БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

Гласове, мелодии, цялости
Богдан Богданов. В. Култура, брой 3 (2530), 22 януари 2009 г.

Залепнах за тази стихосбирка (Миглена Николчина. "Градът на амазонките", стихотворения и поеми.) така, както не ми се е случвало по-рано. Прочетох веднъж в София, после в Атина. Върнах се, зачетох още по-внимателно. Първото, което ми мина през ума, беше контраобяснение. Казах си: «След като залепваш за проза, защо да не залепнеш и за поезия.» После се замислих дали за това не е виновно сегашното ми приятелство с Миглена. По-скоро не е виновно. В скорошно интервю тя казва, че поетичното й говорене е различно от всекидневното. Така е. В «прозата» на нашите разговори тя се движи по права линия и приключва без колебание, докато в поетическото си говорене прави неочаквани завои и завършва незавършващо.

Като казвам «поетическо говорене», имам предвид не нейните по-раншни стихосбирки, които са вътре в «Градът», а получилата се особена цялостна мелодия в тази книга. Тя ме привлече. Иначе много от нейните мотиви са ми познати. Например това, че никоя лична история не е само лична и че своето винаги е пропито от чуждо. Или, казано с имитация на нейния стил, своето, това особено мълвене, в което се дочуват чужди гласове. Наскоро споделих с Миглена, че времето и усилията ми по една близост са били напразни. А тя каза: «Нищо не е напразно. Каквото си направил, ще се усети от друг.». Не се изненадах, познавах и този мотив от текста на «Градът». Та и това казвам – привлече ме не един или друг от любимите й мотиви, а цялостната мелодия в тази книга.

За да разбера защо, реших да сравня «Градът» със стихосбирки на други съвременни български поети. Професорският ми ум веднага ме натика в общото положение, че поезията е особен език, който се представя за по-ефективен от всекидневното и всяко друго говорене, като го провокира с необичайни думи, значения и връзки и играе със звуци, образи и текстови цялости. Поетическият език е такъв навсякъде, както навсякъде светът, който се строи на него, за разлика от обичайния множествен свят, е с вдигнати бариери и различни предмети. Разбира се, поетическият език е прекалена абстракция. По-наблюдаем е българският поетически език. А той какъв е? Дали не е тъжновато-елегичен припев по нещо отминало или невъзможно? Но, какъвто и да е, е фон, от който с намесата на чужди фонове и свой опит се оформя още по-наблюдаемото особено поетическо говорене на този именно поет.

Именно такова говорене е постигнала Миглена Николчина в своята стихосбирка, заговаряйки себе си с говора на толкова български и световни поети. Какво установих в хода на сравняването? Че имаме значителна поезия, с която е редно да се гордеем, но че голямата грижа в повечето стихосбирки, които прехвърлих, е правенето и поддържането на основна мелодия, на което отделното стихотворение е предимно вариация. И другото, което установих – че поетическите фрази и стихотворенията в съвременната българска поезия са в повечето случаи кратки. Изглежда защото е важна основната мелодия, а не бъбривото й нарушаване. Поети, които се гордеят, че не са бъбриви и които заговорват поетически, за да кажат без бавене каквото трябва и после да замълчат. Дали не защото смятат, че пребивават в едно ясно тук и сега. Докато говорещият в «Градът» живее тук и в това време, но постоянно се пита и за по-дългото време на човека изобщо.

Разбира се, прекалявам. Подвеждат ме неумереното взиране в текста на Миглена Николчина и реториката на пълната разлика. А разликата не е толкова голяма. Другите български поети също се откъсват от тук и сега и също като нея изпадат в стихотворни ситуации на успешно нарушени основни мелодии. Да, но това не отменя по-характерната за тях вкопченост в напева на тези мелодии и съпровождащата я убеденост, че възможният свят е само един и че единственото достойно да се прави е да се заглушава неговия монотон с радикален поетически напев. Или, ако изкажа същото със семиотична формула, една поезия на езика, която не цени речта.

В «Градът» също пада работа по поетическия говор. Но по говор с наречия, които държат и на себе си, и на свързващата ги поезия, и на постоянното изпадане на тази поезия в проза. Миглена е казала защо държи на този говор - не за да има повече гласове, а за да увеличи шанса да извлича от тях чужди опити - на други поети и вече чужди свои. Така, водена от тази грижа, тя е преобразувала по-раншните си четири стихосбирки в осемте раздела на «Градът» и е свързала по-раншните и сегашните си гласове в контрапункта на многоглас, който замлъква продължаващо. Времева драма на осъзнавани минало, настоящо и бъдещо и на поставени в отношение пластове. Мисля, че те са три. Най-долният е невероятно масивен. Върху него са отломките на една криза. Над тях е по-скорошното, получило се от масива на първия пласт и слоя на кризата, в който са положени основите на евентуално бъдещо говорене.

Първият пласт се държи като самата поезия. С основание. Защото е рядък случай на тристепенен поетически говор. Кои са степените му? Първата е на необичайни образи от странно срещнати думи, втората - на дълги патетично-тръбни фрази в духа на Уитман и Пиндар и третата - на стихотворения поеми, дълги изречения с много «и»-, «но»-, «защото»-, «когато»- и прочие подчинени. Инкантиращо поетическо говорене с препинателни знаци без почит към българската норма за пестене и краткост. Говорене със сложна текстова техника и два референта – на свят с голям обхват и далечина и на получаваща се тук и сега двойна ситуация, на откъсващ се от лошата всекидневност и малкото си «аз» поет и на разгръщаща се история на по-мощен историко-митолого-поетически субект, за който поетът се закача, за да се сдобие с история.

Е, има случаи, в които поетът като че ли говори за себе си. Това «себе си» обаче е отместено. Така е в ситуацията на изпадане в нощно велеречие в «Три след полунощ» и на обратното изпадане в безсловесност в «Дрямка». И в този случай поетическото заговаряне умножава простото поетово «аз» и води до пораждане на история. Така става и при третото азово отместване - на малкото момиче към зрялата жена и старицата, на жената към мъжа и обратно, и на това слово към словото на други поети. Отместване, което непременно е и разместване. Какъвто е и ходът на вътрешния и външния живот - абруптен, скоклив, навързващ полусъгласувани цялости, объркан между фрагменти от миналото и възможното бъдеще, полепнало с откъслечни понятия, ценности и символи.

Поетическите истории в «Градът» следват тази достоверност. Което се отнася особено за любовните истории - низ от моменти на неставаща история. Изглежда ясно защо. Защото в «Градът», освен между конкретните нея и него, те са и между жената и мъжа изобщо, а и между субектите без пол в тях. Затова любовното събитие на сплитането на тела, допири и проникване трудно се свързва с другото сплитане, с оформянето на любовна двойка, което на свой ред се свързва трудно с другите заедности на човешкото битие, към които влече любовната заедност. Оттук и двата парадокса – че любовната заедност се усилва в незаедността и че любовта щастливо прехожда в по-доброто на любовното слово и изобщо на словото.

Има и такова имплицитно твърдение в «Градът» - че достоверността на протичащото време може да се улови единствено в стихотворна ситуация. Да, но и стихотворението е нестабилно, щом като може да се нарече всякак или изобщо да не се нарече. Каква заглавийна лекота в «Градът» - сменени заглавия, игрово поети от дума в предишно стихотворение, нанизани няколко стихотворения с едно име и заглавия поради бъдещо намерение, какъвто, струва ми се, е и случаят със заглавието на самата стихосбирка. Задържане на погледа в това стихотворение, но и насочване към друго, за да се изрази същото, което няма да е същото. Поезия с множествен дизайн, не допускаща прекалено спиране в един език, свят и цялост.

В един момент многостепенното правене на голям друг свят отстъпва на истината на една реалност тук и сега, усилена с тукашно-сегашно невъзможно. Стилистическите последствия са видими. Стихотворенията се скъсяват, също и фразите, образите като пробиви на по-силен глас се обаждат в потока на нарочно негладко прозаическо изреждане без патос. Отпадат препинателните знаци. Старото размразявано с поезия мълчание, издигащо се от образа през фразата към дългото стихотворение, става низхождящо. По модела на едно стихотворение в раздела «Лирически абекти», от изречението през думата, сричката, вокала, консонанта и непроизносимата буква то стига до пълно замлъкване.

Затова пък, освободени от опеката на едри субекти и митологически заговаряния, историите стават тукашни. Появяват се биографии. Задължително нефабулни - като тази в «Августовска елегия» или другата в «Елегия за един рейнджър». В първия случай биографичното време спира до едно повръщане, а във втория героят просто не се събужда. Разбира се, почеркът не е съвсем нов. Биографията става реалистично достоверна, но човекът с биография, също като в историите от предишния пласт, е и други хора, и човек изобщо. Което прави логичен отскокът от реалното несъбуждане на рейнджъра към поетичната дефиниция на Пиндар, че «човекът е сън на сянка», и финалната надежда, че профилът му се е съхранил в нечий случаен поглед.

Какво правя! Искам да не пропусна, да обхвана и да завърша с ораторен сигурен край своя отзив за отказващия да завърши текст на стихосбирката. Постъпвам по мъжки, «фалически», би добавила Миглена. Несъмнено по мъжки обърнах гръб на теорията на женския глас в «Градът» и поставих висока оценка на реалистичното вдигане на бариерата между женското и мъжкото на толкова места в текста. Не съм сигурен колко мъжко е едно друго респектиране - от разграждането на толкова теоретични твърдения и термини в тази стихосбирка, от преобразуването им във формулите на едно слово, което отказва да се подчинява на приетото да се казва.

В заключение ще постъпя по женски и ще споделя, че особено се привързах към едно стихотворение от раздела «Зирки». То започва с думите «Смъртта ми, знам, е мъж». Построено със сдържаната точност на сън, то започва с дефиницията, че смъртта за говорещата е мъж. После деловито преминава към външността на този мъж – той не е нито слаб, нито черен, отпуснат и подпухнал е, с белезняво перчемче и извадена от колана риза. Следва ситуация. Той спи, сънува. И изведнъж заговаря, предлага да я полюлее на своята люлчица. Подмамващо като горския цар на Гьоте. Но заспива, засмукал палец. Едва ли улучвам реминисценцията, а и преразказът ми бърза към като че ли ясния смисъл, че мъжът е смъртта за жената, разкошът на непосредственото друго, ембрион, бебе, странен и смешен немарливец, за който тя се грижи. В съзнанието ми напират и други твърдения. Но точно в това е по-доброто на стихотворния текст. Неговата натъпкана със смисъл символична ситуация-картина заглушава моя изредителен бъбреж. И наистина замълчавам.

Но нека да кажа все пак нещо кратко заключително. Несъмнено, както, надявам се, изясних, основната вина да залепна така за «Градът» е на Миглена Николчина. Но вина има и издателското оформяне на тази книга. По подобен майсторски начин «Жанет 45» откри и изкара на бял свят толкова други ценни текстове. Може би защото откриващият ги издател Божана Апостолова е и литератор, а и поет. Така че ще е съвсем уместно да се заговори за особения печат, оставян от това издателство в съвременната българска литература? Та и за този печат, и за «Градът на амазонките» на Миглена Николчина поздрав и похвала.



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.



Коментари по темата
Прозаично - "късче мъдрост, пропито със сълзи и обич, а също и с неуловимо множество от емоции и състояния"...

Нищо съществено?...
Тема № - 3 Коментар № - 478 Kradla - 2009-06-29 22:02:33
Kradla - 2009-02-21 23:14:08

Четейки статията на г-н Богданов, си спомних за едни конкретни образи от "Синекли бакал". И ми се прииска да напиша нещо прозаично в отговор. Някакви далечни и персонални аналогии, нищо значително вероятно. ;)
Тема № - 3 Коментар № - 477 Юрий Салимов - 2009-06-29 20:46:33
За мен пък Смъртта е жена. Една обична леля, която, уж умряла, срещнах в отдавнашен слънчев селски двор във вид на делнична кокошка. Втурна се към мен, и да, тя беше, знам го и досега.
Тема № - 3 Коментар № - 333 Роман Димитров - 2009-04-25 22:02:13
Юрий Салимов - 2009-02-15 18:10:26, защо ни даде този текст?
Тема № - 3 Коментар № - 57 Kradla - 2009-02-21 23:14:08
Ирулан 2009-02-18 09:18:08, ако този, който е изказал мисълта, че за Любовта и Смъртта не може да се говори, е българин, може би малко ми се прояснява една от причините ние българите да живеем по-непълноценно живота си (в личен план). Защото и моите наблюдения са, че ние по-скоро избягваме говорим за Любовта и Смъртта (особено се радвам че въвеждаш и тази тема). А като правим така, нито успяваме да изживеем живота си с любовна наслада (която е прекрасна и извънредно плодотворна), нито да умрем спокойно и достойно. За тези неща трябва и да се говори, и да се пише (според мен), защото малцина успяват да стигнат сами (по случайност) до простичките възгледи за любовта и смъртта, които могат да бъдат плодотворни и да не измъчват. Те са измислени, изговорени и написани преди векове, а ние днес не знам защо избягваме да говорим за тях, още по-малко - да се учим да ги живеем. Никой не ни учи на неизбежните неща, които се случват на всеки смъртен - да обича и да умира. По другата тема - и аз така се чувствам, "прелъстена и изоставена" ;-), но гледам да не яхвам тъмнокожия кон и да си трая (колкото успея да изтрая, докато ме настигне косматкото) :-).
Тема № - 3 Коментар № - 55 Росица Гичева - 2009-02-19 07:41:12
... първо си мислех дали ще има кой да пише на Полковника, а сега ние сме в ролята му - Няма кой да ни пише

Това е форум за Любов, а някой беше казал, че за Любовта и Смъртта неможе да се говори, а може ли да се пише...

- Добро утро.
Тема № - 3 Коментар № - 54 Ирулан - 2009-02-18 09:18:08
Времето, усилията да се отдалечиш от някого...Понякога са напразни! Всеки миг потвърждава единствено силата на безсилието ти. В двата края на изопнатата помежду дистанция болката е по-поносима - не нараняваш, не те нараняват. Само смирено обичаш...И усещаш, както никога, близост. Има и такава любов:)
Тема № - 3 Коментар № - 52 Катерина О. - 2009-02-16 21:48:54
Честит форум на всички! Пожелавам много текстове като горния, за да можем ние не само да размишляваме над тях, но и да сме съпричасни към поезията (и не само) в България!
Поздрави!
Тема № - 3 Коментар № - 51 Наталия - 2009-02-16 14:26:57
Скъпи проф. Богданов,

Вашият форум наистина беше стимул за мен - и аз започнах да списвам блога в Мудъл с неща, които смятам за интересни и полезно-информативни за по-широка и неизкушена в икономиката аудитория. За сега няма съществена реакция. Поради това не знам дали ще продължа да се редя сред блогърите...

Благодаря за това, че правите този Форум! Благодаря и за Миглена Николчина. Рационален човек като мен (както би трябвало да се очаква)може би не би трябвало да дава мнение за поезия. Затова просто казвам, че нейната поезия ми допада, защото ме кара да се замислям в друга посока. Не съм експерт в поетичната област. Истината е, че Николчина ми напомня...Гьоте. Но не като подражание, не като маниер или маниерничене.
Сега ще кажа нещо съвсем еретично. Поезията й е като живия живот - странна, противоречива и трудно разбираема, като ... живата икономика - от една страна "нежна душа на саламандър" от друга "земя, която иска кръв".
Впрочем - икономиката на амазонките е анормална. Жената съзидава, ражда, сътворява, не се храни от война и грабеж.
Или не е така? Като си помисля, всички жени - държавни глави водиха войни: Индира Ганди, Голда Меир, Маргарет Тачър... А войната, съвсем научно доказано, е "майката" на икономичския растеж...
Тема № - 3 Коментар № - 50 нинел кьосева - 2009-02-16 14:24:51
Колко хубаво нещо е форумът, нали? :)
Можеш да споделиш, обсъдиш, покажеш мислите и чувствата си.
Много е хубаво, че в сайта на проф. Богданов вече има и форум. Радвам се не за друго, а защото е човек, чиито размисли са много точни (поне според мен) и това е добре за всички, които искат да получат частица от мъдростта му.
За текста по-горе мисля, че няма какво още да кажа, защото коментарите преди мен са достатъчни и покриващи моето мнение. Съгласна съм с The dim - нека го чуваме по-често в НБУ, а не само да го четем!
Тема № - 3 Коментар № - 49 Красимира - 2009-02-16 14:24:43
1  2  3  4 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 115855

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128111

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20123

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32710

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134306

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94228

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 29049

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17751

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180833

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60749

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA