ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО
|
|
Любов и обезсмъртяване в изстъпленията на дионисовите празници |
Платон, „Федър” и Еврипид, „Вакханки” |
|
РОСИЦА ГИЧЕВА-МЕЙМАРИ
„Не бъди разумен тогава, когато ще е напразно да си разумен!”
орфико-вакхически химн от Пангей (Клитоним в Псевдо-Плутарх, За реките, ІІІ, 4, 12)
Въпреки че елински интелектуалци издигат разума като инструмент за разбиране и себепоставяне в света, елините никога не се отказват от представата, че човекът не е в състояние да разбира и контролира всичко в света. Използвайки разума като инструмент за разбиране и аргумент за действие, те не ограничават и не смаляват света си, не го свеждат само до достъпното за човешкия разум, както по-скоро прави модерният човек. Типично за традиционните общества, те настояват да живеят в голям цялостен свят, в който има и нещо друго. Дори когато се стига до възгледа, че „другото” може да е и човешко (като страстите), неразумното-неразбираемо-неназовимо продължава да се възприема и означава като принадлежащо на божественото-отвъдно-нечовешко, или компромисно – като понякога понасяно и от човека. Възможността за изпитване на „другото” от човека им предоставя от една страна механизми за свързване и общуване с отвъдното божествено (такова, каквото си го представят), а от друга - възможността човек да смята, че постига някаква степен от божественото, че се обезсмъртява. Свързването с божественото в античността, винаги се осъществява чрез ритуали в празничен контекст.
За да аргументирам и разширя представеното наблюдение ще сравня част от Платоновия диалог „Федър” и трагедията „Вакханки” на Еврипид, които ми изглеждат подходящи в допълването си при представянето и осмислянето на практиките на изстъпленията отвъд човешкия разум (състояния, наричани „екстаз” или „ентусиазъм” - излизане извън себе си или приемане на чужда същност). Ако използвам термините „репрезентиране” и „рефлектиране”, с които професор Богдан Богданов раздвижва структурата на текстовете, бих казала, че Платоновите текстове са по-силно рефлектиращи, а „Вакханки” е по-силно репрезентиращ текст. От друга страна, репрезентиранията у Платон използват ритуална терминология и образност, а действащите лица в трагедията „Вакханки” на Еврипид рефлектират върху проблемите традиция-иновация, рационално-ирационално, смърт-обезсмъртяване.
Божествената лудост и нейни видове представя Платон във „Федър” (244-257). Сократ определя лудостта като източник на „най-значителните добрини, които получаваме в дар от боговете”, „налудното състояние е нещо по-прекрасно от разумността, защото то иде от боговете, а тя е от хората”. Изведени са четири вида полезни божествени лудости: пророческа, ритуална, поетическа и еротическа. Последната е предмет на обстойно разглеждане в словото на Сократ, който иска да покаже, че не „е редно да предпочитаме разумния пред движения от страст приятел”, защото „подобна лудост се дава от боговете за най-голямо щастие на човека”.
Пророческата лудост е свързана косвено с Аполон и Зевс, заради примерите с гадателките в Делфи, в Додона и Сибила, които изричат пророчества обладани от бог (в ентусиазъм). Ритуалната лудост не е свързана с определено божество, а с очистване от божествени наказания, очистителни и посветителни обреди (вероятно мистериални - teletai). Който постига истинско ритуално изстъпление, става „невредим и в настоящето и в бъдещето” и получава „средства да се освободи от настоящите злини”. Допустимо е сред божествата на ритуално изстъпление да предположим Дионис, който е известен с неистови празници с очистителни функции. Поетическата лудост е свързана пряко с Музите, които вдъхновяват за сътворяване, но е определена и с дионисова терминология - „вакхически ентусиазъм”. Приписана й е педагогическа функция. Любовната лудост във „Федър” се свързва пряко с Ерос. Преди да я анализира, Сократ развива аргументация за безсмъртието на душата. След това определя любовта като най-съвършената от божествените лудости, защото представлява двигател към раждане в красота (в тяло или душа), към виждане на божествената красота и постигане на безсмъртие. Процесът е описан с мистериална терминология*: „Сияйната красота може да се види тогава, блажена и божествена гледка, когато ние, следвайки Зевс, а други друг някой бог, видим и станем участници в тази мистерия, за която е позволено да се каже, че е най-блажена измежду всички. В тази мистерия и ние самите участваме цялостни, далече от злото, което ни очаква в по-късно време, и посвещавайки се, сме зрители на цялостни, прости, изпълнени със спокойствие и блаженство видения, наблюдаваме ги чисти в чиста светлина, небелязани от това, което наричаме тяло …”. Посветените в мистерията чрез Ерос постигат безсмъртие и продължават да живеят в светлина и щастие, докато „близостта с невлюбения, примесена със смъртна разумност, разполагаща с оскъдни смъртни неща … ще стане причина тази душа (на обичания) да се върти глупаво девет хиляди години около земята и под земята”. Сократ прави връзки с Дионисовите лудости, когато описва видовете човешки проявления на любовта. Обладаният от Ерос обича по такъв начин, какъвто предопределя „богът, в чийто хор е участник…Вървят по следите и успяват със собствени средства да открият природата на своя бог, защото са заставени да гледат внимателно в бога. И докоснат ли го с паметта си, изпълват се с ентусиазъм от него и му взимат привичките и заниманията, доколкото е възможно човек да е причастен към божества… И като наливат постоянно почерпеното от Зевс в душата на своя любим също като вакханките, правят го да прилича колкото се може повече на своя бог”.
Трагедията на Еврипид „Вакханки” изглежда като текст-празник, синтезирал елементи на множество действителни традиционни празници с изстъпления в чест на Дионис, които никога не са се случвали заедно в едно ритуално време-пространство и в такъв порядък, в какъвто ги е събрал и преподредил Еврипид в неговия текст-свят. Театралното изпълнение на празника на „Големите Дионисии” е поставяло гражданския колектив в състояние на друг тип празнично преживяване на дионисово изстъпление – от една страна многократно усилено (поради концентриране на различни видове изстъпления), а от друга - по-малко традиционно и в някаква степен рационализирано.
Проблемът от конкретното настояще, който засяга трагедията, е отношението към варварските култове – често обсъждана тема в класическа Атина. Поставен е в рамката на мита за отхвърлянето на Дионисовия култ от Пентей в Тива – далеч от времето и пространството на атинската публика. Друга тема е отношението рационално-ирационално, която е стояла като проблем и пред тогавашните атиняни, чиито традиционни религиозни вярвания се сблъскват с рационализиращите рефлексии на малка група интелектуалци. Сред интелектуалците е и самият Еврипид, който е осъждан от съгражданите си, прекарва края на живота си в изгнание в двора на македонския цар Архелай, където пише трагедията (406-405 г. пр. Хр.). Няколко години по-късно неговият приятел Сократ ще бъде осъден и ще претърпи смърт за незачитане на традиционните вярвания, според общественото мнение.
Темите за чуждите култове и отношението рационално-ирационално са преплетени в сюжета на трагедията. Царят на Тива Пентей се противопоставя на чужденеца Дионис опирайки се на човешкия си разум – отхвърля подлудяващите празнувания, подиграва се с версията за божественото раждане на Дионис от Зевс и леля му Семела. Дионис се противопоставя чрез това, което владее – божествения ум, който за смъртните е неразбираем свръх-ум, означен като лудост. Именно с подлудяване Дионис решава проблема за налагането на празниците си в Тива.
Темата за отхвърлянето на Дионисовото празнуване е представена като колизия между царя и самия бог, в която е трудно да се определи кой от тях е герой и кой – антагонист. Дионис е дошъл в Тива, за да накаже лелите си, които не са го признали за Зевсов син и са обвинили майка му в две прегрешения: предбрачна любов със смъртен и лъжа за любовна връзка със Зевс, а след смъртта й са я наклеветили, че заради измисления светотатствен брак Зевс я е убил с мълния. Наказанието се пренася и върху братовчеда на Дионис, Тиванския цар Пентей. Непризнаването на Дионис е изразено и с обвинение спрямо вакханките за отдаване на вино и неблагочестиви развращаващи Афродитини (сексуални) страсти с чужди мъже, като че ли следващи лошия пример на леля му Семела. С човешкия си разум Пентей не разпознава бога, отнася се към него като към смъртен, като чужденец, като заплаха за властта и традиционните обичаи в Тива. Съответно на проявената хюбрис, усилена от шпионирането на вакхическите тайнства, той понася наказанието да бъде разкъсан от майка си и лелите си, които от своя страна не го разпознават, поради отнемане на разума им от Дионис. Голямата промяна, която структурира времето чрез трагичното действие, е прекратяването на Кадмовата династия в Тива и изгнанието на семейството. Проблемът поставен в началото е решен – Дионисовите празници ще се празнуват в Тива. Има и още един важен резултат - Кадъм и Хармония ще бъдат спасени с отвъден живот в страната на блажените. Кадъм е признал Дионис и е участвал във вакхическите изстъпления, което поведение вероятно е възнаградено от боговете с обезсмъртяване.
Темата за отношението разум-лудост е представена по две линии. Едната протича рефлективно в диалозите на Пентей, Кадъм, Тирезий и Дионис, а другата - в описанията на Дионис, митовете и празниците с изстъпления, представени от Тирезий, хора и вестителите. В диалога на първи епизод, Кадъм, Тирезий и хорът, от една страна, и Пентей – от друга, си разменят обвинения в безумие, като влагат противоположни смисли в понятието. Бившият цар Кадъм и гадателят Тирезий смятат за безумие осмислянето по човешки начин на божествените неща, а Пентей – излизането извън рамките на човешкия разум. Кадъм и Тирезий споделят, че само те са разумните в града, които почитат Дионис, че смъртните не бива да презират боговете нито да мъдруват за тях, защото пазенето на старите предания не може да бъде оборено дори с мъдростта на най-разумния. Тирезий многократно заявява на неразбиращия Пентей, че е загубил ума си, щом не приема Дионис: „Щом мъдрият човек открие верния предмет, е лесно да говори хубаво. А ти с гъвка реч като у мъдрите, но капка разум няма в словесата ти.”; „Защото ти си болезнено луд и с лекарства не ще намериш изцеление…!”. Хорът и Кадъм подкрепят Тирезий „Старче, с думите си не посрамваш Феб и проявяваш благоразумие, като почиташ Бромиос, великия бог”; и осъждат Пентей „Блуждаеш и макар и с ум, безумен си!”; „Не е мъдра знай мъдростта, щом забравя смъртния дял!”; „Той тръгна с греховна мисъл и с бесен гняв, враждебен на твоите обреди боже наш, … с безумна мисъл и с дух обладан от лудост, да победи в борба непобедимото!”. Пентей им отговаря със сходни реплики: „Срам ме е да гледам старостта ви смахната!”, „Не ме молепсвай с твоето безумие! За глупостта ти ще накажа аз учителя ти!” Дионис обобщава: „Глупецът смята за безумен мъдрия.”
Два вида Дионисова лудост представят вакханстващите. Дъщерите на Кадъм са вдъхновени с лудост-наказание, поради която виждат Пентей като чужд или като диво животно, и го разкъсват жив. С „лека лудост” е възбуден Пентей, за да се съгласи да сложи женски одеяния и да отиде сред вакханките. С лудост-награда Дионис вдъхновява вакханстващите по убеждение - Кадъм, Тирезий и хора от лидийски вакханки. Въпреки наложените други наказания, Кадъм ще бъде обезсмъртен в страната на блажените.
Във „Вакханки” са преплетени в един виртуален празник няколко типа действителни традиционни Дионисови празници с изстъпления, известни за различни области на източното Средиземноморие. Представени са в думите на хора и вестителите чрез описания на ритуални места, действия, атрибути, състояния, и минимални рефлексии. За разлика от празничното преживяване на театралното представление, което се случва в ума и емоциите на зрителя и общността, действителните ритуални изстъпления въвличат в цялостно телесно-душевно преживяване на нечовешкото (божествената лудост) и причиняват по-значителна промяна, както за индивида, така и за ритуалната общност. Многостранното и сложно изпитване на ритуалната лудост е репрезентирано в множество редове на ритуални текстове – пространствено-времеви, персонажен, акционен, атрибутивен, емоционален, аудитивен, образен ...
Места: извън града в планина, „планини хранещи зверове”; планинско светилище. Планината Пиерия в Македония е „седалището на Музите, където са Харитите и Страстта, където е редно да празнуват оргиите си вакханките”; „Бромиос почита блажената Пиерия, където танцува във вакхически пирове и повежда въртящите се в танц менади”. Споменават се още Китерон до Тива, Парнас - Делфи, Олимп, Критската Ида, Тмол в Лидия, фригийски планини, митичната Ниса. Имена – оргии; оргиите се танцуват; посветителни обреди (teletai). Време – ежегодно напролет, или в т. нар. „тригодишен” цикъл на празнуване (през година); по-често нощни, но и дневни обреди. Лица – преобладаващо жени и девойки, служителки на Бромиос (вакханки, менади), но и мъдри мъже – гадател и бивш цар. Приношения: козли, които се ядат сурови; мляко, вино, мед; дим от изгаряни смоли и растения. Атрибути – жезъл-тирс, змии, небриди (еленови кожи), разпуснати коси, бели вълнени плитки, венци от бръшлян и змии; фригийски флейти, тимпани, факли, тис, дъб, ела, лотос. Забрани: докосване до инструменти за тъкане (метафора на женското подивяване); непосветени не трябва да виждат свещенодействията. Действия – буйни танци и песни, подскачане и хвърляне на земята; удряне на земята с тирс в дясната ръка; разтърсване на предмети и части на тялото; призоваване на бога с неразбиаеми думи (йо, йе, еуой, иакх); силен шум (викове, звънтене, бучене, гърмене). Състояния – боговдъхновена лудост (мания, вакхия), обхващане от бога; войнственост; преследване на непосветени (неполудели), които дръзват да наблюдават. Божествени идентификации: Богиня Майка (анонимна, Кибела, Рея), обожествена смъртна жена (Семела-Тионе); син Бромиос (от Зевс) – демон, велик демон, бог, велик бог, цар; бикорог и увенчан със змии; „бик, многоглава змия и пламтящ лъв”; водач на шествието от вакханки в обреда; войнстващ. Рефлексии за обредите – „сладка мъка, приятен труд”; Бромиос „посвещава в тиас с танци”; тайнствата „не могат да се ословесят така, че непосветените във вакханстването смъртни да ги разберат”. Рефлексии за обредните лица – блажени и щастливи, с чист живот са тези, които познават обреда; въвеждат душата си сред вакханстващия тиас; пророкуват. Рефлексии за бога в обреда: Бромиос дарява на смъртните виното – прекратява мъката на страдащите, дава им сън и забрава, дава еднаква безметежна наслада на бедни и богати; когато се влее в голямо количество в тялото богът става прорицател чрез вакхическата лудост; всява паника и страх; създава чудеса, предизвиква видения; „най-ужасен за лошите и най-кротък за мъдрите”.
В трагедията се говори за любовни (включително сексуални) отношения. Пентей обвинява вакханките за развращения с чужди мъже и със самия бог, вестителят оспорва чрез описание на видяното, Тирезий поучава: „Не Дионис довежда до разпуснатост жените в любовта, о, не, в природата е вложена разумността завинаги. Дори в бакхическите оргии разумната жена не се развращава”. Хорът от вакханки пее: „Да можех да отида на Кипър, острова на Афродита, където живеят Еротите, омагьосващи сърцата на смъртните!”. Пентей към Дионис: „Не си грозен в тялото, чужденецо, като за жените, за което си в Тива. Кичурите ти са дълги, разпилени покрай самите ти бузи, не като за борба, пълен си със страст. Имаш бяла кожа, за която си полагал специални грижи, не докато са те огрявали лъчите на слънцето, а докато на сянка с хубост си преследвал Афродита”. Вестителят овчар разказва: „Виждам три тиаса - женски хора, едното от тях водеше Автоное, другото - майка ти, Агава, третото хоро - Ино. Всички спяха, отпуснали на една страна телата си, едни - облегнали гръб на елхова шума, други - положили на посоки глава върху дъбови листа, с благоприличие, не ловяха, както ти казваш, напоени от кратера и от шепота на флейтата усамотени в гората, Киприда. … А когато няма вино, няма вече Киприда, нито друго някое удоволствие за хората”.
Имал ли е обредът сексуални конотации и идеи? Чрез внушаване на Пентей, Еврипид внушава на публиката, че такова съдържание няма. За да бъде убедителен образът на Пентей, обаче, Еврипид трябва да е използвал някакво сексуално осмисляне на ритуалите или вярванията. Обредните реалии не дават експлицитни данни за сексуални значения. Такива могат да бъдат идентифицирани в мита за раждането на Дионис от брака на Семела и Зевс (думата за брак gamos има сексуално значение). Сюжетът е посочен като обреден логос (рефлексия за честваното събитие) за празника в дитирамб на Пиндар (фр. 75) и в „Жените на празника Тесмофории” (977-1005) на Аристофан. Наблюдаваното несхождане между ритуален и словесен текст би станало разбираемо, ако се сравни с подобна ситуация в съвременната традиционна култура. В пролетния празник лазаруване, в който моми пеят и танцуват в специално облекло, окичени с цветя, а във варианта буенек извършват и ритуални битки, също не можем да открием елементи пряко насочващи към любовно-сексуални отношения. Известно е обаче, че обредът се прави, за да не бъдат залюбвани девойките от змей. В лазарските песни се пее за змеева сватба и раждане на змеево дете. Ритуалът е сложен свръхтекст-контекст, чиито редове и смисли са пръснати из различните ритуални текстове.
Митове-логоси, като този за любовта между Зевс и Семела, раждането на син-бог и обожествяването на смъртната майка (още лелята Ино и съпругата Ариадна) показват, че в древните религиозни вярвания, дори и в по-рационализираните представи на елините, е съществувала идея за свързване на човек с божество и в този контекст – за допускане на някаква форма на обезсмъртяване или щастлив отвъден живот. Мистериалните божества (какъвто е и Дионис), за разлика от олимпийските, могат да влизат в пряко общуване със смъртните. Това са отдавна познати идеи. Различното, към което води този анализ, е възможността описваната-преживявана връзка между човек и божество да се интерпретира и като любовна.
Богът вдъхновяващ вакханките е представен в трагедията с много лица заедно с други богове на изстъпления. Дионисови хипостази, идентифицирани по имена, топоними или обредни реалии са: Пиерийско-Тиванският Бромиос (с македонски и тракийски асоциации), Вакх (критски, лидийски и орфически асоциации), богът-змия Сабазий (тракийски, фригийски и атински асоциации), разчлененият като бик орфически Загрей, орфико-елевзинският Иакх, Делфийският Дионис на тиадите. Дионис почти винаги е честван заедно с майка си - богиня или смъртна. Във „Вакханки” са визирани фригийската планинска Майка или Кибела (богиня и смъртна), Тиванската Семела (смъртна, обожествена като Тионе), критската Реа, елевзинската Деметра, кабирическата Велика Майка. Други богове на изстъпления, визирани пряко или косвено в трагедията са: богът-дете, персонаж в мистериите на корибанти и курети (очистват от грехове в посветителни обреди с екстатична музика и танц); Зевс Бронтиос (Гръмовержец); Арес Бромиос и Атина Бромия (войната и смъртта); Артемида Бромия (зверове); Аполон Пайан (оракули и лечителство); Музи, Харити - вдъхновителки на поезия, музика и танци; Страстта, Афродита с еротите – сексуална любов.
Някои от изстъпленията означени с богове, са по-скоро интелектуални действителности (мусическите, Аполоновите, Зевсовите), други са по-скоро всекидневно-практически (войната, любовта, болестта, смъртта), а ритуалите съчетават всички изстъплителни действия и смисли във времето и мястото на празничното случване. Всички божества-патрони и функциите на божествените лудости по Платон, могат да бъдат идентифицирани в Дионисовите празнувания във „Вакханки”. Менадите и Дионис също пророкуват, богът е съвладетел на Делфийския оракул заедно с Аполон. Дионисовите ритуали са изстъплителни, очистителни и мистериални. Музите винаги съпровождат Дионис Бромиос, защото и те вдъхновяват като него. Ерос и Афродита често съпътстват Дионис в празнични и мистериални контексти. Дионис се съединява пряко телесно и душевно със своите почитатели.
Дали когато пише за любовта Платон изразява лична религиозна вяра или само използва означавания от традиционната реч за да стане разбираем? Дали е възможно да е използвал наблюдавани нелитературни ситуации и идеи, за да конструира съвършените си текстове-смисли за любовта или просто използва мистериални понятия-означения и метафори? Дали не се опитва да оправдае Сократ, като го представя зачитащ традиционните вярвания? В Платоновите диалози Сократ нерядко визира или се опира пряко на мистериални представи и разкази. Към цитираните пасажи от Федър, могат да се добавят словата на Диотима, жрицата-очистителка от грехове в „Пирът”, която нарича Ерос „демон” и „велик демон” (като Дионис във „Вакханки”), който свързва чрез обреди иначе несвързваемите богове и смъртни и осъществява вътрешната връзка на Вселената. Диотима включва в любовта творчеството – „създаването и раждане на красота и в телесно, и в духовно отношение” и „стремежа към безсмъртие”. Преподаването на знанието за любовта е наречено „посвещаване в тайнства”, същината на които се състои във „виждането на божествено красивото и общуването с него”.
Как изглеждат любовните свързвания в мистериалните обреди? В свещените логоси са представени любовни отношения между богове и смъртни, означавани в по-близка до телесното форма - Семела и Зевс, Деметра и Иасион в Самотракийските легенди. Идеята е означавана атрибутно във фалически култове, като Самотракийския или Дионисовия, или с обредно действие - ритуалният брак между Дионис и съпругата на атинския базилевс на Антестериите. В дионисовите мистерии брачна идея е означена в отъждествяването на почитателките му с нимфи (девойки-годеници-невести) или нимфи-кърмачки (невести-майки-хранителки). Има и по-отдалечени от телесните форми означения. Дионис е бог на лудостта, опиянението, вдъхновението, превъплъщенията, на „другото”. Смята се, че божествената му същност влиза в тялото и душата на смъртните и ги променя (както виното). По този едновременно естествен и свръхестествен начин Дионис се свързва с почитателите си по време на ритуални действия. Вакханките търсят и призовават бога си беснувайки в планината, той им се явява, нещо се случва, те започват да се чувстват и държат като обхванати-изместени от него. Обхванати от бога телесно и душевно, менадите са в състояние на единение с божественото (боговдъхновеност), отъждествявано с лудост – ентусиазъм, мания, вакхия, бяс, войнственост, пророкуване,. Тези състояния могат да бъдат интерпретирани и като любовно единение между човек и бог, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно. Любовта, като форма на свързване на човека с божественото в ритуала, обхваща всички видове полезни божествени лудости (по Платон), защото във всички тях се ражда нещо добро/красиво. В ритуалното единение се ражда друго човешко състояние, означено като ражданото в мистерилните обреди „дете”. Като същина на мистериалното свързване в епиграфски сведения многократно се посочва „познаването” на бога – и у Платон стремежът към познание е осмислен като любов. Елините наричат мистериалния процес „посвещаване”, смятат, че е неописуем с думи („arreton”), че променя отвъдната съдба на изживелите го (задължително с видения, както у Платон). Посветените вярват, че свързването на човешката с божествената природа в обреди е осигурявало някаква форма на щастлив живот след смъртта (Сафо, фр. 55), понякога и като обезсмъртяване-обожествяване („бог станах вместо човек” – текст от орфическа пластинка). Мистериалните обреди, за разлика от немистериалните, са свидетелство за представа за оцелостяване на света (телесно и душевно, разумно и неразумно, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно), за което и елини и варвари са вярвали, че е практически постижимо и достъпно за всекиго лично, както всъщност е постижима и достъпна любовта (неистовото привличане), чрез която то се осъществява.
***** Защо се занимавам с тези неща? Сигурно ми се е искало и аз да съм отворена към някакъв голям цял свят, който да включва всичкото - и „тукашното” видимо-назовимо-разбираемо и „отвъдното” невидимо-неназовимо-неразбираемо. Защото може ли да се разбере назовимото, ако не се разбира и неназовимото?
Преди много години, когато за пръв път чух от професор Богдан Богданов, че традиционните общности (като старогръцките) били по-затворени по отношение на хоризонталния свят и по отношение на съставящите ги индивиди (които не били и дотам индивиди), но пък били по-отворени към трансцедентното вертикално отвъдно като колективи, което на нас не ни било разбираемо - ми се прииска да разбера (без да знам защо). Беше ми много трудно. Стана с дълго слушане на висши семинари, включително на професорите Александър Фол и Иван Венедиков. След десетина години слушане и напрегнати неуспешни опити за разбиране внезапно ми просветна, че всъщност много добре знам за какво става дума, защото разбирането на тази отвореност към неназовимото винаги е било в мен. Аз съм била (а и продължавам да съм) до голяма степен и традиционен човек - по-затворен към другите като мен и по-отворен към различното от мен (с подобните на мен често няма за какво да си говорим, а с различното можем дори да се надхвърляме). Трудността с разбирането е идвала от думите и речите, с които учителите ми се опитваха да ословесят тези трудни за ословесяване неща. Не случайно елините са ги наричали „неизречими” (arreta). Причината да не разбирам бе, че аз идентифицирах с други образи и наричах с други думи/не-думи същите тези неща, за които говореха учителите ми. „Виновни” бяха подвеждащите думи-твърдения-текстове, които като се опитваме да разберем, провокираме живеенето да става мислене и създаване на светове, и после пак живеене.
Как разбирам? Не си представяйте, че тичам по планините, размахвам сопа и удрям дайре, крещя или дъвча бръшлянови листа и сурово кърваво месо. Тези, които ме познават отблизо знаят, че едва кретам по ниски хълмчета и то само ако горе има археологически обект, че припадам ако само ми се разказва за кръв. Дори не обичам да ми подаряват откъснати цветя. От дионисовите неща обичам виното, музиката, песните, танците, разпуснатите дълги коси и … нощното писане за обреди.
Разбирането на тези отвъдни свързвания правя по косвени и не винаги словесни начини – опитвам се да доловя нагласите на онези, които някога са се свързвали с обред и вяра с тяхното си „отвъдно”. Все още не съм напълно сигурна защо го правя. Може би си мисля, съвсем като традиционен човек, че щом някога хората са имали нужда да правят такива неща в продължение на хилядолетия, то тя не ще да е била напълно без смисъл. И продължавам да търся този смисъл, защото не ми изглежда оправдано високомерието, с което модерният човек нарича древните „първобитни” (сигурно съм пристрастна). Може да се твърди това по отношение на материалните инструменти и технологиите, но по отношение на духа и нравствеността човекът не се е променил, или ако се е променил, то е по-скоро назад, надолу и встрани. Може и да е напразно търсенето ми, но дори и да се окаже такова, то (търсенето-намиране-ненамиране) трябва да ме убеди в това.
* Преводи: „Федър” - професор Богдан Богданов; „Вакханки” – професор Александър Ничев, доцент Петя Янева.
ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.
|
|
Коментари по темата |
|
Всъщност, Фрейзър сигурно вече е "ужасно демоде"?
Затова си оттеглям въпроса. Може да го забравите с чиста съвест съвсем. Възнамерявам да си мълча изцяло за вечерта. Не е честно, някак си, след като отдавна не следя "модните тенденции" в социологията и антропологията и особено в социалната антропология въобще дори да питам за това!
Кой знае има ли изобщо нещо "най-актуално" сега...
Тъй че, за да не говоря празни приказки, просто ще си замълча. Извинете ме, моля, само още веднъж!
До утре:)
|
Тема № - 17 |
Коментар № - 1100 |
|
Тити - 2009-11-05 20:17:07 |
|
|
"Съжалявам, но липсва ...темата.
Нещо липсва."
Доцент Варзоновцев, а дали "сложният" Фрейзър би намерил липсващото нещо на темата. Нали не ми се сърдите за въпроса?
Просто се опитвам да покажа, че с готовност бих се включила и аз в търсенето на какъвто и да е отговор по въпроса.
|
Тема № - 17 |
Коментар № - 1099 |
|
Тити - 2009-11-05 19:09:43 |
|
|
Прав сте, както винаги!
И на мен ми доскучава ужасно много понякога.
Всъщност нещо конкретно ли предлагате да се направи, за да не се изчакваме напразно така дълго? Може би пълна промяна? Или не? Защото, струва ми се, сега е точно такова, каквото се случи. Бъбрим си някакви общи приказки, пеем си някакви общи песнички.
http://vbox7.com/play:92e3545b&al=1&vid=1555978
В повечето случаи.
И направо си е фантастично:)
The Muppet Shaw!
|
Тема № - 17 |
Коментар № - 1098 |
|
Тити - 2009-11-05 18:50:41 |
|
|
Прав е проф.Димитров - някаква вакханалия се развихри във форума. Но не споделям неговия ентусиазъм преминаващ в дионисиев възторг.
Опасно е. А той знае, защо
Няма лошо.
Но върви към тежкия махмурлък.
Съжалявам, но липсва ...темата
Установи се нещо като междучастие - кафенце цигарки, ох и ах и уговорки за вечер в клуба.
Нещо липсва.
Истинска интелектуална вакханалия. Дори и простия му Ницче с всичките му метафоризми |
Тема № - 17 |
Коментар № - 1097 |
|
Дмитрий Варзоновцев - 2009-11-05 17:24:10 |
|
|
Мила Вакханке:)))
Първа!
Ако знаеше само колко много обичам!
Разни там...
тортички, пастички...
а и кръгли понички, и гевречета...
без и със сироп.
както и без, и със сусам.
Но преглъщам:(((
Само като ги видя.
Как са строени някъде.
Зад витрина там някаква.
Изобщо някъде "там"!
Как да допусна
да ме сполети участта
на оная Мария!
Коя поред беше?
Не знам!
Помня само, че беше и Антоанета!
Затова гризкам солети
По пакетче на ден.
Никога повече.
Да речем...
Килограм:)))
И се разхождам.
Много!
Точно това
и сама си го
мога и знам:)))
Да се разхождам, накъдето и когато си искам!
Нагоре-надолу.
И насам, и натам:)))
P.S. Иначе си абсолютно права.
По принцип:)))
Tentanda omnia! |
Тема № - 17 |
Коментар № - 1096 |
|
Тити - 2009-11-05 12:28:11 |
|
|
Форумни вакханалки, коментарите ви ме подтикват да ви се обадя. Възхитителни сте! Ето ви сега
"Един кратък отговор за известността на Еврипид"
Еврипид умира в Македония около 408 г. пр. Хр. Не е имал много “връзки”, но пък произхождал от богато семейство. Очевидно е бил смел и със силен дух, щом не се отказал от писането на пиески в състезание със Софокъл (който си уредил да е адмирал във флотата, бил приятел с Перикъл) и Есхил. Умира признат, но не и много популярен. Има само 4 победи на театрални състезания, а петата получил ок. 406 г. при представянето на Вакханки, както разбираме – пост мортем или постумно.
Затова пък има най-голям брой пиеси, достигнали до нас.
Аз обичам Еврипид ( фен съм му, ако се изразя “пост-модерно”) и ако бях атинянин от 5 в., щях да намеря пари да отида и да гледам Вакханките и вероятно с голяма увереност бих отишъл да се смеся с вечерните тълпи и да доизживея някои от посланията на Еврипид. Казвам пари, защото средният атинянин не е бил нито богат, нито беден и следователно не се е нуждаел от “театралните” (то театрикон) пари на общината, за да види постановката.
А в местния “Та Неа тон Атенайон” = “Athens News” щях да напиша, че обичам вакханки, но Еврипид малко е прекалил със солта. Жените нямат работа да се гаврят с мъжете, та дори и преоблечени като вакханки.
С бакханалски възглас,
Петър А. Димитров |
Тема № - 17 |
Коментар № - 1095 |
|
Петър А. Димитров - 2009-11-05 11:20:09 |
|
|
Късно снощи говорих с едн приятелка. Каза ми че седмицата й била ужасно напрегната, глава и „пуши” и има нужда в най-скоро време да излезнем и да танцуваме из столичните клубове до забрава иначе щяла да се побърка.
Аз нали от известно време си живея в този форум, разговора ни ме подсети за възгледа „ритуалните подлудявания предпазват/лекуват от реалните”.
Лельо, май все пак този възглед не „убива” чак толкова? :-)
Сигурно и Вие си спомняте един мой луд вакхански танц от последния ни семинар в Кърджали след който не можех да дишам цяла вечер :-D.
Което пък ме препраща към един от постингите на Тити, в който тя казва, че лудостта може да те погуби :-)
И това е вярно Тити, но слава богу тогава се появява разума (твоя собствен, или на Леля или на някоя колежка) и ти казва да спреш.
В такива моменти си мисля, че е важно да успееш да си кажеш: „Този път не се справих.... голяма работа..... живота е пред мен......
Да се усмихнеш на себе си в огледалото и да продължиш напред;-D
П.С. Приемам присърце забележката на Ваакхаанкаа, за това, че „по времето на Дионис и вакханките арабските цифри не са били познати” и се подписвам с усмивка:
Вакханка Първа
|
Тема № - 17 |
Коментар № - 1094 |
|
Вакханка Първа - 2009-11-05 09:58:59 |
|
|
Към Леля Сократова, Теодоте и Тити,
Леля има много право, ключето е в смеха-радост. Смях се от сърце, чак се разплаках, повярвайте ми, за малко да падна от стола от смях. Последното, което съм очаквала е, че ще предизвикат толкова смут въпросните “чорап, картоф и панделка“. Чак накараха трите супервълшебнички на форума да мъдруват, да правят среднощен анализ и да получат главоблъскане от тази пос посмодерна метафора на обикновенното човешко явление: любимият ме изостави, ала любовта, не. Казано във формата на монолог, достоен за една комедия, нали Леля обича комедиите, но става и за трагедия, а може би и за опера–буфо, изказването на един прецакан влюбен би могло да прозвучи така: “Любимата ми вече я няма, ала защо ли, за мене като че ли тя е все още е тука. Виждам такива обикновенни неща “чорап, картоф, панделка“ и сякаш тя е с мене отново“. Една (из)живяна взаимност е сведена до предмети без стойност за външно лице, но с трансцедентално значение за любовта на този, който не се е отказал от нея. А любовта не е илюзия, ако човек реши, че не е илюзия и в такива случаи се живее като миг или като цял един живот посветен на нея. Несподелената и изоставената любов често добиват този вид.
Има една песен на Ella Fitzgerald и Louis Armstrong, чието заглавие не си спомням, ала там в текста на песента се появяват „пантоф” и не знам какво още. Ела и Луис, като истински чаровници и царе на джаза, пеят в захлас за любовта и това, което тя е оставила на всеки един от тях. Ела запява за пантоф, той за... За съжаление чух тази песен на възраст, когато не знаех, че интимността в любовта е едно от най-великите преживявания, които могат да ни се случат. Може би ден днешен пантоф – картоф е събудил спомена за тази песен. Знам ли и аз сега, защо написах това, което написах тогава, но има едно нещо което със сигурност, ще ни свърши работа за да не ви измъчва повече тази загадка и нейния анализ:
«Думите и твърденията подвеждат. Първо, като обозначаващи нещо и второ, като значещи в ситуацията на това казване. Като обозначаващи подвеждат, защото дори когато обозначават нещо посочимо, [един картоф, бел. е моя], то никога не е напълно идентично на себе си, а винаги прехожда и към друго съседно и по-голямо...». Проф. Богдан Богданов в “За думите и твърденията“. Например, картофът на една любовна двойка има нужда от едно по-точно обозначаване, за да не подвежда, че е просто един от всичките картофи на пазара. Това е картоф, който, когато влиза във фукция на спомен за една любов, е един единствен по рода си картоф: спомен за любов-интимност-истинска любов (или поне търсене на истинската любов). Дори и друга двойка да има картоф, например получава в наследство същия този първи картоф, той не е същият. Втората двойка може да е още по-влюбена от първата, но картофът не е този картоф за който ставаше въпрос в началото.
Теодоте, не знам дали един такъв отговор би те задоволил. Само се пробвах, дано успея, ти ще кажеш дали става. Но ако трябваше да направя, напиша нещо в мой стил, бих написала един сонет за да използвам звучността на „чорап, картоф и панделка”. Кой знае, може би така и да смогна да открия дали нямам някакъв спомен за един картоф и някаква любов, но не искам да си спомням. Ако споменът е негативен, изваждам горещия картоф и го хвърлям през прозореца и стига повече реч за картофите.
Теодоте, казваш, че за тебе по-важен е разказът. “Лесно е за любовта, но как разказът може да се чувства, да се пише, да се прави, да се танцува, да се мисли, да се говори..., а?“. Не знам Теодоте, ала знам, че танц, разказ, разговор, любов, музика и т.н. не могат без ритъм. Става въпрос за ритъм, който или да е стъпка или да е едно туп-туп. Нужен е автетичен свой или не така свой ритъм, може да бъде и присвоен, значи не чужд, ала да е ритъм, да се чувства. Ритъмът идва от туп-туп на сърцето, значи е стар, по стар и от самия Бакх за който Леля каза, че е орфическото първо божество. Ала, Лельо, аз няма как да съм Бакх. (погледнах се в огледалото преди да седна да пиша и се попитах: съм или не съм. Отговорът беше: не си ти, ала всички са). Та Теодоте, търси ритъма.
Тити, ти заговори за хубав сценарий. Гениално. Да има сценарй: вие трите с Леля и Теодоте ставате или за героини на роман или за някой филм дето все още никой не го е ни замислил ни направил. Но София Коопола би била идеалната му режисьорка. От един месец чета захласната това, което пишете, все едно, че чета роман в части и с продължения. Никога не съм следила някакъв форум. Вие трите, останалите форумци и проф. Богданов ме изненадахте така, че ето, че дори влязох във форума и сега, вместо да спя и да сунувам трети сънища, седя и пиша.
Поздрави за Тити, Леля и Теодоте.
http://www.youtube.com/watch?v=pLNrtpgYv-o&feature=fvw
П.С. Ваакхаанкаа е с двойно ‘аа’, защото дава идея за Вакханка, която идва след друга Вакханка. освен това по времето на Дионис и вакханките арабските цифри не са били познати.
|
Тема № - 17 |
Коментар № - 1093 |
|
ваакхаанка - 2009-11-05 08:11:11 |
|
|
Скъпа Тити,
Благодаря ти за изпитаната рецепта със студената водица, но аз вече я знам – и на мен една баба ми я каза ;-D. И често си пийвам водица, къде по темата любов, къде по друга тема. Същата баба обаче ми каза и нещо друго: „Не можеш да разбереш колко е горещ огъня, без да се опариш поне веднъж.” Това ако не се лъжа се нарича житейски опит.
В колко ли още огньове ще се опаря? Колко ли още студена водица ще изпия? :-D
Но сега е време за хубава музика и меки топли завивки!!!! :-D
Поздрав: http://www.youtube.com/watch?v=LKRaXPYSzKY
|
Тема № - 17 |
Коментар № - 1092 |
|
Ваканка 1 - 2009-11-04 23:23:49 |
|
|
Ако някой обича панделка, то Вакханката без номер е Вакх, а не Вакханка, защото панделките имат господари жени... В загадката се пита - какъв е чорапът - мъжки най-обикновен чорап или женски необикновен чорап... Картофът откъде е??? Иначе идеята за подарък картоф в чорап с панделка е много добра!
Аз обаче се предавам, нека Вакханката без номер да ни каже защо точно чорап, картоф и панделка. |
Тема № - 17 |
Коментар № - 1091 |
|
Теодоте - 2009-11-04 23:18:25 |
|
|
|
|
|