БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

ЗА НЕНАШЕТО В НАС

БОГДАН БОГДАНОВ

Това би трябвало да е коментар. Но му поставям заглавие и го изпращам на Веселина с молба да го публикува като заглавен текст. Моите заглавни текстове очевидно ви смущават, понеже са прекалено свързани и безлични. А повечето от вас предпочитат личното казване. Поради което то ви се струва по-добро, когато е кратко и недотам свързано. Такъв е стилът и на редовото топло говорене, а и на Интернет. Така че специално в тази сесия на разговора се оказа невярно онова, което Борислав цитира, че съм казал.

В съзнанието ми се запечата прекрасен, издържан в пределно личен тон топъл пасаж от коментара на Борислав, в който той споделя как чете. Разбира се, личен опит е вдъхновил и онова, което аз казвам в моя заглавен текст. Само че от него съм извадил по-общото и немоето. Там е въпросът дали е така и дали в това по-общо влизаме в по-дълъг ред от малки събития, както внушавам. Та въпросът е за ценността на това по-дълго, а после и за това дали то наистина се случва, или е моя интелектуална фантазия.

Нека най-напред да коментирам т.нар. дълго. То не е особено дълго в моя текст. Казал съм, че четенето е общуване със себе си като с друг. Първото, което очаквах, че вие, които познавате по-новите ми текстове, ще продължите тази формула от преди много години с по-уточнената по-скорошна, че и четенето, и писането са един вид проектирания и моделирания на реалности такива, каквито би трябвало да бъдат за всеки от нас, разбира се, и за група от по-ценни хора, към която бихме искали да се числим.

Таза връзка между общуването със себе си като с друг и т.нар. проектиране на реалност ми се струва естествена, защото “аз” е просто субект, нещо празно, а “себе си” е нещо пълно, което се постига в акта на четенето. Аз казвам, че като чета и пиша, от празен ставам пълен и съдържателен. Е, разбира се, това става не винаги и не за винаги, а за известно време, дори само за времето на самото четене, а и не на цялото, а само в някои негови моменти.

Това ставане пълен, това постигане на реалност било със създаден от мен, било просто с четен текст става не само с четене и писане, но и със слушане на музика, с ходене на театър, с обикновено разговаряне с приятели и любими същества, с влизане в допир с прочути хора. Става и битово – с купуване на нови вещи, със запасяване, с пълнене на свои пространства с красиви предмети.

Е, последното не е същото като прочита на знаменит роман или гледането на прекрасен филм. В тях е проектирана реалност, мога да влезна в нея, да я преживея, а прекрасният голям дом с красиви места и вещи е само пътека, по която може да се породи реалност.  

Пълната реалност е нещо моментно, угасва. Затова се заемам с друга пълна реалност. Ако съм ползвал една реч – диалозите на Платон, изоставям я и влизам в друга. Фадо е такава реч за построяване на моментна реалност, очевидно монотонна като настроение, но свързана за разлика от другата несвързана, в която живея обичайно.

Та такъв е този начин на разбиране. Казвам, че четенето е това и подканвам и себе си, и който ме слуша, да продължи с други предикатни имена и определения. Защото нищо не е само това, което е в това изказване. Живото не е набор от вещи, неща и думи, а преминаване на едно в друго, и то не по един, а по много начини.

Това е и голямото противоречие, пред което съм изправен в съвременният живот, изпълнен с толкова неща в такава подвижност. Усещам подвижността, тя ме радва или потиска, трупам квалификации за нея, наричам я криза, метаморфоза, нетрайност, преходност и какво ли не още. Но практическата гледна точка или, ако се изразя по-учено, инструменталният разум ми позволява да свързвам нещата в сложни пространства и дълги линейни редове, но не и да ги откъсвам от сигурната отделност, която им придават думите.

Живея сред купища от отделности и трудно влизам в пререждането, което прави от тях други неща с други имена и ги превръща от много в по-малко и дори в едно. Спира ме уважението към отделната дума и трудно отлепям от нея нещото, което тя означава. Така и текстът става просто текст и не забелязвам, че той върви неотстъпно с другото, което е – с организираното протичане на време, каквото впрочем са и много други човешки действия, дори такива като пушенето на цигара.

В този ред на отделностите, към които ни приковава инструменталният разум, е и историческият патос, че днес смятаме себе си за дълбоко различни не само от хората преди век, но и от живелите преди 20 години. Не че не сме различни. Това повтарям на себе си постоянно – губим тази различност, защото не ни интересува в какво не сме различни. А то е толкова масивно, че ако го загърбим, ще ни се изплъзне и действително различното. По същия начин губя възможността да разбера собствената си оригиналност, като загърбвам масива на старото нелично, което върви заедно с нея.

Е, става дума за прякото разбиране, за това, което става по рефлексивен начин. Косвеното, това чрез литературни текстове, то продължава своята добра работа. В него постоянно се конструират такива оригиналности. Което, разбира се, не е оригиналността на създаващия литературния текст, а единственият начин той да се изрази за нея, като построи въображаема друга.

Та ето и въпроса, повдигнат от Веселина и формулиран от Росица. Търсейки своята оригиналност, няма как да не усетя колко крехка и повърхностна е тя в сравнение с дълбоко заложеното немое в мен. Най-напред по линията на тялото, което съм. В него има и по-близки положения, свързани с живота на родителите ми и техните родители, за някои от които се досещам, вглеждайки се в живота на моето тяло. Проблемът е с по-далечните положения. Тялото ми е със замайващо дълга история, която без всякакво съмнение излиза извън човешкото. 

От този огромен масив отвреме-навреме нещо изплува. Въпросът е да го разбера като немое, да не го спра с биографичната си памет, дори с тази на двегодишно дете. И аз виждам себе си в прегръдката на майка си в мазето на къщата, в която отраснах, разтреперена от падащите бомби през януари 1944 година. Въпросът е да си представя този страх небиографично, да забележа, че когато се прозявам, няма особена разлика между моята прозявка и прозявката на полегналото отсреща куче. Въпросът е да ме осени интуицията, че влизам с това куче в обща категория и че нейното име е и мое. Въпросът е да се оформи в съзнанието ми реалистичното твърдение, че съм многоименно същество, въпреки че имам едно име.

Линиите на чуждото в нас са много. Но нека да влезна в масива на онова, което така набързо противопоставяме на тялото и наричаме душа и дух. За мен те са свързани с паметта, усета за време, мисленето и речта. Ето сега редя думи. Не е толкова лесно да се каже кое е собствено моето в тях. Но все едно в българската реч, която съм усвоил и която съм усилил с опита на други езици, гъмжи от немои неща. Между тях е и основното, за което имам съзнание – че нито мога да говоря, нито мога да помисля за нещо, без да породя клас от други неща като него.

Написал съм книга, на заглавната страница стои името ми, отговарям за казаното. Да, но масивът на казаното преди мен е вътре в моя текст по същия начин както опитът на живота от много милиони година на земята е в моето тяло. Бих искал да имам спомени за този живот и сигурно в моменти на сънно просветление такива спомени изплуват.

Но онова, което е по-постижимо, е да схвана, че щом тялото ми е устроено по чудовищно сложния начин, за който имам толкова доказателства, не е вероятно общественото и духовното ми битие да протичат толкова просто, както ми се представя. Оттук и амбицията да гледам на своето като на бездънен кладенец, който от безкрая на времето вкарва в мен значения и стойности, които ни най-малко не се покриват с лесните опростявания и етикети на редовото всекидневно и обичайното научно говорене.

Това сложно, сигурен съм, може да се изкаже меко и просто, ако всеки за себе си, в степента, в която може, се откаже от лошото линейно еднопластово говорене. Струва ми се, че има само един възможен начин това да стане - ако усетя обективното като една или друга екзистенциална ситуация в самия мен. До което и се опитвам да се добера в особената реч, която ползвам.

И друг път съм публикувал заглавно такива текстове. Та това ви подканям с това есе. Ако не ви се пишат заглавни статии, предлагайте по-малки лични текстове. Не ви карам да имитирате това свързване на научно обективното с екзистенциалното, единственото, което ви моля, е да се опитате да бъдете по-свързани и по-дълги в личното и топлото.



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.




Коментари по темата
Ами да. Бой,бой,бой.Каква е целта-победата?
Но тогава определете играта. Тя ,както забеляза и Лиотар, не е бой заради самия себе си.
Каква е целта да се надпреварвате?
Тема № - 34 Коментар № - 3438 Дмитрий Варзоновцев - 2010-12-06 20:23:09
Ако си в комуникативна среда, можеш да участваш, ако смяташ, че по този начин ще хармонизираш и средата и себе си.
Насилието си е твое, както и свободата на избора.Играеш или не играеш. Но ако играеш - спазвай конвенцията! Стига да е установена. Ами, ако не е?
Тема № - 34 Коментар № - 3436 Мария - 2010-12-06 19:12:40
Не съм съгласен с Борислав. Насилието, разбира се, често е налично в общуването. Но това го ограничава същностно.
Пак ще си послужа с един текст на Лиотар:
"Когато Витгенщайн поставя началото на изучаването на речевата дейност, той съсредоточава вниманието си върху въздействието на дискурсите, като назовава "езикови игри" набелязаните от него различни видове изказвания, за някои от които вече стана въпрос. С този термин той означава, че всяка една от различните категории изказвания трябва да може да се определя от правила, които да специфизират нейните свойства и употреба, така както шахматната игра се дефинира от група правила, които определят свойствата на фигурите и начините на тяхното местене.
По повод на езиковите игри би следвало да се направят три наблюдения.
Първото е, че техните правила не съдържат в самите себе си своята легитимация, а са обект на един повече или по-малко ясно изразен договор между играчите (което съвсем не означава, че тези правила са измислени от играчите).
Второто е, че при липса на правила не може да има игра и че минималната промяна на всяко правило изменя естеството на играта или пък, ако някой "ход" или изказване вече не отговаря на правилата, то тогава те вече няма да принадлежат към играта, определяна тъкмо от тях.
Третата бележка се съдържа в гореказаното: всяко изказване трябва да се схваща като "ход", направен в някаква игра.

Това последно наблюдение ни кара да приемем и първия принцип, който лежи в основата на целия ни метод: а именно че да говориш, означава да се бориш, и то в смисъла "да играеш", и че речевите актове се подчиняват на една обща агонистика....
Идеята за речева агонистика не трябва да прикрива втория принцип, който е нейно допълнение и определя нашия анализ: това, че поддаващата се на наблюдение социална връзка е съставена от речеви "ходове".
Тук идеята на Витгенщайн много смислено противопоставя играта на насилието в комуникацията . Борбата е игра, но ако насилието надделява, социалната мрежа от ходовете на играчите или се втвърдява, или се взривява. Играта оставя всичко пред и по време, но не след като...ввсичко свършва ОКОНЧАТЕЛНО.
Тема № - 34 Коментар № - 3435 Дмитрий Варзоновцев - 2010-12-06 14:44:57
Понеделнишки
Ситуацията във форума на професор Богданов все повече ми заприличва на ситуацията, описана в една любима моя книга (да ме прости Кастор, че отново цитирам заглавия): „Среднощен пир на любовта” на Мишел Турние. Двама съпрузи решават да се разделят, но без драми и трагедии, и по този повод решават да съберат всичките си приятели на прощално пиршество. (Това удивително ми напомня на един от любимите ми епизоди в Quo Vadis на Хенрик Сенкевич: когато Петроний усеща (sic!), че му е дошло времето да се самоубие, за да не бъде унизен от Нерон, като бъде убит по негова заповед, организира пищно пиршество по случай своето самоубийство).

Всеки един от приятелите на желаещите да се разведат през въпросната нощ разказва по една история и се получава нещо като съвременен „Декамерон”. При изгрев слънце съпрузите обаче вземат решение да не се разделят, защото през въпросната нощ приятелите им са създали така липсващия им до среднощния пир общ за тях двамата свят от думи, основа на любовта.

Всъщност целта на професор Богданов във форума му, ако съм я схванал съответстващо, е участниците във форума да създадат общ свят от думи (и идеи), като пренебрегнат своите лични истории, нагласи, емоции, отношения и професионални квалификации – с една дума: като пренебрегнат своя background; биографията, с която са дошли в НБУ. И тъй като по-голямата част от форумците работят в Нов български университет (предполагам – и Кастор), целта е за двете хубави сгради на НБУ да бъде създаден съответстващият свят от думи, общ за всички, за които НБУ е не само работно място, но и кауза. Очевидно, професор Богданов смята, че такъв общ свят от думи все още не е създаден – така аз чета неговото признание и неговия призив: „Колкото до НБУ, в тези дни съм почти разколебан, че е постигнато каквото и да е. Но съм убеден, че може. Убеден съм, че знам и как. Ако се постъпва екипно заедно с други, които черпят сила не толкова от научните си области и страната ни, а от достойнството на дълбинния живот в себе си”.

Ако това наистина е целта на форума – амбициозна цел, която е по силите само на професор Богданов: свят от думи, който да създаде идентичност на Нов български университет – най-напред за общността от хора, събрани в него, а след това и в публичното пространство.

Подобно е и моето желание – общ свят от думи, назован „Нов български университет”. Затова бяха и някои мои предложения, като това всеки от нас да разкаже за това кога животът за първи път го е срещнал с професор Богданов, да сподели своите библии (нещо, което Кастор намери за ненужно). Така може би ще се постигне нещото, което може да бъде назовано „единни в другостта си”. Харесва ми подходът, описан от Мишел Турние. Общност се създава не само от споделени речи, но и от споделени истории. Противно на твърденията на постмодернистите, които Димата Варзоновцев така охотно цитира, ние имаме нужда от разкази, дори имаме нужда от основополагащ метаразказ, за да можем да изпаднем след това в криза по отношение на него...Нали всички си спомняме един пасаж от книгата на Цветан Тодоров „Завладяването на Америка – въпросът за другия”: „По времето на Сократ ораторът имал навика да пита слушателите какъв начин на изразяване или какъв жанр предпочитат: мит, сиреч разказ, или логическа аргументация?” Е, аз определено клоня към първия начин на изразяване, към първия жанр – мит, сиреч разказ…

Засега обаче общият свят от думи все още не е постигнат. Трудно става тази работа. А и се питам какво бихме правили по-нататък, ако вече беше постигнат?

Всеки в този форум води своя личен монолог; в края на всяка публикация – включително и в края на своите – съзирам едно ненаписано, но осезаемо присъстващо to be continued (но не и Dixit) и като че ли само между професор Богданов и Кастор – привърженици на логическата аргументация, засега се постига пълноценен диалог. Поне оставам с подобно впечатление.

Да – неведнъж не само съм декларирал, но съм и доказвал, че съм готов да пренебрегна в разумна степен своя background; автобиографията си, с която съм дошъл в Нов български университет. Въпросът обаче е следният - готови ли са всички останали да направят подобно нещо? Подобно съмнение прочетох в първия (ако не се лъжа) коментар на Кастор. Нямам предвид само участниците във форума – говоря за всички академични лица на Нов български университет. За да има работеща конвенция, всички, включени в нея, трябва да й се подчиняват. Въпросът е дали вярваме или знаем, че й се подчиняват. В този смисъл и в моя речник отсъстват идеята и думата „вяра”.

Разказват, че в Харвард, след като студентите подпишат студентския кодекс на честта, никой не ги следял дали преписват или въобще дали мамят по време на изпит, защото преподавателите им вярват или знаят – никога не съм можел да си отговоря еднозначно на този въпрос – че те няма да сторят това. Далече сме в България – дори и в Нов български университет – от това съвършенство. Както и от други, уви!...

И тук стигам до въпроса за насилието (във форума), за което професор Богданов говори в интервюто си за „24 часа”. Когато вярваш в нещо, по-скоро не си склонен да проявяваш насилие. Освен ако не се опитваш чрез сила да наложиш вярата си, както са постъпвали йезуитите. Човек не вярва, защото се съмнява; интелектуалците се съмняват чрез интелекта си, а останалите – чрез интуицията си; и тогава се появява необходимостта от доказателства. Когато доказателствата водят до съмнение, се появява нуждата от насилие. Аз съм убеден обаче, че всяка комуникация – независимо дали се основава върху знанието, или върху вярата - представлява насилие, защото изказващият се е във (моментна) властова позиция по отношение на другите. Проява на власт от моя страна е например фактът, че тези, които в момента четат написаното от мене, го четат.

Трудно се създават конвенции и съм убеден че това става чрез някакъв вид насилие – словесно или друго. Конституцията и законите на страната, в която живеем, са също вид насилие и ако аз желая да живея точно в тази страна и да спя нощем спокойно, се налага да спазвам конвенцията, създадена от конституцията и законите. И в това се изразява насилието спрямо мене.

Мнозина – особено младите – желаят да се подчинят на друга такава конвенция, защото забелязват, че немалка част от жителите на България не приемат установената конвенция – едни се стремят да бъдат граждани, а другите са просто господари или маргинали - и срещу това обикновено няма санкция. Не зная дали обаче си дават сметка, че другата конвенция, основана по думите на Макс Вебер върху протестантската етика, – за разлика от нашата – не е гъвкава, а твърда, която не ти дава много възможности за избор и шикалкавене.

Да, аз съм готов да се подчиня на всяка разумна конвенция, стига да зная, че тези, които не й се подчиняват, ще бъдат санкционирани, че върху тях ще бъде упражнено „насилие”, аналогично на „насилието”, което ни принуждава да четем дълги текстове в този форум, ако желаем пълноценно да участваме в него.

Затова и няма да моля за извинение за най-дългия текст, който съм публикувал досега във форума.


Тема № - 34 Коментар № - 3433 Борислав Георгиев - 2010-12-06 08:32:23
Книгите са единственото ни спасение, единствените ни хора, единствените ни богове. Затава е трудно да се разкаже за четенето, защото то не е четене, а живеене - единствената реалност. Много ясно, че Маркес не е измислил нищо - спомням си, че коментирахме във форума, как единият Аурелиано, когато бил малък, четял книги и в разказа им вдигнал очи и с тиха надежда попитал Урсула: "истина ли е всичко това?". Тя го погледнала и отвърнала категорично: "ДА."
Тема № - 34 Коментар № - 3431 vesselina vassileva - 2010-12-06 02:38:27
Когато четох“Сто години самота“, Весе, в България си помислих каква хубава метафора за дъжда. Четири години вали. Сега знам, че това не е метафора, това не е литература. Тука, когато вали, вали точно така. Могат да минат четири години с дъжд и след това четири със суша. Толкова много дъжд не съм виждала през живота си, но сега проблемът е, че са порои. А аз обичам дъжда, особено, когато пада върху листата на кафеените и банановите дръвчета. Звукът е толкова специфичен – мога да го слушам цяла нощ. Листата на банана са големи и наклонени нежно към земята и когато падат капките, се пързалят за да слязат долу. Всичко е така свежо, когато вали, сякаш светът се е родил днес.

Много хора от Европа четат Гарсия Маркес и си мислят: “какво богато въображение има този автор“. Така дори се стигна до идеята за някакъв магически реализъм. Няма такова нещо. Животът е магията и то навсякъде по земята, а може би и извън Земята. А за реализъм, няма да говоря. Термините “свят“ и “реалност“ са точно това, от което има нужда една литературна творба. Не искам чувам за никакви “-изми“.

Весе, много благодаря за спомена за Маркес!

Книгите ще надживеят дори дъжда!

Тема № - 34 Коментар № - 3430 Анета де ла Мар - 2010-12-06 02:22:21
Ани, дано дъждът да спре и да остане само част от “100 години самота”:

... Привикнаха към шума на дъжда, който след два месеца се превърна в нова форма на тишина...

... Валя четири години, единадесет месеца и два дни. Имаше времена на ръмене, когато всичко живо си облече официалните дрехи и направи изражение на оздравяващ, за да се отпразнува спирането на дъжда, но скоро привикнаха да тълкуват затихванията като предвестия за усилвания.

... Очите й станаха тъжни и кротки от толкова гледане на дъжда.

... Не можеше да се направи нищо освен да се съзерцава дъждът.

... От другата страна на дъжда...

... Яснотата изскърца като платноходка.
Тема № - 34 Коментар № - 3429 vesselina vassileva - 2010-12-06 01:34:19
Тези последни два дена много интересни текстове се появиха във Форума. Съжалявам, че нямам достатъчно време да пиша за всички тях. Само ще оставя някои мои впечатления породени от тези текстове-коментари.

Живеем и четем за да си набавим модели на реалност, а текстовете съдържат различни преплитащи се модели, които ни карат да познаем ненаши реалности, наред с тези реалности, които идентифицираме като наши. Имаме нужда от тези реалности, но бидейки хора живеем в свят, който ни разсейва или поглъща и не можем да останем само с тези реалности. Дори не винаги успяваме да ги превърнем от модели за реалност в реалност, включително, когато животът ни е предоставил възможност или ние сме си я извоювали. Не всеки може да твори модели за реалност, които стават реалност. Но в текста намираме едно особено нещо, което проф. Богданов нарича “протичане“. Следим го, така както следим хода на подредените букви и думи, защото това протичане не се познава механически, а само, ако се вложи наша мисъл в процеса на четене. Когато сме спрели да четем текста, случва се това протичане да продължава – една друга реалност е влязла в нас и обикновенно това е моментът, когато, например аз, решавам да напиша един коментар във Форума.

Четем непрестанно - толкова модели за реалност срещаме, познаваме или оставяме да минат покрай нас. Слагаме съдържание в някои. Но има текстове, които ни връщат в изначалната реалност, тази, за която бихме казали, че “реалността е безусловно една и че всеки има някаква част от нея, но боговете и по-важните хора имат по-голяма част, което ги прави и по-реални“. Георги е написал един много, много хубав текст-коментар. Хермес е следял да се изпипа всеки детайл за да можем ние читателите да се зарадваме на този текст и да го препрочетем с удоволствие.

***
Весе, разбрах за трагедията с дъждовете в България благодарение на това, че ти спомена за тях, пишейки там, под дъжда, но скрита в кола. Светът е полудял. Дано да няма повече такива неща на Балканите.
Но лошото е, че от един месец в Колумбия и Венецуела този пороен дъжд, който се преживя в София, е ежедневие и както вървят нещата тука няма да остане река, която да не прелее. Разликата с България е, че по тези места зима няма да идва, че улиците са малко по-пригодени за такива дъждове, а колите и хората - донякъде. Обаче последиците надминават въображението – само в Колумбия има 200 души загинали и повече от 2 милиона пострадали, разбирайте, останали без къщи и изложени на дъжда. А Богота прилича на град след полесражение. Тази година кметът на столицата реши да разкопае всички най-важни артерии на града за да ги поднови, резултатът е само кал, езера и хаос.

Казват, че ще вали до януари. Това е феноменът “Ла Ниня“, която е студена дъждовна вълна идваща на периоди, но никой по тези ширини не си спомня такъв ужасен период, толкова жертви и такова бедствия, като тези, които се случват тези седмици. Думата бедствие е слаба. Но това, което най-много харесвам в хората по тукашните земи, е тяхната способност да гледат положително на живота, дори, когато са загубили всичко и трябва да почнат отначало. Фразата, която най-често се чува е “¡Seguir adelante!” (“Да продължим напред!“). Това е усещане за протичането, това протичане, което става вън от писмения текст и което е по-старо от текста, защото самият живот винаги е едно протичане. Сходствата, които откриваме, не са сано сходтсва в текстовете, ами сходства между живота и текста също.

Случващото ес в този момент с дъждовете и наводненията е пример за “свят“. Свят, който е по-стар и от нашето мислене за свят. Но това не е модел за реалност. Аз само ще кажа, че никой не бива да умира или да остава без дом отнесен от водата, няма значение къде се намира, какъв език говори и какви мисли и чувства изпитва.
Тема № - 34 Коментар № - 3428 Aneta de la Mar - 2010-12-06 01:00:55
Страхотен коментар на Георги, жалко, че днес, въпреки вечния стремеж на епоса да ни доближава до реалността, не можем да комбинираме и примиряваме така добре, както той може - не само двете разбирания за същност: облик и смисъл, но и въобще цялата фактическа истина... така както го прави епическият спомен, деформирайки фактическата истина в името на определени примерни положения, на които държи повече.

Преобразуванията в “Одисея” са един много хубав ъгъл за виждането на нашето и ненашето. Разгледах си записките от семинара миналата година и открих, че темата за “ненашето в нас” е една от темите взели връх тогава и също така сложно поставила отнасянето на същността с облика и старата идентичност. Имам прекрасни фрагменти от тогава, като например това, че "във всяко отделно общуване ставаш различен, във всяко отделно общуване можеш да станеш безсмъртен, разбира се това може да стане и с вяра" или пък онзи цитат от "Черна книга" на Орхан Памук за общата история – но за съжаление книгата ми е в НБУ и няма да мога да го включа – вместо него: "постоянно ставаме някакви, понеже влизаме във връзки. И точно тук е мястото на любовта - при едно разбиране, което не е само различно и друго - а и наше.", след което в скоби пише: (спомнете си платоновата метафора да се огледаш в другия). Въобще записките ми от семинара са пълен артефакт. Имам много интересни неща като това, че сюжетите тогава са дълги, защото трябва да представят много роли за един индивид, докато сега случванията са къси, защото ние искаме да мислим за себе си като за личности, искаме, но не можем като Одисей да бъдем войни, водачи, бащи, просяци, пленници, любими... и не можем да позволим боговете да се погрижат за нашата изключителност... или пък: "Одисей е ясно означен...(мълчание)... мъчна работа - два неверни разказа, които обаче включват и отделни верни неща"...

Мисля си, че е важно в тази тема да обясня малко повече – какво е “катастрофа” (тук използвах катастрофата между “смисъла” като нещо лично и “значението” като нещо общо), защото при сливането на всичко в нас в едно цяло – при сливането на нашето и ненашето, често пъти се стига до катастрофи. Когато говоря за катастрофи обаче аз се опирам на Рене Тома при когото катастрофата не е разрушение, а метод за изследване на всички скокообразни преходи, разриви и внезапни качествени изменения. Катастрофите са присъщи за всяка динамична система. Катастрофите са неизбежни (ако са писани). Геометричното изображение на катастрофите напомнят силно смачкана хартия или линиите на човешкия мозък. Катастрофата води системата да прескочи в някакво ново състояние.

Тази теория много добре работи върху диалозите на Платон и е прилагана от Лури Медрано по отношение на междинните пространства на демоните в божествената система, но и на междинното пространство като връзка "между двама", защото божественото междинно пространство е също като връзката между двама. Та връзката между двама при Платон няма линеен характер, а е същинска експонация на теорията на катастрофите. В теорията на катастрофите са важни няколко неща - всяка прекъснатост може да нахлуе ненадейно в непрекъсната среда... количественото отстъпва място на качествената трансформация - или както казва Платон на Агатон - философията не се предава като течностите в скачените съдове и - както казва Медрано: Ерос не разсейва постепенно мъглата, очертавайки малко по малко и с повече отчетливост контурите на предметите - той по-скоро отмества булото и ни позволява мигновено да надникнем, а това вече е неочакваното. Ерос ни посвещава (за това Платон използвал терминология от мистериите) и следователно благодарение на него можем за изживеем неочакваното, т.е. катастрофата.

Дали комуникацията между отделните хора винаги е катастрофа, или само в случаите, когато катастрофата е налице, достигаме до същинската комуникация?

Барт нарича катастрофа разстройването на една система от друга.

А професор Богданов има една много хубава реплика, че “разликата не отменя приликата”. И - един текст в “Отделно и заедно”, че “приемаме чуждото и различното, но все още не е открита страната на нечуждото в него, това, което не забелязваме в себе и смятаме за напълно друго. Така или иначе, вървим към общуване, разполагащо със знание и усети за бързо разделяне на външното и вътрешното друго, за различаване на това, което може да се усвои отвън, от онова, което е в самите нас и също принадлежи на усвоимост.”

Мисля, че ако потърсим “епоса” поне в този текст – бихме се справяли по-добре. В противен случай, както казваше миналата година на семинара професор Богданов – ще ни трябва орел, който да се върне и да каже какъв е смисълът.
Тема № - 34 Коментар № - 3427 vesselina vassileva - 2010-12-05 23:50:51
Реалностите са много. И в тяхното преплитане се състои измамното чувство, че съществува само една реалност.

А боговете също не са вечни.

"Туй състезание смело дойде до успешен завършек!
Нова мишена, която до днес не е никой уцелвал, вече се готвя да целя. Дано Аполон ме прослави."
Тема № - 34 Коментар № - 3424 Кастор - 2010-12-05 22:46:31
13  14  15  16  17  18  19  20  21  22 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 119378

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 129025

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 21197

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 33779

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 135752

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 98308

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 30915

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 18982

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 182672

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 62180

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA