БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

ЗА ГОВОРЕНЕТО И НЕГОВИТЕ ПРОЦЕДУРИ

БОГДАН БОГДАНОВ

За задачата и подхода    
Задачата, която си постaвям, e да коментирам основното, което прави
в този текст       човешкото говорене. Като казвам “прави”, имам предвид следните две положения, често свързани в едно говорене – постигането на нещo, за което не става дума в неговия текст, и внушението, което се  прави в този текст, че нещо е такова, въпреки че то не е такова. Защо се заемам с този коментар? Защото говоренето е типично човешко действие, което посредничи към ред други действия и в този смисъл подпомага тяхното разбиране.
      Като казвам “посредничи”, имам предвид подобен ход - от една по-непосредствена проява на говорене към самото говорене, после към свързани по-опосредствено с него други подобни човешки действия, примерно като четене и писане, а после преминаване и към още по-опосредствени действия като разбиране, мислене и правене. Това е като че ли смисловото основание и за прехода от говорене към правене във формулираната по-горе задача. Разбира се, към нея ме насочва и обикновеният мотив, че приемам съвременната научна теза, че човешкото говорене е и правене, и искам да внеса уточнения в нея.
      Тезата може да се изкаже и просто, и по-разгърнато, както постъпих и аз, като казах, че правенето се дели на две правения. Също и за самото говорене казах просто, че то е правене, а после, като добавих едно “и”, казах, че реалното говорене не е само правене. Така с тази добавка вече казвам, че освен споменатото по-горе двояко правене, ще коментирам и другото, което не е правене в говоренето, но което също е нещо определено и едно. Да, но и в така уточнената задача има проблем. Той е, че свеждам по-реалното повече до едно или две. Говоря за говоренето в единствено число, докато говоренията са повече, и казвам, че основното в тях се свежда до две проявления, докато те са повече.
      В какво е по-точно проблемът? В това, че в тези твърдения не правя разлика между съществуването на едното и двете и съществуването на повечето. А те съществуват по различни начини. Разбира се, има естествено решение, тъй като казването е само момент в едно говорене. В следващите след него други казвания допуснатото неразличаване може да се коригира. Може, но само компромисно. Първо, защото никое реално – и нещо, и място, и събитие, не може да се изкаже по съвпадащ с него начин, и, второ, защото никоя същност и основно положение не съществуват по начина, по който се говори за тях.
      Това се отнася и за разликата в съществуването на едното говорене и на двете негови проявления. Те са по определен начин по-близо до реалното, за което говорят, отколкото е говоренето за едното. Затова и замених в поставената задача едното на говоренето-правене с по-доброто на ставащото в него, което според мен е устроено бинарно. Нататък ще предложа и работно определение за това тaка устроено говорене. Веднага се повдигат следните два въпроса. Първият е защо наричам това определение работно? Защото според мен то ще е по-валидно в този текст. Вторият въпрос следва от този отговор. Той е дали има общовалидни определения? Има, когато става дума за естествено по-константни явления, вече сведени до понятия.
       Докато говоренето не е обичайно понятие и означава подвижно явление-нещо и в по-реалния си план като практика на говорене, и като говорене, което представя тази практика. Което означава, че в определени моменти говоренето се ограничава и става по-еднозначно, докато в други се изпълва с повече значения. Така че всъщност редуването на първото с варианти на второто е онова по-точно, в което е проявено едно говорене, а то трудно се подава на общовалидно определяне.
       Как би постъпило по въпроса редовото научно разбиране? Би опростило тази динамика до една или друга константа-същност-трайна истина. Или казано с парафраза, би разбрало това подвижно понятие-нещо чрез спирането му. Което би било стопроцентово говорно правене. Докато аз следвам не особено популярния принцип, че ако не всички, поне повечето обекти в човешкия свят, особено обектите в нашето говорене, са динамични и променливи. В тях, разбира се, има и константи с различна трайност, които обаче са само моменти в тяхната променливост.
      А как е устроена тази говорна променливост? От тройното съотнасяне между самите подвижни думи и словесни изрази, които постоянно се заместват помежду си, техните подвижни значения, с които става същото, и самите подвижни обекти, означавани и правени чрез думите, словесните изрази и техните значения. Като говоря за “подвижни обекти”, естествено различавам тяхната подвижност като обекти в речта на едно говорене от подвижността им като предмети във външния свят. Които две подвижности отвреме-навреме съвпадат. Това е и най-стабилното значение на думата “истина”. По-често обаче те не съвпадат. Което именно избягваме чрез т.нар. говорно правене.

За по-основното, което става     Както и при ред други понятия-неща с действен характер,
в човешкото  говорене     говоренето е понятие, но е и динамично нещо, което се дели на вътрешна и външна проява в отношение на свързване и отделяне. Говорене е и вътрешното на изричан протичащ текст, но и външното на протичаща ситуация, която ту влиза, ту не влиза в него. Някой казва и говори нещо, но прави и друго, което не е изразено в говорения текст. Говоренето освен това влиза и в отношение с други възможни говорения в цяло, което също се нарича говорене.  
      В подобно разширяване влиза и съвременната научна теза, че говоренето е и правене. Разработена по няколко несъгласувани начина, тезата се изказва и декларативно като кратко твърдение. Именно във втория случай тя е типично говорно правене. По-активно е обаче друго говорно правене - практическото противопоставяне между по-неточното редово и по-точното научно говорене. Защо казвам, че е говорно правене? Защото скритото в него твърдение е във висока степен нереално - т.нар. научно и редово говорене повече си приличат отколкото се различават.
      Ако едното в говоренето е т.нар. външно и има и друго вътрешно в него – самото казвано от него, това вътрешно също е устроено бинарно от допълващите се и наслагващите се в него едно рефлексивно назоваване-разглеждане на нещо съществуващо, съществувало или трябващо да съществува и друго репрезентиращо казване-представяне също на нещо съществуващо, съществувало или трябващо да съществува. Обръщам внимание на това, че и в двата случая говоря за едно нещо. В реалните говорения-нанизи обаче се говори рефлексивно и репрезентиращо за повече неща едновременно, които се изреждат, наслагват едно върху друго, а и се свързват в мрежи-модели за свят.
      След като умножих нещата, за които се говори, за да се приближа до реалните говорения, поради същото основание трябва да разгърна и пункта на онова, което нарекох “трябващи да съществуват”. По горните няколко начина по-реалните говорения говорят като за съществуващи и за неща, които не съществуват или които съществуват не така, както се говори за тях. Така правенето във външната ситуация на говоренето влиза и в текста на самото говорене.
      Но какво представлява едно говорене в плана на реферирането към съществуващи, съществували и несъществуващи неща, за които се смята, че трябва да съществуват? То е ред-наниз от моменти на съвпадане и несъвпадане на следните три страни - на по-пряко дадените думи и езикови изрази, на по-косвено дадените техни значения и на още по-косвено дадените неща-обекти, които в хода на това говорене стават ту по-вътрешни благодарение на значенията и употребяваните думи и езикови изрази, ту се възприемат и като външно съществуващи.
      Оттук и последствието, че при всяко говорене се редуват моменти на пълни покривания-съвпадания, на частични покривания и на пълни несъвпадания на тези три страни. Това редуване е основното съществено, което става в човешкото говорене - говорещият говори по този неравен начин с редуващи се моменти, защото има работа с външен свят, който постоянно усвоява, в който участва, но и който прави, външен свят, който и сам се променя, но който променя и самият говорещ.
      В името на това подвижно означаване-правене на неща говорещите правят и нови значения, думи и езикови изрази, а и езици. Ползват един или друг съществуващ език и се отнасят към един или друг съществуващ свят, като за да ги ползват и за да се отнасят към тях, те ги моделират и променят. Затова човешката реч е и набор от модули, които способстват за това променяне.
 
За отношението между мислене    Добър пример са двете думи “говорене” и “мислене”.
и говорене    Те са две и като думи, и като значения, и като неща-обекти, които означават. На равнището на самите думи мислене и говорене вече се свързват от наставка, която вкарва и в двете значението протичане. Това значение ги успоредява и поставя в отношение. Говоренето е и мислене, както и мисленето е и един вид мълчаливо говорене. Така влизащи в един вид пулсиращо отношение, двете стават отвреме-навреме страни на динамично нещо, останало не само на български без име.
     Това не отменя следната разлика между тези две страни - че говоренето не се е оценностило, от което не е последвало и свеждането на повечето негови проявления до едно най-добро, както е станало с мисленето, което се е оценностило и чиито повече проявления са се свели до най-доброто на чистото мислене. Естествено с последствие и за говоренето, тъй като това мислене е започнало да се смесва с говоренето, в което то се осъществява. По-големият проблем обаче е, че другите видове мислене са престанали да се смятат за мислене и са се слели с говоренията, в които стават.
     Но, така или иначе, по-малко в съвременната философия и наука и повече в съвременното редово говорене се е наложило улеснението, че и в писаните, и в устните текстове,  и в нашето мислене има и трябва да се търси един смислов ред. Това улеснение на свой ред е наложило следните две бинарности – първата по-осъзната между мисленето и говоренето, а втората по-неосъзната между доброто говорене, в което се мисли, и другите говорения, в които се мисли по-частично. Кое е по-реалното истинно положение? Че смисловите редове в устните и писаните текстове са винаги повече и че те стават още повече при естествено наслагващите се над тях контексти. Като казвам контексти, имам предвид, първо, контекста, който се поражда от самия текст, второ, външния контекст, към който текстът се отнася, и, трето, контекста, който се наслагва допълнително, когато някой се заема с разбирането на този текст.
      Не съществува обаче и е трудно да се изработи методика за отделянето на тези винаги повече смислови редове. А това би било полезно, защото от преплитането на тези редове се поражда всъщност комплексният смисъл на тези устни и писани текстове. Който смисъл при това не е просто вече изграден, но продължава да се доизгражда в хода на тяхното разбиране.

За двете основни процедури    Редно е да повторя защо ме занимава не друго, а говоренето.
в човешкото говорене     Защото с него не се е случило намаляващото обсега му оценностяване, станало с мисленето, и защото като добър посредник към други човешки дейностни форми, в по-добра степен от мисленето, то позволява да се осъзнае основното, което правят човешките същества в своята идеална и реална среда - те я разбират и усвояват, но и постоянно я доправят и правят наново.  Именно това обслужват двете т.нар. основни процедури в човешкото говорене. Едната от тях е предимно рефлексивно действие, свързано с означаване и разбиране, а другата е предимно репрезентиращо действие, свързана с показване и представяне.
       Доколкото и двете са налице в текста на едно говорене, те обикновено се редуват в него. По-честият случай обаче е, че се смесват и наслагват. В реалните говорения се редуват моменти на различни комбинации от двете с предимството на едната. Това комбиниране става, защото тези две процедури си приличат по функция - и двете имат  за прицел не друго, а справянето със ставащото двойствено говорно нещо при човешкия допир с реалното, за което се говори.  При т.нар. рефлексивна процедура то е, че нещо се разбира и само по себе си, но и заедно с друго, а при т.нар. репрезентираща процедура то е, че едно представяно се представя и като отделно, но и като свързано с друго. Освен това и при двете, макар и с различни средства, и едното, и свързаното с друго се разбират и представят статично, но и динамично като ходове на промяна.
      Разбира се, определени говорения са по-цялостно репрезентиращи или по-цялостно рефлексивни. Това не отменя правилото, че във всяко от тях е налице и другото, което не се сочи от името му. В по-чистото рефлексивно говорене, първо, рефлексирането се редува с паузи на репрезентиране, и, второ, рефлексирането в него пулсира между свои прояви в различна степен. В този пулсиращ ход става и спиране на рефлексирането в по-константни значения и истини, като на свой ред те било само се утвърждават със синонимна замяна на думи и идеи, било се подкрепят с примери. Т.е. и в двата случая спирането не отпада и не се влиза в по-активно рефлексиране.

За процедурата на спирането при     Това спиране в определени значения и истини се налага
рефлексивното говорене     от външната ситуация, която мотивира контекстово това говорене. Към тази външна неподложена на рефлексия нужда това говорене да протича именно така се добавя още една нужда – то да бъде вярно навсякъде и винаги. Тези две нужди се индуцират взаимно от голямата цел да се отстранят следните две екзистенциални  затруднения – човек да живее, говори и мисли в променяща се среда и да мисли за себе си не като за оригинално непроменящо се, а като за пулсиращо свързващо-отвързващо се с други като него същество. 
      Всеки от нас е различен. Имаме грижа да пазим своята различност. Но имаме и противоположна грижа - актовете на разбиране и правене, в които участваме, да са и общи дела поради общия език и общите стандарти на правене. Така, бидейки различни, ни се налага да бъдем, и то по много начини, и други. Това затруднява и ни изправя пред необходимостта да парираме това пулсиращо свързване-отвързване.
     Говоренето предлага радикално решение - добър брой константни значения и истини, които пораждат един вид константна среда, в която, бидейки различни, сме и идеално като че ли по непроменящ се начин свързани. Това отстранява и другото, което ни тежи - че нашето “себе си” не е чак толкова безапелационно различно, а е пулсация между по-скоро относително различното наше и редуващите се моменти на свързване с различни по обхват всички. Ето и един от генералните инструменти за осъществяване на това говорно правене - личното местоимение в множествено число “ние”.
     Ясна непроменима по форма дума, то винаги е с различен обхват, разбира се, при условие, че не уточняваме кое е човешкото множество, означавано в този момент. Оттук и последствието, че “ние” е толкова ефективен инструмент за говорно правене. И научното говорене, и голям брой редови говорения го ползват постоянно. И аз го ползвам в този текст. Пиша го мотивиран от извънтекстовия аргумент, че ако бъде изложено това основно, което обсъждам, познаването и усвояването му ще доведат до по-добър ред в човешкото говорене, а оттук и до благо за някакви всички с неясно какъв обхват.
      Което между другото потвърждава вече казаното - че никое говорене не протича смислово само в текста си, а че непременно включва и контекст-паратекст-свят, от който черпи аргументи за едни или други необходими истини. Те, разбира се, не са истини, но вършат следното добро - спират неправомерното разгръщане на текста и правят от него именно този текст. Така че това т.нар. спиране е важен термин за разбиране на механизма на правеното в едно говорене.
      Аз коментирах по-горе външните спирания, които стават в ситуацията на говоренето, но актът на спирането е налице и в текста на говоренето. Спирането е във второто на т.нар. репрезентираща процедура, която внася в текста външното на нещо реално съществуващо. Универсален механизъм на пауза, репрезентирането е и спиране на рефлексирането, т.е. на онова, което е по-собствено текстовото в едно говорене. Което е и един вид скрито твърдение, че няма и не може да има абсолютно текстов текст и че всеки текст развива паузи за представяне на едно или друго външно реално. Защото по-истински съществува реалното, докато рефлексията и значи и самият текст не съществуват така истинно.

Заключение     Та какво излиза, че е говоренето, според тази теза или по-скоро хипотеза? Процедура по справяне с двойственостите, пораждани от нашия речеви досег с реалното.
      Но дали това определение не изравнява двете основни процедури, които се комбинират в по-цялото на всяко говорене? Изравнява ги само донякъде. Защото, допълвайки се, посочването-представяне и рефлексирането правят и нещо, което другото не може. Кои са тези неможения? Посочимото винаги е предметно изразено и може да се представя. Същевременно има безброй непосочимости. Те могат да се представят в определен род текстове. Което обаче не е репрезентиране, а е, казано по-точно, презентиране на въобразено.
      Друг е режимът на справянето с непосочимото при по-рефлексивното говорене. Залепено за думата и фразата, които го означават, непосочимото става предмет на обикновено твърдение, че предметът съвпада със своето значение. Това е и проста репрезентация поради опредметяването на това значение и внушението, че думата-значение-нещо съществува реално. Което, разбира се, е невярно. Но не става дума само за казване. Казването е и недовършено правене, което може и да завърши.
      И то наистина отвреме-навреме завършва с реално произвеждане на посочим предмет. Толкова многото посочими предмети, които ни заобикалят в човешката среда, не са съществували по-рано. Някой някога ги е произвел, първо, словесно, а после и реално. Веднъж произведени, те са продължили да се възпроизвеждат и ето че сега съществуват и могат да се посочват. Което е доста сигурно доказателство колко размита е в човешката среда границата между само мислимото непосочимо и предметно осъщественото посочимо, а и  между мисленото, казваното и правеното. Това на свой ред позволява да се направи следното заключение.
      Говоренето не само външно се аргументира от едно или друго последващо правене, то е и вътрешно пропито от правене горе-долу по същия начин, по който и човешкото правене е пропито от толкова степени и форми на говорене и мислене. От това следва и възможността да се твърди, че и самото човешко съществуване може да се разбира като един вид бавен неравен ход на свързване на тези пръснати негови дейностни проявления, които постоянно се свързват и отделят и поради друго, но и с оглед на евентуално по-добро свързване. Съществуването ни в говорно и всякакво друго правене е и за евентуално постигане на по-добри свързвания.



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ:
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.



Коментари по темата
Да пребъдва милостивата твърдост на по-нежната и красива част от човечеството! Тя неведнъж го е измъквала от най-страшните му кошмари.
Приятелски поздрав и най-добри пожелания от маркизата и маркиза!
Тема № - 71 Коментар № - 7242 Dekarabah - 2013-03-08 19:25:12
Този коментар, надявам се последен за тази сесия, е по два въпроса – първият е по-конкретен и се отнася до снощния семинар, а вторият е по-общ и се отнася за обещаното изясняване на т.нар. две процедури на говоренето.

Та по първия въпрос. В повечето случаи при мен утрото е по-мъдро от вечерта. Така че тази сутрин схващам какво не беше наред в снощния семинар. Първо това, че точно изпълних каквото бях намислил и не допуснах недовършване и изместване. Така поставих под въпрос разбирането си, че е редно заплануваното да се нарушава. Снощи нямаше оригинална ситуация в това говорене, която да се насложи върху неговия предварителен план. Затова и никой не се изказа. Да, но в края няколко участници дойдоха и ми казаха това-онова.

Професор Искро Косев кротко каза, че съм нарушил защищавания от мен принцип за “същото-различно”. Да, така е. Снощи се повлякох по същото. То вдъхнови накрая и реторическата ми нападка срещу историята. Аз обаче роптая не срещу историята, а срещу тази история, която се вдъхновява от “другото”, без да обръща внимание на страната на “същото” в него. Дойдоха и други с кротки въпроси-критики. Един от тях беше защо не казвам нищо за действително случилото се, а е редно, защото историята се интересува от него.

В моето снощно говорене проникна външен полемичен устрем, който го оцвети несъответно. Разбира се, може да се изследва кой е неговият източник. Но, така или иначе, е по-важен принципът, че едно говорене е по-добро, когато говорещият владее отношенията на външното и вътрешното в ситуацията на това говорене и не допуска пълното им покриване. Затова и никой не се изказа, а после след семинара, в режима на друго говорене, което поправя предишното, дошлите реагираха по по-точен критически начин.

Що се отнася до въпроса за двете процедури на рефлексивно и репрезентиращо говорене, мога вече да кажа в какъв смисъл то не бива да се прави така накратко. Първо поради основанието, че назованото с чуждо име прозвучава като понятие за нещо безспорно съществуващо.

На нас ни се струва ясно какво е рефлексивно, но е по-добре да се каже, че рефлексивното започва, когато един говорещ не се обляга само на думата, която представя обсъжданото нещо, а поема по двата естествено преплитащи се пътя – да обясни с повече думи неговата същност или да наблегне не върху нея, а върху отношението на това нещо към друго или повече неща и така да настои, че то има същност по-скоро чрез тях. Ясно е, че по-доброто рефлексивно е това, което не избира първото или второто, а ги съчетава и осъзнава, че говоренето за едно налага обсъждане и на друго, а и на фона на среда-свят, в който те са свързани.

За нас е доста ясно какво е репрезентиращо казване. Тръгвайки от думата за нещото, начало и на рефлексирането, то я разгръща в показване и изобразяване. Вече казах, че има опити за изброяване на възможните презентирания. Но и при едното, и при повечето видове презентиране, проблемът е как с представянето на едно да се изключи или напротив да се изпълни и в каква мярка и представянето на друго, с което това едно е свързано и как по-нататък, ако се представя по-подробно едно, да не се пропуска мрежата от неща, в които то е свързано.

Оттук и двете идеи, които съм развил в моята книга – че литературата непременно развива в себе си двата фона на света-мрежа от неща в статичен план и на реалността на една или друга промяна на този свят, а нелитературата или се занимава рефлексивно и с едното, и с другото или, ако е ситуация на говорене, говоренето се обляга повече на онова, което му предлага контекстът на тази ситуация. Но, така или иначе, едно е да се каже, че това казване е предимно рефлексивно или репрезентиращо, както и едно цяло говорене, друго е да се осъзнае, че предимно рефлексивните или репрезентиращи казвания в едно говорене се редуват, а трето да се твърди, че в реалните говорения двете процедури на третиране на реалното, за което става дума в едно говорене, се наслагват и смесват.

Достатъчно е човек да се заслуша в едно реално говорене, за да открие тези две фази – на обясняване по по-рефлексивен начин и на показване по по-репрезентиращ начин. Съвсем ясно е, че в хода на едно подобно говорене говорещият усеща, че рефлексията му започва да куца и си почива и помага с преминаване към репрезентиране. Което в някои случаи се оказва и по-ефективно като косвено рефлексиране. Защото в реалните говорения рефлексирането и репрезентирането не са сами по себе си, а са непеменно свързани. Та затова е едно да се обсъжда горният бинарен принцип и да се постъпва говорно по-рефлексивно, друго е също рефлексивно да се говори за едно или друго по-реално говорене.

Оттук и другото, което не съм казал в заглавния текст. Едрите процедури на говорно отнасяне към реалното са наистина две и те са именно тези в литературното говорене. Да, но то винаги си развива контекстите, а заедно с тях и двата големи контекста на света и реалността. Затова и обсъжданите две процедури при него са като че ли по-ясно две. Не е така при нелитературното говорене, а именно то е по-пряко назовано в заглавния текст. Понеже се опира на външни контексти и заедно с тях образува по-сигурно осмисления текст, нелитературното говорене ползва по-често от литературното едно различаване, което изглежда излишно при литературния текст-произведение.

Докато литературният текст-произедение по начало смесва репрезентирането с презентиране (Кант говори за репродуктивност и продуктивност в мисленето), нелитературните текстове и говорения, които иначе също го правят, повече от литературните текстове допускат различаването на едното от другото и съответно и възможността да се говори не само индикативно, но и модално, т. е. императивно или пожелателно за онова, което не съществува или не съществува по този начин, зачитайки по този начин външното реално, което обсъждат. Така че, за да стане по-точно, към краткото казване за двете процедури в заглавния текст, би трябвало да се добави този ракурс за индикативността и модалността в нелитературното говорене.

Мисля, че с това, което казах, отговорих и на въпросите на Веселина от нейния предишен коментар. Колкото до последния й въпрос за разликата между „говоренето-правене“ и „разбирането–правене“ отговарям съвсем кратко. Не правя разлика. Което не означава, че няма и че в друг ракурс тя може да се направи.


Тема № - 71 Коментар № - 7240 Bogdan Bogdanov - 2013-03-07 11:21:43
Четейки пак няколко пъти текста на професор Богданов – вместо все повече да го разбирам – все повече се заплитам в мисленето си. Първото, до което стигнах, е, че мисленето се е оценностило, защото то е индивидуален акт и като едно такова чисто рефлектиране, то може да се свързва, само когато се превърне в говорене. Не пренебрегвам това, че мисленето може да бъде и мълчаливо разговаряне, че човек може да говори със себе си като с друг – но самото чисто мислене, според мен, няма буквален излаз в репрезентиращата процедура. Затова, основавайки се на текста на професор Богданов, изведох за себе си два вида спиране – едното е заради контекста на външната ситуация, където рефлексията се намалява и се иска говоренето да е такова навсякъде и винаги, а другото спиране е спирането заради оценностяването на мисленето (не зная дали тук да причисля и научното спиране). Т.е., от една страна, имаме влияние на колективното, а от друга – влияние на индивидуалното. Интересно е, че ако ги разделим обаче така работно (което – зная, че не е правилно), индивидуалното спиране няма да разполага с репрезентиращата процедура, а колективното няма да разполага с рефлексивната, което не е възможно, защото, ако няма репрезентираща процедура, няма спиране и следователно теорията ми за индивидуалното спиране отпада и остава само изводът, който може да се направи – че спирането е само колективно, и още – истината е само колективна. И че истината се случва вече във формираното значение. Разбира се, аз до известна степен синонимизирам спирането и съвпадането.

Две неща ме отпращат към още един въпрос, който може би е свързан и с факта, а и с външното спиране. Тези две неща си приличат. Едното – говоренето за нашата контекстова ситуация – „голямата болежка на деня, която би трябвало да ни занимава“ – а другото - определенията, резултат от дълги мисления – за които говори професор Младенов. Според мен тези две неща са реална илюстрация на това, за което се говори в текста на професор Богданов. Първото е спиране наложено от външната ситуация, мотивираща говоренето контекстово, а второто е – редовото научно разбиране чрез спиране. И двете нагледни спирания, според мен, се свързват с едно нещо, което е подвижното комплексно „понятие“: трайна истина. Първото – чрез това, че обговаряйки злободневната тема – иска да важи навсякъде и винаги, а второто – защото пак навсякъде и винаги иска да важи една подобна контекстова среда – този път обаче - от непосочими неща. Първият случай е ясен. Втория го приемам така – разглеждайки факта – той, вместо да върви напред, се връща назад, разпознавайки елементи от себе си във вече казани теории – все едно смисълът се разглобява в обратен ред.

Именно това ме наведе на въпроса за трайните истини. Защо трайните истини са трайни и дали са константни, т.е. непроменящи се. Как едновременно са хем константни, хем траят във времето. Защо понякога не вървят във времето – и трябва да се обръщаме назад, за да ги вземем и пренесем – в коментара на професор Младенов – това може да се види с примерите от Витгенщайн и приземяването при Дън Скот – а може би именно така не ги пренасяме и те остават просто константни, а не трайни. Професор Богданов ги нарича в текста си „константи с различна трайност“. А моят въпрос е - в какво се превръща спирането, когато продължи като трайна истина?

Разбира се, аз използвам „понятието“ за трайната истина-трайната другост – позовавайки се и на сегашния текст на професор Богданов, но и на други негови текстове, преди всичко, защото винаги ми е било интересно да наблюдавам в какви среди и с какви промени се появява едно и също понятие, което всъщност никога не остава едно и също.

Ако искаме нещо да бъде трайно в ситуации на спиране чрез външна контекстова ситуация – както е при сегашното говорене за „политическия преврат“ – то доброто говорене би трябвало да не предава пряко тази ситуация и да не се излага на конкретност, а трябва конкретната ситуация да се отнесе към нещо с примерен смисъл и общо – да се придаде висок смисъл на конкретното и то да може да се замени с нещо, което се отнася за повече неща. Това, от една страна, ще засили рефлексивната процедура, а, от друга, ще отвори един по-дълъг ред, който по-дълъг ред ще е и съставен от повече речи, и ще има по-комплексен смисъл. А освен това – в него – така както има преливане от една реч в друга – същото ще става и със субектите, и със ситуациите, и със самото репрезентиране – ще се задейства един вид преобразуване и т.нар. „принцип на ефективното преименуване“, водещо и до „уголемяване и издигане”, по „повдигане в степен”.

Това говорене, според мен, не трябва да забравя, че е зависимо на първо място от времето – а времето не е нито само в настоящата ситуация, нито само във вече казаното (както става във втория ми пример), а самото то е също процедура по преименуване на една конкретна ситуация с друга, на едно понятие – с друго, на един човек – с друг. Затова говоренето и времето си приличат толкова много.

Как би изглеждало това говорене, професор Богданов е казал в един друг текст: "...имаме право да говорим за целостта на една традиция само ако сме в състояние да формулираме комплекса от трайни елементи, който се пази в нея. Представям си този комплекс като един вид раздиплящ се в "речи" вторичен език на културата, без да зная кога хуманитарната наука ще е в състояние да ги представя по дискурсивен начин.". От една страна, се вижда, че трайните елементи са нещо като подвижни, а не константни, обекти. От друга, обаче – науката няма да може да ги изкаже по този подвижен начин. Едното спиране е преодоляно – другото обаче не е. И всичко това отново е проблем на времето и на парадигмите. Въпросът за промяната не се пренебрегва в този вторичен културен език в старогръцката култура, създал се около въпроса за добрата общност на съществуването, по простата причина, че в този вторичен културен език се смесват много речи, и съответно този език – веднъж идва от практиката, и втори път – се доближава до всекидневното слово, което също се съдържа от много речи. Въпросът за промяната обаче се парира в научното говорене, което не се опира на толкова много различни парадигми, а се ограничава във своята специализирана реч.

По отношение на трайната истина в научното говорене - ако искаме нещо да бъде трайно в ситуации на спиране чрез научно разбиране, то трябва да не се забравя, че трайната другост вътре в индивида е онова, което е достигнало до неразпознаваема хомогенност между свое и чуждо, а в общественото - присъства по начин, който го прави мигновено разпознаваем като „свое“ за отделния човек. Трайните другости не бележат определен момент, а прехождането от един в друг момент на неща, които продължават.

Ще се радвам професор Богданов да напише повече за двете процедури в човешкото говорене. В тази връзка искам да задам и още един въпрос - каква е разликата между „говоренето-правене“ и „разбирането–правене“, и дали говоренето и разбирането, в някои моменти, могат да изиграят ролята на репрезентирането и рефлектирането, разбира се, като отново във всяко от тях е налице и другото, което не се сочи от името му.
Тема № - 71 Коментар № - 7236 vesselina vassileva - 2013-03-05 14:14:33
Благодаря на Иван Младенов за новото обаждане, а и за тона му на приемане-обсъждане. Е, не смятам, че е прочел, както подобава, онова, което твърдя в заглавния текст. Критиката мержелее в погледа му и му пречи да разбере написаното. Забелязва, че в текста има дихотомии, но не забелязва, че ако този текст заслужава да бъде критикуван, не е за тях, а за прекаленото им редуциране. Което е още по-укоримо, след като според автора на този текст т.нар. говорене-мислене не минава и без дихотомизиране, и без редуциране на дихотомии.

Но след като говоренето-мислене е “пулсиране” между тези две фази, аз защо прекалявам с втората фаза? Защото това говорене-мислене е конкретна ситуация на различаване от голям брой други говорения-мисления, които пренебрегват втората фаза. Така аз ги критикувам, като пораждам втори имплицитен смислов ред в онова, което твърдя експлицитно.

Склонен съм да приема, че коментирам изместващо истината на знаменитото казано в епилога на ”Tractatus logico-philosophicus”. Не би трябвало да го правя, след като за мен говоренето е пулсиращо състояние и след като нищо не пречи една по-твърда епилогична истина като този логически девиз да се поставя под въпрос и от самия казал го. Но, така или иначе, е вярно, че поставям под въпрос девиза на Витгенщайн и смятам, че живото човешко същество говори и когато мълчи, а и когато спи, а и че същото се отнася и за мисленето.

Съвсем вярно е, че говоренето може да се свърже с факта. Онова, което съм казал в заглавния текст, може да се пренапише в тази гледна точка. Аз вече доста казах за факта, и преди да заговори Иван Младенов. Затова и предложих той да го изпълни по-цялостно. Ако Иван Младенов напише заглавен текст по тази тема, ненадхвърлящ 10 страници, и ми го изпрати, ще го публикуваме. Така той ще стане, както вече казах, временен “метр дьо конферанс” във форума, ще се грижи да поддържа темата, а и да защити мислителната си платформа в това по-дълго казване. Но ни се изпречват два по-конкретни проблема за решаване.

Първият е, че сегашното ни обсъждане по темата говорене, колкото и да изглежда навременно, е “лош лукс”, сравнено с голямата болежка на деня, която би трябвало да ни занимава. Затова оставяме другото за по-нататък и очакваме обещания от Георги Гочев заглавен текст по засягащата ни обществена тема. И вторият проблем – остана необсъдено най-слабото място в заглавния текст, това за двете процедури на говоренето, наречени рефлексиране и репрезентиране. Поставянето им под въпрос дължа на мъдрия текст на Димитър Вацов. Все отлагам сам да се разкритикувам, но вече му е време и ще го направя до края на тази сесия.

Тема № - 71 Коментар № - 7235 Bogdan Bogdanov - 2013-03-05 09:18:04
Благодаря на Кондотиера за линка към уважаемия Тони Николов. Превъзходен, излят репортаж, хвала на такова писане! Прочетох и ще чета и друго от този много стойностен за нашия форумен аршин, а и за днешната ни публицистична канава автор. Дойдоха ми на ум някои възможни отбелязвания за приликите и отликите между западноевропейската и славянската журналистика. Не че съм много компетентен и в тази област, но имам „зрънца” като наблюдение. По-нататък, ако ми дойде маркизовата „устата” муза.
Много голямо удовлетворение и крепко-оптимистичен резонанс ми донесе дошлият днес нов коментар на /нужния ни!/ професор Младенов. Вече много сериозно и душевно ангажиран с форумното „охаосяване”, с което обрастваме големия творчески експеримент-наслагване на професор Богданов. Същевременно се извинявам за намесващо се хюбристичната оцветеност на такава оценка от моя страна. Доверявам се отново на факта, че тук цензурата и несвободното виждане са неканени гости.
Поздравявам размисляващите пред нас професори, моя съструнник Георги и всички форумци с едно редче на Константин Паустовски: „Животът е необикновено хубав, ако човек не се страхува от него и го приеме с открита душа.”
Мисля, че това важи и за начина, по който ни се налага да търсим спасителни посоки в такива напрегнати, говорещи, по-малко вслушващи се, дни.
От дни, а от днес болея силно за кончината на Пламен Горанов. Нашият Ян Палах. Дано покаянието и гражданското разбуждане на България оправдаят поетично-героичната му саможертва.
Тема № - 71 Коментар № - 7234 Dekarabah - 2013-03-04 19:29:35
Признавам, че първоначалният текст на проф. Богданов остави у мен съмнения, които мога да резюмирам така: да говорим за говоренето е като да мълчим за мълчанието. После се зарадвах на предварително обявената тема за това, какво можем да наричаме “факт”, включих се и вече няма спиране, независимо от лъкатушещата оценка на проф. Богданов за моя принос. Защото съзрях възможност да изведа и своите мисли върху подобни теми. Тогава дойде и заглавният текст с внезапното разтваряне на темата за факта като неназована в дискурса за говоренето. Почувствах се измамен, никога не съм харесвал дихотомиите, а в този текст те изобилстваха дори като фундаментални разлики между мислене и говорене също, между по-рефлексивно говорене и говорене-правене). Реагирах с доводи, които предвиждаха опасността от достигане на емпирицистичния разрив между истинно и реално, който ми се стори, че се случи. Посочих парадокси, които лесно доказват тази несъстоятелност, но не казах нищо алтернативно, защото ми се струваше, че то е очевидно. За мен алтернативата и днес е същата – осмеляване за радикално разсъждение по темата, която е наистина нова, но не се вписва в категориите на “здравия разум”, представено като “свободно говорене”, изразено ... писмено.
Това, накратко бяха моите разбирания за възможните подходи към темата, които с всеки нов постинг еволюираха. Почувствах, че нашите първоначални настоявания, които до голяма степен бяха и претоварени от очаквания, взаимно се “издърпват” към компромиси, с които все повече се помиряваме. В “свободното” говорене на проф. Богданов все по-ясно прочитах фиксираните постижения по темата, а аз се мъчех да излагам своите съмнения с по-малко фатализъм. Това е краткото резюме на моя диалог със стойностните изказвания от форума. Сега съвсем сбито ще изложа принципите, от които развивам мислите си.
Смятам, че днес е възможно единствено “инкрементално” като новост познание, поради факта, че цялата маса на познание се движи компактно в свят, в който всичко се научава от всички в разстояние на мигове. (“инкрементално” ми идва в главата от компютърна програма и не излиза оттам, извинете). Така че, ролята на фундаменталност е иззета от тази масова подвижност на знанието. С огромни усилия може да се помръдне познанието тъкмо инкрементално и е почти невъзможно то да се разклати из основи. Последното е постижимо от гениални умове, но пък всеки тръгва да добавя нещо с “маршалски жезъл в раницата”. Също така смятам, че това компактно движение на основната маса познавателни идеи някъде, например, в България, буди чувство на безпомощност и песимизъм за бъдещето на глобалната хуманитаристика. Направих си труда да науча дали има реални основания да се смята така във водещи страни. Очакваният извод е отрицателен – няма такива основания. У нас има паническо отношение към бъдещето, като се вземат мерки тези области на знанието да мимикрират зад патетична “приложност” и неадекватни обещания. Плачевният резултат е повсеместната замяна на способностите за разсъждение с новоинтелектуален административно-коректен сленг. Дотук с моите общи разсъдения.
Искам за себе си да приключа темата за факта. Фасциниращото Витгенщайново: “Фактът е формален концепт” смятам, че може да се обясни от съвременна гледна точка така: концепт е отношение, а “формално” означава “отношение на единство”. И още, запазвайки духа на Витгенщайн, “фактът, наименовайки показва”. В семиотичен план, фактът най-много се доближава до иконичен акт на означаване. В общ план между двете системи (на Витгенщайн и на семиотиката) може да се използва друго знаменито изказване на Витгенщайн, “че логиката е apriori е видно от факта, че не можем да мислим нелогично”. То е подкрепено от още по-категоричното “не можем да придадем на знака погрешно значение”. Тук ще добавя подозрението на проф. Богданов, че Витгенщайн прави само кратки изказвания, които са лесно верифицируеми. Почти съм съгласен, но с наложителната добавка, че краткостта му е следствие от изключително тежък мисловен процес, който не можем да знаем дали се е изразявал само кратко. Ще добавя още нещо във връзка с безпокоящата ме дихотомия, “мислене-говорене”, която в последно време проф. Богданов като че ли е склонен да изостави. Няма как да избегна нов цитат на Витгенщайн, но както и преди ще се мъча да добавя нещо свое: “Каквото не можем да мислим – не можем да мислим, затова не можем да кажем (курсив, Витгенщайн) какво не можем да мислим”. В целия си дискурс проф. Богданов като че ли се мъчи да обори точно това генерално твърдение на Витгенщайн, осъзнавам това и също се включих в общото усилие да проверим може ли. Говоренето е по-свободно от мисленето и може да каже “несъвпадащо” повече неща от него, твърди проф. Богданов. Дотук съмненията ми оставаха непоклатими. В последния (научен) постинг проф. Богданов внезапно добави нещо, което изведнъж издърпа дискусията от този “deadlock”, той написа, че говоренията са множество. С това изказване смятам, че се добрахме малко преди емпириците и по-точно до схоластическия реализъм на Дън Скот. Но тъкмо оттам корените на аналитичната философия черпят пориви за необичайни, макар и пренебрегнати пътища на развитие. Ако искаме да преодолеем очевидността на Витгенщайновите дилеми, трябва да намерим опорни точки в самото говорене и да се откажем от възприемането на неговата относителна “по-свободност” като благо. Трябва да можем да кажем, че и там имаме възможност да създаваме по-голяма иконичност, която да служи като скелет, верига от опорни възли. Да, тя ще е много по-крехка и мърдаща от обичайните вериги в мисленето или в други формални системи, но трябва да поемем риска да се усъмним в съмнението. Иначе няма да сме се снабдили с инструмент за показване (не за казване) в говоренето, което е функция, “без която не може” за всеки акт на познаване. Тъкмо затова в началото се зарадвах на темата за факта, която очаквах много да помогне.
И така, вече обговорен, формулирам още веднъж първоначалния си въпрос: “Какво е факта в говоренето питам проф. Богданов, ако смята, че си струва да се отговори?”
Тема № - 71 Коментар № - 7233 Иван Младенов - 2013-03-04 14:33:39
Прочетох този великолепен репортаж на Тони Николов за един от протестите в София отпреди няколко дни. Казва се "Записки от суматохата". Първо е публикуван в онлайн изданието на "Култура", после и в "Дневник". Тук давам линк към "Дневник":

http://www.dnevnik.bg/analizi/2013/03/03/2014280_zapiski_ot_sumatohata/


Тема № - 71 Коментар № - 7232 Георги Гочев - 2013-03-04 01:05:16
Благодаря Ви за линка, Росица! От днес, ако ми позволят форумците, изглежда ще спра да титулувам настоятелно нашите хабилитирани пишещи. В никакъв случай от неуважение, по-скоро, за да засвидетелствам искрено приятелско уважение към тях. Не съм си пуснал още въпросната „Панорама”, в момента гледам пряко митингуванията из страната, но ще го направя.
Минало-седмичното Панорамно интервю обаче с Лютви Местан го гледах и помня. Моят смел колега Георги ни направи отличена филилогично-гражданска дисекция на реторичната стилистика на този опитен, обигран политик от нашето време. Съгласен съм напълно и с думите, и с проникването му в тази майсторска двойнственост на политическото излагане. До последната „запетайка”. За мен нашият автор-коментиращ-класицист започна много даровито да се изявява и в политологическия спектър. Да не се отказва, критики ще има, и то от много по-вещи от маркиза „проверяващи”, но да продължи. Хуманитаристиката граници не трябва да си налага, иначе тя си се разпада на „класи, прослойки, партии и движения”. А днес виждаме на живо именно нашенския тъжен резултат от необмислено /и умишлено/ разслояване и разчленяване на икономо-политически интереси. Неистински пазарно - спрямо историческа логика на дядо „Капитализъм”. Потайно-фасадно, спрямо социалната обусловеност на зрелите обществени системи. Тази „постигнатост” професор Богданов много хубаво ни я контурира чрез анализа на други говорения, но и през своята осведоменост, личен опит /и точни наблюдения за някои постигнати променяния и ползи/ от трудността да се прави възможното по-правилно в нашите български условия…Събитията от тези последни дни, които може би ще променят страната ни /не света!/ ни хвърлиха в сериозен, заразителен, не незначителен дебат. Макар може би малко от нас да са по площадите и пред стълбищата на институциите и регулаторите…Айде, стига маркизов „научен” гърч. По-добре още една кратка литературообразна работица.
И, тя е свързана с пусти запетайки. Дано професор Косев да ме е разбрал с приятелско снизхождение за вчерашния ми „коректорски перфекционизъм”. Навици, на времето много ни гонеха да не пропуснем, да не сбъркаме име на някой централен или местен велможа. Имахме един знаменит майтапчия-началник във вестника, бях ви нахвърлял нещичко от образа му преди време, та той казваше: „Внимавайте, да не ми пуснете вместо „другаря Живков” – „другаря П…шков”, че утре всички сме до стената…” Попикавахме се от смях, но и от страх. Железни ни бяха направили – чак до запетайките. Тъ-ъ-й, ала моята сегашна историйка е по-друга, доста лична. Все пак, кратичко ще я кажа.
Беше със сигурност февруари-март 1978 г. Работех си аз, не съвсем неудовлетворен, въпреки малката заплатка и непрекъснатите доноси по адрес на моя милост от страна на една колежка, дете на истински борец против фашизма и капитализма, заловен, осъден от военен съд и разстрелян, тъй като хванал балкана след бягство с оръжие от казармата, в Бургаския музей. Колежката отговаряше за отдел „Революционни борби”, аз си се бях надвесил над достъпния за мен, „неквалифициран” фонд от монети и прочие на музея. Стараех се, борех се общинският съвет за култура да отпусне някой лев, поне за два-три по-съвременни каталога на античното монетосечене. Че като се вбеси тая женица, тъй ги пишеше доносите, като ме запознаваха съответните инструктори от БКП с тях, уж аз филолог, те, завършили разни партийни школи, нищо не се разбира, братя и сестри. И да слагаш запетайки, и да махаш – тъмнина! След прочита обаче, по подсъзнателен път стигаш до един-единствен извод: Този /в смисъл вашия днешен маркиз/ няма и в никакъв случай не трябва да го има! Точно тогава се зададе 100-годишнината от Руско-турската Освободителна война. Така се наричаше тогава нашето Освобождение от османската власт. Гледам един ден в местния ни орган, станал след време и мой – конкурс за разказ, стихотворение и пр. Първа награда – 300 лв. и т.н. Бяха много пари при оня жизнен стандарт, особено за млад човек, ерген…Не, не за парите, приятели. Най-вече с някакво предвкусване, че това ще да е моето Орфеево вдигане и излизане от доносническия Хадес, взех, порових се из книги и спомени из отдел „Възраждане”, стари литографии…И ми се роди едно разказче. Героят ми беше някакъв голобрад руски офицер, представял съм си го като онзи юнкер от „Сибирският бръснар” на Никита Михалков, който след доста години гледах с любов. Този млад герой от Шипченската епопея, артилерист, загиваше бавно и мъчително в разказа ми от коремен тиф в руския военен лазарет, настанен в днешния приморски парк на Бургас, до Летния ни театър. В този лазарет са предали богу дух много премръзнали по Шипка и болни от изтощение войни.С маркизата и днес минахме край мястото, обозначено с малък изящен мраморен паметник. Не носехме цветя, но винаги си го погалваме с поглед…Моят русин, без никакъв умисъл и „революционно пророчество”, го бях назовал „Илин”, след време схванах, че съм си послужил и с псевдонима, под който Владимир Илич Ленин издава „Развитие на капитализма в Русия”. Нямал съм предвид такъв сложен маньовър, такова „кученце” в долния край на картината /художниците от соца знаят вица/…Не щеш ли, спечелих конкурса. В последния миг, помня занесох творбицата си в намиращата се тогава в близост редакция по обед на последния ден от конкурсния срок. Един, по-късно се запознахме, добър филолог-вестникар даже ми беше поочистил ЗАПЕТАЙКИТЕ?! Доста ги бях наслагал. Явно съм бил и доста вживян да наблегна, опиша вълнуващо, да забавя прочита, та и читателят да е по-вникващ и милостив. Литературният „венец” ми дойде чудесно в материално отношение. Но не ме изкара спасително от Хадес, ами напротив. След два месеца ме поканиха на работа във вестника, аз склоних с известно самодоволство, и попаднах в истинското, безнадеждно Царство на сенките.
За какво пък тази сърцераздирателна изповед? Друго искам да кажа. По вкус и емоция на читател, макар „английски възпитаник”, после гръко-римски любознател, винаги съм бил възторжен любител на руската литература. Погледнато от тази страна маркизът е и непобедим русофил. Но погледнато от същия далекоглед, той с подобна сила е и англофил, германофил, гърколюб, влюбен във всичко романско. В Япония, Китай, Индия, Турция… И ескимоското песенно творчество.
Да живей Световната Революция на литературата и културата, скъпи и уважаеми форумци! Да крепне международното /почти задължително пролетарски необезпечено материално/ културно-ценностно сътрудничество.
И слава на руските, румънските и финландски войни, паднали за свободата на топла християнска България! Вечна светла памет на българските апостоли и юнаци!
Тема № - 71 Коментар № - 7231 Dekarabah - 2013-03-03 17:55:06
Благодаря на Георги Гочев, а и на Маркиза за новата му дописка-размисъл. Приемам неговата критика за прекалената пунктуация. Аз съм основният виновен. Така се бунтувам към спусканата ни норма един вид парадоксално, като я усилвам. Колкото до следващото, то не е нов коментар, а поправената, допълнена и леко разширена втора част на предишния ми коментар. Това си е мой навик, но го споделям в този случай, защото не е без значение онова, което обсъждаме сега.


“Дали е възможно някой да бъде последователно умен и точен само с оглед на външното, което се казва, и на умствената парадигма, с която си служи? Не е възможно. Има и обществена ситуация, в която е този говорещ и която го насочва, а има и ситуация на това говорене, която го ограничава и му налага определени премълчавания. Е, редно е да повярваме на достойната формула, която предложи снощи президентът Стоянов – че между двете прояви на ума е редно да се намесва особеният свързващ ги ум на морала. В стари общества това се гарантира от по-дългата традиция и укрепналата гражданска среда. В по-нови и все още неукрепнали обаче, това е редно, но по-скоро не се случва.

При нас редуцирането на двата ума или зависимостта на говоренето от изброените ситуации е по-голо и неизбежно. Казах кое е голямото премълчаване-спиране, което стана снощи в иначе блястящото говорене на Андрей Райчев. Но и Огнян Минчев заплати с едно малко спиране своя разгърнат верен термин за олигархията. Това беше неговата идея за фасадната демокрация. Вярно е, че нашата демокрация е доста фасадна и че зад нея прозира стара, но и променена олигархическа нагласа. Само че днешната българска демокрацията доведе до следните две промени.

Първо тя наложи по-висока и широка осведоменост и тревожене около по-рано некоментирани проблеми. Ето един от добрите примери. Нарушенията в научния фонд при падналия наскоро министър на просветата Сергей Игнатов бяха несравнимо по-малко от нарушенията при няколко предишни министри. Но сега случилото се беше по-публично достъпно и доведе до действия, някои от които да се надяваме, че ще бъдат и добри.

Ето и втората промяна. Хората се бунтуват с пълно основание. Да, но техният уличен бунт щеше да се отключи по-трудно, ако преди бунтуването на реално обезправените не се беше вдигнала старата политическа класа, уплашена от опита да бъде размита и сменена от нова, измъкната от провинцията. Това е и голямата вина на Герб към тази стара политическа класа, която се добави към другата вина, свързана с осуетяването на проекта Белене. Чак след това на трето място идва вината на Герб към българското общество, че по време на своето управление не ограничи по надлежния начин държавното облажаване на т.нар. монополи.

На какво обръщам внимание в този случай? На това, че днешната българска демокрация по горния неубедителен начин се опита да промени самата политическа класа. Така че “фасадна” е спиращ разсъждаването термин. Защото ако погледнем по-назад, ще открием, че настоящото улично брожение е предизвикано и от опит да се смени с демократически средства самата олигархия. В което по особен начин демокрацията и олигархията се преплитат. Както в справедливото брожение на хората по улиците се преплитат гражданското общество и поданичеството.

Точното казване е нож с две остриета. От една страна, за да се каже по-ясно едно, не се казва друго. От друга страна, за да се изкаже по-точно това друго, трябва да се сменят стари термини, с които сме свикнали, а тази промяна не е лесна и е свързана с рискове. Постоянно говорим и казваме и постоянно сме изправени пред избор. Но, така или иначе, хвала и на Бойко Василев, и на Огнян Минчев и Андрей Райчев, че представиха много по-точно сложното, което ни засяга!”
Тема № - 71 Коментар № - 7230 Bogdan Bogdanov - 2013-03-03 09:52:32
Чета, не съм готова (все още) да се включа пълноценно с писане, но бих подала
- на достойния наш Маркиз, сладко поспал на Първи Март;
- на тези, които биха искали да чуят отново обсъжданите от професор Богданов монолози и кратки диалози;
- (на анти-телевизионистите, като мен) –

линк към първомартенската „Панорама”
http://bnt.bg/bg/productions/67/edition/29738/panorama_1_mart_2013
Тема № - 71 Коментар № - 7229 Росица Гичева - 2013-03-02 22:27:30
1  2  3  4  5 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 115067

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128074

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20064

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32669

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134257

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94101

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 28984

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17719

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180774

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60698

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA