БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

Любовта и хуманистичната доктрина: индивидът като цел

ЦВЕТАН ТОДОРОВ

Индивидът като цел

Както вече видяхме, щом има любов, не е възможна каквато и да било замяна на нейния обект. Но мястото и ролята на този обект не винаги са еднакви. В любовта-желание той се определя спрямо субекта (ти си това, което ми липсва) и накрая се превръща в средство в негова полза; освен това отношенията между двамата се подчиняват на неотменими закони. В любовта-радост обектът се самоопределя, следователно остава неповторим и в крайна сметка – свободен, като същевременно се радва на моята любов. Това обаче не означава, че не мога да надскоча личността на любимия.

Въпросът “защо” има две значения: “по каква причина” и с “каква цел” – warum и wozu, почему и зачем. В гръцката традиция не се приема, че въпросът за причината е напразен; тъкмо обратното, често се твърди, че за любов е достоен само онзи, който притежава някои качества. Чрез неговата личност ние обичаме и ценим именно тези качества. Индивидът не е превърнат в средство в полза на друг индивид, но любовта се оправдава от достойнствата на личността; в този смисъл тя служи на абстракция, а именно – красотата или добродетелта. Такъв е смисълът на “стълбата на любовта”, описана в Платоновия Пир: любовта към индивида е единствено любов към неговата красота, тя на свой ред е просто несъвършено олицетворение на идеята за красота, до която човек се стреми да се издигне, а самата красота накрая се слива с доброто. Според Платон любов, изпитвана към индивида заради самия него, е израз на недостойно идолопоклонничество.

Аристотел също не смята, че качествата на любимия човек са без значение: истинската любов-приятелство (philia) може да се зароди само между добродетелни и достойни индивиди – впрочем тъкмо затова е и толкова рядка. Аристотел старателно разграничава тази любов от користните сметкаджийски приятелства: но въпреки това за любовта може да има причини, макар и тя да е безцелна. Представата, че всяко човешко същество, дори роб, може да бъде достойно да стане обект на любов, е чужда на това мислене. Примерът с майчината любов, до който Аристотел неколкократно прибягва, не опровергава това твърдение: всяко дете, колкото и да е недостойно и недобродетелно, може да има майка, която ще го обича, но само при условие, че е нейното дете.

За християнската любов – любовта-милосърдие (или agapê) е свойствено да бъде всеобхватна и следователно – да не се нуждае от основание. Не трябва да обичаме даден човек, защото е богат или хубав, или добър, нито пък защото ни е близък. “Не постъпват ли тъй и езичниците?” възкликва Исус в Проповедта на планината (Евангелие от Матей, 5:47). Трябва да го обичаме, защото е човешко същество като всички останали. Бог обича всичките си чеда – и добрите, и лошите, и праведните, и неправедните. Исус – Неговото земно въплъщение, показва как тази бащинска любов може да стане житейско правило в междуличностните отношения. Отделните хора няма да бъдат толкова съвършени, колкото Исус, освен ако не са светци; и все пак ще запазят този идеал, който отказва да търси каквото и да било основание за любовта.

Обратно на гръцката мисъл, тук причинното “защо” е напълно отхвърлено, но не и телеологичното “защо”. Св. Павел казва: любовта към Бог е не друго, а любов към ближния, “който люби другиго, изпълнил е закона” (Послание до Римляни, 13:8; вж. Първо послание до Коринтяни, 13:2-7, Послание до Галатяни 5:6 и 14; Първо послание до Тимотея 1:5 и т.н.); но същевременно това означава, че чрез другия трябва да продължаваме да обичаме Бог. Християнската филантропия е производна и подчинена. Св. Августин разграничава двата вида любов, описвайки смъртта на най-скъпия си приятел: той го е обичал заради самия него и тъкмо в това е сгрешил; впрочем, бил е наказан за грешката си със скръбта, която е изпитал. “Бях разпръснал душата си по пясъка, обичайки смъртен, сякаш нямаше да умре”, пише той. Нищо подобно не заплашва вярващия, който никога не е подложен на риск: “Блажен е онзи, който обича Теб. (…) Само той не губи скъп човек” (Confessions, IV, 9, 74). Сега вече чрез отделните хора Августин отправя своята любов към Бог.

Някои мистични течения в християнството дори отхвърлят напълно любовта към хората, изменяйки по този начин първоначалното послание. През XVII век св. Франсоа дьо Сал повелява на една вярваща да се откаже от всякаква човешка любов: “Господ ви обича, Майко, и иска да сте Му всецяло отдадена. (…) Не мислете повече нито за приятелството, нито за единението, което Бог е създал между нас, нито за децата си...” (До игуменката дьо Шантал, 21.5.1616 г.). В това се изразява духовната голота на християнина: за него Бог е всичко, останалото е нищо. “Това, което не е Бог, не представлява нищо за нас. (…) Обичам само Бог и всички души заради Бог” (До същата, 1620-1). Никол – друг автор, близък до янсенизма, се изразява съвсем ясно: “Всъщност Бог иска от хората единствено тяхната любов, но я иска изцяло. Не допуска тя да се поделя и понеже е тяхно висше благо, не иска те да изпитват друга привързаност, нито да намерят покой в друго създание, защото никое създание не е тяхна цел” (Les Visionnaires, 463). Нито любовта, нито смъртта оправдават превръщането на индивида в крайна цел. Можем да припомним повелята, която Паскал – несъмнено най-великият антихуманистичен мислител във Франция – носел у себе си в деня на своята смърт: трябва да попреча на привързаността, както на моята привързаност към другия, така и на неговата към мен, защото индивидът не трябва да се превръща в “ничия цел”.

Следователно християните са не по-малко убедени от Платон, че обожанието на отделната личност е израз на идолопоклонничество. Разбира се, християнската любов е безпричинна, но не е безцелна. В крайна сметка любовта не се нуждае от оправдание, защото обичам даден индивид не като такъв, а като едно от Божиите чеда, а всички са такива без разлика. С това се обяснява фактът, че в любовта-милосърдие замяната си остава възможна: не трябва да се привързвам към един или друг човек, а да обичам всички еднакво. В идеалния случай дори не трябва да се опитвам да узная как се казва и как изглежда човекът, към когото изпитвам милосърдие.

Хората винаги са възпявали любовта, но са изтъквали различни причини за това, тъй като не са влагали един и същ смисъл в едни и същи думи. Ако любовта позволява да достигнем до красотата и ако любвеобилността съвпада с добродетелността, тъй като и в двата случая мислим доброто на другите заради самите тях, то тогава ценим красотата и добродетелта; следователно любовта има отразена или инструментална стойност. Ако любовта съвпада с Божия закон, то Законът придава смисъл на тази любов. Не така мислят обаче хуманистичните автори.

Най-напред ще се спрем на формулировка, която е стара, но си остава една от най-вълнуващите. Традицията я приписва на Елоиза в писмата й до Абелар. Предполага се, че това става около 1135 г., в зората на “куртоазната” епоха, а двамата бивши любовници, затворени всеки в своя манастир, са погълнати от изпълнението на религиозните си задължения. Именно при тези обстоятелства, без да забравя нито за миг християнската доктрина на любовта, Елоиза пише следното в първото си писмо до Абелар: “Бог знае, че в теб винаги съм търсела теб самия. Желаех само теб, а не това, което притежаваше или каквото представляваш” (127). След последвалите предупреждения от страна на Абелар, във второто си писмо тя пак се връща на този въпрос: “Бог знае, че във всички обстоятелства, пред които животът ме е изправял, съм се страхувала повече да не обидя теб, отколкото Него; стремила съм се да се харесам повече на теб, отколкото на Него” (160). В тази чисто човешка любов вече няма нищо християнско.

Монтен, който описва пълното постигане на същия идеал в съвършеното си приятелство с Ла Боеси, още в самото начало уточнява, че не само това приятелство не служи на никаква външна цел, но и няма друга причина за това, че е избрал Ла Боеси, освен неговата индивидуална самоличност. Ето защо личността на приятеля не може да се сведе до никакво общо понятие, индивидът в качеството си на приятел не онагледява никакъв концепт; той е неповторима инстанция, която в противоположност на древните примери има собствена стойност. Откъдето и известната фраза: защо го обичах? “Защото беше той; защото бях аз” (I, 28, 188). Показателно е да се отбележи, че Монтен не е достигнал до тази формулировка отведнъж; в полето на своя екземпляр първоначално е написал: “защото беше той”; едва впоследствие добавя втората част на формулировката (пак ще трябва да се спрем на произтичащите от нея следствия). Съществуването на приятелството доказва, че не можем да “обобщаваме” личността.

Следователно новото при Монтен спрямо гръцката мисъл не е нито най-високото място, отредено на приятелството, нито близостта между двамата приятели, водеща до пълно единение, а неповторимостта на личността на приятеля и отказът да се търси каквото и да било основание за любовта към него. Това няма нищо общо с платоническата “стълба”, която представя любовта към личността просто като етап от любовта към красивото; тук индивидът представлява само себе си. Аристотел и Цицерон възхваляват приятелството, защото е най-съвършеното въплъщение на добродетелта; Монтен го възхвалява, защото бележи пълния разцвет на индивидуалната самоличност: у Монтен не става дума за морални основания. Аристотел също казва: “защото е той”, “защото е такъв, какъвто е”, но под това разбира: защото е такова възхитително същество. От друга страна, подобно на християните, Монтен не търси оправдания за своята любов; за разлика от тях обаче не превръща индивидуалното същество в път, водещ до Бог, при него любовта към създанието не води до любов към Създателя. Той обича Ла Боеси заради самия него, Ла Боеси е крайна цел.

Не трябва да оставаме с грешно впечатление: твърдението “защото е той, защото съм аз” не означава, че не ме интересува личността на любимото същество, стига да е то, а не някое друго. В краен случай това тълкуване би било подходящо за любовта между родители и деца (ще обичам майка си или сина си, каквото и да сторят, каквито и да станат), но не и за любовта между двама възрастни. В този случай самоличността на любимия е решаваща - аз не обичам само собствено име или физическа цялост, обичам го, защото намирам, че притежава качества, които ме очароват. Но ми е неприятно да давам на чужди хора обяснения, които могат да се оспорят: “защото е умна”, “защото е красив”. Монтен се възхищава от Ла Боеси заради това, което е – умен, щедър и смел човек. Именно затова любовта не трае вечно: “той” не е нeпроменлив, нито пък “аз”, това, което е самоличността днес, утре може да изчезне – у обичащия, у обичания или у двамата. Фактът, че не възприемаме индивида като онагледяване на понятие – а именно с това се отличава хуманистичното схващане за любовта – не означава, че сме безразлични към неговото бъдещо развитие, нито пък, че сме обречени да играем чисто пасивната роля на безусловен почитател.

Неизбежно се натъкваме на страховития проблем, за който говори Паскал (Pensées, B. 323, L. 688): не обичаме абстрактната субстанция на даден човек, а само неговите качества. Истина е, че не всичките ни качества са “неестествени”, а  именно тяхната съвкупност и съчетание образуват аз-а. Но самият аз е тленен: в това се състои окаяността на човека, която тук се превръща в източник на неговото величие. И това не е всичко: не само че конфигурацията на моралните характеристики е толкова сложна, че няма вероятност да се повтори (не по-малко невероятно е да срещнем нравствения двойник на даден човек, отколкото физическия му двойник), но и способността за свобода, която е определяща за всеки човек, прави поведението му непредсказуемо и следователно неповторимо в пълния смисъл на думата. Стремим се да уловим погледа на любимия човек и поради това, че не можем да бъдем сигурни в неговия отговор: погледът на другия, където неопределеността винаги е възможна, ни дава достъп до неговата свобода. Тази неповторимост е радикална и не се свежда до сложността на личността. Слепите могат да компенсират липсата на зрение, развивайки останалите си сетива; но в сравнение с тях ние, зрящите, сме в неизгодно положение, защото вече не разполагаме с главното средство, за да достигнем до тяхната свобода и неповторимост: живия им поглед.       

Тук се откроява ясно вторият хуманистичен постулат, наречен от мен телеологичността на ти, отказа от превръщането на другия в средство, чийто върховен израз е любовта-радост. Този постулат спада не към някаква антропология, а към морал в широкия смисъл на думата: не описва какви са хората, а как трябва да се отнасяме с тях. Обаче въздигането на човека на място, където дотогава е стоял само Бог, не води до никакво идолопоклонничество (този хуманизъм не е “наивен”): Монтен не казва, че приятелят му е бил съвършен или че с него би трябвало да се отнасят като с богоравен; той просто установява собствената си привързаност към това неповторимо същество. Декарт се съгласява с него по този въпрос, заявявайки следното: “Няма човек, който да е толкова несъвършен, че към него да не може да се изпитва съвършено приятелство” (Les Passions de l’âme, 83). Естеството на чувството не се определя от достойнството на обекта, абсолютът не е природна даденост, създава го субектът.

Близо два века по-късно чрез своята героиня Жюли – новата Елоиза – Русо изказва принципа, който гласи, че в междуличностните отношения индивидът винаги трябва да бъде цел, а не само средство. Тя казва следното: “Човек е твърде благородно същество, за да служи единствено като средство на други хора и те не трябва да го използват за свои нужди, без да го питат за неговите” (La Nouvelle Héloïse, V, 2, 536). Влюбеният с радост върши това, което моралът повелява всекиму: и в двата случая се отхвърля превръщането на индивида в средство. Такава е светската версия на известния израз на св. Августин: “Обичай и прави каквото искаш” (Commentaires, VII, 8, 328-329).



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ:
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.




Коментари по темата
Честита Нова пролет на всички! Котки и котараци ще мяукат и фучат, птичият и другият животински свят ще бърбори на висок /по тяхному форумен/ глас около вечните, недоизяснени теми на любовта. В тези неангажирани във висша духовност общности майката-природа ще си понареди пак нещата, сигурно към по-добро и устойчиво. Нашата не е лесна. Хем сме изгонени от рая и сами сме се лишили от закрилата и ласката на природата, хем напредваме с охота и глад към неща, „далеч надхвърлящи по важност” движението по законите на любовта. Общо взето, както корнидите по цял ден се гмуркат, зъзнат и давят за кило риба в гушките, така и ние. Като ги гледам понякога от брега, започва да ми се струва, че и те нещо са умислени, събират се на групи, шушукат си. Особено сега, в любовния сезон. Може би и сред тях зрее изводът, че апетитът идва с яденето и, че неуморното лапане създава навици за още по-неуморно лапане. Кой знае, не се ли поражда у тях и някакво любовно чувство към рибите? Един вид, чрез намалено лапане /то и риба си няма много/ към дружелюбие в хранителната верига, оцеляване на омършавялата общност и по-високи стъпала на разумност. Корнидов му свят. Маркизови му графомански изявления.
Много ще се радвам да ви чуя. Имам и нова интернет-връзка. Иначе, маркизът и той далдисва по цял ден като корнида в залива на своята дейност, но няма риба. Освен вносна, в специализираните магазини.
Тема № - 57 Коментар № - 6467 Dekarabah - 2012-03-23 19:29:24
Здравейте!
Бързам да ви пратя няколко реда не само защото маркизата днес е на традиционната си седмична среща с колежки-приятелки на по чашка-две бяло винце /преди години удряха и по една водка за аперитив/. По-скоро, заради тези калашници, дето ги размахвах снощи. Някакси не подхождат на кротналия се поетично-любвеобилен маркиз. Истината е, че той няма скрито автоматично оръжие, няма и ловна двуцевка, даже и специална кошница за гъби няма. Събира ги в найлонови торбички, изрязвайки екологично правилно пънчетата. Превърнал се е в напълно „безопасна игла, за разлика от, примерно, популярен кмет от нашата област, когото преди време хванаха с убита сърна, скъп ловен автомат и кошница манатарки под мишница. Прие се, че, както си е берял гъби, е намерил умъртвената рожба на Артемида и тъкмо се е опитвал да я върне в живота.
Платих си охранителната инсталация мирно и вежливо. Казаха ми да не очаквам проблеми с фирменото имущество, което ще опазват. Единият подхвърли, че все пак не е добре да се държат 200 и повече хиляди лева под тяхна закрила. Уверих го в абсолютната невъзможност такова натрупване да се получи през следващите двадесет години от дейността на фирмата. И че важното е да мога да си отчитам месечната вноска към тях. Съгласиха се с мен с пренебрежително подозрение в очите. Няма как, мятаме я, и господ с нас. От друга страна, миналата нощ ми се присъни, как виден местен приватизатор /от голям и потънал в анонимност приватизационен фонд/ предлага да изкупи маркизовата фирма. Почти се склоних /насън/, но до края на сделката не стигнахме, не стана дума и за никаква конкретна сума. Ако има съногадатели във форума, би могло да ми помогнат?!
Утре лицензирани оператори ще ми вържат телефона и интернета. Срещу написан с мно-о-го дребни буквички договор. Имам страхотни лупи, но непредвидливо не ги носех със себе при сключването му. Маркизът е все още доверчив човек. И незадлъжнял никому клиент. Ще видим.
Колкото повече се опитвам да разсъждавам за потайните, смутени, надничащи отвсякъде, и надаващи безмълвни викове, лица на любовта, толкова по-мъчително ме хваща за гърлото непоклатимата, хитровата и забравяща доброта на рода наш български. Не сме наистина подредили любовта си. Към себе самите, към най-близките често, към ближните доста. Извисилият ни Христо Ботйов пророчески ни е предупредил със своето „силно да любят и мразят”. Двуостър нож е тази работа. С него не се ръкомаха без майсторлък. Във всички появи на любовта и сенки на омразата. Иначе кръвта от одраскванията и раните, които можеш да нанесеш и получиш, се смесва в едно и също топло, аленеещо, изтичащо. Изгубено бивше живо. А има ли по-висше любовно от живото? Поне преди недаденото ни за по-ясно надникване Друго, което рано или късно ни обгръща. Ако попитате Маркиза, за него е важно тук да сме по-деликатни и да отбягваме сатанинските почесвания. Даден ни е хубав и достатъчен избор от по-силни и достатъчни наслади. За разума и за душите.
Едно и също ви говоря. Но и новините по телевизията не са отишли по-напред и дълбоко, слушам ги в момента, не са утешителни. Никой обаче не може да убеди форумника-маркиз, че любовта е изкоренима от човешкия /и от българския/ род. Колкото и смешно да звучи това. И заради което отново отправям благодарност към разширения българин Цветан Тодоров.
Тема № - 57 Коментар № - 6458 Dekarabah - 2012-03-21 19:32:02
Здравейте, намиращи утехи, кураж и ползи от форума!
Дано Ви споходи запролетено, по-крепко телесно самоусещане, почитаеми професор Косев! Духът Ви, пълнотата и чистотата на Вашата привързаност към света, който сме длъжни да обговаряме и допълваме, имат пълното право над това. Коментарът Ви ме достига тъкмо в размисъл за троичности и множественост на случващото се в бягащите от нас и бързо забравяни дни.
Онзи ден Георги искрено ме развесели и отпусна с хубавия виц за крокодила-италианец. Вицът е ексизтенцилистки-чудесен, богат, намерен навреме, по Георгиевски. Но маркизът е свикнал от всяко, дори през смеха, да прави тъги. И да се измъква от тях през нови шеги. В случая, насочих равносметливото си око отново към собствените си житейски „топки”. Почуквах ги на сметалото на времето, размествах ги на ляво и дясно. Картинката не е много ясна и натежаваща към убедителен броичен резултат. Професор Косев извлича цялости от несъзнавана троичност, г-н Гочев, освен класик, е и достатъчно подготвен математик със силна поетическа „цифреност”. Професор Богданов ни вмъква в голямо, подсказано с финес и доверие, пропито от невероятно прояснено разбиране за античност /имало ли е такава?/ откъсване към повече яснота.
Къде е маркизът? Ами, той за пореден път си гледа „топките”. Споменах ви, че съм захласнат в поредния си малък проект. Вчера, днес и утре съм зает и ще бъда притеснен с грижи по осигуряване охраната на малко помещение. Оказа се, че в нашия град има вече поне сто охранителни фирми с разноцветни, всяващи страх стикери. Разпределили са си „тайно и полека” някакви, преливащи се един в друг, райони и чакат мухички да се оплетат в паяжината. Маркизът се оплете в паяжината и, честно казано, в момента му потреперват топките. Не толкова от страх, колкото от гняв. /Помня, Георги, как ясно и пълно ми дадохте преди време едно перфектно нахвърляне на позициите на античния гняв./ Сега пак ми иде да си изровя ръждясалата шпага, или смазания калашник. И в двата случая утре ще си платя и ще ме „осотят”. Сладури с джипове, размисляващи за любовта и други подробности във фитнес зали. А маркизът ще вади левчета за наема и ще търси благородното съпричастие на този неприлично умен и почтен форум. Но вие не се натъжавайте, пак ви повтарям крилатата фраза на колегата Георги Коритаров, отдавна не съм го гледал и чувал, но го приветствам за нея, времената са за по-мъдрите. Или за по-добронамерените.
Мила и диреща изходи, Веселина, аз имам отдавнашни подозрения относно интелектуалното „дебелокожие” на по-издигнатите и откъснали се синове и дъщери на България. Днес, с известно-лимонов вкус в устата, вървейки по споменатата от мен уличка, където моят споменен герой, еротичният стихоплетец, се препичаше в слънцето пред къщата си, си купих от малка плодо-зеленчукова продавница два банана. Хапнах ги пътем и получих успокоение на душата. По същата уличка има поне две-три аптеки и дрогерии. Маркизът там още се старае да не влиза, за успокоителни и пр. За разлика от много здравно-осигуряващи се негови съграждани. Той знае предимствата и ползите от лимоните и бананите. И от някои други неща. Ето, след тези редове, е изпаднал почти в йогийско дишане. Докато ви пишех обаче, маркизата отново се изнерви. И тук започвам да се съгласявам с много от незатворените търсения на уважаемия Цветан Тодоров. Как да убедим другия, без да сме убедили себе си? Май наистина е по-добре да не забравяме да се укрепваме заедно. И да не бързаме в духовни отшелничества.
Тема № - 57 Коментар № - 6455 Dekarabah - 2012-03-20 22:15:22
Въпреки проблеми с кръвното, не мога да премълча възхитата си от коментарите на Росица, Веселина и Георги, както и от живите примери и мисли на Маркиза. Те помагат и на моите суховати понятийни обобщения. Споделям радостта на проф.Богданов.

Веселина ми дава повод да си спомня думите на д-р Урбино: „Благодаря ви, че съществувах.” Тези думи изповядвам искрено. Въпреки индивидуалистичните ми доминации. От които не се отказвам. Но от чувство за такт, трябва да ги омекотя.

Бих изрекъл същата фраза и така: Благодаря ви, че съществувам сега. С няколкото си идентичности, сляти в моя си индивиден "микс". Първо на децата си. Второ на малкото приятели. И на всички форумци за професионалната ми "реанимация".

Георги ме накара да си спомня пътуване с кола към Италия. Преди влизане в Триест - питаме за пътя. Един „брат” ни казва: „-Ето оттук пътят е яко добър". Като нарочно ни набива, по едни невероятни серпантини и катерения.

После в Триест, отбиваме в горичка с полянка, да похапнем. До нас, в ниското минават гърмящи влакове. И в един момент виждаме няколко мъжаги зад дърветата. Аз извиквам на К., вземи "пистолета" и бързо се изнасям на открито. Изпреварихме ги.

Драги Георги, първото, поразило ме впечатление от Италия, и нейните времеви локации, бе невероятната чистота на тоалетните по аутострадата Винченца- Милано. Сигурно има италианци, които си правят кафе и в мръсни кафеварки.

Второто бе, неспирното движение на двама келнери и един барман, които неспираха да лъскат блестящи маси, в иначе абсолютно празен бар, в Генуа. Аз ги наблюдавах от витрината. Валутата пазех за нощувки, за музеи и галерии.

Във всяка страна и у нас, човешкото време се проявява в какво ли не. Примери и разкази, милиони. Вкл. и неделите не са времево „празни”. Но повечето от тях са индивидуални, и субективно времеви. Зад тях стои по-общо биологично и социално време.

Благодатно е преливането на темите от семинара, във форума и обратно. За мен тези теми са любопитни, но и трудни. Прибързано казах, да заменим израза Наше време, с Общо време. Пък съм имал предвид: Съвремие; Съвременност и Съвременник.

Може и друга "граматика" за: Сегашно; Минало и Бъдещо. Те взаимно се преливат. Но всичките обективно - субективни; с биологични възрасти и години; заедно с психичната и социалната възраст; здраве и техни статуси-S. Всичките протичащи чрез Индивида-I.

Неудобно ми е, че все изпробвам и Общия Личностен Модел-G P M, откъснато от тона на форумното говорене (за което искам прошка). Но и сега ще кажа, че възрастовите статуси и роли-S/R на индивида-I, с принципи-P (в PRIS), въвеждат и времето в G P M.

Рефлектираните-Refl, индивидни статуси и роли: чрез опита (когн-C, афект-A и дори несъзн-N: в CAN); се осмислят, чрез "аз образи" и "себеоценки" (вж.книгата на Дилова); в себесъзнаващия и "множествен" Аз-Ego; който се преобразува и в едносъставен "Символ на Аз".

Веси, без психоазбуката за човешката личност, която е триединно – „триделно” и има около 30 букви – понятия, трудно ще си изясним, как трите универсума (Божествен-Психичен-Културален) си взаимодействат. Те водят и до „микса” на многоролеви - R идентичности в една Себеидентичност.

Винаги ще съм благодарен на стопанина на Форума и Семинара, че търпи да спорим и коригираме понятийно, собствените си виждания публично, вместо у дома, подчинен и на своя девиз – НБУ свят на свобода. Затова ще повторя д-р Урбино, с думите: Благодаря ви, че съществувам и легитимно.

От Искро – (виж и триредията от 12 морт) - София
Тема № - 57 Коментар № - 6452 Искро Косев - 2012-03-20 11:08:29
Роси, онова писмо от Елоиз до Абeлар – според мен – е страшна работа. Нас професор Богданов ни превъзпита по отношение на идентичностите и всички добре знаем какво означава да бъдеш „сам по себе си“. Но кое нещо в човешката история прави така, че човекът да поиска да бъде „сам по себе си“? Любовта е разбиране. Разбирането винаги е свързване и уголемяване в другото – това е човешка парадигма, развита до степен на божественост – човек може да се усилва не само чрез свързване с други хора, не само чрез свързване със своята реалност – но и с онова, което е над човека и не е човек, както и с други реалности.

При Платон, веднъж, се вярва, че може да се върви от по-слабото човешко разбиране до по-голямото божествено разбиране, чрез раждането и смъртта - и, втори път - световната душа се усъвършенства по този начин: зърване в божественото - припомняне и разпознаване в човешкото. При Платон човек може да бъде израз – несъвършен, но все пак – израз на божествената парадигма на любовта.

В християнството парадигмата обаче става далеч по-предпазлива, по-затворена към хората – за да може да наложи собствената си власт и да озакони своя божествен произход. Получава се противодействие - хората искат разбирането им да е божествено, но като божествено - то става чуждо на човешкото.

Писмото на Елоиз – е противодействие срещу това – затворената християнска парадигма се сблъсква с образуването на идентичността, която казва: „аз съм този, който съм“ и аз няма да участвам в твоята голяма любовна божествена парадигма, защото ще си направя моя, тъй като знам как се прави – вече направих твоята“. Двете парадигми – малката на човешката любов и голямата на божествената любов са напълно едни и същи. Представям си го на едно по-лесно ниво, казващо: „Обичах теб, а не Бог.“ Дали това не означава доброволното желание на човека да не иска да достига до пълното разбиране, което знае, че с определено свързване и усилване може да постигне. Както и големите идеологии – постигнали по-големи усилвания чрез свързване с по-големи общности (и оттам с Бог) – не биха искали разбирането им да се връща обратно към човешкото.

Елоиз иска да си бъде онази нестабилност, каквато е човешкото същество, не иска голямата божествена парадигма, нито да и се бъркат общностите в любовта – но в същото време тя прави голямата божествена парадигма – защото любовта между човек и човек е вече общност и е онова, което е и голямата парадигма, защото е и усилване на един свят с друг.

Ако Бог е любов, ако тази любов вече се е претворила в парадигмата така, че тя да няма начин да бъде разпозната и припомнена в отделен човек, как едно обикновено човешко същество може да каже, че обича някого? Бог е любов и Бог е всичко - как Елоиза да направи контурните очертания на една човешка любов - ако не противопостави на тази божествена идентичност - разклатената идентичност на един конкретен аз?

Цветан Тодоров, от своя страна, за да направи голямата парадигма на хуманистичната доктрина – насочва всичко така, че да може да издърпа божествената парадигма на любовта и да изкара всички чак от Платон и Свети Августин – че са идолопоклонници, ако обичат хора. Благодарение на него виждаме всички страни на истинската идеология – затвореното божествено срещу затвореното човешко.

По отношение на това – дали човек може да осъществи любовна връзка само по душа, Роси, не съм много сигурна, че може – въпреки интернет, защото душата е същото като идентичността. Освен това – повечето неща, които ги смятаме за душа – като говоренето и писането – всъщност се оказва, че са тяло. А и ако си представим думите на Елоиз, казани от името на Бог, може би щеше да стане нещо близко до „Песен на песните“: „През нощта на леглото си празно потърсих този, когото обича душата ми“ – песен, която беше и първото, за което се сетих тази сутрин, когато прочетох коментара ти.

И аз като Маркиза – с нетърпение ще чакам одата за влюбените като средство.

А Вие, Маркизе, наистина ли мислите, че Цветан Тодоров ни чете? Хората, които са напуснали България в края на 50-те и началото на 60-тe са особена трудна група. Те не си идват в България, говорят български трудно и за тях времето в България е спряло в мига, в който са я напуснали. Познавам няколко такива, а между тях и един професор, приятел на Цветан Тодоров още от студентските години. Мислеше си, че понеже живея в България, никога през живота си не съм виждала лимон.
Тема № - 57 Коментар № - 6448 vesselina vassileva - 2012-03-19 00:43:13
Благодаря ви за хубавите думи. Има един жанр, в който отклоняването на смисъла е особено на почит: вицът. Неделя е, празен ден, при това толкова слънчев и топъл. Та ще направя нещо, което не съм правил досега, ще разкажа виц, който много обичам. Отново е по темата какво е италианското. С усмихване към участниците във форума:

Едно малко жълто пате имало големи и, разбира се, страшни проблеми с идентичността. Затова тръгнало по света, да дири истината за себе си. Срещнало първо едно киви и му рекло. - Здрасти, можеш ли да ми кажеш какво съм? - Кивито, каквото било дребно, отговорило доста троснато. - Ами, точно мене си намерило да питаш, аз самото не знам какво съм. Такова мъхесто, трябва да съм мъх, ама казват, че съм и птица, пък и плод. Изобщо нищо не знам. - Патето продължило и срещнало едно кенгуру. - Помогни ми, моля те, кажи ми какво съм аз. - Ха, и аз страдам от същите въпроси. Имам торба, но, изглежда, че не съм домакиня, скачам, а не съм атлет, имам дълги уши, но не съм заек. Според мен съм избягал герой на Киплинг, но все още никой не го е потвърдил. Че тебе ли да знам! - Вече отчаяно, патето решило да се пробва още веднъж, а ако не успее, да умре. Приближило някаква река, вглеждало се дълго в нея, докато от мътилката се подал крокодил. - А, здравей, помогни ми да разбера какво съм – попитало патето. - Като те гледам, отговорил крокодилът, трябва да си малко жълто пате. Да, точно това си и не разбирам какъв ти е проблемът. Виж мен, аз не зная какво съм, затова съм се заровил в тая тиня, да не ме гледат хората. - Имаш къси крака, рекло много щастливото пате, нямаш топки и носиш кожено яке. Трябва да си италианец.
Тема № - 57 Коментар № - 6447 ГГ - 2012-03-18 22:54:48
Едва сега ми остана ми остана време да изразя радостта си от последното отскачане на форума. Маркизът се е хванал с нов малък бизнес-проект и отново, по нехристиянски, се опитва да го устоява и в почивните дни. Много пъти съм умувал в боязън от такива свои грешни усърдия, кога ли ще дойде ден и ние, българските богуугодливи раби, да можем да почиваме отнесено, светло напълнени в своето tempo pendentе. А не само когато сме настръхнали от невъзможност за деятелност или безцелност на деятелността. Дългите и загрижени мои наблюдения и личен опит на този аспект от съвременната българска трудовост са стигнали до това, че не сме се доучили и християнизирали в пиетет към дадените ни „празни” дни. Затова навярно сме и сред първенците в болежките на стреса без да сме постигнали особено висока производителност в който и да е стопански сектор. Е, в една хиперболизирана традиция още от времето на социализма наваксваме със съботно-неделно бъхтане по вилни места и кайряци. Не че е греховно и безполезно, но спомням си, преди много години, как посетил социалистическа Полша, с учудване отчетох пълното недоумение на поляците /от иначе земеделския Шчечински край/ по въпроса за съществуването на вилно-парцелните оземлявания. През уикенда повечето от тях ходеха за гъби или за риба, други се отдаваха на хобита /или четене/. Донякъде бях вътрешно възторгнат от това как Тато е отпушил нещата при нас. Сега, доколкото чувам, поляците много са дръпнали напред. Ние си останахме влюбени в разгърнатата вилно-дворна активност. Особено силно продължава да ни вдъхновява всяка възможност да оградим нещо с бодлива ограда и да си турим здраво резе. За това напоследък си има и ясна първопричина - да спрем набезите на по-закъсалите и по-непроизводителните от нас самите. И кажете ми, как да обичаш като те крадат, и то братя, често и християни. Да пожали Господ и техните гладни грехове. Маркизът пак се отнесе.
А исках само да поздравя новото акостиране на славния Кондотиер, надявайки се да бъда мило извинен от достойните венецианки. Вашият коментар, Георги, е целебен дар за цялото маркизко войнство от запаса. Веселина и Росица отварят и утвърждават старите, вълшебни двери на епистоларното, зад които, както форумът и досега неведнъж е усещал, стои огромната, недовидяна тибетска долина на облекчено-откритото и споделено-проясненото. Очаквам Росица да намери щастливото време за онази ода за любовта.
Благодаря на професор Богданов за гостолюбивото търпение. Надявам се и самият Цветан Тодоров да е разбрал с любов нашето, и най-вече маркизовото, лъкатушене.
Тема № - 57 Коментар № - 6446 Dekarabah - 2012-03-18 20:12:24
Знаменито, Георги, и съвсем не отклонено. Вижте как и Веселина, и Росица също знаменито се отклоняват от любовта през любовните писма към форума. По-доброто започва с отклонявания и свърванения. Такива са и отклоняваниците-повествования на Декарабах.
Тема № - 57 Коментар № - 6443 Bogdan Bogdanov - 2012-03-18 08:11:47
Благодаря, Веси, че си се потрудила и ми показа, какво се е криело под думите на Елоиза към Абелар, така че да разбера.
Понеже съм практикувала любов чрез писма – и на хартия, и електронно, и форумно – разбирам за какво става дума: за любов между нетелесните (части на) човеци. Понякога, както е било при Елоиза към Абелар, става първо съвместно телесно-духовно (или само телесно), а друг път може да започва напълно безтелесно (без физика, без мирис, без дрехи, парфюми, прически, грим, маски, роли, жестове, погледи, секс), а чак после да се стигне до тотално телесно-духовно (като при Флорентино Ариса и Фермина Даса). Последният вариант много по-често се случва в съвременността, заради мрежата.

Според мен е изключително интересен експеримент – проверява може ли човек да осъществи любовна връзка без тялото си (отделен от тялото си) спрямо другия, само „по душа”. Разбира се, на неговото поведение-мислене тялото си му влияе, но другият не може да го види и да се повлияе. Поне за мен това беше безкрайно вълнуващ и успешен експеримент (успешен по „душа без тяло”, иначе никога не се знае колко е успешен, докато не стигнем до смесването/несмесването на праховете) – както в любовта, така и във форума (велико „писане на писма и заедно четене”).

Маркизе, никак не се пестим, но това не е видимо. Тия дни в главата ми се върти хуманистична ода за влюбените като средство, но ... не ми се отваря пролука във времето.
Тема № - 57 Коментар № - 6442 Росица Гичева - 2012-03-18 05:25:17
Много интересни теми, Маркизе, а ние не можем да започнем да говорим. Не можем да кажем на глас всички неща, които мислим и говорим в себе си. Това е много красива работа - човек да не забравя, че всички говорят в себе си неща, които много искат да кажат, но не казват. Въобще - изваждането на казването и трансформациите, които речта прави, преминавайки през нас и превръщайки реалността от едно в друго.

Цветан Тодоров също не казва онова, което мисли и говори. Професор Богданов на семинара разказа между другото едно нещо, което си записах, но ми остана в университета – как докато пише, например за Хезиод, си казва: „я сега да видя аз каква е моята парадигма за времето“ – и започва да я пише.

Днес се зачетох в коментара на Роси и после се порових да поразгледам какво има в интернет за любовната връзка между Абелар и Елоиз. Цветан Тодоров пише за погледите, които допълват речта и поведението, но е преминал бързо през писането на писма. Писането на любовни писма. Писането на любовни писма какво е?

Винаги се сещам за "Любов по време на холера" и безкрайното писане на писма от Флорентино Ариса до Фермина Даса. Когато още не бях чела книгата знаех само едно нещо за нея – че това е книгата, в която има герой, който работел като някакъв чиновник и трябвало да пише търговски писма, а той пишел всички търговски писма като любовни, защото можел да пише само любовни писма. Жанрът е един и същ – писмо, но темата е различна – каква е практиката, която поражда този общ жанр, така различен в предназначението си? Различните теми в писането на писма оказват по-голямо влияние – отколкото в другите жанрове. Писмото литература ли е – така близко до реалността – и в същото време - не? Сещам се за един текст на професор Богданов, в който той казва, че речите в старата елинска литература са културни практики? А при нас?

Откакто прочетох „Любов по време на холера“ - двата любими момента, които веднага изникват в съзнанието ми, когато се спомене тази книга - отново са свързани с писма. Първият - с времето (с разказа), в което Флорентино Ариса си прави нещо като щанд за писане на любовни писма и целият град ходи при него, за да им пише любовните писма. Прекрасен момент, защото Флорентино променя дадения ред - писмата да се пишат между двама души, писмото да е от един за друг - пише масово писма, благодарение на които хората се събират, женят, раждат им се деца, благодарят му. Флорентино пише масово - но този необят му е необходим, за да изразходи по него всичката си любов - която от конкретна - чрез писмата - става обща. Вторият момент е - когато след толкова години се събират с Фермина Даса и той оставя на нощното и шкафче писмо. Писала съм за този момент и друг път, но си позволявам да го цитирам пак. Тя намира на нощното си шкафче "писмо от Флорентино Ариса в толкова страници, колкото беше успял да изпише, откакто се бе разделил с нея. Беше едно спокойно писмо, което се опитваше само да обясни душевното състояние, обзело го предната вечер: лирично колкото другите писма, риторично като всички, но опиращо се на действителността." За мен това е едно от най-хубавите писма в литературата - защото и с него и без него - те вече са заедно - писмо, в което речта се е преобразувала, това, което е трябвало да бъде направено е било проектирано и направено.

Опиращо се на действителността. А представете си написаните, но неизпратени писма? Те за кого и за какво се пишат? А представяте ли си и обратния вариант – любовните писма, които са написани като търговски? Какъв особен поглед трябва да има човек, за да познае любовта в тях - например от това къде е сложена дадена запетая, как е обърнат словоредът, как по особен начин някоя нищо и никаква дума е натоварена със смисъл, който никога друг път тази дума няма да види?

Писането на писма – този особен жанр, дискурс, говор – какво е - говорене с друг, говорене със себе си - цялото говорене? Говорене, но без очи. Само Барт щеше да иска думите да имат в края си пръсти. Какво замества погледа при писмото, кой е тайнственият жокер за разбирането му? А може би - говорене с бъдещето – тогава когато писмото пристигне при получателя? Да, но тъй като то е писмен текст – писмото може да се получи и от други хора. Получателят, за когото е предназначено писмото – отговаря (дори и да не е с писмо)? Какво правят другите, които получат писмото – след получателя му? Какъв е техният отговор-неотговор? И към кого?

Абелар и Елоиз били разделени, но продължили любовта си с писма (чета в един вестник) - и никога не престанали. После на нея и дали неговия прах, после ги погребали заедно, а после пренесли прахта им и ги погребали на място, където всички да могат да се прекланят пред любовта им. Една сигурно много голяма част от тази любов е измислена, за да може да се отнася за повече хора и в нея да могат да се засегнат повече засегнатости. Философите не спирали да търсят още и още от техните писма.

Вчера разгледах новите фигури в "Любовният дискурс" на Барт, който ще издаваме - и във фигурата "Книгите" открих нещо подобно на писмата - ЗАЕДНОТО ЧЕТЕНЕ (четенето - не толкова един до друг, колкото четенето на един и същи текст от двама различни души), което "усилва до крайност страстта на единия, вълнението на другия".

И форумът е такъв – писане на писма и заедно четене.
Тема № - 57 Коментар № - 6441 vesselina vassileva - 2012-03-18 00:05:43
1  2 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 115288

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128077

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20076

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32673

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134262

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94114

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 28994

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17722

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180781

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60707

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA