БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

ЛЮБОВ, СЕМЕЙСТВО И ВЛАСТ 3
Разказът за любовта на Ксеркс в девета книга на Историята на Херодот

БОГДАН БОГДАНОВ

Издържан в стила на малката история, разказът за любовта на Ксеркс в гл.108-113 в книга девета на Историята не се прекъсва, не преминава в по-голям разказ и се държи като текст в скоба, който не е свързан смислово с повествованието за събитията в Персия и света по време на царуването на Ксеркс. От друга страна този текст e разказ с разгърнат сюжет по схемата изпитване на любовна страст и ред от козни по постигане на любовния обект. Сюжетът не е тясно любовен, а прераства в семейна интрига, която на свой ред преминава в държавна безредица. Също като в разказа за Кандавъл и Гигес в първа книга на Историята става дума за дворцови персонажи и кървави събития. Налице е обаче значителна разлика - там царят загива и възцарилият се копиеносец поставя начало на нова династия. Тук няма промяна – Ксеркс не загубва царската си власт и не остава без наследник като Крез. Въпреки усложнението с бунта на брат му кървавото премеждие не надхвърля рамките на царския дом и не се аранжира по модела на големия разказ в едновременно трансцендентен и колективен исторически план.

Тази любовно-семейна история изглежда малка и същевременно нелитературна и истинска. Което повдига въпроса за разликата между един литературен и подобен като че ли истински разказ. Макар че също може да предава нещо реално случило се, протекло като разказ, в литературния разказ то се моделира така, че да има примерен приложим за разбирането и на други подобни случаи смисъл. Именно този смисъл осигурява неговото разбиране като литература. Докато разбирането на т.нар. истински разказ разчита повече на аргумента, че това, за което се разказва, се е случило действително. Поради което и текстът, който го представя, гледа да бъде по-скоро повествование отколкото разказ. Което се поддържа и от героите на това повествование, които са действителни лица.

Да, но в случая те не са обикновени хора, а високо стоящи събитийни персонажи, в унисон са с контекста на разбиране на онова време, според който истинско случване, събития и разказ може да има само за такива хора. Т.е. по тази линия в разказа, който разглеждам, няма особена разлика между литературния и истинския разказ. Истинският разказ е един вид «заразен» с примерна сюжетност и литература. Оттук и грижата на този, който го съставя, да намали, колкото е възможно, тази примерна сюжетност, като разкаже случилото като повествование за реални събития. Именно това прави Херодот в разглежданата любовно-семейна история - потиска имплицитния литературен разказ с деловито нанизване на събития.

Херодот ползва повсеместно в Историята тази форма на разказване – разказва като съвременен репортер, който следва сюжетна идея, но я представя само като фабулен наниз. Същевременно Херодот прави и обратното – допуска деловити литературни репрезентации в пасажите на обикновено представяне на факти. Така че, ако ни интересува личният почерк на автора на Историята, можем да кажем, че той е с два основни белега – на деловито нанизване на събития и също деловито репрезентирани отделни моменти от конкретни ситуации – например кратки диалози или схематични описания. Този почерк изглежда е основната причина за постоянното смесване в Историята на дискурсите на голямата и малката история и съответно на литературния и истинския разказ.

Разказът за любовта на Ксеркс в девета книга на Историята е построен фабулно по устремно линеен начин. Първото събитие е влюбването на Ксеркс в неговата зълва, в съпругата на брат му Масистес. То е необичайно. Първо защото е влюбване. Ако любовта е правене на любов, персийският цар няма защо да се влюбва, след като може да прави любов с която от жените си пожелае. Да, но Ксеркс се влюбва, иска да прави любов с определена жена. Втората необичайност е, че Ксеркс се влюбва в жена, с която не е редно да се прави любов. Херодот не обяснява защо. Може би защото любовта е неведомост, която не се съобразява с никакъв ред, но може би и защото бидейки велик цар, Ксеркс е неумерено същество, което естествено се заема с преодоляване на необичайно трудни прегради.

Влюбването естествено подтиква към удовлетворяване на любовната страст. Ксеркс праща хора да уговорят жената, но тя отказва. Стратегическото основание за отказа, това, че е нередно да се прави любов с братова съпруга, не се коментира. Посочено е тактическото съображение - жената отказала, защото била уверена, че от уважение към брат си Ксеркс няма да приложи сила. Неуспял в това уговаряне, за да се сближи с жената и да постигне желаното, Ксеркс прави друго - оженва сина си Дарий за дъщеря на Масистес. Царят въвежда в двореца омъжената за сина му дъщеря на неговия брат и на жената, в която е влюбен. И изведнъж парадоксален обрат – Ксеркс престава да мисли за майката и се влюбва в дъщерята. Едно влюбване бива излекувано с друго. Дали не защото дъщерята прилича на майката?

Херодот деловито преминава към следващо ново-старо събитие. Повторно влюбилият се Ксеркс се изправя пред същата преграда – да се прави любов със съпругата на сина е толкова нередно колкото със съпругата на брата. Да, но Артаюнте, дъщерята на Масистес, не отказва на Ксеркс и царят постига каквото желае. Първият ход на любовен неуспех се заменя с втори на успех. Въпросът е дали това е успех? По-скоро не е поради ясната ценностна мярка на онова време - любовната интимност не е нещо само по себе си. Доколкото е изобщо допустимо, влюбването води до брак и чак след това до любовна интимност. 

Следящият реда на събитията остава с впечатление, че дворецът на Ксеркс е огромен и че случващото се между царя и неговата снаха може да остане в тайна. Разказът подчертава, че то остава тайна само временно. Ясно защо - за разлика от редното нощно тайнство между съпрузи, което става на брачното легло, това любовно тайнство е нередно. Което на езика на събитията означава, че то ще бъде разкрито. Така че малкият активистки разказ за това как Ксеркс се влюбил не в когото трябва и как с хитрина получил любовно удовлетворение от жена, от която не би трябвало да получи, се оказва невалиден и се поправя от друг разказ. В любовния разказ с успешна развръзка събитията са влюбването и последвалото удовлетворяване, в другия разказ тези две събития се свързват в общо негативно събитие, следвано от други още по-негативни.

Евентуалният разказ за неуспелия с майката и успелия с дъщерята Ксеркс е интрига между влюбен и любима. Валидният истински разказ е с повече участници, тайната любовна интимност активира засегнатите и те влизат в историята. Основната засегната Аместрис, съпругата на Ксеркс, отначало се намесва случайно - тя изтъкала пъстра дреха, която подарила на Ксеркс. Малко по-надолу в текста обаче е казано, че Аместрис се досещала за нередната любовна връзка. Така че фаталната случайност, свързана с изтъканата и подарена на Ксеркс дреха, се преплита с вероятния ревнив подтик на съпругата, може би несъзнат по днешния начин на разбиране или инспириран от божество по античния маниер на обясняване.

Разбирането естествено надхвърля вложените в текста смисли. В случая единствено по-сигурният наличен в текста мотив е този за случайността - Аместрис изтъкала тази дреха и я подарила на Ксеркс просто така. Да, но допълнителното осмисляне упорства. Размяната на дарове има имплицитно значение - подаряването е знак за чувства. Чувството от едно лесно се смесва с чувство от друго. Както и става. Зарадван от дрехата и наметнат с нея, Ксеркс отива при другата си радост Артаюнте и смесва радостта си от дрехата с радостта от нередната любов. Това смесване естествено засяга и поражда противодействие.

Херодот не се отклонява в обяснения и изобразяване. Разгръща само кратки диалогични сцени. Отишлият при Артаюнте зарадван от дрехата и наметнат с нея Ксеркс става неумерен и решава да се отплати с дар за това, което получава. Затова казва на Артаюнте, че ще я дари с каквото пожелае. Тя го кара да се закълне, той се закълнава и тя поисква дрехата. Ксеркс я моли да се откаже, обещава да й подари град и цяла войска. Артаюнте настоява за дрехата. Понеже се е заклел, царят няма как да не й подари това, което тя иска. И разбира какво ще се случи.

Защо Артаюнте настоява Ксеркс да й се отплати не с друго, а с изтъканата от Аместрис дреха? Херодот прави вметка в профила на голямата история и тя е единствена в разказа – защото трябвало да се случи беда на цялото семейство. Изглежда поради същата висока причина Артаюнте носи дрехата. Дали не прави така, за да демонстрира женско надмощие? Херодот не се бави с такъв коментар, бърза към следващото събитие на разкриването. Това, за което Аместрис само се досеща, става ясно. В двореца, в дома на царицата се е случила невероятна нередност, която засяга нейното достойнство и първенство. Аместрис противодейства, като най-напред определя виновника.

Това не е Ксеркс. Дали защото е цар, а на цар не може да се държи сметка, или защото е мъж, който е потърпевш, когато изпитва любов? Според един вид контекстово разбиране, като болестта любовта идва отвън, причинява се от предмета на любовта. Но Аместрис решава, че вината не е на дъщерята, а на майката. Херодот не уточнява защо. Може би защото Аместрис знае за първото влюбване на Ксеркс, може би поради нормално съперничество между съпругите на двама братя или може би защото тя смята, че майката на Артаюнте така се домогва до влияние над Ксеркс. Тези активиращи се в хода на разбирането мотиви не интересуват разказвача. Интересува го устремното навързване на събития.

Умна и опитна, Аместрис изчаква тържествения ден на рождения ден на Ксеркс, когато царят не може да отказва, и му поисква да й подари майката на Артаюнте. Ксеркс разбира защо, както и какво ще се случи. Но притиснат от обичая изпълнява нейното желание и веднага се заема да предотврати ужасното, което ще стане. Вика брат си и му прави предложение да остави жена си и да се омъжи за негова дъщеря. Което е нормално за един царски двор – подобни бракове са политически мотвирани. Да, но Масистес е привързан към жена си, казва, че тя е майка на синовете му, а и на дъщерята, женена за сина му, и отказва на Ксерксовото предложение. Царят се разсърдва и отговаря сухо, че той няма да има нито тази жена, нито дъщеря му и така ще се научи да не отказва.

Масистес разбира, че го чака гибел, прибира се у дома, вижда жестоко обезобразената по заповед на Аместрис своя жена и без да се бави, влиза в противодействие - тръгва със синовете си и войска, за да вдигне на бунт областта Бактра, която управлява. Но Ксеркс го изпреварва и избива него, синовете му и войската. Така кърваво – с обезобразяване на братова съпруга и избиване на роден брат и племенници, завършва непрерасналата в по-голяма история истинска домашна история за любовта на Ксеркс.

Основният смислов носител в тази история е линейно организираната фабула с двата преплитащи се реда на причинно-следствено зависими и на финално насочени действия-случвания. Липсва третият ред на обичайните за големите истории събития-сполитания с извънчовешка инициатива. Случващото е с човешки ресурс. Такова е и първото събитие – Ксеркс просто се влюбва. Човешки са и пораждащите се прегради – те идват от силната брачна връзка между Масистес и неговата жена, от засегнатото честолюбие на Аместрис и женската суета на Артаюнте. Разбира се, има и обективни ценностни прегради – като обичая на царския рожден ден и произнесената от Ксеркс клетва, чието нарушаване би могло да доведе до обичайното за контекста на класическата старогръцка литература извънчовешко пораждане на събития.

Тази малка история истински разказ обаче не ползва този ресурс. Разказът нанизва събития в чисто човешки план. Събитията-действия се мотивират от прости характери с основни качества, които пораждат човешки противодействия-прегради. Именно тяхната непреодолимост се подчертава в трите диалога на Ксеркс с Артаюнте, Аместрис и Масистес. Тези диалози като че ли забавят хода на събитията. Но всъщност няма бавене, защото няма заден план на други възможности. Простото вътрешно на емоциите и ценностните мотиви съвпада с простото външно на действията и събитията.

Малко по-сложен е само характерът на Ксеркс. Като основен деятел той е показан в повече ситуации. Това сложно обаче е само двойствено. Ксеркс е велик цар, но е по човешки подвластен на случилото се влюбване, на обикновените радости, на обичаите и клетвите и на домашната среда, от която се бои и която се опитва да измами. При други обстоятелства той е по царски умен, но в този разказ е неразумен. Тази неразумност е обичайна в Историята, особено в нейните големи разкази. Да, но в случая тя е не толкова царска, колкото обикновено човешка. Оттук и простото внушение, правено от разказа, че царят е принципно несвободно човешко същество. Това се отнася за всеки цар, но особено за Ксеркс, който толкова малко се справя с една домашна криза, колкото и с големия външен военен конфликт с гърците. Ксеркс се проваля в тази малка история истински разказ, както и в голямата история литературен разказ, набелязан, но неизпълнен в последните книги на Историята.

Да се създава голяма история за онова време, а и за Херодот означава в нея да се развива литературен разказ за голямо неблагополучие, в което изпадат един цар или тиран и страните, които те управляват. Означава да се изобразяват потънали в кърви дворци, чиито обитатели стават жертва на фатални родови интриги и кръвосмешения. Да, но в случая Ксеркс не губи царската власт и живота си като Кандавъл в Лидийския логос или Поликрат в третата книга на Историята, нито напуска царското поприще като Крез. Този разказ не прави връзка между кървавите събития в дома на Ксеркс и военните поражения на Персия при Саламин и Платея. Такава връзка може да се направи само контекстово. Тогава какъв е смисълът на кървавите събития в тази малка история?

В голямата история с литературен разказ те са изражение на сложността на преплитащи се човешки и извънчовешки обстоятелства, които могат да се коментират и в текста. Що се отнася до кървавите събития в една малка история истински разказ, не само антична, но и съвременна, те също са белег за сложност. И съвременните кървави истории, и тази домашна любовна история коментират, обикновено по непряк контекстов начин, границите на човешкото и нечовешкото, объркаността на външното човешко, но и комплицирания вътрешен човешки свят. Такъв изглежда е случаят и в тази малка история, кървава по царски, но домашна, случваща се на дворцови персонажи, но в частен план. В нея няма висок герой, който попада в отношение с отвъдни сили. По мярката на малката история героите в този истински разказ са равни помежду си персонажи, които влизат в хоризонтални интерсубективни отношения.

Несъдържащ особени репрезентации и неусложнен с характери, разгърнат предимно като фабула и несвързан с голямото историческо повествование, разказът за любовта на Ксеркс в деветата книга на Историята има компромисната идентичност на истински разказ, който клони към повествование. Така е според текста и предполагания от нас контекст на тогавашното разбиране на Историята на Херодот. Нищо не пречи обаче в друг контекст тази нагласа на текста да се промени и този истински разказ да се усили смислово и да се прочете като литературен разказ. Още повече че това се допуска от Херодотовото колебаене между прозаическите модели на историята логография и високите като че ли литературни сюжети на Омировия епос и атическата трагедия, на които авторът на Историята подражава. 

В хода на това разбиране на текста аз се опирах и на други контексти – на съвременните ясно отделени модели на историята и литературата, на по-конкретните модели на голямата и малката история и съответно на литературния и т.нар. истински разказ. Да, но независимо дали са тогавашни и са внедрени в текста или са съвременни и се нанасят от нас върху текста в хода на неговото разбиране, контекстите са едно, а реалният текст е нещо друго. Контекстите са рецепти за правене или разбиране на реалност, докато текстът е осъществена с помощта на контекстите по-конкретна реалност, която обикновено надхвърля контекстовите проекти за реалност. 

Текстът на Херодотовата История е свидетелство за поне две реалности – за външната, която изследва авторът на Историята, и за вътрешната на получилата се в Историята нейна репрезентация. Разбира се, и външните, и вътрешните текстови реалности в Историята на Херодот са много повече и в много по-комплицирани отношения. Това, което ми се струва сигурно, е, че някои от тях имат литературен характер и не толкова репрезентират нещо външно, колкото презентират важен дълготрайно валиден пример за реалност. За някои от текстовете в Историята, за разказите на т.нар. голяма история, е ясно, че са нагласени литературно. Други, разказите в т.нар. малка история, какъвто е според мен и представеният разказ за любовта на Ксеркс и неговата снаха Артаюнте в деветата книга на Историята, са по-скоро компромиси между литературни сюжети и нелитературни повествования.



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.




Коментари по темата
Според мен, в днешното разказване започват да "набъбват" интересни възможности. Досега само в първите теми бяха споменати, но после някак се пропускат местата, където стават действията, а те са интересни поводи за очертаване на съвсем самостойните сюжети. Да речем "Сарды/Сарди?", Суза, Бактрия/Бактра - каква културна география би могла да се развихри. А прословутото наметало - "плащ" на Царя - целият актор-мрежови обект като нищо може да бъде реконструиран, да не говорим за моите късноструктуралистки намеци и капанчета. Имената, родствените отношения и тяхното смесване, объркване, нарушаване, сливане, конфронтиране. А политическият епос на Масистес.
По този начин любовта се съживява, а не се свива в една, макар и дебело подчертавана, но ...линия. И не само като повод за действие. Отваря се като вселена на действията, предметите, интенциите, значенията, смислите и липсата на такива.
Целият житейски свят на любовта и ...долу Барт :-))
Тема № - 15 Коментар № - 859 Дмитрий Варзоновцев - 2009-09-29 15:49:45
Да, една любов, когато е банална - свършва, защото се изчерпва, обаче една любов, когато се ословесява единствено чрез мълчание със смисъл, започва само ако стане банална, иначе не може да съществува, Сократе. А ако не съществува, е равно на това да свърши… като при Ксеркс. Ксеркс продължава да бъде добър пример, защото той изживява точно такава любов. При него постоянно има “мълчание със смисъл” (това е много страшно, защото постоянно е на ръба да бъде възприемано като мълчание без смисъл ). Какво прави Ксеркс, който се влюбва в жената на Масистес:

1. той няма да я вземе насила и тя знае това (много жалко и за двамата)
2. той говори с всички, прави три диалога, само при нея изпраща други да я увещават, само с нея не говори
3. щом не може да постигне любовта си, той се опитва да я замени, като експонира собствената си невъзможна, но желана връзка в женитбата на Дарий и Артаюнте
3. в Суза той престанал да мисли за нея, което означава, че през цялото
предходно време е мислил
4. влюбването в Артаюнте е класическата замяна, експонирането се връща обратно, хоризонталните отношения се кръстосват – Ксеркс застава на мястото на сина си/ Артаюнте застава на мястото на майка си
5. жената на Масистес няма име – Артаюнте има, защото любовта към първата е мълчание, за нея Ксеркс мълчи, мълчи дори Херодот; Артаюнте е видима, говори и става част от стандартни любовни взаимоотношения

Така разказът дава още една любовна версия (освен властническата версия с дрехата, която е обвързана с големия разказ) защо Аместрис убива майката, а не Артаюнте. Херодот не коментира, но евентуалната голяма причина е, че Ксеркс през цялото време обича именно майката на Артаюнте… с всичко останало е живял някаква стандартна любов-заместител, опитвал се е да се доближи до любовта, успоредно е живял в смисъла на любовта-мълчание (Ксеркс-майката на Артаюнте) и в действието на баналната любов (Ксеркс-Артаюнте). Разбира се, ние няма как да сме сигурни в това…

Майката на Артаюнте може би наистина няма вина, защото тя едва ли е знаела за продължаващата любов на Ксеркс, за която той мълчи – докато действа по други направления – има си банална любов и освен това продължава да е част от царския протокол и обичаи…но Аместрис явно знае нещо повече … оттам и действието й, което по логика може да се предизвика само с една подобна любов-мълчание.

Към първите пет точки може да се добави и една – шеста - замяната, за която Ксеркс увещава брат си. Ксеркс иска от Масистес да остави жена си и вместо нея да му даде своята дъщеря, т.е. да се откаже от жената, която му е по сърце, и да вземе дъщеря му … това експонира положението на самия Ксеркс (от една страна, това действие видимо иска да спаси майката на Артаюнте, но от друга, поставя Масистес в същата ситуация, в която е Ксеркс… все едно казва “Хайде, живей с моята дъщеря, а не с жената, която обичаш… така както правя аз, защото не мога да имам онази любов”. Тук нещата вече наистина заприличват на математика – отношенията са като огледален лъч, в центъра на който е любовният обект, във всяка от посоките има по един от двамата братя и по една от техните дъщери.)

Любовта на Масистес обаче е стандартна – жена, деца, ословесеност, крайна любов… и той не иска да се откаже от това... За Ксеркс няма друг изход в сюжета освен да се върне в голямата си царска парадигма - скобата на малката история се затваря, за да се отвори голямата история...

Както каза професор Богданов в темата за Кандавъл и Гигес – само поместването на проблема в по-дълга история е гарант за справянето с него. В т.нар. “история за Артаюнте” Херодот не дава подобен шанс за любовта. Ксерксовото “любовно мълчание със смисъл” остава без смисъл, затова и неговата история е по-подходящо да се чете като история на властта, защото знаците на властта в нея са по-видими и следват определена логика, както е по-видима и неговата стандарта любов, чието име носи и самата история (нарицанието “историята за Артаюнте” е достатъчно подвеждащо, но и показателно), а и самият Ксеркс е цар и по право принадлежи към голямата история, където човекът е част от по-мощна вертикална система. В малката любовна история трансцендентното извисяване на “мълчанието със смисъл”, както добре се вижда, с векове продължава да остава незабелязано…
Тема № - 15 Коментар № - 858 Теодоте - 2009-09-29 15:28:01
О-о-о!
Аз пък реших, че малкото смърт в текста е съвсем в реда на нещата. Просто - правопропорционална на една голяма любов! Съжалявам:(((
Все задачи ме караха да решавам някога...
Преди.
Тема № - 15 Коментар № - 857 Тити - 2009-09-29 14:13:45
Да,Тити, благодаря наистина.
Но ще уточня. Не става дума за биометричните и другите подобни метрични неща.
Става дума за доста рутинна техника на т.н.grunded theory в качествените социални изследвания, с които се занимавам десетилетия вече.
Движението се провокира от комуникативната ситуация, а отделните планове се типизират в един вид маркери или кодове по линията: кодове, концепти, категории, теория.
Нашият форум може да бъде третиран като разгръщаща се ситуация с активно участие. Направих рутинен контент-анализ като изведох както определени кодове, така и някои не до там избистрени концепти и категории. Но предложих на края ... почти "theory", т.е.хипотеза, която, организира натрупалите се в хода на дискусията разриви, конфликти и сюжетни линии около една от съществени оси на текста на проф.Богданов - тази на властта.
Поздрави от сърце!
Тема № - 15 Коментар № - 856 Дмитрий Варзоновцев - 2009-09-29 13:15:04
Доцент Варзоновцев!

Впечатлена съм.
Силно!
От биоматематическите Ви умения.
Това е най-брилянтното извеждане и формулиране на Закона за поддържане на хормоналния баланс.
Което ми е известно:)))
Много е стилно.
И безусловно.

Поздравления!
Наистина.
Тема № - 15 Коментар № - 855 Тити - 2009-09-29 12:43:49
Реших да последвам съвета на Лелята, нахвърлих нещо като матрица. Ето какво се получи.

Сюжетна схема
на разказа на Херодот за любовта на Ксеркс
- като последователност от действия, мотиви и ефекти на участващите

1. Завръзка:
Поражението на Ксеркс от атиняните в морския бой и настаняването му в Сарди
Влюбването – желанието за обладание на жената на Масистес –неуспех, тя му отказа лично;
Уговарянето чрез посланици – неуспех, жената не се изплаши ;

Интрига – отказът не би могъл да остане ненаказан, но дали последвалите събития са „план” или „рок”?

2.Кулминация
Устройването на съдбата на сина Дарий – женитбата на Дарий за Артаюнте, дъщерята на Масистес и неназованата му съпруга;
Охлаждането към майката, влюбването и желанието за обладаване на Артаюнте-успех
3.Развръзка:
Благодарността-дарът-наметало на Царя в благодарност за любовта – неуспех - разобличаване на Артаюнте
Страхът на Ксеркс от разобличаването на измяната му пред Аместрис – сбъдване
Опитът за предотвратяване на развръзката-уговаря Масистес да се откаже от жена си – неуспех, Масистес отказва.
Мъст от страна на Аместрис, когато потвърждава своите съмнения виждайки Артаюнте с наметалото на Ксеркса – но не на Артаинта, а на съпругата на Масистес – успех, но двойствен. Мъстта настига невинната.
Възмущението и желанието за мъст от страна на Масистес, възстанието срещу Ксеркс с цел свалянето му от престола-неуспех
Изпреварващите действия на Ксеркс, които убива и Масист и неговите приближени.
Съдбата на Артаюнте остава неизвестна.

Епилог:
Ксеркс, Аместрис, Дарий, Артаинта – остават живи и пътят им продължава
Масистес е убит, а жена му е обезобразена

Възможни интерпретации:
Първа, – антропологическа. Става дума за „нормални” династически практики и ритуални схеми (Вж.Фрезер)
Втора, – Проп и руските формалисти, където на преден план излиза наметалото и сексуалното желание/задоволяване
Трета, – наратологическа, в която се разкриват различни пластове на разказа и помежду им се установяват различен тип зависимости и отношения.
Четвърта, – критическа, разказът се окачествява като израз на светогледа на Херодот и отражение на господстващо историческо обяснение на събитията по време елинско-персийските войни.
Пета, - всекидневно-сантиментална в духа на общоприетия романтизъм, акцентираща върху чувствата и преживявания на любовниците
Шеста – биографична, оприличаваща разказа на запомнени ситуации, които неизвестно защо се оприличават с разказаното от Херодот

Проблемът е – кое задвижва сюжета? Желание за обладаване, план или рок, интереси и власт. Интересното е, че Власт и отваря разказа и го затваря. Но веднъж като либидо, а на края като смърт и съдба.


Тема № - 15 Коментар № - 854 Дмитрий Варзоновцев - 2009-09-29 11:49:58
Теодоте, много ти е тъжен коментара. Каква е разликата между мълчанието на любовното страдание и мълчанието на любовния акт? Това са различни неща, както е различно интересно писането за Херодот и за нашата любов. Историята за Артаюнте е много малка, но нашите любовни истории са безкрайни, случват се с всички нас и позволяват да се пише много.

Искам да попитам и Дмитрий Ворзонавцев кои са първостепенните и второстепенните неща за нас, ако любовната е третостепенна?

Искам да кажа и на Леля ми, че ако една любов е банална, т.е. стандартна, тя в повечето случаи свършва, защото се изчерпва. В това е смисълът да не искаме любовта ни да бъде обща, а по-скоро да е уникална и само наша.
Тема № - 15 Коментар № - 853 Истинският Сократ - 2009-09-28 18:27:14
Добре, а защо си говорим за собствени любови, а не за текста по "Любов, семейство и власт 3"? Имаме си един супер показателен текст, който може да се преобразува всякак и никой не иска да говори за него. Не стига, че Херо го е сложил в нарочна (или пък ненарочна рамка), ами и тук никой не иска много-много да го мисли. Това да не е някакъв капан?
Тема № - 15 Коментар № - 852 Теодоте - 2009-09-28 02:48:42
Разказването за любов. Ами Херодот и Шекспир. Разказват.
Тук във форума също разказахме. Всеки по своему ...банално.
Но колко са различни баналностите.
Тук Теодоте постоянно създава аудиторната перспектива към правилната интерпретация на начините за остойностяване на тези различия-чрез цитати или чрез препращания.
Научно.
Разказваемата любовта е третостепенен въпрос.
Проблемът е да има разказ. За любовта, за влюбването, за изневярата.
Ксеркс. Той е поместен от Херодот в една рамка. Както и любовта му.
За мен е интересно, че неговата случка остана у Херодот - не се случи като разказ извън историята му.
Защо?
Може би просто поради баналната си прилика с любовта, която се оказа недостатъчна за самостойното внимание?
Тема № - 15 Коментар № - 851 Дмитрий Варзоновцев - 2009-09-28 00:32:02
Влизам първосигнално, а по-късно ще пиша още. Първосигналното понякога е по-истинско от дълбоките и сложни интерпретации. Много добре съм наясно с баналното, както и да бъде означено то. Разбира се, че го разбирам най-малко двукодово и мисля, че това добре личи в последните ми коментари. И аз обаче като професор Богданов ще направя аналогия – но не с музика, а със собствения си текст в скоби.

Например някой обича някого, означава си го, както си пожелае, с дълги текстове, с къси текстове, с целия свят, но така или иначе разказът му е литературен, а не истински, или още по-точно – не е повествование. Този някой, който означава нещата, не е в реална-банална връзка с другия някой, който може да си живее във всякакви реално-банални връзки. Какво се случва, когато единият и другият се срещнат лице в лице? А какво се случва, ако първият е все така небанален, а вторият, например, е с някой друг – в реална връзка. Как се ословесяват в мълчанието и страданието си? Разказът на Борхес е много хубав, всяко повествование в него е направено по абсолютно класическия си начин – код на мястото, ономастичен код и две линии за действие – любов/обич. Това, за което можех да се заловя чрез него, са единствено нещата, които и извън литературата можеха да породят знаци. Но това е друг въпрос.


Изречението „все искате крайна истина, никак не ви се допуска, че мълчанието на любовното страдание или на любовния акт са мълчания със смисъл и в този смисъл ословесени” е перфектно, почти любовно, дори за мен. Но то е добре казано, а как в действителност се ословесява? Хайде, отговорете ми, ако не с дълъг текст, то поне с къс. Защото според мен това е илюзия, която обрича и която може да е истина само ако се преобрази в баналност. Баналност с положителен смисъл.

Тема № - 15 Коментар № - 849 Теодоте - 2009-09-27 17:00:16
1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 121747

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 129712

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 22016

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 34477

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 136809

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 101371

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 32290

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 19930

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 184086

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 63319

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA