БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

ЗА ДУХОВНОТО

БОГДАН БОГДАНОВ
                   
Темата-проблем, която ме подтикна към “Дървото на живота”, а сега и към този по-линейно устроен текст, е идеята, че човешката духовност е нещо по-висше от по-нисшето земно биологическо съществуване. Опростявам, като казвам идея. Тя върви заедно с много представи и емоции и се разгръща в голям брой твърдения. Освен това има и варианти. Между тях е авторитетният несветски, че духовното е дар божи или проявление на божието в човека. Но независимо дали е само човешко, божие или божие по рождение, духовното e комплексен феномен. Това личи в идеята за него, в която ясно прозира друга идея - че човешкият свят е устроен йерархично.

Това е обективното основание да ме занимава темата-проблем за духовното.

Такива са повечето теми, които се обсъждат от хуманитарните науки. Хуманитаристите вярват, че проблемите им могат да се решат с научни средства. Но какво е по същество това решаване? Един вид преназоваване, което отстранява проблема с по-съответно предикатно име. Да, но редовите хора не постъпват по-различно от хуманитаристите. Също като тях те отстраняват проблемността с преназоваване, сменяйки проблемното предикатно име с друго по-градивно, обикновено необичаен ценностен аргумент, на който се облягат, за да направят или да постигнат нещо. 

Темата-проблем за духовното е за мен и нещо субективно. Поради лични причини, връзки и нагласи. Първата от тях е, че искам да говоря по-искрено. Не само защото искреността е ценност, а и поради това, че тя отвежда и към по-ценния и по-ефективен според мен тип истинност на повече навързващи се истини. И другото лично основание - не ме задоволява традиционната идея за духовност, стремя се към по-точно нейно изражение, по-приложимо и за разбиране, но и за по-щастливо живеене. И третото лично основание – в научната област, в която се подвизавах, изпаднах в колебание кое от двете е по-достойно: да остана в плена на безбройните факти и професионалната реч на тази област, или да ги загърбя в името на по-точното им разбиране. Избрах второто и се откъснах от лошата привидност на специализираната хуманитарност в името на реториката на по-общото, без което специализираното фалира.

Загубата е ясна. Какво спечелих? Започнах да разбирам Платон, Херодот и Ксенофонт, без да преставам да разбирам и себе си, и съвременната среда, в която живея. Осъзнах, че специализираните научни езици са своеобразен затвор, осигуряващ благото на иначе авторитетна, но симулативна заедност, и че по-доброто хуманитарно говорене е неизбежно опряно на големия жив език. Едва ли щях да стигна до тези изводи без херменевтиката на разбирането в Платоновите диалози, което освен разбиране е и правене на модел за по-смислен живот. Но задачата не беше само в изводите, а и в намирането на реториката на по-общото, обсъждаща някаква тема-проблем по вътрешно лично усвоен начин. Тя сама ме намери при превеждането на “Към себе си” на Марк Аврелий.

Идеята за духовно, която обсъждам, има реторически характер, средство е да убедя и себе си, и тези, които четат тези редове, в нещо необичайно. Тази реторичност се познава по това, че моето духовно има две оценностени страни. Едната смятам за по-неефективна, идентичната на себе си цялостност на някакво идеално, другата за по-добра, съвместващата се в повече цялости правеща и доправяща се цялост, разгръщана в протичане-прехождане. Тази реторична идея обаче се различава от обичайните реторични понятия, които крият, че оценностяват нещо. Тя, първо, не крие това и, второ, саботира простото убеждаване, като признава и друго – че с това духовно се обозначава неединен предмет, съставен или, по-точно казано, каран да бъде съставен от два допълващи се предмета.

Приучен да смятам същността на едно нещо за неговата истина, след като изказах първото, което е нещо прието и не се нуждае от повече обяснение, бързам да повторя по друг начин второто, защото е необичайно. Това второ духовно е компромисна модулност, в която едно цяло участва и развива други цялости. Простият пример за това - дървото, тръгващо от семе, пускащо корени в земята, свързано, но, разбира се, и отделимо от нея, довеждано от земята и въздуха до какви ли не форми и цялости. Между тях и на съвсем видимата на гората.

Освен че спираме кратките си означавания в истините на убедителни предикатни имена, подкрепяме ги и с примери. И аз го направих. Е, примерите погаждат и номера. Отместват погледа към друго и ни повличат към тресавището на дългия текст. 

Но, така или иначе, ако духовното е не един, а два предмета, възможностите са две – за тях да се говори поотделно, или те да се свържат. Кoгато говорим за простото духовно, то също ни се явява по два начина – като ясно едно и като поредица от проявления. Които обаче се покриват с него и го ползват за образец. Платон хипостазира това непроблемно едно и го представя като идеален идентичен на себе си ейдос. Аз по аристотеловски смятам, че той е вътре в нещата, но по съвременен семиотично-прагматистки начин съм убеден, че той не само е, но и се прави в хода на нашите говорения и постъпвания.

В зависимост от ситуацията на говорене-правене, нещата, които имат отношение към идеята-понятие за духовно, са различен брой. Ето моето изброяване. Духовни са вътрешният човешки свят, чувстването, мисленето и разбирането, разгърнатите цялостни идеи за свят в религията и философията, разбиращото представяне в изкуствата, също и заключенията, които се правят в рамките на една наука. Духовни в смисъл на човешки и неприродни са и големите трудни за назоваване цялости на човешката среда и човешкото социално устрояване. Ако сведа изброеното до две положения, духовното е проявено – 1. в прости идеи и принципи, които за разлика от преходната биологическа телесност изглеждат непреходни и стабилно дадени, поради което те се справят с нея, като я отричат и надмогват, и 2. в компромисното справяне с това преходно с комбиниране на повече принципи и идеи в текстове, ритуали, празници и обществени процедури.

Което издава, че освен комплексен феномен, духовното е и комплексна знакова идея. Това е и доброто на знаковото означаване. Тъй като казваното за феномена винаги е по-бедно от феномена, в знаковата идея има опит това несъвпадане да се улови. Как става това? Посредством два или три плана в знаковата идея. В нея непременно има преден план на дума, представа или емоция с по-тясно значение и заден план на по-широко значение. Както не съвпадат или, по-точно казано, полусъвпадат знакът и феноменът, така не съвпадат или полусъвпадат предният и задният план на знака.

Според това семиотично разбиране моето духовно е по-тясно означаващо, което представя друго, свързано с него по-обхватно означавано - човешкото. А то какво е? Може да е изразено в по-малко или повече проявления, но непременно е осъзнавано и назовимо време на промяна. Човешкото, от една страна, може да спира промяната с назоваване на нещо по прост начин, но, от друга страна, може и в речта, и в дейностите си да навързва повече прости неща в един вид динамични разбирания и представяния, модели, за следващи разбирания и представяния.

В какво е разминаването между означаващото духовно и означаваното човешко? В прекия смисъл на думата духовно означава не само просто и ясно, но и нематериално. Да, но в  означеното човешко освен в речи и текстове, т.нар. моделно е проявено и в дейности, които пораждат човешка среда, пълна с посочими материални неща. Т.е. чрез означаемото човешко означаващото го духовно придобива и материален вид. Оттук и необходимостта това комплицирано духовно да се уточнява. Което аз правя по странен начин. Първо, казвам, че духовното и човешкото попадат в общ знак, в който означаващото и означаваното не съвпадат. Второ, казвам, че това несъвпадане не е грешка, а правило, защото именно по този начин се провежда намесващото се в разбирането правене. По този начин разбирам не просто семиотично, но и прагматистки реалистично. Кое е това правене в случая? Това, че означавайки човешкото с духовно, не само съобщаваме, че искаме цялото човешко да стане духовно, но и го правим с езикови средства. Не мога да спра до там, понеже като прагматист реалист знам, че говоренето и казването не са вън от неговоренето-правене. Това е и дълбинното основание Пърс да смята, че знакът включва не само означаващото и означаемото, казано с понятията на Сосюр, но и самия предмет като обект, за който се говори. Аз различавам знака от предмета, който се обозначава с него, но, следвайки разбирането на Пърс, че  означаемото постоянно се върти и подменя с означаващото, казвам, че в получаващата се при това въртене неистина, че цялото човешко е духовно, вече е започнала работата, която би могла да доведе и до резултата това да се случи.

Да оставим настрана заплетеното отношение между двете или трите съставки на знака - на духовното, на значението за човешко и на самото човешко, и да се обърнем към формулираната по-горе тяхна съставеност от първо по-просто и по-лесно за казване и второ по-необичайно и по-трудно назовимо. Второто според мен има модел в онова, което прави или което се случва с всяка клетка в нашето тяло. Всяка клетка има определено време с промени и събития, или, казано с метафора, има свой малък текст. Да, но клетката се свързва с други клетки от различен вид в орган, който подменя клетките си и добавя друг “текст” към “текста” на клетката. На свой ред органите влизат в “текста” на някакъв организъм, който си има свой “текст” и т.н. В това “по-нататък” влизат големите текстове на важния орган на човешкия мозък и текстовете на закачените за мозъка външни човешки органи на предметната среда и човешкото общество.

Идеята на първото духовно е разгърната като теза и във “Федон”, и изобщо в диалозите на Платон. Тази теза е жизнено силна и ние продължаваме да смятаме така – че простото идентично на себе си е по-трайно от сложното неидентично. Именно на тази основа Платон развива своята идея за безсмъртната душа и безсмъртните образци-идеи. Разбира се, днес не мислим за идеите и принципите онтологично. Смятаме, че те са моделиращи форми, налице в нашата реч, мислене, представи и дейности. Да, но продължаваме да ги смятаме за по-висши и трайни положения, на които трябва да бъдем верни. В жизнено-морален план духовното е именно това – вярване и радикално отстояване на принципи. Един такъв радикално настроен норвежец причини наскоро смъртта на повече от 70 души.

Но да оставим този осъдителен радикализъм и да обърнем внимание на радикалностите на всяко редово говорене, към които сме причастни. Принципите и чистите идеи са непременно налице в началото и края на всяко по-разгърнато твърдене на нещо. Ситуации с начало и край, нашите мисления, говорения и правения започват от нещо просто, което изглежда непроблемно, след което то се проблематизира и усложнява, за да премине накрая в друго просто и непроблемно, обикновено приличащо, но и различаващо се от началното. От което се разбира, че случващото се в средата усложняване способства за тази промяна.

Този свръхмодел на организирано или структурирано време - е по-наблюдаем в речта, особено в записаната реч. Но той е налице и в протичанията във вътрешния мисловен и емоционален свят, и в човешките дейности. Така или иначе, това е вторият начин, по който човекът сам или заедно с други се справя с времето и промяната или, по-точно казано, със сложната среда на много времена и промени, в която живее. Той познава тази среда, като я моделира по определен начин. Което също спира времето и промяната, но като ги запечатва в протичането на преносим и приложим и в друго време модел за такова протичане. Това запечатване може да е само паметно, може да се повтори в устен разказ, може да се запише, може да бъде построено като соната за пиано, може да бъде филмът “Дървото на живота”, може да бъде “текстът” на случващото се в моето или с моето тяло или “текстът” на случващото се в световната икономика и Вселената.

Разбира се, формулираното по-горе е средното по-добро положение, в което т.нар. духовно или човешко е проявено като по-цялостна ситуация на свързано в едно първо на просто разбиране на принципи, в друго второ на тяхното преплитане и в трето подобно на първото. Разбира се, че може да се остане само в първото и да не се преминава към второто. Изповядването на принципи може да преминава във второто на радикални действия, което като че ли повтаря първото. Възможно е и друго - структурирането на време да се съчетава или да се прави косвено само с репрезентации и така да се изразява и внушава сложно устроена представа-емоция, от която да следва действие или бездействие.

Тези варианти откриват погледа към голям брой асиметрии. Асиметрията е налице и в представения по-горе среден случай на по-добро протичане. Съвсем ясно асиметрично е отношението между по-простото на принципите и тяхното свързване в динамичен модел за организирано време-реалност. Принципите сами по себе си са нещо чисто идентично на себе си, идеална ситуация на ред. Свързани един с друг, те влизат в сложното на знака, смесват се, водят до други назовавания, а и до събития, с които се представя време-реалност. Което води до влизане в отношение на допълване или конфликт на два типа разбиране. Във втория не само се разбира, но и се представя.

Освен това, понеже се моделира, не само се разбира и представя, но и се прави - веднъж с моделирането на време-реалност в самата реч, а втори път с насочването към действие. Това действие произтича от самата речева ситуация, в която отначало се разбира повърхностно и просто, за да се разбере след това по-сложно. Което е действие и което всъщност се прави не толкова за да се разбере, колкото, за да се построи модел за време-реалност с оглед на ползването му за да може ползващият го да си осигури по-трайно съществуване. Така се влиза в нова асиметрия - между разбиране и съществуване.

Ето как в това мое говорене изникват идеите за симетрия и асиметрия. Започвам да твърдя, че има симетрия между биологическото устрояване на равнището на клетката, на органа, организма и т.нар. втора духовност и че за да се разбере по-точно човешкото съществуване, то трябва да се представи не като разнобой с това биологическо, а като особена форма на временно съгласуващи се асиметрии, какъвто изглежда е и принципът на цялото земно биологическо съществуване. Духовното и изобщо човешкото според мен са особени асиметрични опити за такова пререждане на земното биологическо, които едновременно му приличат и се различават от него. Оттук и относително подходящият термин-идея асиметрия.

В нашите ситуации на казване, мислене и правене на нещо спираме в името на непроблемна истина. Аз не искам да постъпя по този симетричен начин с изстъпилия термин-идея асиметрия. Затова казвам, че е относително подходящ, въпреки че и той ме вкарва във временна безпроблемност. Което казах и в предишния текст – за да се изкажем по някакъв въпрос-тема-проблем по-гъвкаво, се опираме на пред- или след-знанията на твърди истини. Такава истина дебне и в предикатното име асиметрия. Аз обаче ще го превърна в субект, т.е. в сюжет за разглеждане. Което, разбира се, означава, че разглеждайки го по този начин, ще попадна на истината или, по-точно казано, на предистината на друго предикатно име в момента, в който се уморя или реша да постъпя практически. Виждате, че и това форумно говорене е протичане, което в един момент завършва. В него се оформи нов мотив, който ще се подеме като тема-проблем в следващо протичане.

Текстовете, които ни занимават, и животът ни е ред от ситуации. Истините-смисли, които се пораждат, и в едното, и в другото са ситуативни положения. Те са с по-висока стойност, когато са навързани в модела на протичаща реалност. Което не намалява особено нуждата от статични истини, важащи винаги и за всичко, но, разбира се, вкарващи и в капаните на измамни кратки текстове. Постоянно се люлеем между едното и другото. Това казах в резюме. Дано да е относително валидно и да не съм го казал, за да повярвате в него и така да му придадете валидността, която няма. 


ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.




Коментари по темата
Да, Aneta, и "природа" е понятие, при това изпълвано с множество противоречиви смисли, с дълга история. Онова, което наричаме природа, най-вероятно е някакво огромно разнообразие от процеси. Но оцелостяващото тези процеси, вмъкването им в дума-рубрика, е понятийна работа. Въпрос е доколко и как имаме досег до непонятийното, до недуховното, тъй като сме мислещи, езикови същества.
Тема № - 47 Коментар № - 5103 Морис Фадел - 2011-08-11 12:51:10
М.А. напрвави връзка между предишната и настоящата тема на форума, между ‘Дървото на живота’ и ‘Духовното’. Аз също мисля, че има връзка, понеже в традиционната картина на дървото на живота йерархично, или асиметрично, се разпределят сферите на дух, ум, душа, (съ)знание, азът, воля, мисъл (и действие или правене), емоция, чувство, под-съзнание, усет и тяло. С тези сфери (или енергийни центрове според законите на взаимодействие (физика), или (невро-)биология) за да очета коментара на ДеКараба) се описва човекът. А темата, всъщност, е мета-физична (ползвам тази обременена дума в най-мекият й смисъл)

В новия текст, професор Богданов обсъжда сферата на духовното и тълкуването му в текстове, как духовното става материално и какви са отношенията между научните и не-научните теории за човека. Тези теории, тъй като се изразяват чрез езика, в които се борави със знаци, значения, означаване, обозначаване и означаемо задават истини и пред-истини, т.е. предположения се превръщат в доказателствен материал и добиват стойност.

Едните теории се опитват да фиксират човека със определен смисъл, през залепване на предикати, за да се получи непоклатима дефиниция, за да задават сигурност и в последствия истинност, на вярванията ни, които по този начин могат да бъдат стабилизирани и верни. ‘Верни’ в смисъла, че чрез субектна-предикатна структура на дефиниция фиксирани вярвания стават база на вяра и на вярване, а това е субективна гледна точка с претенции за обективност и непоклатимост. Защо (и как)? Защото моделира реалността, като създава образец на образите, който ги подчинява в аксиоматична структура или йерархия, а тази структура подлежи на идейна (да не кажа ‘идеологична’) система и систематизиране.

Проблемът е, както обяснява проф. Богданов, как този сюжет може да бъде представен флуидно и динамично, с отлепващи-залепващи предикати. Затова е важен стилът (дали ‘научен’, дали ‘ежедневен’), който все определя гледната точка през гласа на разказвача-реторик-теоретик. Как да хванем думите в движение, или в протичаща реалност, както казва проф. Богданов, тъй като те са средства на моделирането? А думите също са част от реалността. Мисля, че те ни моделират, колкото и ние да си мислим, че ги използваме за моделиране, защото езикът е интелигентен (pace на филолози-лингвисти), а колкото ние ‘правим’ смисли, те ни правит смислени и по този начин ни се преписва стойност и ценност като достойни азове, които боравят с езика. Да, но езикът ни определя и идентифицира като такива, защото чрез езика ставаме разбираеми за другите, или-не.

Въпросът е, дали духът е извън езика, или дали е създаден, или конструиран от езика? Май този въпрос стой в текста на проф. Богданов, защото духът е частта на човека която най трудно се ловя, освен от богословите от една страна и (физиологи-невро-химио-)биолози от друга страна, които по този начин оправляват вярванията на вярващите, с асиметричните им схеми. А човекът се стреми към симетрията, към съответсвието между думите и нещата, за да може ориентирано да се само-определи в действителността. Пък ако думите правят нещата през задаване на значения и предметността на нещата, можем да се окажем само солипсисти – така че, валидността на изказванията ни е доста относителна. Изводът ми е, че в този текст пак се обсъжда въпроса за контрола – кой кого (и какво) оправлява, или е оправлян от него.
Тема № - 47 Коментар № - 5102 Анита Касабова - 2011-08-11 11:08:19
Ето как МАРК Аврелий е казал почти всичко преди
МАРКиза…Представете си надеждата, която ме изпълва.
С Борислав и Морис, а май и всички заедно, влизаме в бързея на уж малко по-странична, но носеща към възможни брегове вода…По мое разбиране, става дума да се опитваме в сближаване и изключване на крайности от материалистическия и идеалистическия подход в осмислянето на биологично-духовното ни битие. И възможната по-голяма лекота, с която да пренасяме „кръста си” през разширяващо-свиващите се предели на време-пространството. / Дано съм „формулирал” що-годе подкана към двамата в разкриване на повече от това./ За мен там има Гордиев възел, дали да не опитаме да го разплитаме без да се надяваме на Александровия меч ?

Пълен ден!

Тема № - 47 Коментар № - 5101 DeKarabah - 2011-08-11 10:40:16
Ако биологията е понятие и нещо духовно, какво е тогава самата природа, това, което назоваваме с думата “природа“? Например, природата на онези две шимпанзетата от разказа на Де Караба, природата на дървото, от което е откъснато онова клонче, природата, която се явява в онези грандиозни кадри във филма “Дървото на живота“, когато се оказва, че наблюдаваме звездната система, планетите, сателитите..., но и динозаврите на Земята, природата, която наднича в “Дивото мислене“ на Клод Леви Строс?
Тема № - 47 Коментар № - 5100 Aneta de la Mar - 2011-08-11 10:21:10
Напълно приемам възгледа ти, Бориславе, че духовното е опит да бъде надвита биологията и знанието, че сме смъртни, но на мен ми се струва, че самото това знание е духовнен конструкт. А и биологията. Защото тя не съществува като цялост, тя е понятие, нещо духовно.
Тема № - 47 Коментар № - 5099 Морис Фадел - 2011-08-11 09:31:53
“Клончето, откъснато от принадлежащия клон, няма как да не се откъсне и от цялото дърво. Така и човекът, отцепил се от един човек, отпада от цялата общност. Впрочем клончето го откъсва друг. А човекът сам се отделя от ближния, когато го намрази и се отвърне. И не знае, че ведно с това се е отцепил от цялата гражданска общност. Добре, че се сме получили поне този дар от създателя на общността Зевс – можем отново да се сраснем с прилежащия нам човек и да възстановим цялото. Но ако това отделяне е често, става все по-трудно за отделящото се да възстанови своето място в общото единство. Изобщо не е едно и също едно клонче поначало да расте и да диша на мястото си заедно с цялото дърво и да бъде откъснато и отново съединено – могат да го кажат и градинарите.

Да растеш на същото дърво като тях, но да нямаш същите основни възгледи.

Тези, които ти пречат да се съобразяваш със здравия разум и да напредваш, както няма да успеят да те отвърнат от правилното действие, така нека да не те отблъснат от твоето благоразположение към тях. Запази еднакво и едното, и другото – не само преценявай и действай устойчиво, оставяй спокоен и кротък към тия, които се заемат да ти пречат или с нещо да те дразнят. Защото и това е слабост – да им се сърдиш, както и да се отказваш от работата си и да отстъпваш уплашен. И единият, и другия са дезертьори – и побоялият се, и настроилият се враждебно към приятели и сродника по природа.“

Тема № - 47 Коментар № - 5098 M. A. - 2011-08-11 09:13:46
Към Морис Фадел: "Духовното е опитът на Homo sapiens да надвие биологията, да надвие остаряването на плътта си, да надвие знанието, че е смъртен..." (из моя постинг от 9 август).
Тема № - 47 Коментар № - 5097 Борислав Георгиев - 2011-08-11 09:11:19
Моля да ме извините, но в последния си коментар съм допуснал грешка. Написал съм: "Нищо всъщност не ни гарантира, че такова преодоляване е възможно, нищо не доказва, че духовното е илюзия", а съм искал да кажа: "Нищо всъщност не ни гарантира, че такова преодоляване (на материята) е невъзможно...".
Тема № - 47 Коментар № - 5096 Морис Фадел - 2011-08-11 08:56:31
В много интересния си коментар DeKarabah повдига въпроса за смъртта. Дали духовното не е всъщност опит за забрава на тленността? Ако отговорът е "Да", тогава духовното бива свеждано, както става в някои материалистически идеологии, до обикновена самоизмама или до съзнателна манипулация с цел извличане на съвсем земни ползи и господство.

Въпросът обаче е, че смърт в природата като че няма. Има трансформация на материата. Самата смърт е духовна структура. Голям е въпросът дали в природата съществува отрицанието. Не е ли отрицанието същностния извор, на неприродното, на желанието за духовно?

Има и друг тип отрицание, във формата на утвърждаване. Освен духовния конструкт "смърт" съществува и идеята за безсмъртието, с която се занимава проф. Богданов в текста си "Дървото на живота". Защо у съществата, които съзнават своята крайност, съзнават дори, че смърт няма, а има преминаване от едно състояние на материята в друго, се явява идеята за безсмъртие? Не защото ли тази идея не е човешка, тъй като у смъртния човек, който по един или друг начин винаги е знаел, че е такъв, тя няма как да се появи?

И идеята за смърт, и идеята за безсмъртие са духовни. Те изхождат от постоянния източник на духовното - отрицанието на материалното било като чисто отрицание, било като вечност. Нищо всъщност не ни гарантира, че такова преодоляване е възможно, нищо не доказва, че духовното е илюзия. Напротив - странно е защо изобщо то -преодоляването на материята - се появява. Видимото не обуславя духовното и въпреки това него го има.
Тема № - 47 Коментар № - 5095 Морис Фадел - 2011-08-11 08:16:38
Още щом зърнах „За духовното”, закъснял с дузина часове, още преди първия прочит, (който дотук бе последван от няколко), се опитвам да потисна търсенето на пореден опит публикация. Подобна беше и нагласата ми пред „Дървото на живота”, но, както мнозина видяха, тя не се прояви в първоначалния си интимен повик.
Нямам предвид големите и протичащи със свръхнапластена проникнатост текстове на професор Богданов да ме изправят пред ступор в разбирането или пропадания в недоверие. Напротив, макар и от друг, и вероятно неподреден в моето биологично духовен опит, аз правя своето усърдно и упоително навлизане в тях. Още повече, че точно в спокойното око на този, извинете поредната ми финтифлюга, мощен мисловен ураган /напълно неподходящо и за стила на многоуважаемия автор, но ще го оставя, нали сме моряци/ намирам отговорите на свои изстрадани въпроси.
За мен винаги е било важно да се запитам: Да, духовното съпътства всечовешкото израстване от хилядолетия. Поне в модерното разбиране на отделеността му от непосредствено материалното, а в определен смисъл и на неговото „отлепяне” от първично-биологичното. Но все нещо някъде куца, дърпа, прави своите непреодолими „опозиции” /последното, споменавано в основния и в коментарните текстове напоследък, влагам в схващан в свое удобство нюанс/. Имаме пред себе си призрачно високи, ще си позволя да използвам определението - светогорски пречистени, масиви от духовност и постигнатост във вярата, философията, точните науки, какво да кажем за музиката, литературата, поезията, или пък неизбродните посоки на живописта, скулптурата, защо не редом с тях - архитектурата и мегаполисното строителство…
А нейде дълбоко в тази изглеждаща, поне за мен, надматериална и следбиологична вселена от спасителен дух-познание спи (споменатото в мое стихче) червейче на напомнянето за тленност, за възможното и повтарящо се пропадане от идеално-съвършено към налагащо се разрушително и връщащо в изкупителено спиране и хаос…
Или пък, наистина исполинският змей Уроборос ни люлее приспивно в нашата огромна духовна люлка и ни кара да сънуваме, да се пробуждаме и отново да се унесем в друг, различен сън, оставил ни единствено правото да сътворяваме сънищата си отново и отново чрез своето. Или пък, Вие, сигурен съм, имате своите видения натам, а и ги докосвате в завалелите коментари.
Затруднявам се да продължа, не съм и подготвен… Към тази присъница от редове ме склони най-вече желанието да споделя това, за което имам решително убеждение. Проф. Богданов настойчиво ни въвежда в тайните на хуманитарното четене-казване-правене. За да не си помислите, че съм казал сбогом на словесните си асиметрии и каламбурчета, и за да се поясня, ще нахвърлям нещо хванато тези дни в, мисля, Нешънъл Джеографик. Хубава работа, ако попаднете, изгледайте я. Науката, поднасяна ни в тази стилистика, ме пълни с възхита. Общо взето, става дума защо другите клонове на нашите братовчеди – примати, носещи до наши дни 97 и повече процента от хомосапиенсовата ДНК, не са изминали същия път – прехождане. Усърдните, работещи върху определени експериментални натрупвания с десетилетия изследователи засичат многото отлики и непродължения у приматите – шимпанзета, орангутани, горили. Успоредно научаваме удивителни неща и за биологично-духовното, дори творческото, което са постигнали нашите мили най-близки по кръв роднини. Но да не Ви губя време. Като най-съдбовен белег на пропуснатост за продуктивен разум се посочва липсата у тях на готовност за сутрудничество, за творческо взаимодействие в търсене на общи решения. Дори когато става дума за добиване на прехрана. Има невероятно категоричен експеримент с две шимпанзета, които с изненадваща креативност взаимодействат, преценяйки предварително, че с притеглянето на непростата експериментална конструкция ще придобият еднакво количество храна за всеки поотделно. И внезапен отказ от заедност, когато конструкцията се заложи във вид храната да не е разпределена по братски. По-слабият участник застива в пасивност, а доминиращият прави неуспешен опит да придърпа сам бананите към себе си. И двамата се примиряват с неудачата и сигурно няма да потърсят общо решение още сто хиляди години. Знае ли човек? Но засега победата е на твърдоглавия егоизъм и неумолимата приматно-социална йерархия.
Та, връщам се върху ударението, което смея да поставя върху този свой аспект от прочита на „За духовното”. Добри или лоши, алчни или безкористни, извисени или потънали в грижите си за прехранване, придобиване на вещи и знаци за показност,
ние, земляните, що-годе напредваме в сътрудничеството за материално и биологично оцеляване. Но и там нещата от хилядолетия са някак изтощително неустойчиви, клонящи към спящите и в нашата ДНК кодове на примитивния егоизъм.
Мисля, че проф. Богданов ни насочва без менторство и догма, оставяйки ни сами и свободни към сътрудничество и безкористна откритост в търсенето и правенето с духовното.
Всъщност – в самата същност и полза на този правещ форум !

Благодаря на всички, стигнали до края на писанието ми.


Тема № - 47 Коментар № - 5091 DeKarabah - 2011-08-10 14:04:12
1  2  3  4  5 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 116027

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128155

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20179

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32765

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134386

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94474

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 29159

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17830

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180934

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60830

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA