БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

ЗА ФОРУМА И ТОВА, КОЕТО ПОСТИГНАХМЕ

БОГДАН БОГДАНОВ


Измина доста време от началото на нашия форум, който едва ли би съществувал, ако не беше упорството на неговия архитект и поддържащ Веселина Василева. Затова е редно да благодарим. Благодарим й от сърце и се замисляме какво сме постигнали. Сега е лято, почиваме и почивайки, от позицията на по-празното време преценяваме постигнатото в по-пълното на работата и заетостта.

Познавате тези идеи – за по-празното време, което се редува с по-пълно, както и че за мен по-пълно означава по-съдържателно и вътрешно разчленено, проявено в единия или другия вид текст – този в широкия смисъл на всяко протичане на човешко време и другия на текста в тесен смисъл, който четем, пишем и издаваме. Каквито са заглавните текстове и нашите коментари във форума. Разбира се, текст е и самият форум. Съставен от текстове и текстови сесии, той също протича в смисъл, че в него нещо се случва и прави.

В същия смисъл на случване и правене в протичащо време е текст и Нов български университет, тази сложна операция по протичане на време с оглед на свързване в едно. Като номинален «автор» на това реално, но и все още недостатъчно свързано едно, номинален, защото съм заедно с други, изпитвам смесени чувства във всички случаи на по-цялостен «прочит» на текста НБУ. Разбира се, прочитите са различни, в някои случаи радостни и ведри, в други мрачни. 

Преценяването е винаги несигурно. Затова се налага ново и ново преценяване на същото. Преценяваното има много страни и проявления, които, за да обхване, реалната преценка дели на несъществени и съществени. Същественото обаче само привидно се отнася само до това, което се преценява. То е по-общ предикат, който се отнася и до друго. От което започва трагедията на говоренето за същностното.

Защото същностното е съставено от два вида, които обикновено не се съгласуват. От една страна, то е средно общоважимо положение, от друга, възможното най-добро. Оттук и стихията на подмолното сравняване във всички случаи, когато се преценява. Искам да кажа какъв е НБУ, но всъщност подмолно го сравнявам било с общоважимото средно, отнасящо се до всички университети, било с възможното най-добро, проявено в определен друг университет или група от университети. 

Е, ако можеше да се прави само първото или само второто, работата щеше да се опрости. Да, но човешкото казване по въпроса прави ту едното, ту другото, ту смесва двете. Сравнява подмолно НБУ с това от този по-добър университет, после с друго от друг, после влиза в средното общоважимо за някакви всички. Което прави преценката нестабилна. Казано с метафора, тя «мърда». Тъй като мърда и самото нещо, което се преценява, и онова, с което то се сравнява, и то по няколко начина.

Не можах да се въздържа да не вляза в известния ви практически всекидневен начин на по-общо разсъждаване, което хем се държи философски, хем не е философия. Затова съм си спечелил две сигурни неуважения – първото на философите и второто на литераторите. Едните ме смятат за литератор, а другите за философ. Което и в двата случая е подценяващо.

Връщам се към преценката за НБУ. Както и при всички други творения, и при НБУ постигнатото не е точно това, което искахме да създадем. Искахме да създадем институция пълна алтернатива на висшето образование в НБУ. Увлечени от средата, която е винаги консервативна, създадохме компромисна алтернатива – усложнена в името на реда и дисциплината, по-голяма, за да се издържа, и затова трудна за супревизиране.

От друга страна, без никакво колебание можем да твърдим, че НБУ е институция с несравнимо по-добро и външно, и вътрешно протичане, по-свързано и по-цялостно от нормата не само на подобни институции у нас, но и в чужбина. Няма нищо по-трудно за убедително свързване от свързването в една фраза на тези различавания.

Но, така или иначе, ние сме различни и от българското, и от чуждото и в двата смисъла на по-доброто, и по-лошото, и същевременно сме достатъчно неразлични – и от българското, и от чуждото.  Което неразлично подчертавам в случая. Човешкият свят на земята става все по-свързан и цял.  Същевременно се убързява неговата промяна. Тази промяна, която за леснота и поради гледната точка на сравнението мързеливо наричаме криза, променя с огромна скорост и образованието, и висшето образование в целия свят.

Заедно с тази промяна върви и неудържимата промяна на самото знание. Не само от българска, но и от световна гледна точка днес е все по-неясно какво е знание, в каква степен едно знание може и трябва да бъде специализирано, значи отделно за нещо определено, и в каква не може и не трябва да бъде отделно от друго. Но от какво друго? Защото да се знае непременно означава и това - да се прехожда от знаене на едно към знаене на друго, с което това едно е свързано по съседство и като елемент от друго по-общо.

Разбира се, преди всичко друго знанието е знаене на факти, добро познаване на определена номенклатурна област. Някои области днес са претоварени от факти и подробности, чието усвояване иска пълно посвещаване. Това означава откъсване от друго. Всяко добро знаене на едно предполага незнаене на много друго. Знаенето е и добро владеене на определена специализирана реч.

Да, но тази реч не осигурява пълнота в общия език. Случаите на добри специалисти с отлична професионална реч, които са мъчноподвижни в общата си и външна, но и вътрешна представна реч, са безброй. На лоша подвижност впрочем се дължат и някои големи престъпления, дори срещу човечеството, вършени от големи специалисти. Образованието и очевидно знаенето трябва да са проявени и в тази обща реч.

Разбира се, когато се научава чужд език, мозъчната дейност се обогатява с повече сравнителни нива, които подобряват владеенето на общия език. Но ако някой се изразява бедно и неповратливо на български, няма да постигне от само себе си богата и повратлива реч на английски. Знанието е и добро владеене на общия език в двата плана – на точността и гъвкавостта, която в крайна степен обслужва именно точността, способността, колкото и да не съвпадат думите и нещата, това казване в този момент да е в максималната степен отнесено към това, което се има пред вид в него. Да се знае непременно означава знаещият да може да назове, да каже, да говори, да напише.

Тази бърза скица на евентуалното съвременно знаене ясно сочи онова, което очевидно не сме постигнали в НБУ. Построихме институцията си без достатъчна яснота по темата за знанието. Това има следния лесен за назоваваме парадоксален външен резултат. Искахме да създадем малко програми с малко на брой учебни предмети, с много практика и добра свързаност с живота. Оттук и етикетът «Нов български университет».

Системата с нейните държавни стандарти ни накара да създадем много програми с много предмети и часове, с много преподаватели в екипи по стандартни номенклатурни специалности. Стандартите вървят заедно с работещ човешки екип – от преподаватели, администрация и студенти. За първото и второто във висока степен повторихме това, което е ставало и продължава да става в държавата ни – осигурихме работа по номенклатура, за да бъде валидно съществуването на НБУ.

Последствието - даваме заплати, които в редица случаи са по-скоро социални помощи отколкото възнаграждения за действително положен планиран труд. Това щастливо влезе в унисон с третото – значителният брой от привлечените от нас студенти учат при нас, защото е редно да се учи, защото родителите им ги карат, защото няма какво да работят и защото запълват така времето си заедно с други на тяхната възраст. Същото е проявено и в другото, за което вече споменах - обучаваме, преди да сме си изяснили какво точно и каква е външната нужда от него.

Разбира се, в случая разгръщам големия предикат на лошото в текста на НБУ. Да, но, първо, при нас то е по-слабо проявено, отколкото другаде, второ, е осъзнавано и назовавано, трето, е ограничено от други тенденции, между тях и на по-доброто и силното, за което е време да се сетим и да се заемем с новото му назоваване в контекста на онова, което предстои, но и поради 20-годишния юбилей през следващата 2011-а година.

Така сме устроени – работим по някакъв ред, свързваме, подобряваме. И аз, поради поста, който заемам, също свързвам. Говоря ви за НБУ и очевидно неслучайно работя с оглед на този голям текст и по по-малките, свързани с него и помежду си, текстове на форума и семинара «Литература, текст и разбиране». Семинарът ще продължи догодина в предния си план с голямата тема Платон и Платоновите диалози и продължаващия заден по още по-голямата тема текст и разбиране. Ще разглеждаме конкретни диалози, през първия семестър - «Федон».

Ще продължи и работата на Форума. Ако Семинарът е експеримент по все още непълно реализирана в НБУ учебна форма, насочвана от по-точна идея за знание, свързаният със семинара форум на свой ред е все още недостатъчно утвърдила се форма на дискусия, в случая по тази тема. Затова и голямата нужда сега, в края на този сезон, да преценим какво постигнахме.

Основното – различихме се от сайтовете от типа «фейс-бук», в които има равенство на всички във всичко. Това е, така да се каже, неотменима съвременна ценност. Да, но никое време не е само това време, а непременно включва едно или друго добро от миналото. Именно такова добро е постигнатото, издържаме и на по-едри, и на по-конкретни теми. Участниците намаляха, останалите пишещи представиха и в заглавните текстове, и в коментарите добре свързани текстове. Всички заедно се придвижваме в стихията на текста към текстове с разгърнато мислене и осмисляне.

Темата за литературата, която представих, има нужда от домисляне и разгръщане, несъмнено и с повече опори в съвременни термини и литература. Особено в контекста на появилата се добра книга на Тодор Христов «Литературността». Но все едно нито текстът за литературата, който представих, още по-малко моето теоретизиране по темата за текста увлякоха някого. Влязохме в добрата конкретност на темата «история-литература», която съм убеден, че има бъдеще.

Лека-полека се приближаваме. В писането на мнозина вече се усеща доброто разколебаване на големите гнезда на съвременното знание, в които с просто препращане към авторитети се съществува уютно и колективно безотговорно. Усеща се все по-ясно наченката на доброто «несветско» разбиране за знание и наука, настроено рефлексивно и с лична отговорност към това, което се изследва и твърди.

Разбира се, идеалът за пълно единство е по-скоро неосъществим. Колкото по-голямо е едно цяло, толкова по-непълно осъществено е то в него подобно единство. Единството ще остане непълно осъществено и в текста НБУ, дори ако този текст остане не особено накърнен от разтърсването, което ни очаква и тази, и следващата учебна година. В семинара обаче постижимото е много повече. Така е устроен животът – участваме едновременно в много цялости и постоянно компенсираме една недостатъчна с друга по-достатъчна. 

С пожелание за хубави летни дни!



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.




Коментари по темата
Какво аз правя във форума

Форумците, знам, чакат с нетърпение новия текст. Може би на професор Богданов? Кой знае, може. А какво аз правя във форума не е важно. По-важно е какво искам да правя във форума.
Ето какво: искам да “пробутвам” идеи. Хайде, защо казвам така грубовато, ще го преинача в побутвам. А про-, то нали е напред? Следователно, не е лошо и грубо. Стига да стане.
Искам и друго: да дам свързан текст, с който да получа коментари. Искам да чета тези коментари. Май много искам.

Добре, ето една идея минимум: да имаме в НБУ един текст по-цялостен. Доколкото разбирам, професор Богданов иска “равен текст”. Стига само да не се започне “трагедията на говоренето за същностното”. Според неговата преценка в НБУ не се е създало желаното. Т.е. няма пълна алтернатива на висшето образование, а има компромисна алтернатива – усложнена в името на реда и дисциплината. Човешката твар само това чака – да й се (съз)даде ред, за да започне да го нарушава.

И аз съм така, обичам цялостното, едрото, солидното, но същевременно обичам и неравното, трудното, мъчителното. Защото неудържимо обичам промяната. Научавам или поне се старая и това ми носи радост и удовлетворение. Това си е отделно нещо за мене. Заедно е друго нещо. Научават се други неща. Най-малкото, човек се научава да е умерен, може да се каже и равен. Тогава идва време, когато аз се прикривам, стоя някъде незабележим (invisible, ако използвам този израз от виртуалното пространство) и гледам.

Знанието – идва ли краят на знанието. Светът се променя и знанието е като краят на историята. Глобалното знание ще е друго. Но няма да има катастрофа, а голяма промяна и мисленето се превръща в надпревара, в състезание. Няма как да е другояче – това е зададено във Вселената. Тя пулсира, произвежда, води напред.

Само още нещо – за мене е важно в НБУ да не изчезне онзи дял, който не е математика и “точни” науки. Младежите блуждаят или заблуждават, че с литература и култура няма как да се оживее, хуманитаристиката не е доходна. Това е като вайкането на един журналист, че вестници скоро няма да има. Ми да, натам отива – отдавна има електронни издания. По-икономично е от хартията, която скоро ще бъде недостатъчна. А аеди има ли? Имало е и ще има. Ще си дрънкат и ще пеят. А ще ги слушат ли? А не е ли човешко човек да се спре, да позяпа, да послуша, да чуе, да запомни, да изпита кеф от думите. Добре, че се сетих – думите, те ни отличават от другите твари. И няма заместител на тази дейност. Няма електронни думи, няма виртуални думи. Има гледане, слушане... на думите!

И така, в НБУ трябва да има ДУМИ. Оригинално, а? Ако не друго, поне колкото небето.

Тази сесия сигурно ще приключи, ще почне нова. Но я пак погледнете статистиката. Повече от 6500 посещения. Едно-две хиляди да са от повторения, пак си е много. Физически е много плътно това тяло. Абе, Клептó, какво мислиш, а?
Тема № - 30 Коментар № - 2656 петър а. димитров - 2010-08-30 13:11:12
Mnogo hubav marshrut, Rosi!

Osven Poseidon, triabva da ni pokrovitelstva i Kronos, za da mozge da se sluchi tova putuvane ne v niakakvo dalechno budeshte, a v drugo, skoroshno. Sushto imame nuzgda i ot Hermes - bez negovite letiashti sandali i sposobnosti za tova i onova, niama kak da se realizara tazi krasiva i polezna ideia, sun.

I nali zgivotut e sun... kakvo drugo da pravim, osven da realizirame nashite sunishta.
Тема № - 30 Коментар № - 2654 Aneta de la Mar - 2010-08-27 20:07:12
Радвам се, че идеята се харесва :-), все едно колко точно много е далеч във времето.

Ани, точно ти си „Анета на морето”, а аз знам по разни тайни неизречими пътища, че можеш да уредиш добри взаимоотношения с Посейдон ;-).

Пък и лошо ли ще е ако се случи да плаваме 10 години в семинар?

Ще научим-направим-разберем не само Одисея и Омир от професор Богданов, незнаещите ще станем съвършени не само в старогръцкия, но и в микенския, че и линеарите А и Б ще започнем да четем и пишем (и насън да ни попитат), покрай професор Димитров.
Аз се наемам да осигуря тракийско Мароново вино срещу циклопи.
Крадла ще ни осигури кораба, котвата и въжетата (?). Доцент Варзоновцев ще ни прави корабно-градски социологически изследвания. Тези, които не могат да са с нас, ще ни пазят отдалеч.

Колко пари струва – много, но може пък да си струва …?

ПП: Представях си корабчето като едно фери(ботче) някъде от Епир (да речем Превеза) до Кефалоня и Итака, в което влизаме с автобуса си ;-). А преди него непременно да сме видели Некромантейона, за който разказват че е мястото, където Одисей се срещнал с мъртвите (единадесета песен). Много интересно място. А после може пак с фери до Пилос. На връщане може да минем с автобуса през някои от останалите големи микенски центрове, които са по-сухоземни и не стават за обиколка с кораб, и би заприличало и на „Телемахия”.
Тема № - 30 Коментар № - 2651 Лелята на Сократ - 2010-08-26 04:23:38
Включвам се в морската инициатива.

Среща на Итака!

До тогава: търси се кораб с капитан, който да има добри взаимоотношения с Посейдон за да не вземем да плаваме десет години из морето.
Тема № - 30 Коментар № - 2650 Aneta de la Mar - 2010-08-25 18:42:47
Не е лоша идеята на Лелята. Ми да, кораб и ние в него и си плаваме и оп! колко пари струва?

Абе, Клепто, ето ти една хубава инициатива за събитие. Професор Богданов може да проведе семинара си на кораба. Хем студентите няма много да мърдат (освен ако искат да цъмбурнат в морето!) , хем интересно, хем няма да има нужда от картинки, който иска - да гледа ляво/дясно на борд!
Няма "ама в коя аудиртория" , няма ключове и т.н.

Vivat academia! Vivat Professor!
Тема № - 30 Коментар № - 2649 Петър А. Димитров - 2010-08-25 16:13:25
Не се стърпявам да споделя една одисеева новина. Гръцки археолози са разкопали микенски дворец на съвременния остров Итака, за който смятат, че може да е дворецът на Одисей (ако това е старата Итака, което на мен ми изглежда възможно).
На английски - http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/greece/7962445/Greeks-discover-Odysseus-palace-in-Ithaca-proving-Homers-hero-was-real.html

Копаят от 1996 г., но сега се похвалват с важни находки от микенската епоха – циклопски стени, датирано в ХІІІ в. пр. Хр. микенско водохранилище, сграда на две (или три?) нива, свързана със стълбище изсечено в скалите. Тя им изглеждала като стълбището у Омир, по което Пенелопа слиза от горния етаж, за да говори с Одисей. А и от мястото се виждали „три морета”, както казвал Омир. Открита е още микенска керамика, надписи на линеарни писмена (един публикуван, може би на линеар Б). Открита е керамична плочка с надпис на линеарно писмо и изображение, на което релеф добре се вижда лодка или кораб, а казват, че на мачтата му имало вързана човешка фигура, а наоколо – фантастични персонажи.
Видео на гръцки - http://www.bloglife.gr/pid/tag/%CE%BB%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B1-%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%BB%CE%AE
Снимки на керамичната плочка - http://www.arsenis.info/Homer%27s%20Ithaca/images/pinakida_2.jpg
Рисунка на плочката - http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1857671
Водохранилището - http://www.friendsofhomer.gr/News/krini_.jpg
Страница с всички снимки и видеото - http://www.cosmo.gr/News/Hellas/285467.html

Фотография, направена от място, намиращо се някъде над археологическите разкопки.
http://www.panoramio.com/photo/16004438
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/16004438.jpg
Нещо като „какво е гледала Пенелопа, докато е чакала Одисей”. Или „заради любовта си към Пенелопа ли се е върнал Одисей, или защото домът му е на толкова красиво място”.

Хубаво място за форумен пътуващ (с кораби?) семинар.
Тема № - 30 Коментар № - 2648 Лелята на Сократ - 2010-08-25 07:05:15
Леля иска отговори на въпросите си, но не се сърди – няма за какво. Пък и не е сръдлива, дори и да има за какво ;-).

Отговорите ти, Крадле, са една приказка. Няма да ги коментирам – защото какво да се коментира на разказите за удоволствия и вдъхновения – те са само за наслада или за избор на някое неопитано досега, или опитано другояче, удоволствие и вдъхновение.
Ще си взема много от удоволствието на ученето-знание правено на практика, като ще добавя като много важно и разбирането. За мен лично, знанието само по себе си не ми доставя (почти) никакво удоволствие. Не че ти не показваш удоволствието от правенето-разбиране - само го артикулирам.
От професор Сибиък, чиито мисли представяш, си вземам също много, особено “една идея на Самюъл Бътлър - ученият е всъщност начин за даден знак да породи и развие нови знаци, т.е. още по-добри бъдещи учени. Задачата на администраторите е да осигурят правилното и гладко протичане на този процес. Съществуват две основни стратегии за това: (1) чрез максимален брой научни публикации и усилена преподавателска дейност; (2) от не по-малка важност - да осигуряваш възможно най-голяма подкрепа на колегите си в осъществяването на гореспоменатите задачи. Именно това са единствените неща, които съм искал да правя през целия си живот.”

Сигурно в осемдесет процента от коментарите си във форума съм говорила пряко или косвено все за тези удоволствия, за които питах вас, и за които ти, Крадле, искаш пак да пиша. Ще пробвам да намеря нещо, за което не съм писала.

По сходен на професор Сибиък начин, за мен едно от най-големите удоволствия в преподаването е да виждам радостните пламъчета в очите на студентите, когато с моя помощ са направили самостоятелна крачка в разбирането на света и себе си. Друго голямо удоволствие е, когато студентите ми ме надминат (това се е случвало и тук във форума). Трето, също голямо удоволствие, което, както всички останало играе роля и на вдъхновение, е когато студентите осъзнаят, изрекат и разкажат за точно тези си преживявания. И трите са ми се случвали в изобилие и, надявам се, ще ми се случват и в бъдеще. Но и да спрат да ми се случват, паметта за вече случилите се остава като доказателство, че това (открехване на вратите на градината с розите) изобщо е възможно да се случва, и следователно - повод отново за удоволствие и вдъхновение.

Като се замислих за мотивацията за учене в университет, се върнах назад в паметта си до най-ранните моменти, които си спомням, за да търся какви може да са мотивациите за учене, особено по-първичните. Това, което открих, прилича много на това, което казва професор Богданов – че човек се стреми към непразно време, към запълване със смисъл, както в мислене (четене-писане), така и в правене (живеене), и пак стигнах до любимото ми мислене-живеене. В моите спомени от възраст година и половина насетне това присъства различимо. Аз не намирах смисъл в живеенето на детето през 60-те-70-те години в България, без да разбирам тогава защо. А може и изобщо обичайното живеене на детето да не ми е било интересно. Това знам защо – защото не намирах смисъл в игрите “наужким” (кукли, гоненица, криеница, лъженка или “стражари и апаши”). Исках да мисля-правя истински неща. Имах късмета, че баща ми е бил разбрал това и ме е подкрепял. Той ми четеше книги ежедневно от едногодишна възраст (дори си е вземал отпуск, за да ми чете по цял ден, защото това исках най-много) и ме вземаше да си играя с нещата, които той правеше-майстореше в свободното си от служебната работа време. Той ме научи, че може/трябва да се чете-пише-работи с удоволствие, демонстрирайки ми го ежедневно. Затова си мисля, че няма страшно, ако някои студенти идват да учат с мотивации като “така е редно”, “така искат родителите ми”, “не знам какво друго да правя”. Ако родителите им по разни причини не са успели да им покажат, че тези неща могат/трябва да се правят истински и ценни с удоволствие и вдъхновение, преподавателите не само могат, а и трябва да се опитат да го направят - и така да променят мотивацията им. Ако наистина ценността мобилност става все по-ценна в съвремието, то тази манипулация би била напълно възможна, и моят опит, споделян и от други колеги, показва, че реално се случва. И това е още едно от множеството удоволствия в преподаването. Че става дума за манипулация, спор не може да има. Не всички манипулации, обаче, са непременно лоши. Когато не се прави с насилие, а с удоволствие, и по-важното – за постигане на удоволствие от собственото учене-мислене-разбиране-живеене на друг човек – манипулацията, според мен, е по-скоро позитивна.

Много се забавлявах на историите на професор Сибиък, посочени от теб, Крадле. И аз ще завърша с тази от тях, с която завършваш и ти. Това, което бъбря за удоволствията, вдъхновенията и манипулациите във взаимоотношенията с младите хора при обучаване, със сигурност не е средновековна схоластика, нито само мои фантасмагории-илюзии - за това са говорили още Платон и Аристотел, а освен че са говорили, са го и правили.
Тема № - 30 Коментар № - 2645 Лелята на Сократ - 2010-08-16 11:55:40
Както казва професор Димитров... Хубави летни дни – вятър, т.е. няма го, не полъхва.

http://www.youtube.com/watch?v=sHiMDB19Dyc
Тема № - 30 Коментар № - 2643 Kradla - 2010-08-15 21:44:20
Благодаря ти, Крадле, за чудните нощни отговори и удоволствия!
Ще отговарям повече утре на прясна глава.
А сега - лека нощ и добро утро на всички градинари на рози!
Тема № - 30 Коментар № - 2642 Лелята на Сократ - 2010-08-15 05:13:05
Леля иска да отговоря на въпросите, които ми зададе и се сърди, все едно на моите въпроси винаги намирам отговори... Иска да й кажа, за 1. ученето, 2. правенето на издания и 3. правенето на текстове, наричайки ги големи области на мислене-правене... Като че ли е така лесно да се отговори на тези въпроси – все едно да се каже, че литературата е само условна реч... В “Старогръцката литература” стигнах точно до този момент – разклоняването, което се е получило –на литературата повече като условна реч, докато литературата е и отношение към реалността, и житейска практика... набор от определени нормативи за общуване... Сега Леля като си задава въпросите – разбирам, че избирайки НБУ, всъщност съм си избрала другата страна - отказала съм се от литературата като условна реч и съм избрала литературата, която е отношение и практика и точно това е отговорът на първия въпрос за удоволствието от ученето-знание – не теоретично, а абсолютно практично – до такава степен, че може чрез определени знания да се правят такива неща, на които сам не подозираш, че си способен. Най-хубавото е, че дори може да се манипулира:-).

По отношение на изданията на НБУ – това е доста обширен въпрос, по който ще се постарая да не изпадна в идеология. Изданието, върху което си мисля често е “В градината с розите”. С всяка една година все повече и повече се вглеждам, мисля и си представям неговото заглавие: “В градината с розите”. Няма по-прекрасно нещо. Метафората – градината, текстовете, цветовете (в дневника на скръбта на Ролан Барт – прочетох, как докато обличал черните траурни дрехи след смъртта на майка си, изведнъж се сетил, как всеки път, щом го видела в черно, живата му майка казвала – “Вкарай малко цвят!”). И си мисля... колко е хубаво в градината с розите – дори най-първосигнално - можеш да си избереш роза, която да е единствена в света, можеш да се убодеш като славей на Оскар Уайлд... Представям си Сибиък, който разказва за кривогледия Якобсон, и как на паркинга се скарал... – също като в една серия на доктор Хаус, и въобще тези отношения, за които разказва в първия текст от “В градината с розите” са израз на същинския университет, все едно е в нашия университет... Има едно много хубаво нещо там – казва – че истинският университетски човек трябва да прави две неща – да пише колкото може повече книги и да помага колкото може повече на колегите си.

В градината с розите.

По някакъв начин в контекста, в цитата – “градината с розите” е паметта.

Няма да пиша тук стихотворението за градината с розите, с което Сибиък започва. Има един привкус на нещо в него, което не се знае дали се е случило... или – не, но то не е изгубеното, не е непостигнатото – а точно тръпчивото и хубавото на това, което е животът... “Животът” е много тъпа дума - но както скоро каза професор Богданов – не се знае дали душата може да направи всичките онези неща, на които е способно тялото. “Тъй думите ми / съпътстват твойте мисли. / Но смисълът къде е - / смутил праха / над листи розови в бокал - / не зная.”... Докато го чета и вече съм го написала... Представяте ли си измерението на смисъла “смутил праха”, цвета на смущението (въобще какво се случва, къде е в градината, в стаята, в светлината - къде), това “не зная” и въобще “думите ми съпътстват твойте мисли” – все едно се разхождат и единият мълчи, а другият говори или по-скоро – единият говори, а другият го слуша... Не зная, не съм го писала аз, не го е писал дори самият Сибиък това стихотворение. Но то е всяко аз. Вчера докато се спасявах от дневниците на скръбта на Барт, спрях да го чета, смених го с “Подготовката на романа”, за да си оправя вкуса като прочета нещо не толкова скръбно... и на страницата, която отворих пишеше, че литературата е реална, не защото това, което се е случило преди нас е много сигурно и реално, не защото това, което искаме за в бъдеще... би се случило със сигурност, а защото този на когото в момента се случва този текст, който чета - съм аз, и аз съм единственият реален.

Когато трябваше да правим първата книга с лекции и слова, произнасяни в НБУ, професор Богданов ми даде да измисля заглавие – измислих няколко дървени заглавия, все едно някакъв комунизъм се беше хванал за тях, измити, безлични – дори не си ги спомням, но си спомням, че след поредния ми неуспешен опит – професор Богданов каза: “В градината с розите” – така ще се казва!”. Оттогава това стана моята работна метафора за свобода, защото човек си мисли, че едно заглавие на книга трябва да е обвързано... с историята, с юбилея, с някакви лекции, със случилото се, че е зависимо и трябва да е зависимо, за да се свърже и да остане – а всъщност... нещата, за да могат да смутят праха – трябва да са израз единствено и само на това, което искаме в себе си, защото то никога не е свързано само с нашето желание... Не само книгите – а и всичко друго в НБУ и в по-големия свят е все едно в градина с рози – правенето на текстове също, писането и четенето, даже караниците, “Каталогът на НБУ”, изненадите... - онова движение: “думите ми, съпътстват твойте мисли”, което означава, че паметта не е само мисли, а и думи – нещо случено, на половина случено, на половина мислено, като литературата – условие, но и общуване...

...“Роман Якобсон беше кривоглед, което му придаваше доста страшен вид. Спомням си как веднъж с него бързахме за летище “Охеър” и той случайно се блъсна силно в някакъв мъж, който вървеше в обратната посока. Якобсон ядосано му кресна: “Защо не гледате къде вървите?”, на което мъжът отвърна възмутено: “А вие защо не вървите накъдето гледате?”

Якобсоновият стил на изнасяне на лекции бе направо магнетичен, въпреки че не беше много лесно да вникнеш в чуждестранния му акцент и английското му произношение. Споменавам този факт, защото първата му лекция в Университета в Индиана бе озаглавена “Теорията на знаците”. Американската му аудитория обаче чуваше думата “знаци” като “наука” и повечето хора въобще не разбраха какво говори. Аз седях до професор Кантор, който все повече се изнервяше, докато Якобсон смело разясняваше подхода си към проблема. В мига, в който гост-лекторът завърши последното си изречение, Кантор скокна на крака със стиснати юмруци и изкрещя: “Това си е чисто средновековна философия, нищо повече!”, на което Якобсон отговори: “Нищо подобно, Кантор, за това са говорили още Платон и Аристотел!”.
Тема № - 30 Коментар № - 2641 Kradla - 2010-08-15 04:16:16
1  2  3  4 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 115855

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128111

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20123

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32710

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134306

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94228

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 29049

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17751

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180833

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60749

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA