БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

Любов и обезсмъртяване в изстъпленията на дионисовите празници
Платон, „Федър” и Еврипид, „Вакханки”
РОСИЦА ГИЧЕВА-МЕЙМАРИ 


 „Не бъди разумен тогава, когато ще е напразно да си разумен!”

орфико-вакхически химн от Пангей
(Клитоним в Псевдо-Плутарх, За реките, ІІІ, 4, 12)


Въпреки че елински интелектуалци издигат разума като инструмент за разбиране и себепоставяне в света, елините никога не се отказват от представата, че човекът не е в състояние да разбира и контролира всичко в света. Използвайки разума като инструмент за разбиране и аргумент за действие, те не ограничават и не смаляват света си, не го свеждат само до достъпното за човешкия разум, както по-скоро прави модерният човек. Типично за традиционните общества, те настояват да живеят в голям цялостен свят, в който има и нещо друго. Дори когато се стига до възгледа, че „другото” може да е и човешко (като страстите), неразумното-неразбираемо-неназовимо продължава да се възприема и означава като принадлежащо на божественото-отвъдно-нечовешко, или компромисно – като понякога понасяно и от човека. Възможността за изпитване на „другото” от човека им предоставя от една страна механизми за свързване и общуване с отвъдното божествено (такова, каквото си го представят), а от друга - възможността човек да смята, че постига някаква степен от божественото, че се обезсмъртява. Свързването с божественото в античността, винаги се осъществява чрез ритуали в празничен контекст.

За да аргументирам и разширя представеното наблюдение ще сравня част от Платоновия диалог „Федър” и трагедията „Вакханки” на Еврипид, които ми изглеждат подходящи в допълването си при представянето и осмислянето на практиките на изстъпленията отвъд човешкия разум (състояния, наричани „екстаз” или „ентусиазъм” - излизане извън себе си или приемане на чужда същност). Ако използвам термините „репрезентиране” и „рефлектиране”, с които професор Богдан Богданов раздвижва структурата на текстовете, бих казала, че Платоновите текстове са по-силно рефлектиращи, а „Вакханки” е по-силно репрезентиращ текст. От друга страна, репрезентиранията у Платон използват ритуална терминология и образност, а действащите лица в трагедията „Вакханки” на Еврипид рефлектират върху проблемите традиция-иновация, рационално-ирационално, смърт-обезсмъртяване.

Божествената лудост и нейни видове представя Платон във „Федър” (244-257). Сократ определя лудостта като източник на „най-значителните добрини, които получаваме в дар от боговете”, „налудното състояние е нещо по-прекрасно от разумността, защото то иде от боговете, а тя е от хората”. Изведени са четири вида полезни божествени лудости: пророческа, ритуална, поетическа и еротическа. Последната е предмет на обстойно разглеждане в словото на Сократ, който иска да покаже, че не „е редно да предпочитаме разумния пред движения от страст приятел”, защото „подобна лудост се дава от боговете за най-голямо щастие на човека”.

Пророческата лудост е свързана косвено с Аполон и Зевс, заради примерите с гадателките в Делфи, в Додона и Сибила, които изричат пророчества обладани от бог (в ентусиазъм). Ритуалната лудост не е свързана с определено божество, а с очистване от божествени наказания, очистителни и посветителни обреди (вероятно мистериални - teletai). Който постига истинско ритуално изстъпление, става „невредим и в настоящето и в бъдещето” и получава „средства да се освободи от настоящите злини”. Допустимо е сред божествата на ритуално изстъпление да предположим Дионис, който е известен с неистови празници с очистителни функции. Поетическата лудост е свързана пряко с Музите, които вдъхновяват за сътворяване, но е определена и с дионисова терминология - „вакхически ентусиазъм”. Приписана й е педагогическа функция. Любовната лудост във „Федър” се свързва пряко с Ерос. Преди да я анализира, Сократ развива аргументация за безсмъртието на душата. След това определя любовта като най-съвършената от божествените лудости, защото представлява двигател към раждане в красота (в тяло или душа), към виждане на божествената красота и постигане на безсмъртие. Процесът е описан с мистериална терминология*: „Сияйната красота може да се види тогава, блажена и божествена гледка, когато ние, следвайки Зевс, а други друг някой бог, видим и станем участници в тази мистерия, за която е позволено да се каже, че е най-блажена измежду всички. В тази мистерия и ние самите участваме цялостни, далече от злото, което ни очаква в по-късно време, и посвещавайки се, сме зрители на цялостни, прости, изпълнени със спокойствие и блаженство видения, наблюдаваме ги чисти в чиста светлина, небелязани от това, което наричаме тяло …”. Посветените в мистерията чрез Ерос постигат безсмъртие и продължават да живеят в светлина и щастие, докато „близостта с невлюбения, примесена със смъртна разумност, разполагаща с оскъдни смъртни неща … ще стане причина тази душа (на обичания) да се върти глупаво девет хиляди години около земята и под земята”. Сократ прави връзки с Дионисовите лудости, когато описва видовете човешки проявления на любовта. Обладаният от Ерос обича по такъв начин, какъвто предопределя „богът, в чийто хор е участник…Вървят по следите и успяват със собствени средства да открият природата на своя бог, защото са заставени да гледат внимателно в бога. И докоснат ли го с паметта си, изпълват се с ентусиазъм от него и му взимат привичките и заниманията, доколкото е възможно човек да е причастен към божества… И като наливат постоянно почерпеното от Зевс в душата на своя любим също като вакханките, правят го да прилича колкото се може повече на своя бог”.

Трагедията на Еврипид „Вакханки” изглежда като текст-празник, синтезирал елементи на множество действителни традиционни празници с изстъпления в чест на Дионис, които никога не са се случвали заедно в едно ритуално време-пространство и в такъв порядък, в какъвто ги е събрал и преподредил Еврипид в неговия текст-свят. Театралното изпълнение на празника на „Големите Дионисии” е поставяло гражданския колектив в състояние на друг тип празнично преживяване на дионисово изстъпление – от една страна многократно усилено (поради концентриране на различни видове изстъпления), а от друга - по-малко традиционно и в някаква степен рационализирано.

Проблемът от конкретното настояще, който засяга трагедията, е отношението към варварските култове – често обсъждана тема в класическа Атина. Поставен е в рамката на мита за отхвърлянето на Дионисовия култ от Пентей в Тива – далеч от времето и пространството на атинската публика. Друга тема е отношението рационално-ирационално, която е стояла като проблем и пред тогавашните атиняни, чиито традиционни религиозни вярвания се сблъскват с рационализиращите рефлексии на малка група интелектуалци. Сред интелектуалците е и самият Еврипид, който е осъждан от съгражданите си, прекарва края на живота си в изгнание в двора на македонския цар Архелай, където пише трагедията (406-405 г. пр. Хр.). Няколко години по-късно неговият приятел Сократ ще бъде осъден и ще претърпи смърт за незачитане на традиционните вярвания, според общественото мнение.

Темите за чуждите култове и отношението рационално-ирационално са преплетени в сюжета на трагедията. Царят на Тива Пентей се противопоставя на чужденеца Дионис опирайки се на човешкия си разум – отхвърля подлудяващите празнувания, подиграва се с версията за божественото раждане на Дионис от Зевс и леля му Семела. Дионис се противопоставя чрез това, което владее – божествения ум, който за смъртните е неразбираем свръх-ум, означен като лудост. Именно с подлудяване Дионис решава проблема за налагането на празниците си в Тива.

Темата за отхвърлянето на Дионисовото празнуване е представена като колизия между царя и самия бог, в която е трудно да се определи кой от тях е герой и кой – антагонист. Дионис е дошъл в Тива, за да накаже лелите си, които не са го признали за Зевсов син и са обвинили майка му в две прегрешения: предбрачна любов със смъртен и лъжа за любовна връзка със Зевс, а след смъртта й са я наклеветили, че заради измисления светотатствен брак Зевс я е убил с мълния. Наказанието се пренася и върху братовчеда на Дионис, Тиванския цар Пентей. Непризнаването на Дионис е изразено и с обвинение спрямо вакханките за отдаване на вино и неблагочестиви развращаващи Афродитини (сексуални) страсти с чужди мъже, като че ли следващи лошия пример на леля му Семела. С човешкия си разум Пентей не разпознава бога, отнася се към него като към смъртен, като чужденец, като заплаха за властта и традиционните обичаи в Тива. Съответно на проявената хюбрис, усилена от шпионирането на вакхическите тайнства, той понася наказанието да бъде разкъсан от майка си и лелите си, които от своя страна не го разпознават, поради отнемане на разума им от Дионис. Голямата промяна, която структурира времето чрез трагичното действие, е прекратяването на Кадмовата династия в Тива и изгнанието на семейството. Проблемът поставен в началото е решен – Дионисовите празници ще се празнуват в Тива. Има и още един важен резултат - Кадъм и Хармония ще бъдат спасени с отвъден живот в страната на блажените. Кадъм е признал Дионис и е участвал във вакхическите изстъпления, което поведение вероятно е възнаградено от боговете с обезсмъртяване.

Темата за отношението разум-лудост е представена по две линии. Едната протича рефлективно в диалозите на Пентей, Кадъм, Тирезий и Дионис, а другата - в описанията на Дионис, митовете и празниците с изстъпления, представени от Тирезий, хора и вестителите. В диалога на първи епизод, Кадъм, Тирезий и хорът, от една страна, и Пентей – от друга, си разменят обвинения в безумие, като влагат противоположни смисли в понятието. Бившият цар Кадъм и гадателят Тирезий смятат за безумие осмислянето по човешки начин на божествените неща, а Пентей – излизането извън рамките на човешкия разум. Кадъм и Тирезий споделят, че само те са разумните в града, които почитат Дионис, че смъртните не бива да презират боговете нито да мъдруват за тях, защото пазенето на старите предания не може да бъде оборено дори с мъдростта на най-разумния. Тирезий многократно заявява на неразбиращия Пентей, че е загубил ума си, щом не приема Дионис: „Щом мъдрият човек открие верния предмет, е лесно да говори хубаво. А ти с гъвка реч като у мъдрите, но капка разум няма в словесата ти.”; „Защото ти си болезнено луд и с лекарства не ще намериш изцеление…!”. Хорът и Кадъм подкрепят Тирезий „Старче, с думите си не посрамваш Феб и проявяваш благоразумие, като почиташ Бромиос, великия бог”; и осъждат Пентей „Блуждаеш и макар и с ум, безумен си!”; „Не е мъдра знай мъдростта, щом забравя смъртния дял!”; „Той тръгна с греховна мисъл и с бесен гняв, враждебен на твоите обреди боже наш, … с безумна мисъл и с дух обладан от лудост, да победи в борба непобедимото!”. Пентей им отговаря със сходни реплики: „Срам ме е да гледам старостта ви смахната!”, „Не ме молепсвай с твоето безумие! За глупостта ти ще накажа аз учителя ти!” Дионис обобщава: „Глупецът смята за безумен мъдрия.”

Два вида Дионисова лудост представят вакханстващите. Дъщерите на Кадъм са вдъхновени с лудост-наказание, поради която виждат Пентей като чужд или като диво животно, и го разкъсват жив. С „лека лудост” е възбуден Пентей, за да се съгласи да сложи женски одеяния и да отиде сред вакханките. С лудост-награда Дионис вдъхновява вакханстващите по убеждение - Кадъм, Тирезий и хора от лидийски вакханки. Въпреки наложените други наказания, Кадъм ще бъде обезсмъртен в страната на блажените.

Във „Вакханки” са преплетени в един виртуален празник няколко типа действителни традиционни Дионисови празници с изстъпления, известни за различни области на източното Средиземноморие. Представени са в думите на хора и вестителите чрез описания на ритуални места, действия, атрибути, състояния, и минимални рефлексии. За разлика от празничното преживяване на театралното представление, което се случва в ума и емоциите на зрителя и общността, действителните ритуални изстъпления въвличат в цялостно телесно-душевно преживяване на нечовешкото (божествената лудост) и причиняват по-значителна промяна, както за индивида, така и за ритуалната общност. Многостранното и сложно изпитване на ритуалната лудост е репрезентирано в множество редове на ритуални текстове – пространствено-времеви, персонажен, акционен, атрибутивен, емоционален, аудитивен, образен ...

Места: извън града в планина, „планини хранещи зверове”; планинско светилище. Планината Пиерия в Македония е „седалището на Музите, където са Харитите и Страстта, където е редно да празнуват оргиите си вакханките”; „Бромиос почита блажената Пиерия, където танцува във вакхически пирове и повежда въртящите се в танц менади”. Споменават се още Китерон до Тива, Парнас - Делфи, Олимп, Критската Ида, Тмол в Лидия, фригийски планини, митичната Ниса.
Имена – оргии; оргиите се танцуват; посветителни обреди (teletai).
Време – ежегодно напролет, или в т. нар. „тригодишен” цикъл на празнуване (през година); по-често нощни, но и дневни обреди.
Лица – преобладаващо жени и девойки, служителки на Бромиос (вакханки, менади), но и мъдри мъже – гадател и бивш цар.
Приношения: козли, които се ядат сурови; мляко, вино, мед; дим от изгаряни смоли и растения.
Атрибути – жезъл-тирс, змии, небриди (еленови кожи), разпуснати коси, бели вълнени плитки, венци от бръшлян и змии; фригийски флейти, тимпани, факли, тис, дъб, ела, лотос.
Забрани: докосване до инструменти за тъкане (метафора на женското подивяване); непосветени не трябва да виждат свещенодействията.
Действия – буйни танци и песни, подскачане и хвърляне на земята; удряне на земята с тирс в дясната ръка; разтърсване на предмети и части на тялото; призоваване на бога с неразбиаеми думи (йо, йе, еуой, иакх); силен шум (викове, звънтене, бучене, гърмене).
Състояния – боговдъхновена лудост (мания, вакхия), обхващане от бога; войнственост; преследване на непосветени (неполудели), които дръзват да наблюдават.
Божествени идентификации: Богиня Майка (анонимна, Кибела, Рея), обожествена смъртна жена (Семела-Тионе); син Бромиос (от Зевс) – демон, велик демон, бог, велик бог, цар; бикорог и увенчан със змии; „бик, многоглава змия и пламтящ лъв”; водач на шествието от вакханки в обреда; войнстващ.
Рефлексии за обредите„сладка мъка, приятен труд”; Бромиос „посвещава в тиас с танци”; тайнствата „не могат да се ословесят така, че непосветените във вакханстването смъртни да ги разберат”.
Рефлексии за обредните лица – блажени и щастливи, с чист живот са тези, които познават обреда; въвеждат душата си сред вакханстващия тиас; пророкуват.
Рефлексии за бога в обреда: Бромиос дарява на смъртните виното – прекратява мъката на страдащите, дава им сън и забрава, дава еднаква безметежна наслада на бедни и богати; когато се влее в голямо количество в тялото богът става прорицател чрез вакхическата лудост; всява паника и страх; създава чудеса, предизвиква видения; „най-ужасен за лошите и най-кротък за мъдрите”.

В трагедията се говори за любовни (включително сексуални) отношения. Пентей обвинява вакханките за развращения с чужди мъже и със самия бог, вестителят оспорва чрез описание на видяното, Тирезий поучава: „Не Дионис довежда до разпуснатост жените в любовта, о, не, в природата е вложена разумността завинаги. Дори в бакхическите оргии разумната жена не се развращава”. Хорът от вакханки пее: „Да можех да отида на Кипър, острова на Афродита, където живеят Еротите, омагьосващи сърцата на смъртните!”. Пентей към Дионис: „Не си грозен в тялото, чужденецо, като за жените, за което си в Тива. Кичурите ти са дълги, разпилени покрай самите ти бузи, не като за борба, пълен си със страст. Имаш бяла кожа, за която си полагал специални грижи, не докато са те огрявали лъчите на слънцето, а докато на сянка с хубост си преследвал Афродита”. Вестителят овчар разказва: „Виждам три тиаса - женски хора, едното от тях водеше Автоное, другото - майка ти, Агава, третото хоро - Ино. Всички спяха, отпуснали на една страна телата си, едни - облегнали гръб на елхова шума, други - положили на посоки глава върху дъбови листа, с благоприличие, не ловяха, както ти казваш, напоени от кратера и от шепота на флейтата усамотени в гората, Киприда. … А когато няма вино, няма вече Киприда, нито друго някое удоволствие за хората”.

Имал ли е обредът сексуални конотации и идеи? Чрез внушаване на Пентей, Еврипид внушава на публиката, че такова съдържание няма. За да бъде убедителен образът на Пентей, обаче, Еврипид трябва да е използвал някакво сексуално осмисляне на ритуалите или вярванията. Обредните реалии не дават експлицитни данни за сексуални значения. Такива могат да бъдат идентифицирани в мита за раждането на Дионис от брака на Семела и Зевс (думата за брак gamos има сексуално значение). Сюжетът е посочен като обреден логос (рефлексия за честваното събитие) за празника в дитирамб на Пиндар (фр. 75) и в „Жените на празника Тесмофории” (977-1005) на Аристофан. Наблюдаваното несхождане между ритуален и словесен текст би станало разбираемо, ако се сравни с подобна ситуация в съвременната традиционна култура. В пролетния празник лазаруване, в който моми пеят и танцуват в специално облекло, окичени с цветя, а във варианта буенек извършват и ритуални битки, също не можем да открием елементи пряко насочващи към любовно-сексуални отношения. Известно е обаче, че обредът се прави, за да не бъдат залюбвани девойките от змей. В лазарските песни се пее за змеева сватба и раждане на змеево дете. Ритуалът е сложен свръхтекст-контекст, чиито редове и смисли са пръснати из различните ритуални текстове.

Митове-логоси, като този за любовта между Зевс и Семела, раждането на син-бог и обожествяването на смъртната майка (още лелята Ино и съпругата Ариадна) показват, че в древните религиозни вярвания, дори и в по-рационализираните представи на елините, е съществувала идея за свързване на човек с божество и в този контекст – за допускане на някаква форма на обезсмъртяване или щастлив отвъден живот. Мистериалните божества (какъвто е и Дионис), за разлика от олимпийските, могат да влизат в пряко общуване със смъртните. Това са отдавна познати идеи. Различното, към което води този анализ, е възможността описваната-преживявана връзка между човек и божество да се интерпретира и като любовна.

Богът вдъхновяващ вакханките е представен в трагедията с много лица заедно с други богове на изстъпления. Дионисови хипостази, идентифицирани по имена, топоними или обредни реалии са: Пиерийско-Тиванският Бромиос (с македонски и тракийски асоциации), Вакх (критски, лидийски и орфически асоциации), богът-змия Сабазий (тракийски, фригийски и атински асоциации), разчлененият като бик орфически Загрей, орфико-елевзинският Иакх, Делфийският Дионис на тиадите. Дионис почти винаги е честван заедно с майка си - богиня или смъртна. Във „Вакханки” са визирани фригийската планинска Майка или Кибела (богиня и смъртна), Тиванската Семела (смъртна, обожествена като Тионе), критската Реа, елевзинската Деметра, кабирическата Велика Майка. Други богове на изстъпления, визирани пряко или косвено в трагедията са: богът-дете, персонаж в мистериите на корибанти и курети (очистват от грехове в посветителни обреди с екстатична музика и танц); Зевс Бронтиос (Гръмовержец); Арес Бромиос и Атина Бромия (войната и смъртта); Артемида Бромия (зверове); Аполон Пайан (оракули и лечителство); Музи, Харити - вдъхновителки на поезия, музика и танци; Страстта, Афродита с еротите – сексуална любов.

Някои от изстъпленията означени с богове, са по-скоро интелектуални действителности (мусическите, Аполоновите, Зевсовите), други са по-скоро всекидневно-практически (войната, любовта, болестта, смъртта), а ритуалите съчетават всички изстъплителни действия и смисли във времето и мястото на празничното случване. Всички божества-патрони и функциите на божествените лудости по Платон, могат да бъдат идентифицирани в Дионисовите празнувания във „Вакханки”. Менадите и Дионис също пророкуват, богът е съвладетел на Делфийския оракул заедно с Аполон. Дионисовите ритуали са изстъплителни, очистителни и мистериални. Музите винаги съпровождат Дионис Бромиос, защото и те вдъхновяват като него. Ерос и Афродита често съпътстват Дионис в празнични и мистериални контексти. Дионис се съединява пряко телесно и душевно със своите почитатели.

Дали когато пише за любовта Платон изразява лична религиозна вяра или само използва означавания от традиционната реч за да стане разбираем? Дали е възможно да е използвал наблюдавани нелитературни ситуации и идеи, за да конструира съвършените си текстове-смисли за любовта или просто използва мистериални понятия-означения и метафори? Дали не се опитва да оправдае Сократ, като го представя зачитащ традиционните вярвания? В Платоновите диалози Сократ нерядко визира или се опира пряко на мистериални представи и разкази. Към цитираните пасажи от Федър, могат да се добавят словата на Диотима, жрицата-очистителка от грехове в „Пирът”, която нарича Ерос „демон” и „велик демон” (като Дионис във „Вакханки”), който свързва чрез обреди иначе несвързваемите богове и смъртни и осъществява вътрешната връзка на Вселената. Диотима включва в любовта творчеството – „създаването и раждане на красота и в телесно, и в духовно отношение” и „стремежа към безсмъртие”. Преподаването на знанието за любовта е наречено „посвещаване в тайнства”, същината на които се състои във „виждането на божествено красивото и общуването с него”.

Как изглеждат любовните свързвания в мистериалните обреди? В свещените логоси са представени любовни отношения между богове и смъртни, означавани в по-близка до телесното форма - Семела и Зевс, Деметра и Иасион в Самотракийските легенди. Идеята е означавана атрибутно във фалически култове, като Самотракийския или Дионисовия, или с обредно действие - ритуалният брак между Дионис и съпругата на атинския базилевс на Антестериите. В дионисовите мистерии брачна идея е означена в отъждествяването на почитателките му с нимфи (девойки-годеници-невести) или нимфи-кърмачки (невести-майки-хранителки). Има и по-отдалечени от телесните форми означения. Дионис е бог на лудостта, опиянението, вдъхновението, превъплъщенията, на „другото”. Смята се, че божествената му същност влиза в тялото и душата на смъртните и ги променя (както виното). По този едновременно естествен и свръхестествен начин Дионис се свързва с почитателите си по време на ритуални действия. Вакханките търсят и призовават бога си беснувайки в планината, той им се явява, нещо се случва, те започват да се чувстват и държат като обхванати-изместени от него. Обхванати от бога телесно и душевно, менадите са в състояние на единение с божественото (боговдъхновеност), отъждествявано с лудост – ентусиазъм, мания, вакхия, бяс, войнственост, пророкуване,. Тези състояния могат да бъдат интерпретирани и като любовно единение между човек и бог, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно. Любовта, като форма на свързване на човека с божественото в ритуала, обхваща всички видове полезни божествени лудости (по Платон), защото във всички тях се ражда нещо добро/красиво. В ритуалното единение се ражда друго човешко състояние, означено като ражданото в мистерилните обреди „дете”. Като същина на мистериалното свързване в епиграфски сведения многократно се посочва „познаването” на бога – и у Платон стремежът към познание е осмислен като любов. Елините наричат мистериалния процес „посвещаване”, смятат, че е неописуем с думи („arreton”), че променя отвъдната съдба на изживелите го (задължително с видения, както у Платон). Посветените вярват, че свързването на човешката с божествената природа в обреди е осигурявало някаква форма на щастлив живот след смъртта (Сафо, фр. 55), понякога и като обезсмъртяване-обожествяване („бог станах вместо човек” – текст от орфическа пластинка). Мистериалните обреди, за разлика от немистериалните, са свидетелство за представа за оцелостяване на света (телесно и душевно, разумно и неразумно, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно), за което и елини и варвари са вярвали, че е практически постижимо и достъпно за всекиго лично, както всъщност е постижима и достъпна любовта (неистовото привличане), чрез която то се осъществява.

                                                                        *****
Защо се занимавам с тези неща? Сигурно ми се е искало и аз да съм отворена към някакъв голям цял свят, който да включва всичкото - и „тукашното” видимо-назовимо-разбираемо и „отвъдното” невидимо-неназовимо-неразбираемо. Защото може ли да се разбере назовимото, ако не се разбира и неназовимото?

Преди много години, когато за пръв път чух от професор Богдан Богданов, че традиционните общности (като старогръцките) били по-затворени по отношение на хоризонталния свят и по отношение на съставящите ги индивиди (които не били и дотам индивиди), но пък били по-отворени към трансцедентното вертикално отвъдно като колективи, което на нас не ни било разбираемо - ми се прииска да разбера (без да знам защо). Беше ми много трудно. Стана с дълго слушане на висши семинари, включително на професорите Александър Фол и Иван Венедиков. След десетина години слушане и напрегнати неуспешни опити за разбиране внезапно ми просветна, че всъщност много добре знам за какво става дума, защото разбирането на тази отвореност към неназовимото винаги е било в мен. Аз съм била (а и продължавам да съм) до голяма степен и традиционен човек - по-затворен към другите като мен и по-отворен към различното от мен (с подобните на мен често няма за какво да си говорим, а с различното можем дори да се надхвърляме). Трудността с разбирането е идвала от думите и речите, с които учителите ми се опитваха да ословесят тези трудни за ословесяване неща. Не случайно елините са ги наричали „неизречими” (arreta). Причината да не разбирам бе, че аз идентифицирах с други образи и наричах с други думи/не-думи същите тези неща, за които говореха учителите ми. „Виновни” бяха подвеждащите думи-твърдения-текстове, които като се опитваме да разберем, провокираме живеенето да става мислене и създаване на светове, и после пак живеене.

Как разбирам? Не си представяйте, че тичам по планините, размахвам сопа и удрям дайре, крещя или дъвча бръшлянови листа и сурово кърваво месо. Тези, които ме познават отблизо знаят, че едва кретам по ниски хълмчета и то само ако горе има археологически обект, че припадам ако само ми се разказва за кръв. Дори не обичам да ми подаряват откъснати цветя. От дионисовите неща обичам виното, музиката, песните, танците, разпуснатите дълги коси и … нощното писане за обреди.

Разбирането на тези отвъдни свързвания правя по косвени и не винаги словесни начини – опитвам се да доловя нагласите на онези, които някога са се свързвали с обред и вяра с тяхното си „отвъдно”. Все още не съм напълно сигурна защо го правя. Може би си мисля, съвсем като традиционен човек, че щом някога хората са имали нужда да правят такива неща в продължение на хилядолетия, то тя не ще да е била напълно без смисъл. И продължавам да търся този смисъл, защото не ми изглежда оправдано високомерието, с което модерният човек нарича древните „първобитни” (сигурно съм пристрастна). Може да се твърди това по отношение на материалните инструменти и технологиите, но по отношение на духа и нравствеността човекът не се е променил, или ако се е променил, то е по-скоро назад, надолу и встрани. Може и да е напразно търсенето ми, но дори и да се окаже такова, то (търсенето-намиране-ненамиране) трябва да ме убеди в това.

* Преводи: „Федър” - професор Богдан Богданов; „Вакханки” – професор Александър Ничев, доцент Петя Янева.


ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.



Коментари по темата
Нямах възможност да се включа. Проблеми с компютрите. Затова само гледах дискусията.
Вакханалия. Без корекции на знаещите.
Изворът обаче е многопластовостта на текста на Лелята.
Той е текст и не-текст.
Тук, сйжалявям, но няма мнение от специялистите.
Този текст е ли "подобен" на драмите и трагедиите от Шекспир и на понатанатъка?
Примерно оръдията, с които се упражняват вакханките са ли същите на "пущката на Чехов".
Къде изобщо е рефлексията на специалистите за биографията на текста на Еврипид. Тексът ли е това? Та да се говори толкова нашироко за многопластовостта му? Ако е текст-вери сори, текстът е. И никаква многопластовост.
Ако е многопластов, тогава за никаква любов не може и да става думата. Тотална манипулация. Исползват се биологичните, жестоко потиснати влечения чрез внушения и тем подобни технически средства. Къде е любов в тази съвсем модерна ситуация. Дори не е адюлтер, Бог да ми прости!
А защо е трагедия - като играта е естествена, на вакханките.
Какво ги поставя в "кавички". Нали са любвеобилни и всеотдайни. Къде е трагедията?
Освен в грешката за божествената воля на Дионис.
Той най-малко иска нещо повече от любов към себе си, към властта си. Другото е -наказание.
Та това е темата -любов и наказание.
Не по Достоевски, разбира се.
Тема № - 17 Коментар № - 1169 Дмитрий Варзоновцев - 2009-11-13 20:46:24
Ваакхаанкаа иде да дава съвети пак добре, че почне ли и художествени произведения да пише къде ще ни иде краят, а ГГ да бие, а после се крие.
Ето това е, Тити, истината за нещата "хубава работа, ама българска". Какво се случвало с онзи пласт от текста, който говорел на модерния тогава език на софистите и ораторите; или къде отива пластът от текста, който инсценира и играе със самата театрална ситуация, която предизвиква Пентей; или пластът от текста, на който се утвърждава историческата вражда на атиняните с тиванците? Ами като биеш, покажи какво се случва. Писа само по собствената тема и на всичко отгоре от различни гледни точки и от различни имена, но при удобен случаи да убие идва /казвам го с тон на Теофраст/. Какво да пиша? История? Да разкажа Сталин? Това е по моята специалност. И други пъти съм го казвал.
Хайде всички умници в лагерите!
Крадла-Теодоте е предполагала какво ще и се случи и за това тръгна преди локвите и калта с кръвта.
Тема № - 17 Коментар № - 1168 Истинският Сократ - 2009-11-13 16:10:56
Лошо, Сократе, лошо!

А така ме изпълни с надежда вчерашншят ти прочувствен диалог с "Гошо"! Очаквах да си пия всяка сутрин след кафето по една километрично дълга резливичка боза. И така - на всеки сантиметър. Милиметър по милиметър...Та оттук "до края на света":))) Обаче - днес - нищо! Днес е абсолютна с-с-с-сухо-вина. Ще си остана май само с мокрите макро дъждовни културни притурки, изолирани от вчера, в резултат от дъжда. А голямата ми почти "олимпийска мечта" така, както под лупа си я разглеждам, след като сама се закопа, сама си май и умря!

Jericho!

Не бях на семинара поради това, че имам сериозен говорен дефект:((( По рождение съм с много "ясна дикция". Уви, не мога да съскам, а още по-малко да се свивам на кълбо или да пълзя. Освен тава не обичам петънца и лекета. Та не ми се ходеше никъде, за да не изцапам, газейки в локвите и калта.

Ваакхаанкаа, благодаря!

Разбира се, че потанцувах много "специално" на песента:)))
Следвах точно инструкцията. И вероятно, защото бях още доста сънена и съвсем артистично боса, когато се завъртях, точно това и видях:
- съвършен "Прав" и...
- "ГО-О-О-Л"!!!

Мила Лельо!

Спомних си, че имаш подробно научно изследване за полетът на особен род птички от ж.р. мн.ч. над особен вид гнезда от ср.р. мн.ч. по време на най-атрактивния сезон, за който съм чувала някога "на кукуво лято".
И понеже навън е приказна златноклончеста есен, днес смятам в интернет точно над това да си забода "клюна" и подробно и обстоятелствено да си препрочета:)))

О, Алкивиаде, горди ми пълководецо!

Близо до покрива, под който се разнасям с трелите си от една от "най-малките клетки" гнезди "Рошавата Гарга".
Не съм проверявала отдавна как вървят маскарадните костюми там. Но мога и да проверя! Мисля си, че страшно ще ми подхожда един такъв на вокалните природни дадености, особено на шоколадения вкус на очите ми. А и ще съответва 1:1 на изящния размер на небезизвестната ми уста:)))

И понеже...

От детската градина не съм си играла на "Спящата красавица", тъй като все се оказвам прекалено будна, а принцовете наоколо все са вечно задрямали, отивам да си прожектирам в хоризонтално положение няколко сладки ранноследобедни сънища. И през днешния ден възнамерявам да се отдам изцяло само на себе си и на Морфея.

Ох, много се изтощих!

Нанизах огромно количество думи в прочувствена проза. Е, стига ви толкова. Крайно време е да си ходя в креватчето и да си спя.

Целувки:)))
Тема № - 17 Коментар № - 1167 Тити - 2009-11-13 13:06:38
Аз не съм от "Федър", а от "Пир", но идвам, за да запиша тук едно определение на любовта, което вчера професор Богданов даде по време на семинара ви - дано да ви послужи при коментирането и да може да се поправите (например да ви поникнат нови пера):

"Любовта е събитие."

Поздрави за Лелята на Сократ, моя приятелка с ангелски криле!

Тези кокошчици, за разлика от мен - пък може би са от "Федър"!
Тема № - 17 Коментар № - 1166 Алкивиад - 2009-11-13 07:26:54
ГГ,

Вярно е това, че немалко хора страдат от представения от теб синдром.
Но аз не виждам белези Теодоте да страда от него, нито пък аз. Вярно, може и да не съм добре със зрението. Може да има нужда някой да ми отвори очите. Нали за да поставим диагноза, трябва да има налични симптоми? Ти какви симптоми за това страдание виждаш у Теодоте и у мен? Щом разбираш, че и ти страдаш от това, надявам се да разпознаваш симптомите.

Имам подозрение, че не разбирам последното ти изречение: „най-истинското тълкуване на литературния текст е от друг литературен текст.”
Имаш пред вид да се анализират паралелно два литературни текста (както съм направила с „Федър” и „Вакханки”) или имаш пред вид това, което е разбрала Ваакхаанкаа – да се напише нов литературен текст, с който да се тълкува първия (като пост-постмодернистичния ми опит за стихотворение след есето „Що е поезия?” на Дерида, което ни пусна Веселина, за да ни каже, че тя прави Теодоте), или имаш пред вид нещо друго?

Ваакхаанкее,

Представените твои възгледи за Орфеевите митове са много хубави. Да беше продължила и с други, пак твои, възгледи ... Все пак се надявам да не изчезнеш.

Казваш много добре:
„текстът говори и най-важното е да се научим да го слушаме, разбира ме, да разговаряме с него, не веднъж, не дваж, а много пъти. И ако можем да създадем нов литературен текст по този ‘първи’ литераурен ткст, това би било едно велико литературно занимание за нас и ако го направим добре, и за околните.”

Когато мъдрият, изказал подобни думи, не ги подкрепи с дела или текст (преживяно или примери), те си остават празни, „чужди” думи, дори ако са наредени от казващия ги (да не говорим колко още по-празни са, ако са повторение на казано от друг). Не е мъдро да говориш на хората кое е мъдро. Мъдро е да покажеш на практика как се прави това, за което говориш. Всъщност, ако го покажеш, може да няма нужда и да го обясняваш. Това ми се струва, че казва професор Богданов със следното „към него си”:
„Става дума за парадигми за свършване на работа, а не за крайни истини.
По-ефективно е да не внушавам, че това, което казвам, е така.”

Ако наистина се чудиш какво и защо ни е сполетяло - сполетя ни на живо онова, за което писах в обсъждания текст, и което мисля че е част от представеното във „Вакханки”: приятното и полезното - за радост; неприятното и безполезното - за тъга. Тъй като си по-наясно от мен със структурите на литературните текстове, вероятно ще те подразня с по-конкретни посочвания. Затова ще се въздържа.

Аз се питам защо не ни сполетя (или ни избяга) написаното от Платон във „Федър”. Може пък и да ни сполети. Както, разбира се, може да ни сполети и още някой разкъсан като на война.

Тити,
Страхотен разказ – смях се със и през солени сълзи! Сега пък с теб ли влязохме в групова халюцинация (чрез Дерида?) – аз се превъплътих в доцент Варзоновцев, а ти – в Теодоте.
От клипа с кокошките свирещи на пиано си заплювам втората! По-рошава е, и е по-вслушваща се в ритъма на водачката! Моля те, нека си ходим и в един прав път, поне от време на време, за да можем да изсвирваме по някоя перната мелодия на четири-пет-шест човки :-).

Йерихоне,
Не ни излъга, семинарът пак беше зашеметителен!

Професор Богданов обаче каза, че не е доволен от степента, начина или формата, в която форумците му изпитват форумно вдъхновение. Сигурно не успяваме да изразим достатъчно добре онова, което той вдъхновява у нас, или го крием като в литературен текст. Може би пишем „разказите” си така, като че ли не ги разбираме. Малко се обърках.
Тема № - 17 Коментар № - 1165 Лелята на Сократ - 2009-11-13 01:44:29
Към ГГ, Тити и всички,

Благодаря ви ГГ за вашите мъдри думи. Казахте го много добре: текстът говори и най-важното е да се научим да го слушаме, разбира ме, да разговаряме с него, не веднъж, не дваж, а много пъти. И ако можем да създадем нов литературен текст по този ‘първи’ литераурен ткст, това би било едно велико литературно занимание за нас и ако го направим добре, и за околните.

Когато в коментарите ми във форума приех този игрив тон и разбъркан словоред исках да пробвам нови неща за мен самата: свободно да говоря на шега за сериозните неща и да развия някои възгледи, които стоят някакси затворени там вътре в мен, защото не винаги контекстът позволява да се разказва историята за Орфей така, както ви я разказах.

Завършвам с това: моля, всички, които са се почуствали по някакяв начин засегнати от моите думи, да не се засягат. Моето намерение не беше някого да засягам, ала не знам защо се получи това, което ни се получи.

Засега довиждане, може би ще се срещнем при някоя друга възможност.

За Тити,

Тази песен е специално за тебе и ако ти се доспи някой път, ала съвсем малко, започни да танцуваш леко, завърти се, още веднъж и ще видиш какво ще стане.

http://www.youtube.com/watch?v=DHzH3eiaNno&feature=related
Тема № - 17 Коментар № - 1164 Ваакхаанкаа - 2009-11-12 17:13:27
"Веднъж змията си пълзяла и весело си свирукала. По едно време се сапикясала, ударила се с опашката по главата си и проговорила с човешки глас:
- Ама аз какво съм се разсвирукала, защо не си гледам работата?! И засъскала .......сссссссссссссс.
Мисля си, като ви казвам добре дошли в Новия български университет, че най-хубавото, което може да ви се случи и да стане ваше верую, е да си гледате работата. Значи - съскайте!” – с това завърши проф. Краев своето академично слово, когато откривахме новата академична година в НБУ.
Аз не си свирукам, но се сапикясах от тези последни коментари. Не ми се ще пак да категоризирам – ама е повече от видно как има хора, които си разбират работата, гледат си я, а други – само си съскат.
Когато човек си може – просто си може. Както каза в едно свое интервю наскоро по БНТ Марко Ганчев – няма повелително наклонение за глагола МОГА. Няма как да кажеш на някого...Можи!
Благодаря ти, лельо – разбрах коя е Теодоте-Kradla.
Теодоте-Kradla – можеш си :-)
Тити – хайде довечера да ходим на семинара...ще ти е интересно – обещавам ти.
Тема № - 17 Коментар № - 1163 Jericho - 2009-11-12 12:47:47
Георги,

нас червеното знаме роди ни,
нас не ще ни изплаши смъртта,
ние сме на всеки километър
и така до края на света.
Тема № - 17 Коментар № - 1161 Истинския Сократ - 2009-11-12 11:01:53
Така е, скъпи приятели:))) И понеже животът е наистина една абсолютна проза, освен всяка от трите "супервълшебнички" да си върви по пътя, понеже не е проблем и сама да си го продължи: - ти, Тео, можеш да продължиш да си броиш звездите и сигурно ще откриеш все някога като "една истинска жрица на ума" този, който те заслужава; - тъй като "Леля обича комедиите, но става и за трагедия, а може би и за опера–буфо", не се и съмнявам, че ще напише нещо подходящо за конкретния случай. Или в неокласически, или в лежерно постмодернистически оперетен стил, но с подправки в нужната доза и "фа" и "сол" в умерени количества; - а аз ще си продължа да се забавлявам с "алхимичните" си опити и да извличам "прости субстанции" от изключително сложни, като например съвсем миниатюрни истинки от надути и много големи грозни лъжи. P.S. Да вярвам ли на часовника си?! Показва около 10.50. Навън ми изглежда "някаква сутрин". И най-вероятно е и студено, и мрачно, и влажно...А ми се и вижда през прозореца - при това много, много повече от ясно, че е съвсем според очакванията ми стандартното много, ама много "мръсно" и повече от лепкаво "кално". Та затова смятам "просто" да си полегна отново и да си подремна още. Най-вероятно няма да е нито за кратко, нито за малко! Защото се отегчих още повече от преди и още повече от преди ми се спи. Дори открих и най-подходящата "голяма целодневна музика". Като я слушам, чак перушината ми настръхва! И - аха...Да изхвърчи:))) http://vbox7.com/play:310162fd&al=1&vid= Е, да ни е прав на всеки всеки път всеки "прав път":))) Пък нека си вали...
Тема № - 17 Коментар № - 1160 Тити - 2009-11-12 10:56:38
Няма да развивам нищо, защото не това ми е работата сега. Чета, гледам, реагирам и поисках да споделя нещо, от което и аз страдам, и други: често ни понася някоя теория или обща структура на разбиране и започваме да смятаме, че само тя е представителна за текста, докато текстът, особено литературният текст, е комбинация от повече такива структури, и че тази теория, която ползваме, е нещо истинско, съществуващо, реално, "предметно", което текстът не може да изкаже толкова хубаво и ясно, колкото ние можем. Затова и понякога тълкуването се превръща в надговаряне със самия литературен текст: аз, който тълкувам, знам по-добре от текста, който все нещо скрива и усукува, и ще ви го кажа и вие трябва да ме слушате, защото съм учен човек. Да, скрива, така е, но като скрива, казва повече неща, които една експлицитна и учена теория, като тези, които текст след текст произвежда и представя Теодоте, не може. Не става въпрос дали нещо е като Бахтин, или като Фрейзър, или като някой друг голям автор - а дали това нещо е само то, или има и други, които с патоса да се говори сигурно и уютно в някоя научна теория биват пропускани. По особен начин от време на време смятам, че най-истинското тълкуване на литературния текст е от друг литературен текст.
Тема № - 17 Коментар № - 1159 ГГ - 2009-11-12 09:42:44
2  3  4  5  6  7  8  9  10  11 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 121747

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 129712

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 22016

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 34477

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 136809

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 101371

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 32290

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 19930

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 184086

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 63319

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA