БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

Любов и обезсмъртяване в изстъпленията на дионисовите празници
Платон, „Федър” и Еврипид, „Вакханки”
РОСИЦА ГИЧЕВА-МЕЙМАРИ 


 „Не бъди разумен тогава, когато ще е напразно да си разумен!”

орфико-вакхически химн от Пангей
(Клитоним в Псевдо-Плутарх, За реките, ІІІ, 4, 12)


Въпреки че елински интелектуалци издигат разума като инструмент за разбиране и себепоставяне в света, елините никога не се отказват от представата, че човекът не е в състояние да разбира и контролира всичко в света. Използвайки разума като инструмент за разбиране и аргумент за действие, те не ограничават и не смаляват света си, не го свеждат само до достъпното за човешкия разум, както по-скоро прави модерният човек. Типично за традиционните общества, те настояват да живеят в голям цялостен свят, в който има и нещо друго. Дори когато се стига до възгледа, че „другото” може да е и човешко (като страстите), неразумното-неразбираемо-неназовимо продължава да се възприема и означава като принадлежащо на божественото-отвъдно-нечовешко, или компромисно – като понякога понасяно и от човека. Възможността за изпитване на „другото” от човека им предоставя от една страна механизми за свързване и общуване с отвъдното божествено (такова, каквото си го представят), а от друга - възможността човек да смята, че постига някаква степен от божественото, че се обезсмъртява. Свързването с божественото в античността, винаги се осъществява чрез ритуали в празничен контекст.

За да аргументирам и разширя представеното наблюдение ще сравня част от Платоновия диалог „Федър” и трагедията „Вакханки” на Еврипид, които ми изглеждат подходящи в допълването си при представянето и осмислянето на практиките на изстъпленията отвъд човешкия разум (състояния, наричани „екстаз” или „ентусиазъм” - излизане извън себе си или приемане на чужда същност). Ако използвам термините „репрезентиране” и „рефлектиране”, с които професор Богдан Богданов раздвижва структурата на текстовете, бих казала, че Платоновите текстове са по-силно рефлектиращи, а „Вакханки” е по-силно репрезентиращ текст. От друга страна, репрезентиранията у Платон използват ритуална терминология и образност, а действащите лица в трагедията „Вакханки” на Еврипид рефлектират върху проблемите традиция-иновация, рационално-ирационално, смърт-обезсмъртяване.

Божествената лудост и нейни видове представя Платон във „Федър” (244-257). Сократ определя лудостта като източник на „най-значителните добрини, които получаваме в дар от боговете”, „налудното състояние е нещо по-прекрасно от разумността, защото то иде от боговете, а тя е от хората”. Изведени са четири вида полезни божествени лудости: пророческа, ритуална, поетическа и еротическа. Последната е предмет на обстойно разглеждане в словото на Сократ, който иска да покаже, че не „е редно да предпочитаме разумния пред движения от страст приятел”, защото „подобна лудост се дава от боговете за най-голямо щастие на човека”.

Пророческата лудост е свързана косвено с Аполон и Зевс, заради примерите с гадателките в Делфи, в Додона и Сибила, които изричат пророчества обладани от бог (в ентусиазъм). Ритуалната лудост не е свързана с определено божество, а с очистване от божествени наказания, очистителни и посветителни обреди (вероятно мистериални - teletai). Който постига истинско ритуално изстъпление, става „невредим и в настоящето и в бъдещето” и получава „средства да се освободи от настоящите злини”. Допустимо е сред божествата на ритуално изстъпление да предположим Дионис, който е известен с неистови празници с очистителни функции. Поетическата лудост е свързана пряко с Музите, които вдъхновяват за сътворяване, но е определена и с дионисова терминология - „вакхически ентусиазъм”. Приписана й е педагогическа функция. Любовната лудост във „Федър” се свързва пряко с Ерос. Преди да я анализира, Сократ развива аргументация за безсмъртието на душата. След това определя любовта като най-съвършената от божествените лудости, защото представлява двигател към раждане в красота (в тяло или душа), към виждане на божествената красота и постигане на безсмъртие. Процесът е описан с мистериална терминология*: „Сияйната красота може да се види тогава, блажена и божествена гледка, когато ние, следвайки Зевс, а други друг някой бог, видим и станем участници в тази мистерия, за която е позволено да се каже, че е най-блажена измежду всички. В тази мистерия и ние самите участваме цялостни, далече от злото, което ни очаква в по-късно време, и посвещавайки се, сме зрители на цялостни, прости, изпълнени със спокойствие и блаженство видения, наблюдаваме ги чисти в чиста светлина, небелязани от това, което наричаме тяло …”. Посветените в мистерията чрез Ерос постигат безсмъртие и продължават да живеят в светлина и щастие, докато „близостта с невлюбения, примесена със смъртна разумност, разполагаща с оскъдни смъртни неща … ще стане причина тази душа (на обичания) да се върти глупаво девет хиляди години около земята и под земята”. Сократ прави връзки с Дионисовите лудости, когато описва видовете човешки проявления на любовта. Обладаният от Ерос обича по такъв начин, какъвто предопределя „богът, в чийто хор е участник…Вървят по следите и успяват със собствени средства да открият природата на своя бог, защото са заставени да гледат внимателно в бога. И докоснат ли го с паметта си, изпълват се с ентусиазъм от него и му взимат привичките и заниманията, доколкото е възможно човек да е причастен към божества… И като наливат постоянно почерпеното от Зевс в душата на своя любим също като вакханките, правят го да прилича колкото се може повече на своя бог”.

Трагедията на Еврипид „Вакханки” изглежда като текст-празник, синтезирал елементи на множество действителни традиционни празници с изстъпления в чест на Дионис, които никога не са се случвали заедно в едно ритуално време-пространство и в такъв порядък, в какъвто ги е събрал и преподредил Еврипид в неговия текст-свят. Театралното изпълнение на празника на „Големите Дионисии” е поставяло гражданския колектив в състояние на друг тип празнично преживяване на дионисово изстъпление – от една страна многократно усилено (поради концентриране на различни видове изстъпления), а от друга - по-малко традиционно и в някаква степен рационализирано.

Проблемът от конкретното настояще, който засяга трагедията, е отношението към варварските култове – често обсъждана тема в класическа Атина. Поставен е в рамката на мита за отхвърлянето на Дионисовия култ от Пентей в Тива – далеч от времето и пространството на атинската публика. Друга тема е отношението рационално-ирационално, която е стояла като проблем и пред тогавашните атиняни, чиито традиционни религиозни вярвания се сблъскват с рационализиращите рефлексии на малка група интелектуалци. Сред интелектуалците е и самият Еврипид, който е осъждан от съгражданите си, прекарва края на живота си в изгнание в двора на македонския цар Архелай, където пише трагедията (406-405 г. пр. Хр.). Няколко години по-късно неговият приятел Сократ ще бъде осъден и ще претърпи смърт за незачитане на традиционните вярвания, според общественото мнение.

Темите за чуждите култове и отношението рационално-ирационално са преплетени в сюжета на трагедията. Царят на Тива Пентей се противопоставя на чужденеца Дионис опирайки се на човешкия си разум – отхвърля подлудяващите празнувания, подиграва се с версията за божественото раждане на Дионис от Зевс и леля му Семела. Дионис се противопоставя чрез това, което владее – божествения ум, който за смъртните е неразбираем свръх-ум, означен като лудост. Именно с подлудяване Дионис решава проблема за налагането на празниците си в Тива.

Темата за отхвърлянето на Дионисовото празнуване е представена като колизия между царя и самия бог, в която е трудно да се определи кой от тях е герой и кой – антагонист. Дионис е дошъл в Тива, за да накаже лелите си, които не са го признали за Зевсов син и са обвинили майка му в две прегрешения: предбрачна любов със смъртен и лъжа за любовна връзка със Зевс, а след смъртта й са я наклеветили, че заради измисления светотатствен брак Зевс я е убил с мълния. Наказанието се пренася и върху братовчеда на Дионис, Тиванския цар Пентей. Непризнаването на Дионис е изразено и с обвинение спрямо вакханките за отдаване на вино и неблагочестиви развращаващи Афродитини (сексуални) страсти с чужди мъже, като че ли следващи лошия пример на леля му Семела. С човешкия си разум Пентей не разпознава бога, отнася се към него като към смъртен, като чужденец, като заплаха за властта и традиционните обичаи в Тива. Съответно на проявената хюбрис, усилена от шпионирането на вакхическите тайнства, той понася наказанието да бъде разкъсан от майка си и лелите си, които от своя страна не го разпознават, поради отнемане на разума им от Дионис. Голямата промяна, която структурира времето чрез трагичното действие, е прекратяването на Кадмовата династия в Тива и изгнанието на семейството. Проблемът поставен в началото е решен – Дионисовите празници ще се празнуват в Тива. Има и още един важен резултат - Кадъм и Хармония ще бъдат спасени с отвъден живот в страната на блажените. Кадъм е признал Дионис и е участвал във вакхическите изстъпления, което поведение вероятно е възнаградено от боговете с обезсмъртяване.

Темата за отношението разум-лудост е представена по две линии. Едната протича рефлективно в диалозите на Пентей, Кадъм, Тирезий и Дионис, а другата - в описанията на Дионис, митовете и празниците с изстъпления, представени от Тирезий, хора и вестителите. В диалога на първи епизод, Кадъм, Тирезий и хорът, от една страна, и Пентей – от друга, си разменят обвинения в безумие, като влагат противоположни смисли в понятието. Бившият цар Кадъм и гадателят Тирезий смятат за безумие осмислянето по човешки начин на божествените неща, а Пентей – излизането извън рамките на човешкия разум. Кадъм и Тирезий споделят, че само те са разумните в града, които почитат Дионис, че смъртните не бива да презират боговете нито да мъдруват за тях, защото пазенето на старите предания не може да бъде оборено дори с мъдростта на най-разумния. Тирезий многократно заявява на неразбиращия Пентей, че е загубил ума си, щом не приема Дионис: „Щом мъдрият човек открие верния предмет, е лесно да говори хубаво. А ти с гъвка реч като у мъдрите, но капка разум няма в словесата ти.”; „Защото ти си болезнено луд и с лекарства не ще намериш изцеление…!”. Хорът и Кадъм подкрепят Тирезий „Старче, с думите си не посрамваш Феб и проявяваш благоразумие, като почиташ Бромиос, великия бог”; и осъждат Пентей „Блуждаеш и макар и с ум, безумен си!”; „Не е мъдра знай мъдростта, щом забравя смъртния дял!”; „Той тръгна с греховна мисъл и с бесен гняв, враждебен на твоите обреди боже наш, … с безумна мисъл и с дух обладан от лудост, да победи в борба непобедимото!”. Пентей им отговаря със сходни реплики: „Срам ме е да гледам старостта ви смахната!”, „Не ме молепсвай с твоето безумие! За глупостта ти ще накажа аз учителя ти!” Дионис обобщава: „Глупецът смята за безумен мъдрия.”

Два вида Дионисова лудост представят вакханстващите. Дъщерите на Кадъм са вдъхновени с лудост-наказание, поради която виждат Пентей като чужд или като диво животно, и го разкъсват жив. С „лека лудост” е възбуден Пентей, за да се съгласи да сложи женски одеяния и да отиде сред вакханките. С лудост-награда Дионис вдъхновява вакханстващите по убеждение - Кадъм, Тирезий и хора от лидийски вакханки. Въпреки наложените други наказания, Кадъм ще бъде обезсмъртен в страната на блажените.

Във „Вакханки” са преплетени в един виртуален празник няколко типа действителни традиционни Дионисови празници с изстъпления, известни за различни области на източното Средиземноморие. Представени са в думите на хора и вестителите чрез описания на ритуални места, действия, атрибути, състояния, и минимални рефлексии. За разлика от празничното преживяване на театралното представление, което се случва в ума и емоциите на зрителя и общността, действителните ритуални изстъпления въвличат в цялостно телесно-душевно преживяване на нечовешкото (божествената лудост) и причиняват по-значителна промяна, както за индивида, така и за ритуалната общност. Многостранното и сложно изпитване на ритуалната лудост е репрезентирано в множество редове на ритуални текстове – пространствено-времеви, персонажен, акционен, атрибутивен, емоционален, аудитивен, образен ...

Места: извън града в планина, „планини хранещи зверове”; планинско светилище. Планината Пиерия в Македония е „седалището на Музите, където са Харитите и Страстта, където е редно да празнуват оргиите си вакханките”; „Бромиос почита блажената Пиерия, където танцува във вакхически пирове и повежда въртящите се в танц менади”. Споменават се още Китерон до Тива, Парнас - Делфи, Олимп, Критската Ида, Тмол в Лидия, фригийски планини, митичната Ниса.
Имена – оргии; оргиите се танцуват; посветителни обреди (teletai).
Време – ежегодно напролет, или в т. нар. „тригодишен” цикъл на празнуване (през година); по-често нощни, но и дневни обреди.
Лица – преобладаващо жени и девойки, служителки на Бромиос (вакханки, менади), но и мъдри мъже – гадател и бивш цар.
Приношения: козли, които се ядат сурови; мляко, вино, мед; дим от изгаряни смоли и растения.
Атрибути – жезъл-тирс, змии, небриди (еленови кожи), разпуснати коси, бели вълнени плитки, венци от бръшлян и змии; фригийски флейти, тимпани, факли, тис, дъб, ела, лотос.
Забрани: докосване до инструменти за тъкане (метафора на женското подивяване); непосветени не трябва да виждат свещенодействията.
Действия – буйни танци и песни, подскачане и хвърляне на земята; удряне на земята с тирс в дясната ръка; разтърсване на предмети и части на тялото; призоваване на бога с неразбиаеми думи (йо, йе, еуой, иакх); силен шум (викове, звънтене, бучене, гърмене).
Състояния – боговдъхновена лудост (мания, вакхия), обхващане от бога; войнственост; преследване на непосветени (неполудели), които дръзват да наблюдават.
Божествени идентификации: Богиня Майка (анонимна, Кибела, Рея), обожествена смъртна жена (Семела-Тионе); син Бромиос (от Зевс) – демон, велик демон, бог, велик бог, цар; бикорог и увенчан със змии; „бик, многоглава змия и пламтящ лъв”; водач на шествието от вакханки в обреда; войнстващ.
Рефлексии за обредите„сладка мъка, приятен труд”; Бромиос „посвещава в тиас с танци”; тайнствата „не могат да се ословесят така, че непосветените във вакханстването смъртни да ги разберат”.
Рефлексии за обредните лица – блажени и щастливи, с чист живот са тези, които познават обреда; въвеждат душата си сред вакханстващия тиас; пророкуват.
Рефлексии за бога в обреда: Бромиос дарява на смъртните виното – прекратява мъката на страдащите, дава им сън и забрава, дава еднаква безметежна наслада на бедни и богати; когато се влее в голямо количество в тялото богът става прорицател чрез вакхическата лудост; всява паника и страх; създава чудеса, предизвиква видения; „най-ужасен за лошите и най-кротък за мъдрите”.

В трагедията се говори за любовни (включително сексуални) отношения. Пентей обвинява вакханките за развращения с чужди мъже и със самия бог, вестителят оспорва чрез описание на видяното, Тирезий поучава: „Не Дионис довежда до разпуснатост жените в любовта, о, не, в природата е вложена разумността завинаги. Дори в бакхическите оргии разумната жена не се развращава”. Хорът от вакханки пее: „Да можех да отида на Кипър, острова на Афродита, където живеят Еротите, омагьосващи сърцата на смъртните!”. Пентей към Дионис: „Не си грозен в тялото, чужденецо, като за жените, за което си в Тива. Кичурите ти са дълги, разпилени покрай самите ти бузи, не като за борба, пълен си със страст. Имаш бяла кожа, за която си полагал специални грижи, не докато са те огрявали лъчите на слънцето, а докато на сянка с хубост си преследвал Афродита”. Вестителят овчар разказва: „Виждам три тиаса - женски хора, едното от тях водеше Автоное, другото - майка ти, Агава, третото хоро - Ино. Всички спяха, отпуснали на една страна телата си, едни - облегнали гръб на елхова шума, други - положили на посоки глава върху дъбови листа, с благоприличие, не ловяха, както ти казваш, напоени от кратера и от шепота на флейтата усамотени в гората, Киприда. … А когато няма вино, няма вече Киприда, нито друго някое удоволствие за хората”.

Имал ли е обредът сексуални конотации и идеи? Чрез внушаване на Пентей, Еврипид внушава на публиката, че такова съдържание няма. За да бъде убедителен образът на Пентей, обаче, Еврипид трябва да е използвал някакво сексуално осмисляне на ритуалите или вярванията. Обредните реалии не дават експлицитни данни за сексуални значения. Такива могат да бъдат идентифицирани в мита за раждането на Дионис от брака на Семела и Зевс (думата за брак gamos има сексуално значение). Сюжетът е посочен като обреден логос (рефлексия за честваното събитие) за празника в дитирамб на Пиндар (фр. 75) и в „Жените на празника Тесмофории” (977-1005) на Аристофан. Наблюдаваното несхождане между ритуален и словесен текст би станало разбираемо, ако се сравни с подобна ситуация в съвременната традиционна култура. В пролетния празник лазаруване, в който моми пеят и танцуват в специално облекло, окичени с цветя, а във варианта буенек извършват и ритуални битки, също не можем да открием елементи пряко насочващи към любовно-сексуални отношения. Известно е обаче, че обредът се прави, за да не бъдат залюбвани девойките от змей. В лазарските песни се пее за змеева сватба и раждане на змеево дете. Ритуалът е сложен свръхтекст-контекст, чиито редове и смисли са пръснати из различните ритуални текстове.

Митове-логоси, като този за любовта между Зевс и Семела, раждането на син-бог и обожествяването на смъртната майка (още лелята Ино и съпругата Ариадна) показват, че в древните религиозни вярвания, дори и в по-рационализираните представи на елините, е съществувала идея за свързване на човек с божество и в този контекст – за допускане на някаква форма на обезсмъртяване или щастлив отвъден живот. Мистериалните божества (какъвто е и Дионис), за разлика от олимпийските, могат да влизат в пряко общуване със смъртните. Това са отдавна познати идеи. Различното, към което води този анализ, е възможността описваната-преживявана връзка между човек и божество да се интерпретира и като любовна.

Богът вдъхновяващ вакханките е представен в трагедията с много лица заедно с други богове на изстъпления. Дионисови хипостази, идентифицирани по имена, топоними или обредни реалии са: Пиерийско-Тиванският Бромиос (с македонски и тракийски асоциации), Вакх (критски, лидийски и орфически асоциации), богът-змия Сабазий (тракийски, фригийски и атински асоциации), разчлененият като бик орфически Загрей, орфико-елевзинският Иакх, Делфийският Дионис на тиадите. Дионис почти винаги е честван заедно с майка си - богиня или смъртна. Във „Вакханки” са визирани фригийската планинска Майка или Кибела (богиня и смъртна), Тиванската Семела (смъртна, обожествена като Тионе), критската Реа, елевзинската Деметра, кабирическата Велика Майка. Други богове на изстъпления, визирани пряко или косвено в трагедията са: богът-дете, персонаж в мистериите на корибанти и курети (очистват от грехове в посветителни обреди с екстатична музика и танц); Зевс Бронтиос (Гръмовержец); Арес Бромиос и Атина Бромия (войната и смъртта); Артемида Бромия (зверове); Аполон Пайан (оракули и лечителство); Музи, Харити - вдъхновителки на поезия, музика и танци; Страстта, Афродита с еротите – сексуална любов.

Някои от изстъпленията означени с богове, са по-скоро интелектуални действителности (мусическите, Аполоновите, Зевсовите), други са по-скоро всекидневно-практически (войната, любовта, болестта, смъртта), а ритуалите съчетават всички изстъплителни действия и смисли във времето и мястото на празничното случване. Всички божества-патрони и функциите на божествените лудости по Платон, могат да бъдат идентифицирани в Дионисовите празнувания във „Вакханки”. Менадите и Дионис също пророкуват, богът е съвладетел на Делфийския оракул заедно с Аполон. Дионисовите ритуали са изстъплителни, очистителни и мистериални. Музите винаги съпровождат Дионис Бромиос, защото и те вдъхновяват като него. Ерос и Афродита често съпътстват Дионис в празнични и мистериални контексти. Дионис се съединява пряко телесно и душевно със своите почитатели.

Дали когато пише за любовта Платон изразява лична религиозна вяра или само използва означавания от традиционната реч за да стане разбираем? Дали е възможно да е използвал наблюдавани нелитературни ситуации и идеи, за да конструира съвършените си текстове-смисли за любовта или просто използва мистериални понятия-означения и метафори? Дали не се опитва да оправдае Сократ, като го представя зачитащ традиционните вярвания? В Платоновите диалози Сократ нерядко визира или се опира пряко на мистериални представи и разкази. Към цитираните пасажи от Федър, могат да се добавят словата на Диотима, жрицата-очистителка от грехове в „Пирът”, която нарича Ерос „демон” и „велик демон” (като Дионис във „Вакханки”), който свързва чрез обреди иначе несвързваемите богове и смъртни и осъществява вътрешната връзка на Вселената. Диотима включва в любовта творчеството – „създаването и раждане на красота и в телесно, и в духовно отношение” и „стремежа към безсмъртие”. Преподаването на знанието за любовта е наречено „посвещаване в тайнства”, същината на които се състои във „виждането на божествено красивото и общуването с него”.

Как изглеждат любовните свързвания в мистериалните обреди? В свещените логоси са представени любовни отношения между богове и смъртни, означавани в по-близка до телесното форма - Семела и Зевс, Деметра и Иасион в Самотракийските легенди. Идеята е означавана атрибутно във фалически култове, като Самотракийския или Дионисовия, или с обредно действие - ритуалният брак между Дионис и съпругата на атинския базилевс на Антестериите. В дионисовите мистерии брачна идея е означена в отъждествяването на почитателките му с нимфи (девойки-годеници-невести) или нимфи-кърмачки (невести-майки-хранителки). Има и по-отдалечени от телесните форми означения. Дионис е бог на лудостта, опиянението, вдъхновението, превъплъщенията, на „другото”. Смята се, че божествената му същност влиза в тялото и душата на смъртните и ги променя (както виното). По този едновременно естествен и свръхестествен начин Дионис се свързва с почитателите си по време на ритуални действия. Вакханките търсят и призовават бога си беснувайки в планината, той им се явява, нещо се случва, те започват да се чувстват и държат като обхванати-изместени от него. Обхванати от бога телесно и душевно, менадите са в състояние на единение с божественото (боговдъхновеност), отъждествявано с лудост – ентусиазъм, мания, вакхия, бяс, войнственост, пророкуване,. Тези състояния могат да бъдат интерпретирани и като любовно единение между човек и бог, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно. Любовта, като форма на свързване на човека с божественото в ритуала, обхваща всички видове полезни божествени лудости (по Платон), защото във всички тях се ражда нещо добро/красиво. В ритуалното единение се ражда друго човешко състояние, означено като ражданото в мистерилните обреди „дете”. Като същина на мистериалното свързване в епиграфски сведения многократно се посочва „познаването” на бога – и у Платон стремежът към познание е осмислен като любов. Елините наричат мистериалния процес „посвещаване”, смятат, че е неописуем с думи („arreton”), че променя отвъдната съдба на изживелите го (задължително с видения, както у Платон). Посветените вярват, че свързването на човешката с божествената природа в обреди е осигурявало някаква форма на щастлив живот след смъртта (Сафо, фр. 55), понякога и като обезсмъртяване-обожествяване („бог станах вместо човек” – текст от орфическа пластинка). Мистериалните обреди, за разлика от немистериалните, са свидетелство за представа за оцелостяване на света (телесно и душевно, разумно и неразумно, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно), за което и елини и варвари са вярвали, че е практически постижимо и достъпно за всекиго лично, както всъщност е постижима и достъпна любовта (неистовото привличане), чрез която то се осъществява.

                                                                        *****
Защо се занимавам с тези неща? Сигурно ми се е искало и аз да съм отворена към някакъв голям цял свят, който да включва всичкото - и „тукашното” видимо-назовимо-разбираемо и „отвъдното” невидимо-неназовимо-неразбираемо. Защото може ли да се разбере назовимото, ако не се разбира и неназовимото?

Преди много години, когато за пръв път чух от професор Богдан Богданов, че традиционните общности (като старогръцките) били по-затворени по отношение на хоризонталния свят и по отношение на съставящите ги индивиди (които не били и дотам индивиди), но пък били по-отворени към трансцедентното вертикално отвъдно като колективи, което на нас не ни било разбираемо - ми се прииска да разбера (без да знам защо). Беше ми много трудно. Стана с дълго слушане на висши семинари, включително на професорите Александър Фол и Иван Венедиков. След десетина години слушане и напрегнати неуспешни опити за разбиране внезапно ми просветна, че всъщност много добре знам за какво става дума, защото разбирането на тази отвореност към неназовимото винаги е било в мен. Аз съм била (а и продължавам да съм) до голяма степен и традиционен човек - по-затворен към другите като мен и по-отворен към различното от мен (с подобните на мен често няма за какво да си говорим, а с различното можем дори да се надхвърляме). Трудността с разбирането е идвала от думите и речите, с които учителите ми се опитваха да ословесят тези трудни за ословесяване неща. Не случайно елините са ги наричали „неизречими” (arreta). Причината да не разбирам бе, че аз идентифицирах с други образи и наричах с други думи/не-думи същите тези неща, за които говореха учителите ми. „Виновни” бяха подвеждащите думи-твърдения-текстове, които като се опитваме да разберем, провокираме живеенето да става мислене и създаване на светове, и после пак живеене.

Как разбирам? Не си представяйте, че тичам по планините, размахвам сопа и удрям дайре, крещя или дъвча бръшлянови листа и сурово кърваво месо. Тези, които ме познават отблизо знаят, че едва кретам по ниски хълмчета и то само ако горе има археологически обект, че припадам ако само ми се разказва за кръв. Дори не обичам да ми подаряват откъснати цветя. От дионисовите неща обичам виното, музиката, песните, танците, разпуснатите дълги коси и … нощното писане за обреди.

Разбирането на тези отвъдни свързвания правя по косвени и не винаги словесни начини – опитвам се да доловя нагласите на онези, които някога са се свързвали с обред и вяра с тяхното си „отвъдно”. Все още не съм напълно сигурна защо го правя. Може би си мисля, съвсем като традиционен човек, че щом някога хората са имали нужда да правят такива неща в продължение на хилядолетия, то тя не ще да е била напълно без смисъл. И продължавам да търся този смисъл, защото не ми изглежда оправдано високомерието, с което модерният човек нарича древните „първобитни” (сигурно съм пристрастна). Може да се твърди това по отношение на материалните инструменти и технологиите, но по отношение на духа и нравствеността човекът не се е променил, или ако се е променил, то е по-скоро назад, надолу и встрани. Може и да е напразно търсенето ми, но дори и да се окаже такова, то (търсенето-намиране-ненамиране) трябва да ме убеди в това.

* Преводи: „Федър” - професор Богдан Богданов; „Вакханки” – професор Александър Ничев, доцент Петя Янева.


ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.



Коментари по темата
Ваакхаанкаа, за глухите камбаната не бие два пъти. Какви са тези мили въпроси? Ако я срещне някой и я попита нека да прочете коментарите върху трагедията, вместо да пита неподготвен. Бих се включил в дискусията, която провокира Дмитрий Ворзоновцев за смяната на смисъла с безсмислие и за метафорите. Жени ли са вакханките? Косата ми побелява още повече само при мисълта за танц. Антон Страшимиров и Милан Кундера. Защо когато някой издърпа нещата напред друг веднага ги връща назад? Аз не пиша, но чета. Мислите ли че съвременното вакханство може да остане незабелязано?

Дискусия върху това което иска Дмитрий Ворзоновцев няма да помогне на Теодоте-Крадла, но за много хора би означавало зачекване на проблем, стар колкото света.
Тема № - 17 Коментар № - 1146 Истинският Сократ - 2009-11-11 09:28:48

Лельо,

Изпитвам истинско възхищение от твоя героизъм: да пишеш по тема, която, не че не е твоя, ами ти не си нейна и не искаш да бъдеш нейна, е едно велико дело. Дано студентите, които четат този форум, да си дададт сметка, колко е важно човек да бъде професионалист до край.

Препрочитайки това, което ни разказа за жертвоприношенията се убеждавам, че да бъде пожертван човек за боговете или разкъсан от хора, това не е някакво просто, случайно събитие. Тялото има специална стойност: то е един вид ‘съд’, в който могат да се вливат сили. Например боговете влизат в тялото на човека като един вид специална сила, която идва от този само бог и не друг. В същото време, тялото е мястото, където се ‘помещава’ силата на човека от неговото раждане до края, затова има живот, когато има сили в това тяло.

Като за последно по тази темата:
Споменът за случаи, когато жертвоприношенията са били правени и с хора, макар да става въпрос за нещо останало в миналото като практика на Балканите, е изчезнал, но не напълно, защото става въпрос за жизнено важен проблем – владеене, управление на човешката сила (разбирана и като самия живот). По тази причина да убиеш някого във война е начин да ‘вземеш’ силата на неприятеля и унищожавайки го да влееш неговата сила в себе си за да бъдеш по-силен (това е и за Вакханка Първа).


Теодоте,

Чудесно е да се прочете нещо, което ни кара да се замислим сериозно за теорията и да ни прати отведнъж на такова важно място, каквото е търсенето на структурата на едно художествено произведение. И аз като Леля те поздравявам за гениалната идея да заговориш за “отварянето на структурата на трагедията към външната ситуация на театралното възприеманене“ и да ни обясниш как Пантей не може да стане зрител, нито зрителите могат да останат зрители...

Но (не че винаги има едно но, ала тука има едно, но), когато чаках да ни кажеш коя е структурата на “Вакханки“ и се подготвих да я чуя, не дойде някаква конкретна формулировка, а идеята „върху какво се разполага тази структура“:

«1. понятието за структура, която структура може да се отнася както за текстове, така и за реални ситуации, 2. понятието за структура като модулно протичане – когато едни елементи от структурата са по-пропускливи към външната среда и следователно не толкова ограничаващи, 3. понятието за разбиране, което се изразява в това как е построена структурата, от какъв тип е и какви отклонения има в нея.»

Теодоте, това, което теоретически откриваш като структура или идея за такава, все още не е достъчно за да се каже, че си я намерила. Представи си, че някой те попита, коя е структурата на тази трагедия и ти му отговориш, изключвайки частното, единично, конкретното на тази творба, заговарвайки само на това теоретично ниво, което е пълно със смисъл, но в случая не е казва достатъчно. Освен това, това което ти определяш като валидно за структурата на тази творба, може да е валидно и за друго произведение, но в случая е нужно да се разбере тази конкретна структура. Всяко художествено произведение има своя оригинална структура и тази структура по артистичен, творчески начин създава смисъла, който носи това произведение и който ние ‘разчитаме’. И разбира се, форма и съдържание срещнати правят оригиналността на тази творба.

Докато писах тези редове мислих за М. Бахтин и как и той като проф. Богданов създава теоретични постановки, които служат и са приложими не само към текстове, литература, наука, ами и към живота. Дано нещо от тези разсъждения и коментари да ти свърши работа.

С поздрав
Тема № - 17 Коментар № - 1145 Ваакхаанкаа - 2009-11-11 07:32:00
"Историята на мисленето е история на сменящи се антропологии."

Това е моята история. Благодаря на проф. Богданов за тайния текст!Благодаря ти Тео!
Тема № - 17 Коментар № - 1144 Истинският Сократ - 2009-11-10 22:29:15
Още "за безсмислеността, за яростта, за безумието,
което няма оправдание".

http://vbox7.com/play:a374164a&al=1&vid=

С коментар!

Тема № - 17 Коментар № - 1143 Тити - 2009-11-10 22:23:17
Вакханке (моя) Първа,

Благодаря, че влизате в ролята, от която имах нужда – „първата вакханка да съчувства”! Не само това, ами и повече направихте – припомнихте ми изхода от „кървавите” ситуации ;-), а и Теодоте като че ли вдъхновихте някак.

Въпросът Ви дали вакханките са само жени е много основателен. И Еврипид казва, че не са само жени, и други го казват и показват, и по изображения се вижда. Предполагам, че изстъпленото женско поведение е изглеждало по-странно и е впечатлявало повече в една традиционна култура, пък и донякъде и в модерните. С мъжките изстъпления сме по-свикнали (за традиционните култури те са и задължителни – геройства, война, убийства, пиянства ...) и не впечатляват толкова ;-). Почитателите на Дионис се наричат с общото име „вакхи” и за тях се говори и в литературата и в надписите. Понякога се разбира какъв е конкретният пол на вакхичестващият/ вакхичестващата или на групата вакхи, понякога – не се разбира. Че е имало полово разделени групи в обреди е сигурно. Дали е имало смесени, или в някакъв момент двете групи са комуникирали – това не е ми е много ясно все още. По вероятно е да е имало всякакви варианти, ако сравним с кукери, русалии и лазарки, които са полово разделени групи, но нестинарите не са разделени. Дионисовците са много, и вероятно си имат различни ритуали и празници.

Наблюдението, че Дионис не се увлича много по жени, не ми изглежда много стабилно. Ако имате пред вид само сексуално увличане, то може да се припомни митът за Дионисовата съпруга Ариадна. Сватбата на Дионис е извънредно често срещана сцена в изкуството на цялата Античност. Обикновено се тълкува като сватба с Ариадна, но имаме случай в паметник от Тракия (ритонът с глава на овен от Панагюрското златно съкровище), в който изписаното име на съпругата е Ериопе. Следователно, и други съпруги му се падат на Дионис. В изображенията брачната двойка обикновено е заобиколена от танцуващи вакханки и сатири (палави и очевидно твърде много мъжествени). Можем да предположим, че един от вариантите за осмисляне на (някои от) Дионисовите празници е разиграване на сватбата на бога. С кого (?) – сигурно има много локални варианти.
А ако не мислим само за сексуална любов, може да се припомни, че Дионис обезсмъртява не малко жени. В митовете – майка си Семеле (като богиня - Тионе), съпругата си Ариадна и леля си Ино (като богиня - Левкотея).

-----------------

Теодоте,

Четох творението ти в захлас. Страхотно е това за зрителя Пентей и зрителите в театъра: „Пентей, който отива да гледа вакханките като зрител, така както в действителността зрителите са отишли да гледат “Вакханки” ”! Помислих си, че в действителните ритуали не е можело да си просто зрител, че участниците ще те вкарат в действието, ако трябва и насила. Затова (може би) не е трябвало или не е можело човек да се прави на интересен и да се дърпа. А наблюдението на зрителите в театъра допуска възможност и за гледане без разбиране (дай шанс и на по-бавно разбиращите!), което не е задължително да свърши фатално, като в действителния обред.
Че Еврипид си е велик го знаем, но не всичко човек схваща сам. Благодаря ти за доставеното удоволствие от споделеното разбиране! Добре че има и такива смели и хладнокръвни като теб, които даже сами се разкъсват на парченца ... ;-).

Посвещаваш ни тайнствено в „теорията на авторовите парадигми” на професор Богданов като истинска мистериална жрица – става и за историци, и за вакхи, и за варвари, и за всекиго.

Много се смях на описаното време, в което не съм била още Леля ... Всъщност аз съм в ролята на леля от детска възраст, но наистина „тогава” още нямах честта да бъда "Сократова" ;-).
Тема № - 17 Коментар № - 1142 Лелята на Сократ - 2009-11-10 21:50:29
В момента имам проблеми с компютрите си-пренареждам системата
Няма метафори-гръмна ми един много важен уред, с който гледах филмите.
Но пропуснах кулминацията.Разкъсването
Не съм съгласен с тоталната подмяна на Тео. Не става дума за разкъсването, а за безсмислеността, за яростта, за безумието, което няма оправдание вътре в себе си
Тема № - 17 Коментар № - 1141 Дмитрий Варзоновцев - 2009-11-10 21:50:04
Та както казва Терезий - за да се говори хубаво, трябва да се открие верният предмет. А верният предмет за менe не са нито “Вакханките” на Еврипид, нито изстъпленията на Дионисовите празници, но те са нещото, което ми помага да се разположа в собствения си “верен предмет” – литературната теория. Затова ще се опитам, насред празника, да направя нещо, което от няколко дни ме разкъсва на парченца… въпреки това, че Леля постоянно ми казва и напомня, че Пентей не е разкъсан като Орфей, защото Орфей бил разкъсан с инструменти, а Пентей – с голи ръце… но и защото Вакханка Първа е права – след това се прераждаш като друг, затова за мене дали ще ме разкъсат на парченца с инструменти, с куче, с голи ръце или с текст е все едно. Та това, което ме разкъсва на парченца, е моделът за интерпретация на трагедията “Вакханки”. Докато човек чете един текст, той винаги разполага с някакви инструменти, с формули, с неща, с които да разпознава значенията… така е и при моите кратки и накъсани интерпретации върху “Вакханки” тук, само че това, с което ги чета е по-различно, някак по-подвижно и цялостно. Става въпрос за един по-различен вид литературна теория, в който моделите, чрез които се достига до смисъла, могат да четат и разгадават и построяват… да работят и да са приложими не само към текстове, не само в литературата, ами и в други области на науката, и най-вече – могат да са приложими и към реални ситуации. Такава е литературната теория на професор Богданов… наричам я литературна теория, само за да я обознача… когато чета чрез нея, тя застава като успореден пласт на текста и на неговата интерпретация.

Искам да напиша тук за този модел на професор Богданов – за конкретната схема, която много добре се прилага към “Вакханки”, но и за това, че тя не е конкретна, не е сама и откъсната, защото е част от нещо по-голямо, което, отново условно, наричам “теория за авторовите парадигми”… Не зная дали професор Богданов е публикувал някъде тази “теория за авторовите парадигми”, аз я ползвам от един таен текст, незнайно достигнал до мен… и някак предпочитам да я мисля като нещо, което само аз имам, дори и да я има в някоя от неговите книги, предпочитам да я мисля собственически-уникално-единствено, така както Леля има уникални лекции от професор Богданов от времето, когато още не е била Леля, а е била влюбена в единствения облечен мъж от студентската бригада:-).

Ще се постарая да не бъда крайно теоретична, а и съм сигурна, че освен за четене на текстове, нещата, които ще напиша, стават и за историци:-), и за вакханки:-).

По отношение на конкретната схема - това, което използвам от професор Богданов за разчитането на “Вакханки”, е една теория-hot spot - отварянето на структурата на трагедията към външната ситуация на театралното възприемане. Професор Богданов изважда едно “заедно” – това на театралната публика като общност, а не като отделен зрител - извежда го в парадигма с времената след това. Може би това е камъчето, което преобръща Пентей – той не може да възприема изстъпленията на вакханките сам, така както не отделният зрител преживява катарзиса и не отделният пациент в психоанализата комуникира с психоаналитика. Театралната публика като нещо “заедно” е част от случващото се на сцената. Трагедията се възприема колективно, защото трагедията, освен литература и структура, е и отворена към действителността, а не - затворена за действителността посредством структурата си. Самият Пентей обаче е като грешка на Аристотел и като грешка на Фройд – той е представен като отделен човек, като отделен зрител - зад гърба му няма други, няма я Тива. Пентей е сам срещу общото на вакханките. Пентей не може да разбере вакханките, не може да има обща съдба с тях. Дионис не се превръща в интерпретант за него - все пак е бог, вестителят също не се превръща в интерпретант - идеологичен е. За Пентей не се коментира “възможността за преобразуване” – освен тази - да бъде разкъсан като Орфей и Загрей (въпреки разликите). Трагедията изисква преобразуване - в духа на Дионис, разкъсването е подходяща форма. Във “Вакханки” Пентей обаче извършва още едно преобразуване, именно чрез това, че се мисли синонимно със зрителите от действителността, които се преобразуват веднъж чрез неговата висока (символична) роля на цар и още веднъж – чрез неговата висока (символична) роля на зрител. Имаме две символични положения – зрители, които гледат трагедията, и зрител, който гледа “празника” на вакханките. По принцип хорът е интерпретантът, чрез който общността на зрителите се свързва с високия герой, но във “Вакханки” Еврипид прави още нещо – въвежда още един посредник-интерпретант, като съвпада образите на високия герой и на зрителя. Пентей някак взима част от функциите на хора. Става самодостатъчен.

Защо трагедията е отворена към действителността именно чрез строгата си структура, която по принцип е логично да затваря… професор Богданов има едно много необикновено понятие за структура, което се появява именно около писането му за празниците и влизането в роли. Според него – животът е грозд от пресичащи се истории, ние живеем с един фабулен аз, но и постоянно влизаме в други роли, а това натежава, поражда се нужда да бъде ограничено и вградено в основни линии – именно това ограничаване и вграждане е структурата. Такава е структурата и на трагедията, и на празника, а също така и структурата на техните огледални синонимни проекции - влизането в роля, раждащо символичния разказ и оцелостяването. Приложено към “Вакханки” на Еврипид, това понятие за структура показва, че Еврипид не е ограничавал много и че макар да е приложил модела на структурата, който е задължителен елемент за трагедията, Еврипид е успял да допусне в структурата повече неща, отколкото може да се очаква от една трагедия. Може би затова трагедията на Еврипид ми заприлича на отношението между “Статично и динамично” и “Същност и съществуване” в “Отделно и заедно” – където по същия начин границите остават отворени. Когато структурата иска хем да ограничи, хем да побере повече неща – тя има един шанс - да прелее, ползвайки различни модели на синонимия – текст в текста, трагедия в трагедията – и също така да допусне една по-пропусклива страна – във “Вакханки” това е ролята на Пентей, който отива да гледа вакханките като зрител, така както в действителността зрителите са отишли да гледат “Вакханки”. Структурата, въпреки пропускливата си страна, обаче, е сигурна, защото нито Пентей може да остане зрител – не е посветен, не почита божеството, сам е - нито зрителите могат да останат зрители след образите на Пентей и Агава, които са толкова действителни колкото самата общност на публиката, и няма как да не доведат до това, което трябва – промяната. Преливането между двата текста в “Отделно и заедно” е по-сложно, но то също е изградено на тази основа – “махането на повторенията правеше неразбираемо другото” – казва професор Богданов в началото на втория текст (зрителите и Пентей като зрител – също са повторения с цел разбиране) и поставя под въпрос идентичността на цялото, допускайки повече преливания от разнообразието на живота, ограничавайки ограничаването - с една цел – достигане до ситуация на разбиране. Разбирането е като движение между поставянето на структура, която ограничава разнообразието на живота и премахването на тази структура - връщането назад по пътя – приближаването към контекста - същинското откриване на смисъла – достигането до едно почти действително състояние, предизвикало необходимостта от структура. Или … както казва професор Богданов в “Отделно и заедно”, по отношение на двата текста – разбирането се крие/разкрива в това как е построена структурата. Съответно, тълкуването на “Вакханки” се разполага върху 1. понятието за структура, която структура може да се отнася както за текстове, така и за реални ситуации, 2. понятието за структура като модулно протичане – когато едни елементи от структурата са по-пропускливи към външната среда и следователно не толкова ограничаващи, 3. понятието за разбиране, което се изразява в това как е построена структурата, от какъв тип е и какви отклонения има в нея.

Та докато четях “Вакханки”, това беше конкретната схема, по която правех интерпретацията. Едно от важните неща е, че чрез нейната способност да се свързва с други неща, по някакъв начин интерпретацията съвпада с теорията, а това според мен е сигурен знак за достигане до смисъла на текста. Доказателството за това е и следното нещо, което открих, след като вече бях написала двата си накъсани коментара за Еврипид -

“Като се занимава с това, което се случва на издигнатия човек, трагедията структурира два феномена...: 1. многото проявления на другостта, свързани в трагедийния сюжет и практиката на празнуването с театрално представяне, и 2. двойното идентифициране - на човешката група с издигнатия герой, който я представя, и на героя с човешката група.”

Разбира се, не може Еврипид да е чел професор Богданов, че така да си е построил трагедията с тези вакханки и този Пентей, или пък професор Богданов да е извел тези феномени само от “Вакханки” на Еврипид… следователно, може би, всичко в света е и нещо друго, и нещо по-голямо?...

В моя случай, използвайки литературната теория на професор Богданов - това “по-голямо” е свързването на конкретните схеми за интерпретация с теорията за авторовите парадигми. Трудно е да се опише този модел, но чрез него е лесно да се разбира. Затова ще е полезно да завърша коментара си, като цитирам част от “теорията за авторовите парадигми” на професор Богданов, преобразувайки само в избора си:

“Какво означава да се познава добре – да се достигне до парадигмата на автора, която често той следва несъзнателно и която комбинира скрито диалогично с друга съзната парадигма. Доброто ползване на един текст означава да се «изобличава» играта на парадигмите в него, да се поставя под въпрос изключителността на определена парадигма, представянето й като един вид общ свят. Постулат на тази основа – един автор може да се цитира за едно и друго, съществено е обаче да се разбере, което означава и да се разобличи парадигмата, която организира мисленето му....

***
Историята на мисленето е история на сменящи се антропологии. Въпросът е в това, дали сме в състояние да опишем играта на парадигми и дали разбираме играта на парадигми в нашата собствена среда и дали разбираме и живота, и своя живот като един вид ловуване за по-ефективни съчетания от парадигми. Иначе защо четем, пишем и се заемаме с различни проекти.

***
Опитвам се да сциентизирам идеята за разбиране. Откъсвам я от парадигмата на духа, подлагам я на биологизиране и прикачвам досега сякаш оставащата външна идея за социалност към вътрешното на човешката ситуация. Настоявам, че трябва да се смени разбирането за човек, да се преодолеят опозициите дух-тяло и субект-обект и да се въведе идеята за човешката ситуация в света като заедно-отделно отнесено към среда с оглед на благополучие на осцилираща цялост.

***
Става дума за парадигми за свършване на работа, а не за крайни истини.
По-ефективно е да не внушавам, че това, което казвам, е така.

***
Предпочитам да твърдя, че го смятам за такова с оглед на описания и тълкувания, които ми се струват полезни за осъществяването на нещо. Стремя се към разбиране-правене, което ме прави по-благополучен. Което означава много неща. Между другото означава проясняващо разбиране-правене."
Тема № - 17 Коментар № - 1140 Теодоте - 2009-11-10 14:03:17
А защо разкъсванията и смърта да са непременно реални (за нас, не за древните)? До колкото си спомням те винаги осмислят преминаването от един статус в друг със смърт и прераждане. Детето умира в статуса си на дете за да се прероди в статуса си на младеж/девойка. Младежа умира и се преражда във войн, девойката в съпруга, обикновенният човек в мист. Ритуално (може би) древните разиграват тези прераждания и смърти с животни, но вярват че те се случват реално. Права ли съм????

И друго ме терзае. Вакханките от тиаса на Дионис жени ли са????
Някъде из дебелите книги съм чела, или на лекции чула, че в мита Рея подарява на Дионис женска дреха, която става ритуално облекло за всички участници в култа му.
И друго - той хем првлича в тиаса си жени, хем не се увлича много много по тях...!?!?!

Дионис е чужд, външен, различен, което пак се усмисля и може би описва като диаметрално противоположно на наш, вътрешен, културен .......

Спирам за да не се получи като във вица "Мале колко малко написах, колко много глупости изписах" :-D

Вакханка Първа
Тема № - 17 Коментар № - 1136 Вакханка Първа - 2009-11-10 10:09:01
Ваакхаанкее,

Темата ми е трудна поради характеропатични причини. Съзнанието напуска тялото ми не по-късно от 10 минути, ако ми се говори за кръв, разкъсвания, порязвания, убождания и прочее нарушавания целостта на нечие тяло. Затова не чета много по такива въпроси, и на лекции ги минавам бързо-бързо отгоре-отгоре. Няма да мога да пиша дълго, надявам се други, по-хладнокръвни от мен да се разговорят повече за тези неща.

Античните богове „искат кръвни жертви”, защото според вярванията на древните, умирането/смъртта отваря прохода между света на хората и боговете (умиращият е нещо като средство за пренос, „метафора” както е на гръцки и до днес). А ритуалите и празниците са време-пространства за общуване със силите на отвъдното. Изглежда е нямало друг начин, или този начин е бил най-добрият/сигурният. Кръвта е смятана за най-свещеното нещо, и сигурно има причина за това, щом дори и днес има хора, които не могат да понасят да им се говори за нея.

Обичайното жертвоприношение не представлява разкъсване на живо – животното е убивано или зашеметявано с удар на брадва/чук, после му се източва кръвта, пръска се по олтара и присъстващите, и чак след това следва разфасовката и подготовката на угощението (ако жертвата за небесните богове). Ако се жертва за хтонични богове (герои или мъртви), всичко се изгаря изцяло и присъстващите не ядат от това месо. Човешки жертвоприношения в Елада, доколкото са се изпълнявали (извънредно рядко, обикновено военопленници), са за хтонични богове, герои или мъртви, и не са ядени от присъстващите (надявам се).

Разкъсването на живо не е обичайно жертвоприношение, не съм срещала данни да се е извършвало в реални обреди. Данните са от митове или свещени логоси, като за Загрей и Орфей. Смъртта на Пентей, според мен, не се вписва в типа на Загрей и Орфей, които са бог и антроподемон (имат божествени характеристики) и не са разкъсвани с ръце, а са разчленявани с инструменти. Убийството, разкъсването и вкусването тялото на божество има тълкувания именно в контекста на мистериални култове. Това е един от начините богът да влезе в тялото (и душата) на своите почитатели. Такава вяра и ритуал съществуват и се извършват и до днес от вярващите християни. От една страна, в действителната видима ситуация на причастието става дума за вкусване на хляб и вино, но от друга - вярващите смятат, че това са тайнствено превърнали се действителни тяло и кръв Христови. Възможно е по подобен начин да са се случвали тези „поглъщания на бог” и в античните мистериални култове. Свещените логоси и митовете ги означават с образи на разкъсани антропоморфни, зооморфни или антропо-зоо-морфни фигури (разкъсаният Дионис-Загрей най-често е бик, но може и козел, както във „Вакханки”).

Има и други хипотези. Някои растения също са смятани за форма на проявление на божества. Когато се поглъщат от хора, те предизвикват особени състояния, включително екстаз и ентусиазъм. Въздействието им трябва да е било обяснявано като „влизане на бог в човек”. За растителните форми на богове обяснението изглежда много приемливо, защото за да се произведе някакъв ядлив продукт от растенията, те са изкоренявани, късани, рязани, стривани, изцеждани, варени, печени и пр. Така може да се опише процеса на правене на хляба (Деметра, Персефона) и виното (Дионис). При виното е още по-лесно, защото то съвсем прилича на кръв. Не случайно Тирезий казва:
„... Две са първите
начала за човека, знай: богинята
Деметра, Ге или Земя, наричай я
тъй, както искаш. Тя ни дава сухите
храни; а той, синът Семелин, с друга цел
дойде: откри и ни донесе влажния
напитък лозов, който спира скърбите
на клети смъртни, щом поемат сока му,
и дава сън, забрава на неволите,
и няма друго средство срещу болките,
САМ БОГ НА БОГОВЕ ВЪЗЛИВА ТОЙ
и тъй с добро се сподобяват людете.”

Има една келтска народна песен, която разказва за правенето на питие от житни продукти, която разказва непоносими за мен ужаснотии - какво правили селяните с някакъв Джон. Та, ако човек като мен не знае, че описват производствен процес (на бира или уиски), ще колабира на втората строфа. А и като знам, аз пак не мога да я дочета тази песен до края. Така прескачам и разкъсването на Пентей във „Вакханки”.

Представеното по-горе върви за рационално обяснение на „убиваните, разкъсвани и вкусвани” божества. Но за Пентей, според мен, не става. Така че, аз не съм много наясно какво друго може да означава неговото разкъсване, освен една по-обикновена, но все пак Дионисова (разкъсана), жертва. Вижда ми се много вероятно Еврипид да си го е нагласил така, за да има над какво да се чудим ;-). Разбира се, понеже съм наясно с немощта си по отношение на кървищата, готова съм да приема всякакво друго тълкуване, стига да е с аргументи от контекст.

За десет минути – толкова. Сега отивам да се плискам с вода и да си вея с ветрило ;-).

Росица Гичева-Меймари
Тема № - 17 Коментар № - 1135 Лелята на Сократ - 2009-11-09 21:16:35
Цялата нощ?!
Може!

Насън или и наяве?
И само като царе и герои ли?
Мисля, че се сещам как може това да стане!

С нещо, което ми се струва съвсем подходящо точно за този случай...

http://vbox7.com/play:1d87b649&al=1&vid=60734

Ей, но да научите стъпките навреме!
Задължително преди "Сънчо"! За всеки случай:)))

Божествено е, нали!
Много, много...
Специално!

От мен:)))
Тема № - 17 Коментар № - 1134 Тити - 2009-11-09 19:35:37
4  5  6  7  8  9  10  11  12  13 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 121747

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 129712

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 22016

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 34477

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 136809

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 101371

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 32290

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 19930

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 184086

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 63319

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA