БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ

ДЪРЖАВА, ОБЩЕСТВО И ОБЩНОСТ. Богдан Богданов

Задачите са две. Едната продължава характеризирането на човешкото говорене, а другата поставя под въпрос обичайното работене с понятия в сферите на хуманитарните науки и философията и настоява, че и когато са специализирани, и тогава за постигането на нужния смисъл те си служат с антоними и синоними, т.е. постъпват така, както постъпва и всекидневната реч при търсене на нужния смисъл.

Нито философията, нито големите хуманитарни науки боравят с дискурсивен възглед по този въпрос. Те просто се различават от всекидневното казване на нещо, без самото то да е добре характеризирано. Така описателно практически се смята, че философията и хуманитарните науки подхождат по-разчленено към темите на всекидневното говорене и че онова, което всекидневността визира наедро, те визират по-детайлно.

Разбира се, това е усет, а не подробно представена разлика. В различието от всекидневното говорене влиза и това, че във философията и хуманитарните науки се разглеждат теми и предмети, които не занимават всекидневното съзнание, както още и това, че те двете не само разчленяват, а и уедряват всекидневно разчленените неща и така пораждат и предмети, които не са в обхвата на всекидневното съзнание.

Проблемът обаче не е само в по-точното описване на разликите между двете говорения, а и в неосъзнаването на тяхната прилика и по-точно на това, че колкото и различни от всекидневното говорене да са говоренията на философията и хуманитарните науки, те все пак са говорения и процедират базисно речево по подобен начин като него. Това е и по което сме останали без нужните формули при характеризирането на човешката реч.

Разбира се, има нещо основно, което е добре известно. Всяка човешка реч реферира към нещо външно и същевременно го прави такова, каквото трябва да бъде, без да отделя едното от другото. Това смесване е и проблем, но то е и основна функция на речта. Всяка реч визира и познава нещо външно, но и го построява, като по този начин удвоява световете. Има външен свят, но и речеви свят-паралел, чрез който хем външният свят се познава, хем се построява различно.

Което е с реално последствие за пораждането на човешкия свят-среда на земята, който съвсем видимо се наслагва върху външния природен свят. Да, но това разбиране за двуфункционалността на човешкото говорене е само базова характеристика, която би трябвало да продължи и в коментирането на други по-конкретни речеви начини за изработване на нужните смисли, смисли не за онова, което не съществува, а за изразяване на едно или друго по-комплексно значение на самото съществуващо. Което се отнася и за значенията, и за самите неща, които са условно идентични на себе си, но иначе се свързват и с друго и стават други неща. А се добавя и това, че подвижни и променими и вътрешно,  те и се делят в себе си на други неща.

Именно с оглед на това по-сложно разбиране и в това, и в предишното есе обръщам внимание на един по-конкретен речеви начин за справяне с този подвижен смисъл, с който разполага човешката реч. Той е проявен в свързването на две или повече думи, чрез които се произвежда нова речева единица, променяща значението на отделните думи, които я съставят, и наслагваща върху това значение поне още едно. В предишното есе, с важното свързване на двете думи-идеи “човек” и “общество”, разгледах косвено какво допринася, но и препятства при образуването на едно по-сложно твърдение т.нар. антоним, като същевременно коментирах и динамиката около значението на думата-идея-външно нещо “общество”, която се поражда, когато то се постави в отношение с “човек”.

Конкретната задача в това есе, което допълва предишното, е да разшири казаното там и да покаже как тази важна в човешката реч дума-идея-външно нещо “общество” се променя, разширява и стеснява речево, ако се вкара в синонимния ред “държава, общество и общност”. 

За синонимията “държава, общество и общност” Когато стане дума за общество, всички имаме пред очи идеалността на някакъв пълен ред. Затова и когато говорим за България, я наричаме “страна” и “държава”, но почти никога “общество”. Въпросите са да не би такова общество на пълния ред да няма никъде, а навсякъде да е налице само приближение към него и да не би един oт факторите да бъдем неудовлетворени от държавния ред да не е и собствената ни неточна представа за “общество”.

Кое не е наред в тази представа? Това, че тя не отчита следната зависимост. В съвременния свят страните-държави са отворени една към друга и участват в голям брой съюзи и свързвания по същия начин, по който всяка отделна страна-държава е отворена вътрешна структура, съставена от единици в обмен, които се допълват, без да се сливат в строго единство.  Страните-държави са и общества, и култури с обхвати, които надхвърлят самата държава.

Като една по-широка рамка всяко общество е и това – обхваща голям брой по-малки общества и всякакви видове микросоциални образувания. Големият недостатък на предишното общество у нас беше това, че направено насилствено с външна промяна, то имаше горен слой, който играеше ролята на общество, но беше без реални малки общества и в него и особено под него и беше проявено в тези две страни на малко горно общество и население с частен живот. Така е и в по-стария Източен свят, но е така и днес в цяла Азия и Африка.

Тази структура на малко горно общество и население, съществуващо предимно частно, вече се рушеше в последните две десетилетия на социализма. Което рушене се задълбочи след 1990 година. Да, но то беше и създаване. С всеки изминат ден в българското общество на прехода се пораждаха и продължават да се пораждат нови и нови малки общества. Трупа се и опит по тяхното юридическо обезпечаване с малки кодекси, които уреждат правата и задълженията на участващите в тях. Така или иначе, започне ли да има разгърнато общество, започват да се образуват и все повече малки общества по различни признаци. Държавата ги обхваща донякъде.

Гражданското общество е и това – подвижно надхвърляне на всичко, което се поддържа от високото единство на държавата. Подобно надхвърляне става и в обществената област на недържавната икономика. Въпреки че създава закони и наредби за регулирането й, държавата не я обхваща и тя е един вид по-широк неин обществен хоризонт. Да, но този констатив е и скрито перформативен. С казаното аз твърдя, че би било редно държавата да не го обхваща и да не препятства неговото разгръщане.

Но всъщност с изкуственото поддържане на държавния сектор в икономиката и с тормозене на частния сектор с правна система, която не го подпомага, държавата поддържа косвено стария ред на горно малко общество и население, съществуващо частно, като по този начин принуждава частните фирми да се уреждат чрез държавата. Колкото наедро и в този смисъл неточно да е това твърдение, казано накратко, именно такъв е случаят у нас във все още продължаващия преход.

В големия обхват на обществото държавата е нещо горно по-малко, което обезпечава реда. Неслучайно казвам “големия обхват на обществото”. Така коригирам остарялата идея, която наследихме от старото социалистическо, а и от още по-старото неразгърнало се буржоазно българско общество – че общество е само неговият върхов слой, докато всичко останало е едва ли не необщество. Тази идея продължава да е валидна поради повече причини, но и поради тази, че пропъдените извън обществото в своето частно битие редови хора смятат, че така се отървават от несгодите на лошата държава.

Добавя се и объркването, причинено от нелесния за отговор разделителен въпрос - обществото само от отделни граждани ли се състои, които имат права и задължения, или и от не малък брой малки общества с колективни права и задължения? Това объркване отпада, ако се отговори с “да” и на двете питания. Всички сме и отделни граждани, но участваме и в колективности, които ни добавят и други права и задължения. Всички сме с повече идентичности.

Правото постоянно разгръща все по-широко своята номенклатурна мрежа. В отворения свят, в който живеем все по-реално, тази мрежа се разширява и към двете по-рано нетретирани сфери – физиологията на човека и интимното и личното, които дълго са били прости убежища от горното общество и значи от свързаната с него държава. Което не означава, че обхванатото с правила и регулирано все по-масивно частно на човека, включващо и природата му на същество с физиология, бива обхванато социално.

Това е само намерение на определени среди и външно следване на образци. Иначе отделният човек продължава да е в себе си с неясна или полуясна природа. Затова и за него е по-лесно да смята, че е извън социално обхванатото и че то всъщност му противостои. Това е и големият недостатък на традиционното научно обективистично разбиране, което, говорейки за различните проявления на общественото, ги превръща в самостоятелни общоважими предмети, чиито правила се смятат за реализирани и за реалност.

А как е, ако на това се погледне реално?  Онова, което важи за юриста и политолога, първо, важи за него в момента на казването му, но не и в другите моменти на тяхното битие, в които то не е актуално. Но има и  второ - дори когато са кодифицирани като правила, тези идеи са проекти за осъществяване и желан по-добър ред, а не реалност. Което се отнася не само за тях, но и за цялото обществено битие, плътно смесващо вече осъщественото с онова по-добро, което се желае и към което човешката среда се стреми.

Както казах по-горе, обществото никога не е само по себе си. Гледано по-реално, то има и варианти на държава, и на по-малки общества в него, а и на още по-широкото и бавно променящо се на т.нар. култура. При опита да бъде назовано по-точно, обществото е винаги многоредово и многозначно. Добавя се и това, че то става и допълнително различно във версиите, които претърпява в самото живеене на отделния човек и малките колективности на групите, а и в самите идеи за него, които те развиват.

Наистина няма нищо по-объркващо за възприемане от това, че едно са думите с тяхното значение, а друго - реалното, което те означават. И все пак, за да можем да говорим и да се разбираме, не би трябвало да има колебание какво е общество, какво е държава и какво -общност. Думите са три, което означава, че са три и техните значения, а и външните неща, които те означават.

Най-лесно е да се каже какво е човешка общност. Група от хора, свързани било от естествен външен признак, било от обща работа, цел или възгледи. Тази група може да е реална, да има общ живот на определено място, но може и да е виртуална, нейните членове да са пръснати и да се свързани помежду си с общия си признак, но не и като общ живот. Несъмнено човешкото живеене е живеене в общности. Поради което и в своята “Политика” Аристотел тръгва от общността към идеите за общество и държава.

Проблемът е, че принципно общностният човек е винаги многообщностен, участващ в повече общности, едни от тях реални, други виртуални или в потенция да станат и по-реални. Реалната общност е склонна да развива и институции, власти, йерархия и ред. Така тя поема по пътя на обществото, което винаги е налагане на ред и йрерахия и винаги развива и по-малки общества.

Ако йерархията го дърпа и към това да се прояви и високо и да стане държава на основата на обща територия, свързаното с него разгърнато общество развива и мрежа от по-малки общества, които влизат в отношение с подобни малки общества другаде. Така че държавите влизат в по-трудна за поддържане международна мрежа, под която се развива и по-лесната за боравене междуобществена мрежа. Обществото търпи като актуална, определена от някакво време проява на колективност, да се допълва исторически в по-дълготраен план било от една, било от повече култури, които отделните хора могат да избират и да добавят в своята многопредикатна идентичност.

Проблемът е, че в една обратимост, характерна за подвижното човешко същество, то може да превръща всеки от предикатите на своята идентичност в определящ неговия субект и личност изцяло. Така или иначе, по-добрият начин за свързване на отделния човек и с общността, и с обществото, е полагането, че тази връзка е асиметрична, т.е. че тя е винаги частична и непълна.

Колкото и социализирано да е, човешкото същество винаги остава и извън социума, с който има отношение, първо, защото този социум  е подвижен, и, второ, защото човешкото същество е силно зависимо от своята физиология. Поради което то непременно в някаква степен съществува опониращо несвързано със социума, в който битува. Въпреки че съвременните социуми все повече и повече обхващат необхванатото по-рано, то се обхваща само по идея и намерение и в гледната точка на отделното човешко същество винаги остава необхванато.

Но в това есе обсъждам не тази асиметрия и не антонима “човек-общество”, а синонимното дообясняване на идеята за общество. Както показва българският случай, ние превръщаме в пълни синоними “държава” и “общество” и, общо взето, не сме склонни да смятаме обществото за допълващо структурата на държавата. Така постъпва и Аристотел в своята “Политика”. При него това е като че ли по-основателно, защото в неговите елински градове-държави с винаги малък териториален и човешки обхват няма място край държавата и за общество.

В късната елинска класика, в която живее Аристотел, държавата-град е добре разчленен ред, който не се допълва от обществено стопанство. Стопанството е изцяло дело на отделните домове. То е, така да се каже в сферата на частното. Странно е, че за да може да има общество, то трябва да развие и стопанско битие. И то действително започва да се оформя в елинския свят и с практиките на други дела, които не са непременно държавни.

Заключение за думите-идеи и многозначността на думата-идея “общество”   Показателно е, че идеята за общество, която все повече укрепва в античния свят, в традицията на високия латински бавно се налага и като дума. Това става с откъсване на една от двете латински думи за общност “communitas” и “societas”, в които и се крие идеята за общество. Втората от тези думи вече във френското société и английското society става и собственo европейскатa дума-идея за общество. На немски Gesellschaft, което се обляга на латинското socius, означава обществото и като че ли естествено се различава от общността Gemeinschaft.

Така и се разбира, че различната идея за общество като дума се поражда от “общност”. Думата “общество” не се ражда лесно и защото идеята-усет дълго я замества, но и защото нещото на обществото е силно свързано и с общност, а и с онова, което толкова често го превръща в синоним – държава. Ние сме заели думата “държава” от руски и тя при връзката с “държа” и “самодържие” е с различна идея от френското état, английското state и немското Staat. Те означават етимологично нещо по-кротко – състояние и положение, което е, а не което се удържа със сила.

Защото е така – думите добавят своята допълнителна етимологическа концепция към предпонятията за нещата, които означават. А после става и това. Веднъж породилите се думи влизат и в това пулсиране на значенията, за което помагат антонимите по един, а синонимите по друг начин. Както, надявам се, показах в това есе, как пулсиращото значение на важната дума “общество” един вид отвоюва своето по-самостоятелно значение от съседството с по-подобното “общност” и като че ли неподобното “държава”.

Боя се обаче да не би да оставя погрешното впечатление, че критикувам всекидневното немарливо отношение към значението на думата-идея “общество”. Опитах се да покажа друго – че това е в нормата на живата реч, но че речта разполага със скрити средства да го преодолява с един вид подвижна многозначност, въпреки че и всекидневният говор, и философията и хуманитарните науки продължават да не осъзнават това.

Което, разбира се, също влиза в човешката норма. Защото, така или иначе, винаги има неосъзнато. Поради което дори и да се осъзнае онова, за което пледирам, почти веднага ще се оформи ново неосъзнато, което ще го допълни и което ще стане и нов прицел на разбиране. Това неуморно продължава.


Коментари по темата
Отсъствах десетина дена, отворих и прочетох написаното от Веселина. То е отлично. Единственото, което бива да се подобри, е казаното за физиологията. Тя е еднаква не само за хората, но и за животните. Тях да оставим настрана. Но хората са едно като физиология, а друго като усещане и мислене за нея. Физиологията на един и същ човек е нещо поне тройно. И не това е проблемът, а че разбирането за собствената физиология е различно. За едного тя е чиста и обилна храна и удоволствие по нейното поглъщане, за друг същото, но и вид празник заедно с други. Затова и обществената среда е това, което го предоставя - и като храна, и като начин на хранене заедно с други.

Представете си колко различни са физиологиите, за които говоря и колко наедро съм казал, че физиологията те кара да си с единия крак извън обществото. Ами само с единия крак, защото с другия заради нея крепиш в обществото онова, което я поддържа. Обществото отговаря на тези физиологии и ги поддържа, че и в определени случаи и правно. Добър е случаят да кажа нещо и за своята физиология. Ами за да мога да правя това, което правя, поддържах хомеостаза, в която нямаше физиология. Да, но това беше идеология. Моята физиология ми погоди номер – провали ми идеологията и ме откъсна от това, което правя. Аз се силя да разбирам външното, че и подреждам идеи по въпроса, а тя в един момент ми напомни, че тази хомеостаза е идеология.

Е, това е ясно. Но има и друго, което е вътре в тази хомеостаза и също е физиология. Кое е то? Ами това, че съм решил, че есето е добрата форма на изразяване. А то какво е, ако не като разбереш едно, да не го изкажеш последователно, ами да заченеш и друго. Както съм постъпил и в това есе. Казал съм, че държавата е горно общество и че в много случаи може да има само горно общество без общество. Казал съм какво е общност, добавил съм и култура като друго единство, правилно съм казал, че Аристотел е написал знаменито съчинение за гръцките градове-държави без идея за общество, че съм и добавил защо е така при него.

Но не съм казал, че е така и днес, и то не само в България, която се опитва да стане общество, но и в САЩ, където има горно общество-държава, има и общество, което обаче е хлабаво свързано с държавата, и то не поради друго, а защото обществото или по-скоро многото общества на САЩ всъщност вършат друго – разпростират обществена мрежа над човешкия свят. Тази мрежа се смесва с култури и с какво ли не още. Човешкият свят се опитва да бъде цял, но той е много цялости, които си съперничат и са в постоянна промяна. Мога да продължа тази критика. Горното е мое мнение, но в него има и по-твърдо положение, което не е представено като формула-истина.

То е, че държавата е едно и също отдавна, от времето на Аристотеловата “Политика” до днес. Тя е един вид горно общество. Да, но дори Аристотел не й е изброил читаво всички белези. Да не говорим за “общество”. Е, за Аристотел общество няма. Да, но аз не познавам и по-късен текст, който го прави. Ние разполагаме с с понятие за общество, разбира се, с уговорката, че това изброяване е инструментално и се прави само за удобство. Това е и основанието за моето есе, в което обяснявам защо това не се прави.

Защото дори като понятия с избрани дефинирани значения непременно думите развиват повече значения, значи и белези вътре в самата реч – най-вече чрез сининимни и антонимни редове. Затова и някой може да не изрежда тези повече белези и да работи с бедно понятие за общество, но речта или текста му да го обогатява. Науката е фикция и идеология като понятия и определения, но е богата и сложна като реч и като цели текстове. Определени съвременни книги по социология са незаменими богатства като цялостно текстове. Или по-скоро биха били, ако можехме да кажем, че Манхайм това разбира под “общество” съзнателно, но несъзнателно речта му добавя и това, и онова. Ние всички говорим двойствено – веднъж с понятия и втори път с реч, която ги допълва. Така говорим, защото нищо на този свят, особено непосочимите неща като държава и общество, не са само едно, а са същевременно и друго.

А моята критика в какво е? В това, че не съм казал това ясно, и че вместо него съм казал какво ли не друго, че не съм пропуснал да кажа и за нашата българска среда онова, което е наистина съществено за нея и което е по-общото, липсващо в другия форум. Критикувам се за многото, но, общо взето, недовършени редове в заглавния текст. А защо казах, че и това е физиология? Ами суета и пъчене е, а те какво са, ако корените им не са в собствената физиологична нагласа?

Затова и в тези дни, редактирайки превода на Анастас Герджиков на Аристотеловата “Политика”, се възхищавах и на детайлността на преводача, но и на реалистичното разбиране на автора, че държавата никога не е нещо само по себе си, а винаги е свързана с определено място и определени хора, които я правят да бъде различна. Е, не дотам, че да бъде съвсем различна. Винаги е нужно особено човешко усилие и ум, за да й се придаде по-добра трайност. Прочетете седмата книга на Аристотеловата “Политика” за идеалната държава според неговото разбиране. Идеалното не е това, за което говори Сократ в “Държавата” на Платон, а приета от хората относителна трайност.
Тема № - 145 Коментар № - 7987 Bogdan Bogdanov - 2015-06-27 19:13:22
Две неща ми направиха особено впечатление в новия текст – първото е това, че думата „общество“ не се ражда лесно - и защото идеята-усет дълго я замества, но и защото нещото на обществото е силно свързано и с общност, а и с онова, което толкова често го превръща в синоним – държава; второто – че колкото и социализирано да е, човешкото същество винаги остава извън социума – защото социумът е подвижен и защото човешкото същество е силно зависимо от своята физиология. Това, което не е казано в заглавието, но през чиито очи се гледа в текста, ми се струва, че е именно отделното човешко същество, защото то е единственото реално-обхватно. Това, което си помислих първо, беше защо човешкото същество винаги да остава отделно като физиология, като физиологията също е само един предикат, определящ неговата личност – от една страна, тази физиология носи своята наследственост, от друга страна – тя е като на всички други хора, от трета – подобно на връзката между природния свят и човешкия свят-среда – дори когато самият отделен човек си мисли, че не се свързва и е напълно отделен като своето тяло (което само условно е отделно, а всъщност е свързано и вертикално (с душа) и хоризонтално (с гени) – има други „отделни“, които се свързват с него (дори и когато то не знае).

Темата, която професор Богданов започна, би могла да бъде прочетена през специализираните речи на науките и през всекидневното говорене, но си мисля, че тя трябва да се чете през онази нишка на "култивиране на по-добра памет, задържаща повече подробности за хода на една приемственост", която гърците придвижвали, говорейки за „държавата“. Затова и големият проблем се крие в това, че нито идеята-усет, нито общността и държавата – не могат да дадат истинската представа за обществото като възможност, в която живее „отделният“ човек, който прави нещата и чийто живот е също среда. Тази тема, която показва трайната постановка за разбирането на света така, че да може да се помести в нея и някакъв свой свят – е една от най-големите в текстовете на професор Богданов, която е с огромно значение за разбирането на човека и неговите свързаности.

Свързването на думите прави същото, което прави свързването на хората – многозначност и многопредикатност, като в отделянето си различните значения и предикати могат да водят до еднозначност и личностна идентичност – за миг, подобен на човешкия живот. Природният свят и човешкият свят-среда се свързват така, както се свързва физиологията на човека и неговият общ живот с другите. Това се движи през целия текст, но има и една малка тема, която е най-важната – правенето на нещата, такива каквито трябва да бъдат. Затова първото, което си помислих, беше именно обратната страна на човека, който, поради физиологията си, е извън социума: другите отделни човешки същества.

Не зная дали на някой друг това му е направило впечатление. Но, според мен, отделностите постоянно се свързват, подобно на съществуващото, което е също така сигурно дадено като физиологията, но все пак е само едната страна в нещо много по-комплексно. Даже големите говорения на специализираните речи и на всекидневното говорене са подчинени на търсенето на нужния смисъл – не на значението, а на онова, което ще го промени и продължи – смисъла. Успоредно с реферирането към съществуващите неща е и тяхното превръщане в друго, такова каквото трябва да бъде и всъщност още самото рефериране бележи тази промяна и удвояване на световете. Това беше третото нещо, което ми направи впечатление в текста – че смислите не са за онова, което не съществува, а за изразяване на едно или друго по-комплексно значение на самото съществуване. Т.е. – нещо по-заедно.

Надявам се, че се разбира това, което искам да кажа, въпреки че и в текста, то само се прокрадва.
Тема № - 145 Коментар № - 7986 vesselina vassileva - 2015-06-16 17:17:28
1 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ
 БОГЪТ, КОЙТО ВЯРВА В МЕН, Е РАЗКАЗ. Веселина Василева
Коментари: 0 Прочитания: 65602

 ЗА СЕТИВАТА И НАШИЯ СВЯТ - втори преправен вариант. Богдан Богданов
Коментари: 26 Прочитания: 92901

 Възгледите на един освободен роб за свободата
Коментари: 1 Прочитания: 13679

 „ОДИСЕЙ“ ИЛИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕТО НА СМИСЪЛ ОТ ДЪЛБИННАТА СТРУКТУРА. Орлин Тодоров
Коментари: 0 Прочитания: 16873

 Безсмъртието на душата. Богдан Богданов
Коментари: 5 Прочитания: 39333

 ЗА СЕТИВАТА И НАШИЯ ОБЩ СВЯТ. Богдан Богданов
Коментари: 4 Прочитания: 17355

 ЕПИКТЕТ. БЕСЕДИ, ТРЕТА КНИГА
Коментари: 4 Прочитания: 26100

 EПИКТЕТ. БЕСЕДИ IV, 11. ЗА ЧИСТОТАТА
Коментари: 9 Прочитания: 24864

 ЕПИКТЕТ. БЕСЕДИ IV, 1. ЗA СВОБОДАТА – втора част
Коментари: 6 Прочитания: 20485

  ЕПИКТЕТ. БЕСЕДИ IV, 1. ЗA СВОБОДАТА – първа част
Коментари: 6 Прочитания: 28146

 
 
 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA