демокрацията се нуждае от ценността на натрупването и капитализирането на онова, което бива произведено.

Тази връзка обаче носи и един остър парадокс, който текстът на Момчил Баджаков не разглежда. Ние знаем добре какъв е той. Когато имаме капитализъм, едрата собственост е частна, а не държавна, но е частна в ръцете на малцина богати, които обикновено искат да станат още по-богати, още по-влиятелни и, разбира се, още по-малцина. Което пък веднага влиза в конфликт с демократичната идеология, че обществената власт трябва да принадлежи на всички граждани, и кара една част от тези граждани открито да демонстрират срещу капитализма, друга част да се отделят от капиталистическия начин на живот, да са вечно на път или да живеят в комуни, а трета част носталгично да смятат, но и да казват, че е по-справедливо и по-демократично собствеността да бъде предимно държавна, а не частна.
Тема № - 120 Коментар № - 7854 Георги Гочев - 2014-12-27 01:41:53
Исках да приветствам отчетливото и неувъртащо политико-философско есе на доцент Баджаков веднага след публикацията, но почаках, като се и поразрових отново и из мрежата. Това, последното, го правя от няколко години, отделям му „изгубено“ време. Преди това не съм посягал към тази опция на съвремието ни, следях донякъде пресата, но съм наблягал с плодо-очакваща сериозност, тъй да се каже, главно на перипетийната прагматика на дребното си „капиталистическо“ фирмаджийство.
Няма да скрия, че много-много не ме е интересувало, доколко бг-бизнесът и обществото ни като цяло разбират закономерностите и „мистериозността” за нас, отрочетата на маркс-тоталитарната „идилия“, на стария и инатливо модернизиращ се капитализъм. Мержелееше ми се фирмен успех и ръст след всеки идващ месец и година. Търкалях си камъка нагоре и пак отдолу-нагоре, „пресметливо сам и самоуверен“… Накрая се срутваше, и то неведнъж, цялата предприемаческа планина, по която драпах, поне в моя бранш. Когато се оглеждах, аматьорски и неспециализирано, в други браншове и бизнеси наоколо, виждах подобна безнадеждност, в много случаи, прегазени от камъка си сизифовци, които, потрошени, се вдигаха в нов опит. Чест и уважение пред такива несломени, неизкрейзили, да го кажем, предприемачи, занаятчии и творящи в своето поле личности! Ако имаме държавата си и България, каквато и да се подрежда в класациите по икономически темпове, жизнен стандарт, демократично-законова уредба и общностен морал, ТЯ РАБОТИ ВЪРХУ СЕБЕ СИ. По един свободен, невъзможен за тоталитарно запушване начин.
Посрещнахме отново Рождество Христово! Както и да го гледаме, то ни отпушва, отваря ни, за още търсене на РАВНОВЕСИЕ в разлюшкан свят. Радвам се, че сайтът на професор Богданов и НБУ не се страхуват от деветия бал в глобалния Океан от надигащи се стари и нови вълни на икономическата и социалната „правда”. Уважаемият доцент Баджаков ми се привижда като решителен и надежден мореплавател в тези бурни води. Смятам да го подкрепя с още /външни, за мен вътрешни/ коментари. Той ни е подал поне дузина нишки, в сбитото си есе за разводнената и сложна същност на демократизиращия се стар капитализъм. Но засега,
РАДОСТ, УВЕРЕНОСТ И ТВОРЧЕСКА СИЛА на всички пишещи и четящи в тази, академична, и в глобалната мрежа изобщо! А и на само надничащите из нея!
Тема № - 120 Коментар № - 7853 Dekarabah - 2014-12-25 17:44:01
Добре разбирате, че трябва да съм харесал написаното от Момчил, за да може то да се появи като заглавен текст в този форум. Току-що прочетох текста и установих, че не съм сбъркал. С Момчил сме стари приятели и той отдавна ме засипва с текстове. Чета, реагирам, пиша му. Мислех си, че не ме чува особено, а и го подценявах. И аз имам тази нагласа, като се опирам и на впечатления и прибързани заключения, да поставям този и онзи по-долу. По това добре знам, че хората не се различават от кучетата, при които е точно така – малкото отстъпва на по-голямото.

Но знам и друго – че хората си служат с поне още едно “трябва”, чийто критерий не съвпада с този на първото “трябва”. Което и се случи - Момчил е открил в този заглавен текст и темата, и обгледимата дължина, за да каже отлично онова, което ме занимава отдавна и за което продължавам да се чудя към кого да се обърна, за да може да се постигне с общи усилия. Е, това постигане би имало и друг ефект – би свързало нашите специалисти по икономика, право и политология. Защото това наистина не е налице в НБУ, а би било полезно.

Но съм си и наумил как да стане – с изработване на обща платформа по темата за промяната у нас след 1990 г. Затова привлякох Ирена Николова, която с два добри текста го започна, макар и да не успя особено с налагащото се коментиране. Но, така или иначе, продължавам да вярвам, че ще се присъединят още колеги – и икономисти, и юристи, и политолози, и в края на краищата с общи усилия ще очертаем тази липсваща мъчна платформа. И ето бързата точна реакция на Момчил.

Ами, да, така е. Има общи положения, които се отнасят за съвременния все по-отварящ се свят и които визират не друго, а начина, по който трябва да се разбират капитализмът и демокрацията. Казаното от Момчил е отличният увод към платформата, за която говоря. Разбира се, че е нужно казаното от него да се прочете многократно, за да се усети неговият добър обхват, но и за да се провери и да се усили с още примери неговата валидност. В края на текста някак изведнъж става дума и за България. То е недостатъчно и несъмнено трябва да се разгърне в по-подробно изложение.

Сега искам да подчертая принципите или парадигмата, която организира текста на Момчил. Тя е. И капитализмът, и демокрацията са едно като общи положения и друго като реализации. Реализирани, те са много видове и трябва да се наричат с повече имена, защото са комбинации от видове демокрация и капитализъм, които се преплетат с други политически устройства и икономически строеве. Така или иначе, старата историческа марксистка схема на следващите един след друг чисти строеве, завършваща с най-чистия на глобалния комунизъм, е невярна. Всъщност е обратно – колкото по-реални са човешките обществено строеве, толкова по-смесени са.

Става дума за процес на глобализиране, който не е завършил, не е сигурно дали ще завърши и в който кризите на капитализма и демокрацията продължават. Добавям и този принципа на разбиране, който се долавя в текста на Момчил - държавата, обществото и културата-начин на живот заедно с икономиката-произвеждане и ползване на материални блага не съвпадат. Те не са съвпадали и по-рано, но днес, поради глобализиращата се съвременност, това несъвпадане е още по-силно изразено.

Добавям в заключение и онова, което няма как да не съм коментирал в разговорите с Момчил – най-същественото несъвпадане или асиметрия в човешката среда е между отделното човешко същество и неговите колективни изражения. Отделният човек никога не влиза цялото в своето обществено битие. Първо, защото това битие е с много нива, които се променят, но и, второ, защото отделният човек е винаги с единия крак в отвъдната за обществото природа. Оттук и голямата убедителност на религиите и верите, които предлагат едни или други алтернативи на цял, несегашен и нетукашен свят.
Тема № - 120 Коментар № - 7852 Bogdan Bogdanov - 2014-12-21 11:08:50
1  2 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 115677

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128091

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20095

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32685

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134275

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94153

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 29016

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17733

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180802

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60724

 

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA