БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

ЕРОС ТИРАН или За любовното прекаляване и пораждането на идентичности
Прочит на Еврипидовата трагедия “Иполит”

ГEOPГИ ГОЧЕВ 

1. Срещам се с Х. Поради скорошен инцидент и последвала го раздяла разговаряме за отношенията ни. Търсим изясняване и опитваме по най-прекия път да изкажем истината какви сме. Не се получава, бавим се, разговорът се разсейва и удължава. Лесно откриваме нови теми, развиваме ги донякъде, после ги изоставяме и се връщаме на основния въпрос – доколко сме сами по себе си, при условие че искаме да сме едно, – чиято важност в един случай драматично подчертаваме с издигане на глас, влизайки в кресчендото на изказваните принципи, в друг, когато си припомняме обща случка, сякаш напълно забравяме, умилявайки се и потискайки за момент думите в плътна прегръдка и целуване. И дали от редуването на лирични и прозаични настроения, дали от съпротивата да говорим постоянно в равен тон, дали от изстрелването на късите, наострени истини на емоцията при приближаването на телата ни, дали от успокояването, че се намираме в стереотипа на каращите се влюбени, не достигаме до решение за събиране или раздяла. Х постепенно се свива, умълчава и прибира принципите си. Аз още малко разпъвам своите и настоявам над тях, но като не срещам отражение в ответната истина, губя желание да споря, позамлъквам, после заговарям по-продължително и свързано за други неща. Изреченията ми стават по-обстоятелствени, плъзват се от височината на твърдите различавания към привидно ниското на сходствата и вероятностите. Успоредно с това насочвам вниманието ни от търсената спряна ситуация в отношенията – ситуация без никакви обстоятелства и нюанси – към подвижния и смесен ред около нас. Така истината на принципите се заменя в разговора ни от истината на преливащите едно в друго вътрешно и външно, правилно и неправилно, вярно и невярно. Усещам одобрението на Х в начина, по който наглася лицето си, разтворено и отпуснато, под светлината от отражението на отворения до нас прозорец, в мекотата, с която се сгушва и оплита около рамото ми, в нежното упорстване на гласа, с който ми казва на няколко пъти, че много лесно прекалявам.

По-късно се замислям върху изречението на Х, което не ме оставя. Защо прекалявам така лесно, когато съм влюбен? Кое поражда тираничния бяс, с който се опитвам да овладея любимия човек и заедно с това да запазя себе си по-малко завладян от него? От една страна, знам, че Х чисто и просто изпитва радост от констатирането. От друга страна, се досещам, че в тази радост се преплитат по сложен начин по-дълбоки и по-общи нагласи: тя иска да вижда в степента, в която прекалявам, верен знак за степента на чувството, което изпитвам към нея, но и знак, че щом така ожесточено споря за това какви сме и как трябва да живеем, непряко признавам правото й да бъде личност и да притежава своя истина. Пренасям това предположение върху себе си и си отговарям така на въпроса за прекаляването: прекалявам, може би поради това, че виждам и усещам в любовта мощен източник за пораждане на идентичност – мощен, защото, поставяйки на изпитание границите ми на отделен човек, любовта същевременно се опитва да ги запази и разшири, като представя това, което желая да съм, изцяло чрез болезнения копнеж по другия, който не съм, и същевременно чрез някаква истина, която, за да го спечеля и подчиня, трябва да наложа на мястото на неговата.

Та според това разбиране любовното прекаляване се състои, струва ми се, от две движения: движение на свиване и изтъняване на идентичността, породено от страданието по невъзможността да стана като любимия човек, и ответно движение на нейното разгръщане и усилване, породено от грижата да се преборя за монопол над начина, по който обектът на моята любов мисли, говори, чувства и действа. Другояче казано, неумереното поведение на влюбения сякаш се задейства и поддържа от особеното смесване между логиката на театралното пораженство и логиката на учителския оптимизъм: като не мога да стана онзи, когото желая, ще направя от него себе си.

2. Чета трагедията “Иполит” на Еврипид, потопен в желанието да разбера повече как тези две движения се отнасят едно към друго.

Иполит, син на цар Тезей, прекалява с почитането на Артемида и следващото от девствеността, символизирана от нея, непочитане на Афродита, срещу която още с появяването си на сцената започва да реди софизми, най-блестящият и най-обидният между които този, че не го е грижа за божество, на което хората се дивят на тъмно (ст. 106). Афродита, богиня с много силна идентичност, е засегната от пренебрежението и обидите на младия мъж. Затова е намислила план, предаден подробно от самата нея в началото на трагедията, според който ще погуби Иполит, като накара мащехата му Федра да се влюби в него. Когато Федра се представя – първо чрез думите на хора, а после и сама – виждаме, че планът на Афродита е задействан с пълна сила. Царицата страда поради любовта, която изпитва, и текстът на трагедията отделя немалко място, за да ни опише нейното състояние: не става от леглото, лежи с покрита глава, омаломощава дни наред тялото си с будуване и глад (ст. 131-140), така че се нуждае от подкрепа, за да стои на крака и да се движи (ст. 198-202), впуска се във виденията, че е поклонничка на Артемида, че отдъхва край изворите и по поляните, по които Иполит бере цветя за богинята, че ловува заедно с дружината му по планините (ст. 208-211; 215-222), после със същата болестна енергия се вкопчва в убеждението, че върши нещо срамно, изходът от което е смъртта, междувременно загубва разумната си преценка и споделя на своята дойка името на онзи, поради когото се измъчва (ст. 351-352). Нещастието, което се стоварва върху нея след това, е пълно: дойката й на своя глава открива на Иполит, че Федра е влюбена в него; той отхвърля разгневен домогването; за да запази поне донякъде пред Тезей честта си и тази на своите деца, на Федра не й остава друго, освен да се самоубие, но освен това в писмо наклеветява Иполит, че се е опитал насила да се свърже с нея. Правейки това, тя вярва, че му дава урок по смиряване и разумност (ст. 729-731), докато в действителност само втвърдява възгледа му, че жените са голямо зло (ст. 616-668), и ускорява неговата гибел, вече замислена от Афродита. Изпъден от дома и проклет от разгневения Тезей със смъртоносна клетва в Посейдон, когото царят счита за свой баща, Иполит умира наранен под ударите на конете си, подплашени от морско чудовище, което богът е изпратил срещу тях. Трагедията все пак завършва и с малко добро на фона на всички разрушени поради неумереностите на Иполит и Федра човешки свързаности: Артемида, която се появява в края, за да се прости с издъхващия Иполит, урежда помиряването му с Тезей и учредява в негова памет култ, в който младите момичета, преди да встъпят в брак, ще му посвещават косите си с оплакване на девствеността, която следва да загубят (ст. 1425-1427).

Сюжетът на трагедията не може да се развие до щастлив край – постигнато любовно свързване между Федра и Иполит или отърваване на Федра от страстта й. Първото е невъзможно, защото обиквайки Иполит, Федра е обикнала не само това, което не може да бъде, ако желае да остане такава, каквато очевидно се гордее, че е – съпруга на прочутия герой Тезей и поради това доведена майка на Иполит, но и това в човешкия живот – сексуалното въздържание – което влиза в противоречие с цененето на самата любовна страст. Оттук и тежестта на страданието, което я сполита. Но поставяйки под въпрос нейната идентичност, в същото време то я усилва, като замества единия традиционен за свободната жена от онази епоха източник на идентифициране – семейството на съпруга, с другия – семейството на бащата и майката. Това заместване обаче на свой ред също попречва на Федра да прекрати любовта си към Иполит. Защото гибелното любовно прекаляване, което й се случва, вече се е случвало, както си припомня в един от разговорите с дойката (ст. 337-341), по сходен начин на нейната майка Пасифая, наказана от Афродита със страст към бика, който Посейдон изпратил в знак, че признава властта на нейния съпруг Минос, а също и на сестра й Ариадна, в която се влюбил Дионис. Така, свързана чрез нещастието си по-тясно със своя род, Федра се явява свързана и с типичните за тази общност действия и претърпявания, които и поради повторителността във времето, и поради намесените в тях божествени сили придобиват облика на по-цялостна истина и на житейски принцип; който изглежда още по-верен, тъй като се оглежда и сблъсква в житейския принцип, представен от Иполит, на свой ред повтарящ чрез начина си на живот и свързаността с Артемида типичното за рода на своята майка, амазонката Иполита, странене от любовните отношения и ценене на живота в дивото пространство и перифериите на полиса.

3. Според сюжета на трагедията истината, представлявана в божествен план от Афродита, а в човешки от Федра, не може да се преплете с истината, представлявана от Артемида и Иполит; двата принципа на живот не могат да се срещнат и помирят в трети – както и двете богини, обяснява Артемида в края на трагедията (ст. 1328-1330), избягват взаимно да се бъркат в работите си, подчинявайки се на установения в това божествен обичай. Същевременно обаче текстът на трагедията сякаш не прави постоянно разлика по отношение на смисъла между страстта на Федра и страстта на Иполит: макар и с толкова различен обект, и двете са крайности, изпълващи изцяло идентичността на тези, които ги проявяват, и поради особената сладост от това изпълване – сладост дори в моментите на възможно или настоящо страдание – водещи неудържимо към нещастие. Затова един от най-убедителните общи символи на трагедията е възпетият от хора Ерос, бог тиран (Eros tyrannos, ст. 525-542), който самоволно решава дали да пусне само няколко капки желание в очите на хората и малко очарование в душите им, или като ги потопи неумерено в страстта по нещо и някого, да ги съсипе и унищожи напълно.
 
Текстът на “Иполит” обаче не стои изцяло зад твърдението за неуправляемостта на Ерос и символизираната от него невъзможност за диалог на воюващите принципи и получаване на по-умерена истина. От една страна, дадено ни е пряко предписание за справяне с прекаляването: прагматично настроената дойка на Федра казва (ст. 253-257), че хората не трябва да се привързват до мозъка на костите си, ами обичта им да прилича на нещо като овладяно дишане – да умеят свободно да изтласкват и привличат към гърдите си това, към което изпитват желание. От друга страна, разбирането, че принципите и истините са винаги смесено, а не чисто проявени в действителността, е заложено имплицитно и на нивото на основните значения, с които работи текстът на трагедията, и на нивото на неговата композиция, и на нивото на стила му. Първо, на нивото на значенията чрез това, че основните думи, с които героите наричат своите и чуждите поведения, за да се различат едни от други, имат подвижен и многопластов смисъл, който позволява създадената чрез отделната фраза разлика да се стопи лесно в по-дългия поток на речта. Така например и Федра, и Иполит, за да се различат един от друг, наричат себе си чисти и неопетнени (hagnoi), като тя има предвид това, че въпреки пожелаването на своя доведен син, не е имала телесно отношение с него (напр. ст. 317) и не е нарушила брачната си вярност спрямо Тезей, а той това, че като поклонник на Артемида изобщо се грижи да запази девствеността си (напр. ст. 1003); и понеже всеки от двамата мисли с различен смисъл за чистотата на другия, всеки от тях много убедено смята, че на другия трябва да бъде даден урок по разумност (sophronein, ст. 667; 731) – настояване, осмислено по друг начин от боговете, които виждат и Федра, и Иполит като не съвсем чисти поради неумереността им и по тази причина като заслужаващи еднакво наказание.

На нивото на композицията разкриването на многото пластове на смисъла се осъществява с отваряне на следващи епизоди, в които доизясняването на нещо поражда нов набор от въпроси и проблеми, а с него и един вид скрито опровергаване на онзи, който желае, като пусне в ход своята истина, да надделее над всички останали истини в ситуацията и сякаш да замрази нейното време. Така трагедията, която постоянно се занимава с липсата на компромиси у своите герои, показва, че те така или иначе се случват, че истините, колкото и да биват изправяни, устоявани и противопоставяни, се оплитат една в друга и от обратното движение на разплитане пораждат нови ситуации и с тях нови разкази: Федра, влюбена безкомпромисно силно в Иполит, намира все пак пролука в страстта си и го наклеветява, с което добавя към разказа за нейното нещастие разказа за раздора между Тезей и Иполит; той пък, макар и толкова възмутен от това, което му е разкрила дойката, та я заплашва, че само на думи се е заклел пред нея да мълчи, докато сърцето му не е обвързано с такова обещание (ст. 612), все пак не нарушава клетвата си и не разкрива на Тезей какво се е случило, дори и когато той го проклина и изпъжда.

Най-сетне, на нивото на речта преливането на смислите и умножаването на ситуациите се моделира като редуване на различни стилове на говорене, съответно и на различни субективни интонации, като по този начин през целия текст се поддържа усещането, че истинността на казваното от героите е всъщност по-сложна и нюансирана поради залепената за нея друга истина на начина, по който те се изказват, особено пък когато той ясно се разпознава като краен. Когато например в ст. 209-211, 215-222, 228-231 Федра говори емоционално напрегнато, образно и някак неправилно, тъй като употребява някои форми на дорийския диалект, необичаен за диалозите в трагедията, към прекия смисъл на съобщението, вложен в нейните фрази – че иска да я отведат там, където прекарва времето си Иполит – се добавя и нещо като коментар, с който се намеква и за нейното душевно страдание, пораждащо нереални видения, и за стихията на любовта, сама по себе си красива, но и разкрасяваща това, което виждаме. В друг един случай, реторически издържаните слова, с които Иполит отговаря на обвиненията на баща си, както и проявеното от него хладнокръвие в ситуация, в която катастрофата е налице, разгневяват още повече Тезей, който, като свързва това поведение на сина си с немалко будещите подозрение други негови занимания, тутакси ликвидира възможността за оправдаване и намиране на друга истина и бърза да се укрепи зад разбирането, че Иполит просто му прави магии и поругава бащиния му и царски авторитет (ст. 1038-1040).

4. Несъзнателно може би искаме любовните ни прекалявания да завършват по начина, по който завършва известното прекаляване на Вертер – с пълното му потапяне в Лоте, след което вече няма какво повече да се направи или каже. Но пък последните страници в романа на Гьоте, който прочитам успоредно с “Иполит”, са много трудно поносими. Навярно не толкова поради лошото чувство от самоубийството на Вертер, грозно с петната от съмнителното недоглеждане на Лоте и Алберт, колкото поради силното отблъскване от идеята, че движенията на идентичността ни, глезенето на тирана Ерос, което всъщност толкова ценим, понеже ценим промяната и волята да я постигнем с оглед на изцяло наша истина, могат да бъдат спрени. Затова и някак по-верен и човешки ми се струва финалът на “Иполит”, в който Артемида обещава, че ще отмъсти за смъртта на своя любимец, като покоси със стрелите си някой от любимците на Афродита (ст. 1420-1422). Сега идентичността на Артемида е намалена и от движението към изпълване ще се породи нова история.


Изображение: Паул Клее, “Прегръдка”, 1939 г., частна колекция в Хановер.



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.




Коментари по темата
Така е Анета, прекалил съм, извинявам се на вас и на другите засегнати, които споменавате.
Тема № - 44 Коментар № - 4957 ГГ - 2011-07-20 12:05:14
Малка Ана,
Не сън съгласен: Форумците се делим на две важни групи, на дами и момчета. ЕврОпид обича жените, но е момче и иска да покаже колко сложно нещо е жената, дотолкова, че за един мъж е направо невъзможно да стигне до дъното на нейните замисли. Така е, защото хитруването на жена е като завихрянето на вселената. Опасна работа е. Докато мъжът се опива да я гледа, жената, тя е другаде.
Не се шегувам, макар и да се усмихвам.

Но съм съгласен да продължим да пишем за (Х)иполит. (А, Клепто, какъв беше този едноседмичен глич? Няма ли да ни обясниш? Или властта не дава обяснения?)

Разбира се, аз ви благодаря и нямам нищо против да обсъждаме поведението на Еврипид, дали манипулира, заблуждава.. или обладан от гения си изпитва удоволствие.
Но да не забравяме, че една пиеска не се пише и поставя (като част от трилогии и тетралогии) за кефа на демоса и драматурга. Това е решение на общинската управя и това става с декрет. Имаме запазени надписи върху каменни стели. А и пари се дават на по-бедните, което означава, че всичко е в ръцете на властта.
И следователно, поставянето на една дилема, е реакция на свободни хора, над които тегне властта. Колко са били свободни? Повече от нас. Например, Анета, вие познавате хората от Южна Америка и какво смятате, дали ние сме свободни като тях? Дали свободата ни е присъща така, както на тях?
Ще се радвам да ми отговорите.
Нашата професионална група от класически студии организира семинари. Не ги отминавайте. Така ще се запознаете с нашата професионална гледна точка. А ние ще се обогатим от ... вас.

Та за (Х)иполит ми е думата. Вижте какво казва (с.90): “Роб: “Господарю, — защото е задължително господарите да се назовават ‘богове’ - дали би приел един съвет за добро от мене? (Х)иполит: Разбира се, щото иначе не бих(ме) изглеждал(и) мъдр(и).
И по-надолу:” Човек го е грижа за едно-друго, както за боговете и хората.”

Ще се радвам на вашите без друго интересни коментари.


Тема № - 44 Коментар № - 4956 Петър А. Димитров - 2011-07-20 11:31:32
След този така интересен коментар на проф. Димитров ми се струва, че не е честно да се тръгне толкова бързо към следващия текст, който ще дойде като изненада за форумните летовници, както заяви вчера Георги.

Та затова ето някои разсъждения за “Иполит“ и още нещо.
И аз си мислих, че авторът Еврипид е различен от разказвача Еврипид, че има една “манипулация“ на зрителя, но не за да бъде този зрител заблуден, а за да се изкара на преден план една голяма тема, а именно за отношенията между хората: между мъжете и жените в едно семейство, между обичащ и обичан, между съпрузи и съпруги, между бащи и синове... Нищо не е такова каквото изглежда на пръв поглед, всъщност тези отношения се строят на основа, която е винаги многознчеща, но много трудна за погледа ни, защото трябва да видим повече, отколкото обикновено сме склонни да видим, да поберем в хоризонта на нашите вече изградени разбирания. Има много противоположни позиции, които трябва да съвмести този хоризонт, както на нас, читателите днес, така и на зрителите тогава там в Древна Елада. Затова е важно да се разбере кой “чете“ тези отношения и как ги чете, преди да се оцени как са разтълкувани и как да се разтълкуват. Как Иполит “чете“ поведението и аспирациите на мащехата си, как Тезей гледа на жена си, как Федра гледа на страстта си, на Иполит, как зрителите, които са гледали първата постановка на “Иполит“ оценяват втората. Много е лесно да се застане зад позицията на един или друг в трагедията, зад една или друга идея, позиция предварително построена, но съм убедена, след коментарите на проф. Богданов и проф. Димитров, че именно не е била целта на Еврипид и затова той е бил оценен като голям драматург, като познавач, интересуващ се целенасочено от междучовешките отношения за разлика от други предишни автори на трагедии. Това, което разбирам, е че Еврипид представя в текста си, на сцената в театъра такива ситуации, които карат всички да мислят и то в много посоки какви са отношенията между хората и как ги разбираме и как не ги разбираме.

А точно това е темата, която се свързва с проблема за идентичността в трагедията. Няма как да се породи идентичност, ако е всеки сам за себе си. Морис каза в един от коментарите си, че “идентичността е връзка между човека и света, но връзка, която не просто свързва, но и разделя“. А светът това няма как да не са и тези, другите, които са до нас, около нас или ей там, далеч от нас. Нашата идентичност няма как да прескочи това “ние“ спрямо спрямо нещо, спрямо другите, макар да има някаква изначална същност, която тръгва от нас, там вътре в нас и е само наша преди да се екстериозира. Може би тръгва, може би се завършва, не знам как да е точно. Трудно е да се говори за това. Но знам, че нашата идентичност не може без този процес на изграждане чрез другия, за другия, посредством другият, въпреки другият и с другият. Все повече проумявам, че не бива да мисля за идентичността като абстрактна идея - тя се обективизира и става видима, когато е поставена в свят, овъншнена чрез другите хора, индивиди тук сега или тогава някъде там.

Като стана въпрос за идентичност, искам да споделя моето мнение за коментара на Георги за форумното говорене. Мисля, че там именно става въпрос за форумната ни идентичност на нас пишещите в този Форум. И е прав Георги да се замисля и да говори за нея. Това е една непсрестанна тема за размисъл.
Но вижте как стават нещата, че в очите, понятията и разбирането на всеки от нас ние виждаме, разбираме и понякога дори на глас съдим другите, тези, които са до нас за това, което са. Останах с впечатлението, че за Георги сякаш беше лесно в момента бързо да отсъди кой какъв е във Форума класифицирайки нас пишещите там в две групи. Ето да припомня това, което написа:

“Първото, което можем да опитаме да кажем, е какви са говорителите във форума. Според мен те се делят на две групи. Първо, такива, които пишат само във форума, без да преподават, говорят или пишат другаде. За някои от тях, следователно, форумът е мястото, на което те задоволяват скъпата на всички ценност да изразяваш себе си; затова и те обичат искрено това място и неговия патрон и много искрено се сърдят, когато някой и особено проф. Богданов не обърне внимание на написаното от тях или пък не се съгласи с него. Втората група са тези, които пишат във форума, като същевременно пишат, преподават или говорят и другаде. Аз и ти, Марта, сме в тази група, Дмитрий, Владо, Велин и Морис също; споменавам тези, които писаха в последно време. Какво прави този тип говорител? Влиза спорадично, за да каже едно или друго и след това в немалко случаи за дълго се изключва от разговора и не се появява, зает да говори и пише другаде.“

Има две форумни идентичности според Георги. Първата е описана с критичен тон на някой, който определено не я одобрява, дори я критикува на глас нейната същност, разбирайте, причина да съществува. Но кой влиза в тази група, не е казано, затова тези, които са визирани, сами трябва да се досещат. Втората група е представена като далеч по-ценностна и се обяснява в какво тя е по-градивна от първата за развитието на Форума. Тука вече има имена и идентифициране и това помага не само да се знае кои са тука, но и кои не са включени тука и значи са в предишната група.

Идва третата група, пожеланата да се съгради в бъдеще вън от противопоставянето на първата на втората, защото ще помогне Форумът да “върви в добрата посока на едно по-топло, по-общо и същевременно по-бавно осмислено разбиране на въпроси... “, както казва анализиращият.
Моето мнение като форумец е, че не виждам защо Георги трябва да отделя хората на едни и да ги противопоставя на други, след това да ги събира в трета друг група без да има предвид, че това разделяне няма как да не е станало обидно за тези, които той не е назовал, но ги е имал предвид чрез реториката на противопоставянето като по някакакъв начин не така положителни както първите. Или направо негативни. Питам се защо трябва да се призовава за “топло форумно говорене“ само на думи, а не да се прави тук сега с действия? Къде е нашата идентичност като форумци, които имаме общност, която се изгради именно на това: да се учим непрестанно да се уважаваме взаимно и никой да не си позволява да назовава другия просто защото така му изнася или случайно да се сизпусне и да го каже? Как така едни форумци са по-ценните и други по-малко в погледа на член на тази демократична общност? Георги, не е ли това известно прекаляване, когато човек прекалява в стремежа си към по-доброто, а всъщност не знае как да го направи наистина да бъде добро?

Ето какво става с нашата форумна идентичност. Връщам се на това, което каза Морис, че идентичностите се градят винаги във връзка със света, с хората, със средата, в която се живее. Но тази среда, този свят, тази реалност е многолика, тя няма измерения на две групи никога. Всъщност, две групи във Форума няма и няма как да има. Ние сме много и различни и по много причинни и по много причини ще си бъдем или не такива. Но, когато във Форума се спазва уважението и всеки свободно говори с другите без да чувства, че ще бъде засегнат, класифициран като нещо по-малко или нещо повече, се ражда смислен разговор, който отива там, където ние сами не можем да стигнем като индивиди всеки взет сам за себе си. Гради се нещо общностно, когато се чувства, живее, дава, прави в такт и в съобразяване с другите. Затова не може да се създаде по поръчка трета група. Не може да се направи утре - форумното време е тук сега това, което правим с нашите коментари и текстове пред останалите форумци. А ценността да се уважават другите такива, каквито са, е това, което прави разговорът смислен, ценностен за който говори и за този с когото говори.

Та затова се замислих, че Форумът не може да има само една група, но няма две групи, няма да има никога двайсет. Има много форумци, които пишат и те не пишат само, защото това е Форумът на проф. Богданов; пишат, защото обичат да пишат и да търсят разбиране чрез текстовете и пишейки в този Форум, уважават и дълбоко ценят проф. Богданов. Ценят го дори, когато им е трудно понякога да го разберат, да разберат кое става и защо става така. Разбирането е постоянен труден процес на ставане.
Тема № - 44 Коментар № - 4955 Анета де ла Мар - 2011-07-20 09:10:15
Тази вечер с упоение си слушам Леонард Коен
и си мисля за вас, доколкото ми е възможно да си ви представя, да видя умните ви лица и очи в падналия юлски, топъл, невиновен здрач.
Чета и напредвам в опознаването на Казваното във форума.
И ставам все по-сигурен в това, че, когато пеперудата поклати крилца в някоя китайска градина в разломите на Калифорния може да бьде дочут глух тон от дълбоко разместване. Такива, свързани, ми изглеждат нещата и в мисленето, с което ме дарява този форум. С което ме проверява, напътства и сигурно спасява, ако съм слонен да бъда последователен и смирен.
Но не и слаб или прекомерен.
Около това се въртят закърнелите ми мисловни скитания. Слушам Лео, въртя се и в кръга на неговите неуморни превъплащения,
удивлявам се на разбиващото му усърдие да бъде до тъжните сърца, кефя се, минавам натам в собствената си юлска тъга.
Но не ми е никак леко. Да знаете. Май загубих равновесие във връзката с една реална жена, с която пребродихме годините на толкова много различавания от предишното. С много, и не винаги леки усилия, размътвания и жертви, поне един към друг.
Изведнъж се оказа, че моето пристрастяване към
Форума е краят на една трудна, но дълбоко, според самия мен, осъществена и красиво-умно съчетана връзка. Хайде, кажете ми, скъпи мои, възможно ли е да се случи нещо такова ?
Според мен – НЯМА ТАКАВА ВЪЗМОЖНОСТ !
Просто и Тя и Аз малко закъсняхме да се включим в
ТАНЦА, който вие сте подхванали от много време.

Тези дни /нощи/ ми се присьни, че съм юноша, който се занимава с корабомоделизъм. На финалното плаване аз се явих с модел на нещо като Ноев ковчег. Тежичко, тромаво макетче със странен дървен двигател с някакво вътрешно горене. Движеше се нещо. Сред превъзходни модели на ветроходи, много бързи катери, круизни красавци и пр. Преди крайното класиране се събудих.

Мисля за много неща едновременно. Живеем с грижите си, с новините, със сериалите, с шоуто, което ни дебне, с интернет пространството, както се оказа в моя случай…Времето трудно ни достига, за да сме внимателни в реагирането си.
Ако поне можем да сме близко до истинското себе си?
Не би било толкова неуспешно или тъжно.

А и Л. Коен май е по-тъжен от мен.




ПП: Наверно не друго, това поне се явява като малка старомодна рамчица на поднесеното от разлитературналия се, много точен за мен, колега Г.Гочев. Нека да сме по-весели и силни!


Тема № - 44 Коментар № - 4954 DeKarabah - 2011-07-19 20:48:09
Благодаря ви за коментара, проф. Димитров! Сравнението с Медея е повече от задължително, още повече, че и тя се е подвизавала на Крит и в Атина. Но ще напиша за това в следващата тема, с която, надявам се, ще изненадаме приятно и вас, и форумните летовници!
Тема № - 44 Коментар № - 4953 ГГ - 2011-07-19 20:19:33
Модерният изненадващ ни Еврипид

Здравейте,

Малко съм изостанал с четенето, но ще кажа две-три думи. Защото Еврипид ми е любимец.

Ако решим да изследваме Еврипидовия (Х)иполит, ще бъдем връхлетени от особената реторика на гениалния защитник на женските права в края на класиката в Атина.

Веднага да кажем: Еврипид “обработва” зрителя, заблуждава го и го предизвиква. Това е в стила му. Той се възпозва от митологията. Например Федра (ей, Клепто, леко..) залъгва дойката, уж че тя я подтиква да съблазни (Х)иполит. Твърди се даже, че Еврипид прокарва идеята за ирационалното, което е по-силно от здравия разум.

В пиеската Еврипид е заложил диалози, в които се съдържа скрит авторов смисъл. С избора на езика Еврипид създава конфликтния замисъл на трагедията. С “непряка реч” Афродита в пролога не разкрива замисъла докрай. А Федра е хитра, оплитаща мъжете секс-машина, докато (Х)иполит е невинна жертва. Не е странно, че на Тезей му е безразлично.

В този смисъл (Х)иполит в молитвата си към Артемида не бива да се възприема като подтекст против секса и против женската природа. (Х)иполит прикрито (така го интерпретира Еврипид!) развива силна страст към богинята. След ст.639 (Х)иполит говори, че не е против женитба, само не с Федра! Защото тя имала много мисъл в главата си, не била обикновена жена. “Лесно е с жена без мозък в къщи, но тя създава грижи. Обаче, ако е много умна пък, направо си я мразя”. Киприда (т.е. Афродита) поражда и подтиква към зла умисъл умниците. Безизкусната жена е предпазена от тъпи постъпки, защото е плиткоумна.

Еврипид обича да изтиква дойките на преден план (Спомнете си делириума на Медеа!) и тук не го пропуска. Но това е в заблуда. Медеа/ Федра се готвят за отмъщение. След с.360 и хорът е оплетен в магията на жента. Дойката предлага дрога, “фармакон”, а Еврипид измисля и как тя ще се самоубие. Но хорът не е с нея, която обвинява (Х)иполит.
Сесията е заплетено-интересна. Приканвам форумците към приближаване до текста. Но не – не се снижавайте.

Д-р ГГ има писателски талант и понеже обича французката литература, заплита един нов (Х)иполит. Така го разбирам. И няма защо да се изнервяме – оригиналният старогръцки текст е именно такъв. Читателят (древният атински зрител) се поддава на внушенията, т.е. харесва им на атиняните този модерен текст. Това се харесва и на днешния любител на Еврипид. Пълното обхващане на културните реалии обаче би създало големи трудности.

Ето набързо едно положение: Тезей е какъв герой? От кое време? Минойското или архаично-класическото? Как точно е оплетена неговата сага с Крит?

Затова професор Богданов приканва към толерантност в рамките на контекста.

Сумирано, неговото послание е благо и ясно.

“Идентичността на Иполит в текста на Еврипидовия “Иполит” е текст, протичане, заплетено няколкосмислие, а не ясно и отсечено едно.”
Тема № - 44 Коментар № - 4952 Петър А. Димитров - 2011-07-19 16:14:41
Който и да сте, DeKarabah, карате ме да се смея на глас! Не ми се случва чак толкова често и не мога да скрия, че усещането е много яко! А дали с Георги полагаме неясно големи усилия, не знам, може би просто се досещаме, че една от причините за тях е, че сме свободни да го направим. Нещо, за което вие сте били цензурирани, наказвани или най-малкото, трябвало е да поискате разрешение. И аз ви моля да не спирате да пишете, защото макар и понякога да внасяте известна асиметрия, лично за мен вашите истории отпреди трийсет години са много важни. Не са много хората, които още ги разказват.
Тема № - 44 Коментар № - 4933 Marta Metodieva - 2011-07-12 22:23:20
Г.Г. и В.В., добихте материалистичен смисъл накрая, въпреки че говорите за любов, ценност, прегрешение, изневяра. Аз ли съм специалиста по материалното, цената, която произтича от ценността, а тя от нуждата.... Съвсем материално. И се включвам...с материалното. Нали от мен се очаква да съм "материалното момиче". "Тотални идентификатори, които повече обособяват своя носител от общността, в която той живее, отколкото да го свързват по-тясно с нея"... "Тотални идентификатори"! На материалното. Това е лятото. Тоталният идентификатор на материалното. Жътва, комбайни,цени, търговци, пясък, море, цени отново ... Всъщност: болно ми е. Защото има и други тотални идентификатори. Например - на науката. Науката, която направи живота на хората по-лесен и може би - по-малко нещастен. Да, със сигурност - материално и духовно по-малко нещастен. Не ги забравяйте. Защото яхтата се движи с наука, такава, която се устоява на 12 бала на нос Добра надежда, такава, която лекува и връща любимия човек в света на живите, и въобще - тотално прави живота на хората по-малко нещастен. Viva Academia! Обичам я и не искам да я забравите през материалното лято. Тоталните идентификатори на науката. Тази, която прави добро.
Тема № - 44 Коментар № - 4932 nkioseva - 2011-07-12 20:34:17
Ето ме,

същият този DeKarabah, преди да се спуснат завесите,
както ми се ще и на мен, на тази странно разводнена заради “моето” сесия.
Макар и неопитен сред виртуални облаци и ветрове, аз не пропуснах
да видя нарастналия брой на посещения във форума, откакто се
случи една наглед безобидна “малка реалност”.
Аз положих, доколкото можах, усилия да уверя
доцент Варзоновцев в това, че допуснах глупаво говорене.
Сега, след като, по проникващия съвет на достойния Георги Гочев, отидох към
прочит на “За форума и за това, което постигнахме” на проф. Богданов,
а и мъничко от самия ход на коментарите, отпреди само едно лято,
разбирам как реалностите се пораждат и извън, и в отдалеченост,
и в стремежа ни да се изплъзваме от тях в своето.
Какво по-отчетливо ми се ще да кажа. Прочитът на тези текстове
е пръв, бог свидетел, за мен. Но както Веси вчера ме
убеждаваше към устойчивост “… все едно някой знаеше нещо от един текст, което аз знаех – от друг”. Нещо такова ми се случва с всички Вас. През цялото ми
четене във форума.
За което съм благодарен на склонилата ме към това пътешествие съдба.
Сега ще си позволя да вляза за съвсем кратко в ролята на Разказвач.
Преди почти три десетилетия, в тясната ми и опушена от цигарен дим
стаичка на начинаещ редактор в недотам изпружено тъп и неспасяемо
смешен областен всекидневник, влезе обгорял от слънцето мъж с
очевидно голям диоптър на поизносени очила. Рече ми: “Аз съм
бащата на Дончо, твоя съученик от английската гимназия.”.
Неговата могъща решителност да разговаряме по същество за
нещо много важно ме вкопчи почти на мига. Бях младо и кораво
момче, но нещо ме сепна. Под изпотените си мишници,
беше лятно време, той държеше два големи червени тома.
Писани на “Марица”- Пловдив. Тогава на това се пишеше.
Сложи ги на моето бюрце и те почти го покриха.
Разменихме нещо за Дончо, който вече беше станал банкер,
естествено в тогавашната Българска Народна Банка…
Някак си баща му си беше въобразил, че е писател.
Томовете съдържаха нещо като история на бригадирското
движение и кооперирането на земеделието в, да кажем,
Ямболско-Елховския край. С леки романтично-еро/пардон/
любовни елементи. Яка работа – с трактори, кулаци, пожари
и прочие…
Седях, четох, прелиствах / понеже и главният редактор беше
в течение /, нищо не можах да извадя, в смисъл да представим
този очакващ публикация литературен труд. Е, някъде оттогава,
в главата ми съвсем осезателно и несломимо до днес се настани
мисълта, че с писането шега не бива.

Имам и други истории около писането. А и самите мои са
пред Вас. За четенето не мога да кажа много, тъй като
както Вие по-добре знаете, там работата не само не е
лесна, ами е и невидима.
Хващайте се пак !


Топъл привет към всички, и най-вече към Марта и Георги,
които не се страхуват да поемат неясно голямо усилие!




Винаги Ваш!




Тема № - 44 Коментар № - 4931 DeKarabah - 2011-07-12 20:19:10
Аз ти благодаря и наистина - хубави летни дни на всички!
Тема № - 44 Коментар № - 4930 ГГ - 2011-07-12 15:12:11
1  2  3  4  5  6  7  8  9 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 115882

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128119

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20130

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32715

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134318

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94256

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 29067

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17763

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180844

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60764

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA