БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

Любов и обезсмъртяване в изстъпленията на дионисовите празници
Платон, „Федър” и Еврипид, „Вакханки”
РОСИЦА ГИЧЕВА-МЕЙМАРИ 


 „Не бъди разумен тогава, когато ще е напразно да си разумен!”

орфико-вакхически химн от Пангей
(Клитоним в Псевдо-Плутарх, За реките, ІІІ, 4, 12)


Въпреки че елински интелектуалци издигат разума като инструмент за разбиране и себепоставяне в света, елините никога не се отказват от представата, че човекът не е в състояние да разбира и контролира всичко в света. Използвайки разума като инструмент за разбиране и аргумент за действие, те не ограничават и не смаляват света си, не го свеждат само до достъпното за човешкия разум, както по-скоро прави модерният човек. Типично за традиционните общества, те настояват да живеят в голям цялостен свят, в който има и нещо друго. Дори когато се стига до възгледа, че „другото” може да е и човешко (като страстите), неразумното-неразбираемо-неназовимо продължава да се възприема и означава като принадлежащо на божественото-отвъдно-нечовешко, или компромисно – като понякога понасяно и от човека. Възможността за изпитване на „другото” от човека им предоставя от една страна механизми за свързване и общуване с отвъдното божествено (такова, каквото си го представят), а от друга - възможността човек да смята, че постига някаква степен от божественото, че се обезсмъртява. Свързването с божественото в античността, винаги се осъществява чрез ритуали в празничен контекст.

За да аргументирам и разширя представеното наблюдение ще сравня част от Платоновия диалог „Федър” и трагедията „Вакханки” на Еврипид, които ми изглеждат подходящи в допълването си при представянето и осмислянето на практиките на изстъпленията отвъд човешкия разум (състояния, наричани „екстаз” или „ентусиазъм” - излизане извън себе си или приемане на чужда същност). Ако използвам термините „репрезентиране” и „рефлектиране”, с които професор Богдан Богданов раздвижва структурата на текстовете, бих казала, че Платоновите текстове са по-силно рефлектиращи, а „Вакханки” е по-силно репрезентиращ текст. От друга страна, репрезентиранията у Платон използват ритуална терминология и образност, а действащите лица в трагедията „Вакханки” на Еврипид рефлектират върху проблемите традиция-иновация, рационално-ирационално, смърт-обезсмъртяване.

Божествената лудост и нейни видове представя Платон във „Федър” (244-257). Сократ определя лудостта като източник на „най-значителните добрини, които получаваме в дар от боговете”, „налудното състояние е нещо по-прекрасно от разумността, защото то иде от боговете, а тя е от хората”. Изведени са четири вида полезни божествени лудости: пророческа, ритуална, поетическа и еротическа. Последната е предмет на обстойно разглеждане в словото на Сократ, който иска да покаже, че не „е редно да предпочитаме разумния пред движения от страст приятел”, защото „подобна лудост се дава от боговете за най-голямо щастие на човека”.

Пророческата лудост е свързана косвено с Аполон и Зевс, заради примерите с гадателките в Делфи, в Додона и Сибила, които изричат пророчества обладани от бог (в ентусиазъм). Ритуалната лудост не е свързана с определено божество, а с очистване от божествени наказания, очистителни и посветителни обреди (вероятно мистериални - teletai). Който постига истинско ритуално изстъпление, става „невредим и в настоящето и в бъдещето” и получава „средства да се освободи от настоящите злини”. Допустимо е сред божествата на ритуално изстъпление да предположим Дионис, който е известен с неистови празници с очистителни функции. Поетическата лудост е свързана пряко с Музите, които вдъхновяват за сътворяване, но е определена и с дионисова терминология - „вакхически ентусиазъм”. Приписана й е педагогическа функция. Любовната лудост във „Федър” се свързва пряко с Ерос. Преди да я анализира, Сократ развива аргументация за безсмъртието на душата. След това определя любовта като най-съвършената от божествените лудости, защото представлява двигател към раждане в красота (в тяло или душа), към виждане на божествената красота и постигане на безсмъртие. Процесът е описан с мистериална терминология*: „Сияйната красота може да се види тогава, блажена и божествена гледка, когато ние, следвайки Зевс, а други друг някой бог, видим и станем участници в тази мистерия, за която е позволено да се каже, че е най-блажена измежду всички. В тази мистерия и ние самите участваме цялостни, далече от злото, което ни очаква в по-късно време, и посвещавайки се, сме зрители на цялостни, прости, изпълнени със спокойствие и блаженство видения, наблюдаваме ги чисти в чиста светлина, небелязани от това, което наричаме тяло …”. Посветените в мистерията чрез Ерос постигат безсмъртие и продължават да живеят в светлина и щастие, докато „близостта с невлюбения, примесена със смъртна разумност, разполагаща с оскъдни смъртни неща … ще стане причина тази душа (на обичания) да се върти глупаво девет хиляди години около земята и под земята”. Сократ прави връзки с Дионисовите лудости, когато описва видовете човешки проявления на любовта. Обладаният от Ерос обича по такъв начин, какъвто предопределя „богът, в чийто хор е участник…Вървят по следите и успяват със собствени средства да открият природата на своя бог, защото са заставени да гледат внимателно в бога. И докоснат ли го с паметта си, изпълват се с ентусиазъм от него и му взимат привичките и заниманията, доколкото е възможно човек да е причастен към божества… И като наливат постоянно почерпеното от Зевс в душата на своя любим също като вакханките, правят го да прилича колкото се може повече на своя бог”.

Трагедията на Еврипид „Вакханки” изглежда като текст-празник, синтезирал елементи на множество действителни традиционни празници с изстъпления в чест на Дионис, които никога не са се случвали заедно в едно ритуално време-пространство и в такъв порядък, в какъвто ги е събрал и преподредил Еврипид в неговия текст-свят. Театралното изпълнение на празника на „Големите Дионисии” е поставяло гражданския колектив в състояние на друг тип празнично преживяване на дионисово изстъпление – от една страна многократно усилено (поради концентриране на различни видове изстъпления), а от друга - по-малко традиционно и в някаква степен рационализирано.

Проблемът от конкретното настояще, който засяга трагедията, е отношението към варварските култове – често обсъждана тема в класическа Атина. Поставен е в рамката на мита за отхвърлянето на Дионисовия култ от Пентей в Тива – далеч от времето и пространството на атинската публика. Друга тема е отношението рационално-ирационално, която е стояла като проблем и пред тогавашните атиняни, чиито традиционни религиозни вярвания се сблъскват с рационализиращите рефлексии на малка група интелектуалци. Сред интелектуалците е и самият Еврипид, който е осъждан от съгражданите си, прекарва края на живота си в изгнание в двора на македонския цар Архелай, където пише трагедията (406-405 г. пр. Хр.). Няколко години по-късно неговият приятел Сократ ще бъде осъден и ще претърпи смърт за незачитане на традиционните вярвания, според общественото мнение.

Темите за чуждите култове и отношението рационално-ирационално са преплетени в сюжета на трагедията. Царят на Тива Пентей се противопоставя на чужденеца Дионис опирайки се на човешкия си разум – отхвърля подлудяващите празнувания, подиграва се с версията за божественото раждане на Дионис от Зевс и леля му Семела. Дионис се противопоставя чрез това, което владее – божествения ум, който за смъртните е неразбираем свръх-ум, означен като лудост. Именно с подлудяване Дионис решава проблема за налагането на празниците си в Тива.

Темата за отхвърлянето на Дионисовото празнуване е представена като колизия между царя и самия бог, в която е трудно да се определи кой от тях е герой и кой – антагонист. Дионис е дошъл в Тива, за да накаже лелите си, които не са го признали за Зевсов син и са обвинили майка му в две прегрешения: предбрачна любов със смъртен и лъжа за любовна връзка със Зевс, а след смъртта й са я наклеветили, че заради измисления светотатствен брак Зевс я е убил с мълния. Наказанието се пренася и върху братовчеда на Дионис, Тиванския цар Пентей. Непризнаването на Дионис е изразено и с обвинение спрямо вакханките за отдаване на вино и неблагочестиви развращаващи Афродитини (сексуални) страсти с чужди мъже, като че ли следващи лошия пример на леля му Семела. С човешкия си разум Пентей не разпознава бога, отнася се към него като към смъртен, като чужденец, като заплаха за властта и традиционните обичаи в Тива. Съответно на проявената хюбрис, усилена от шпионирането на вакхическите тайнства, той понася наказанието да бъде разкъсан от майка си и лелите си, които от своя страна не го разпознават, поради отнемане на разума им от Дионис. Голямата промяна, която структурира времето чрез трагичното действие, е прекратяването на Кадмовата династия в Тива и изгнанието на семейството. Проблемът поставен в началото е решен – Дионисовите празници ще се празнуват в Тива. Има и още един важен резултат - Кадъм и Хармония ще бъдат спасени с отвъден живот в страната на блажените. Кадъм е признал Дионис и е участвал във вакхическите изстъпления, което поведение вероятно е възнаградено от боговете с обезсмъртяване.

Темата за отношението разум-лудост е представена по две линии. Едната протича рефлективно в диалозите на Пентей, Кадъм, Тирезий и Дионис, а другата - в описанията на Дионис, митовете и празниците с изстъпления, представени от Тирезий, хора и вестителите. В диалога на първи епизод, Кадъм, Тирезий и хорът, от една страна, и Пентей – от друга, си разменят обвинения в безумие, като влагат противоположни смисли в понятието. Бившият цар Кадъм и гадателят Тирезий смятат за безумие осмислянето по човешки начин на божествените неща, а Пентей – излизането извън рамките на човешкия разум. Кадъм и Тирезий споделят, че само те са разумните в града, които почитат Дионис, че смъртните не бива да презират боговете нито да мъдруват за тях, защото пазенето на старите предания не може да бъде оборено дори с мъдростта на най-разумния. Тирезий многократно заявява на неразбиращия Пентей, че е загубил ума си, щом не приема Дионис: „Щом мъдрият човек открие верния предмет, е лесно да говори хубаво. А ти с гъвка реч като у мъдрите, но капка разум няма в словесата ти.”; „Защото ти си болезнено луд и с лекарства не ще намериш изцеление…!”. Хорът и Кадъм подкрепят Тирезий „Старче, с думите си не посрамваш Феб и проявяваш благоразумие, като почиташ Бромиос, великия бог”; и осъждат Пентей „Блуждаеш и макар и с ум, безумен си!”; „Не е мъдра знай мъдростта, щом забравя смъртния дял!”; „Той тръгна с греховна мисъл и с бесен гняв, враждебен на твоите обреди боже наш, … с безумна мисъл и с дух обладан от лудост, да победи в борба непобедимото!”. Пентей им отговаря със сходни реплики: „Срам ме е да гледам старостта ви смахната!”, „Не ме молепсвай с твоето безумие! За глупостта ти ще накажа аз учителя ти!” Дионис обобщава: „Глупецът смята за безумен мъдрия.”

Два вида Дионисова лудост представят вакханстващите. Дъщерите на Кадъм са вдъхновени с лудост-наказание, поради която виждат Пентей като чужд или като диво животно, и го разкъсват жив. С „лека лудост” е възбуден Пентей, за да се съгласи да сложи женски одеяния и да отиде сред вакханките. С лудост-награда Дионис вдъхновява вакханстващите по убеждение - Кадъм, Тирезий и хора от лидийски вакханки. Въпреки наложените други наказания, Кадъм ще бъде обезсмъртен в страната на блажените.

Във „Вакханки” са преплетени в един виртуален празник няколко типа действителни традиционни Дионисови празници с изстъпления, известни за различни области на източното Средиземноморие. Представени са в думите на хора и вестителите чрез описания на ритуални места, действия, атрибути, състояния, и минимални рефлексии. За разлика от празничното преживяване на театралното представление, което се случва в ума и емоциите на зрителя и общността, действителните ритуални изстъпления въвличат в цялостно телесно-душевно преживяване на нечовешкото (божествената лудост) и причиняват по-значителна промяна, както за индивида, така и за ритуалната общност. Многостранното и сложно изпитване на ритуалната лудост е репрезентирано в множество редове на ритуални текстове – пространствено-времеви, персонажен, акционен, атрибутивен, емоционален, аудитивен, образен ...

Места: извън града в планина, „планини хранещи зверове”; планинско светилище. Планината Пиерия в Македония е „седалището на Музите, където са Харитите и Страстта, където е редно да празнуват оргиите си вакханките”; „Бромиос почита блажената Пиерия, където танцува във вакхически пирове и повежда въртящите се в танц менади”. Споменават се още Китерон до Тива, Парнас - Делфи, Олимп, Критската Ида, Тмол в Лидия, фригийски планини, митичната Ниса.
Имена – оргии; оргиите се танцуват; посветителни обреди (teletai).
Време – ежегодно напролет, или в т. нар. „тригодишен” цикъл на празнуване (през година); по-често нощни, но и дневни обреди.
Лица – преобладаващо жени и девойки, служителки на Бромиос (вакханки, менади), но и мъдри мъже – гадател и бивш цар.
Приношения: козли, които се ядат сурови; мляко, вино, мед; дим от изгаряни смоли и растения.
Атрибути – жезъл-тирс, змии, небриди (еленови кожи), разпуснати коси, бели вълнени плитки, венци от бръшлян и змии; фригийски флейти, тимпани, факли, тис, дъб, ела, лотос.
Забрани: докосване до инструменти за тъкане (метафора на женското подивяване); непосветени не трябва да виждат свещенодействията.
Действия – буйни танци и песни, подскачане и хвърляне на земята; удряне на земята с тирс в дясната ръка; разтърсване на предмети и части на тялото; призоваване на бога с неразбиаеми думи (йо, йе, еуой, иакх); силен шум (викове, звънтене, бучене, гърмене).
Състояния – боговдъхновена лудост (мания, вакхия), обхващане от бога; войнственост; преследване на непосветени (неполудели), които дръзват да наблюдават.
Божествени идентификации: Богиня Майка (анонимна, Кибела, Рея), обожествена смъртна жена (Семела-Тионе); син Бромиос (от Зевс) – демон, велик демон, бог, велик бог, цар; бикорог и увенчан със змии; „бик, многоглава змия и пламтящ лъв”; водач на шествието от вакханки в обреда; войнстващ.
Рефлексии за обредите„сладка мъка, приятен труд”; Бромиос „посвещава в тиас с танци”; тайнствата „не могат да се ословесят така, че непосветените във вакханстването смъртни да ги разберат”.
Рефлексии за обредните лица – блажени и щастливи, с чист живот са тези, които познават обреда; въвеждат душата си сред вакханстващия тиас; пророкуват.
Рефлексии за бога в обреда: Бромиос дарява на смъртните виното – прекратява мъката на страдащите, дава им сън и забрава, дава еднаква безметежна наслада на бедни и богати; когато се влее в голямо количество в тялото богът става прорицател чрез вакхическата лудост; всява паника и страх; създава чудеса, предизвиква видения; „най-ужасен за лошите и най-кротък за мъдрите”.

В трагедията се говори за любовни (включително сексуални) отношения. Пентей обвинява вакханките за развращения с чужди мъже и със самия бог, вестителят оспорва чрез описание на видяното, Тирезий поучава: „Не Дионис довежда до разпуснатост жените в любовта, о, не, в природата е вложена разумността завинаги. Дори в бакхическите оргии разумната жена не се развращава”. Хорът от вакханки пее: „Да можех да отида на Кипър, острова на Афродита, където живеят Еротите, омагьосващи сърцата на смъртните!”. Пентей към Дионис: „Не си грозен в тялото, чужденецо, като за жените, за което си в Тива. Кичурите ти са дълги, разпилени покрай самите ти бузи, не като за борба, пълен си със страст. Имаш бяла кожа, за която си полагал специални грижи, не докато са те огрявали лъчите на слънцето, а докато на сянка с хубост си преследвал Афродита”. Вестителят овчар разказва: „Виждам три тиаса - женски хора, едното от тях водеше Автоное, другото - майка ти, Агава, третото хоро - Ино. Всички спяха, отпуснали на една страна телата си, едни - облегнали гръб на елхова шума, други - положили на посоки глава върху дъбови листа, с благоприличие, не ловяха, както ти казваш, напоени от кратера и от шепота на флейтата усамотени в гората, Киприда. … А когато няма вино, няма вече Киприда, нито друго някое удоволствие за хората”.

Имал ли е обредът сексуални конотации и идеи? Чрез внушаване на Пентей, Еврипид внушава на публиката, че такова съдържание няма. За да бъде убедителен образът на Пентей, обаче, Еврипид трябва да е използвал някакво сексуално осмисляне на ритуалите или вярванията. Обредните реалии не дават експлицитни данни за сексуални значения. Такива могат да бъдат идентифицирани в мита за раждането на Дионис от брака на Семела и Зевс (думата за брак gamos има сексуално значение). Сюжетът е посочен като обреден логос (рефлексия за честваното събитие) за празника в дитирамб на Пиндар (фр. 75) и в „Жените на празника Тесмофории” (977-1005) на Аристофан. Наблюдаваното несхождане между ритуален и словесен текст би станало разбираемо, ако се сравни с подобна ситуация в съвременната традиционна култура. В пролетния празник лазаруване, в който моми пеят и танцуват в специално облекло, окичени с цветя, а във варианта буенек извършват и ритуални битки, също не можем да открием елементи пряко насочващи към любовно-сексуални отношения. Известно е обаче, че обредът се прави, за да не бъдат залюбвани девойките от змей. В лазарските песни се пее за змеева сватба и раждане на змеево дете. Ритуалът е сложен свръхтекст-контекст, чиито редове и смисли са пръснати из различните ритуални текстове.

Митове-логоси, като този за любовта между Зевс и Семела, раждането на син-бог и обожествяването на смъртната майка (още лелята Ино и съпругата Ариадна) показват, че в древните религиозни вярвания, дори и в по-рационализираните представи на елините, е съществувала идея за свързване на човек с божество и в този контекст – за допускане на някаква форма на обезсмъртяване или щастлив отвъден живот. Мистериалните божества (какъвто е и Дионис), за разлика от олимпийските, могат да влизат в пряко общуване със смъртните. Това са отдавна познати идеи. Различното, към което води този анализ, е възможността описваната-преживявана връзка между човек и божество да се интерпретира и като любовна.

Богът вдъхновяващ вакханките е представен в трагедията с много лица заедно с други богове на изстъпления. Дионисови хипостази, идентифицирани по имена, топоними или обредни реалии са: Пиерийско-Тиванският Бромиос (с македонски и тракийски асоциации), Вакх (критски, лидийски и орфически асоциации), богът-змия Сабазий (тракийски, фригийски и атински асоциации), разчлененият като бик орфически Загрей, орфико-елевзинският Иакх, Делфийският Дионис на тиадите. Дионис почти винаги е честван заедно с майка си - богиня или смъртна. Във „Вакханки” са визирани фригийската планинска Майка или Кибела (богиня и смъртна), Тиванската Семела (смъртна, обожествена като Тионе), критската Реа, елевзинската Деметра, кабирическата Велика Майка. Други богове на изстъпления, визирани пряко или косвено в трагедията са: богът-дете, персонаж в мистериите на корибанти и курети (очистват от грехове в посветителни обреди с екстатична музика и танц); Зевс Бронтиос (Гръмовержец); Арес Бромиос и Атина Бромия (войната и смъртта); Артемида Бромия (зверове); Аполон Пайан (оракули и лечителство); Музи, Харити - вдъхновителки на поезия, музика и танци; Страстта, Афродита с еротите – сексуална любов.

Някои от изстъпленията означени с богове, са по-скоро интелектуални действителности (мусическите, Аполоновите, Зевсовите), други са по-скоро всекидневно-практически (войната, любовта, болестта, смъртта), а ритуалите съчетават всички изстъплителни действия и смисли във времето и мястото на празничното случване. Всички божества-патрони и функциите на божествените лудости по Платон, могат да бъдат идентифицирани в Дионисовите празнувания във „Вакханки”. Менадите и Дионис също пророкуват, богът е съвладетел на Делфийския оракул заедно с Аполон. Дионисовите ритуали са изстъплителни, очистителни и мистериални. Музите винаги съпровождат Дионис Бромиос, защото и те вдъхновяват като него. Ерос и Афродита често съпътстват Дионис в празнични и мистериални контексти. Дионис се съединява пряко телесно и душевно със своите почитатели.

Дали когато пише за любовта Платон изразява лична религиозна вяра или само използва означавания от традиционната реч за да стане разбираем? Дали е възможно да е използвал наблюдавани нелитературни ситуации и идеи, за да конструира съвършените си текстове-смисли за любовта или просто използва мистериални понятия-означения и метафори? Дали не се опитва да оправдае Сократ, като го представя зачитащ традиционните вярвания? В Платоновите диалози Сократ нерядко визира или се опира пряко на мистериални представи и разкази. Към цитираните пасажи от Федър, могат да се добавят словата на Диотима, жрицата-очистителка от грехове в „Пирът”, която нарича Ерос „демон” и „велик демон” (като Дионис във „Вакханки”), който свързва чрез обреди иначе несвързваемите богове и смъртни и осъществява вътрешната връзка на Вселената. Диотима включва в любовта творчеството – „създаването и раждане на красота и в телесно, и в духовно отношение” и „стремежа към безсмъртие”. Преподаването на знанието за любовта е наречено „посвещаване в тайнства”, същината на които се състои във „виждането на божествено красивото и общуването с него”.

Как изглеждат любовните свързвания в мистериалните обреди? В свещените логоси са представени любовни отношения между богове и смъртни, означавани в по-близка до телесното форма - Семела и Зевс, Деметра и Иасион в Самотракийските легенди. Идеята е означавана атрибутно във фалически култове, като Самотракийския или Дионисовия, или с обредно действие - ритуалният брак между Дионис и съпругата на атинския базилевс на Антестериите. В дионисовите мистерии брачна идея е означена в отъждествяването на почитателките му с нимфи (девойки-годеници-невести) или нимфи-кърмачки (невести-майки-хранителки). Има и по-отдалечени от телесните форми означения. Дионис е бог на лудостта, опиянението, вдъхновението, превъплъщенията, на „другото”. Смята се, че божествената му същност влиза в тялото и душата на смъртните и ги променя (както виното). По този едновременно естествен и свръхестествен начин Дионис се свързва с почитателите си по време на ритуални действия. Вакханките търсят и призовават бога си беснувайки в планината, той им се явява, нещо се случва, те започват да се чувстват и държат като обхванати-изместени от него. Обхванати от бога телесно и душевно, менадите са в състояние на единение с божественото (боговдъхновеност), отъждествявано с лудост – ентусиазъм, мания, вакхия, бяс, войнственост, пророкуване,. Тези състояния могат да бъдат интерпретирани и като любовно единение между човек и бог, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно. Любовта, като форма на свързване на човека с божественото в ритуала, обхваща всички видове полезни божествени лудости (по Платон), защото във всички тях се ражда нещо добро/красиво. В ритуалното единение се ражда друго човешко състояние, означено като ражданото в мистерилните обреди „дете”. Като същина на мистериалното свързване в епиграфски сведения многократно се посочва „познаването” на бога – и у Платон стремежът към познание е осмислен като любов. Елините наричат мистериалния процес „посвещаване”, смятат, че е неописуем с думи („arreton”), че променя отвъдната съдба на изживелите го (задължително с видения, както у Платон). Посветените вярват, че свързването на човешката с божествената природа в обреди е осигурявало някаква форма на щастлив живот след смъртта (Сафо, фр. 55), понякога и като обезсмъртяване-обожествяване („бог станах вместо човек” – текст от орфическа пластинка). Мистериалните обреди, за разлика от немистериалните, са свидетелство за представа за оцелостяване на света (телесно и душевно, разумно и неразумно, смъртно и безсмъртно, тукашно и отвъдно), за което и елини и варвари са вярвали, че е практически постижимо и достъпно за всекиго лично, както всъщност е постижима и достъпна любовта (неистовото привличане), чрез която то се осъществява.

                                                                        *****
Защо се занимавам с тези неща? Сигурно ми се е искало и аз да съм отворена към някакъв голям цял свят, който да включва всичкото - и „тукашното” видимо-назовимо-разбираемо и „отвъдното” невидимо-неназовимо-неразбираемо. Защото може ли да се разбере назовимото, ако не се разбира и неназовимото?

Преди много години, когато за пръв път чух от професор Богдан Богданов, че традиционните общности (като старогръцките) били по-затворени по отношение на хоризонталния свят и по отношение на съставящите ги индивиди (които не били и дотам индивиди), но пък били по-отворени към трансцедентното вертикално отвъдно като колективи, което на нас не ни било разбираемо - ми се прииска да разбера (без да знам защо). Беше ми много трудно. Стана с дълго слушане на висши семинари, включително на професорите Александър Фол и Иван Венедиков. След десетина години слушане и напрегнати неуспешни опити за разбиране внезапно ми просветна, че всъщност много добре знам за какво става дума, защото разбирането на тази отвореност към неназовимото винаги е било в мен. Аз съм била (а и продължавам да съм) до голяма степен и традиционен човек - по-затворен към другите като мен и по-отворен към различното от мен (с подобните на мен често няма за какво да си говорим, а с различното можем дори да се надхвърляме). Трудността с разбирането е идвала от думите и речите, с които учителите ми се опитваха да ословесят тези трудни за ословесяване неща. Не случайно елините са ги наричали „неизречими” (arreta). Причината да не разбирам бе, че аз идентифицирах с други образи и наричах с други думи/не-думи същите тези неща, за които говореха учителите ми. „Виновни” бяха подвеждащите думи-твърдения-текстове, които като се опитваме да разберем, провокираме живеенето да става мислене и създаване на светове, и после пак живеене.

Как разбирам? Не си представяйте, че тичам по планините, размахвам сопа и удрям дайре, крещя или дъвча бръшлянови листа и сурово кърваво месо. Тези, които ме познават отблизо знаят, че едва кретам по ниски хълмчета и то само ако горе има археологически обект, че припадам ако само ми се разказва за кръв. Дори не обичам да ми подаряват откъснати цветя. От дионисовите неща обичам виното, музиката, песните, танците, разпуснатите дълги коси и … нощното писане за обреди.

Разбирането на тези отвъдни свързвания правя по косвени и не винаги словесни начини – опитвам се да доловя нагласите на онези, които някога са се свързвали с обред и вяра с тяхното си „отвъдно”. Все още не съм напълно сигурна защо го правя. Може би си мисля, съвсем като традиционен човек, че щом някога хората са имали нужда да правят такива неща в продължение на хилядолетия, то тя не ще да е била напълно без смисъл. И продължавам да търся този смисъл, защото не ми изглежда оправдано високомерието, с което модерният човек нарича древните „първобитни” (сигурно съм пристрастна). Може да се твърди това по отношение на материалните инструменти и технологиите, но по отношение на духа и нравствеността човекът не се е променил, или ако се е променил, то е по-скоро назад, надолу и встрани. Може и да е напразно търсенето ми, но дори и да се окаже такова, то (търсенето-намиране-ненамиране) трябва да ме убеди в това.

* Преводи: „Федър” - професор Богдан Богданов; „Вакханки” – професор Александър Ничев, доцент Петя Янева.


ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.



Коментари по темата
Отсъствах за малко, а тук живота си тече - разум, лудост, радости, мъки, любов..... история, литература, култура, театър....
И всичко това на едно място ;-D
Доколкото разбрах идеята на проф. Богданов в един от постовете му, точно това му е хубавото и интересното на литературния текст, а като цяло и на живата. Преплитането и едновременното съществуване на множество теми и сюжети.
Всичко сякаш е върволица от причини и следствия (ако мога така да се изразя), които отключват различни теми и сюжети някак по естествен път. Понякога причините са множество, а следствието само едно, понякога причината една - следствията много.
Вакханките разкъсват Пентей, не само защото той отказва да почита Дионис, но и защото те самите го почитат. Щяха ли да го разкъсат, ако те самите нямаха отношение към Дионис?
Многосюжетността е свързана, кога с явни, кога с не толкова видими връзки, и може би те са най-интересната част от тесктовете и живота. Как човек преминава от състояние на разумен в неразумен и как надхвърляики себе си се връща в състояние на разумен?

„Не бъди разумен тогава, когато ще е напразно да си разумен!”

Оплетах се в собствените си мисли :-) Дано се намери някой достатъчно търпелив да ми помогне да се разплета.

Поздрави сърдечни!
Тема № - 17 Коментар № - 1200 Вакханка Първа - 2009-11-17 09:25:15
Професор Богданов,

имам един малко странен въпрос, който е от голямо значение за моя спор с Лелята на Сократ. Според вас и според нещата, с които тя се занимава - тя историк ли е? Защо? Според наблюденията ми, по принцип историците много малко разбират от литература, дори и когато могат да я ползват като извор, доста тежко се навиват да интерпретират и въобще им липсва фантазия, докато при Лелята на Сократ не е така... следователно идва въпросът - историк ли е Лелята на Сократ и ако не е, какво е? Тя твърди, че е историк. Но аз се съмнявам...
Тема № - 17 Коментар № - 1197 Теодоте - 2009-11-17 00:16:26
Вакханке - не - вакханке,

като се вслушваш в думите на Алкивиад, се вслушай и в тези на Теодоте-Крадла, защото и Теодоте-Крадла, и Алкивиад са едно и също, но за това ще пиша друг път. Те не съществуват и двамата. Само думите им съществуват, а от думите човек сам може да си проектира светове. Те са нещо като плод на твоето въображение. Не ни карай да те молим и умоляваме да останеш. Честно казано, всички хора това искат – да останат някъде, да имат нещо, да говорят с някого, но това знаете колко трудно става. С колко хора можеш да си говориш? А да си говориш надхвърлящо? Това важи и за Тити, която има същия проблем, мрази реални хора, но обича Теодоте-Крадла и може да си говори с нея само ако е единствено и безусловно Теодоте-Крадла. А тя - не е! Ами ГГ? Ами аз - едностранчива производителка? Човек трябва да си прави действителност чрез измислиците, а не измислици - чрез действителността. Хубава вечер и благодаря, че написа, Вакханке - не – вакханке, тъкмо се чудех как да поздравя всички с една прекрасна песен:


http://www.vbox7.com/play:291b83db&al=1&vid=3882487

Тема № - 17 Коментар № - 1191 vesselina vassileva - 2009-11-16 18:19:43
Проф. Богданов,
Докато четях вашето обяснение за надхвърлянето се запитах дали може да се говори за някакъв вид надскачане в съзнанието.
Ден днешен са говори и пише доста по темата за човешкото съзнание, но в същото време науката не е много наясно какво точно нарича съзнание, как да го опредили като обект за изледване и с какви методи да го изследва. От една страна, точните науки дълго време не са искали да се занимават с него, защото са го смятали, за отвлечено философско понятие. Материалистическата философия говори за съзнание, но го разлежда само като като осъзнато битие, субективен образ на обективния свят, за това, твърди, че субективната реалност е противоположност на обективната. И въпреки че, психолозите се занимават със съзнанието, то продължава да бъде нещо неуловимо и за тях и за хората, които ги четат и слушат. Психоанализът винаги е търсил как сериозно да подхване темата за съзнанието, но не винаги психоаналитиците са приети за истински учени, на които може да се има доверие, защото методите, които използват, някой път съвсем не са рационални. Квантови физици, невроучени и ред други учени от точните науки в днешно време пробват не само да разберат какво е съзнание, ами изследванията им за изкуствения интелект се оказват пряко свързани с проблема как да се създаде едно мислещо, но и съзнаващо същество.
От друга страна, в художествената литература и в литературните изследвания, съзнанието не е тема табу от дълго време насам. Само с един поглед могат да се видят толкова автори, най-вече в жанра на романа, които не само говорят за съзнание, но и знаят как да го въведат чрез своите персонажи, а пък читателите са вече свикнали да следът “потока на съзнанието“: Хенри Джеймс, Вирджиния Улф и прочие.
Прочитайки вашите мисли, за това какво е надхвърлянето, са замислих дали това, което се случва в това надхвърляне може да бъде разбрано и като издигане до едно друго, може би по-отворено съзнание, но което се постига за малко и в един определен момент. Какво е вашето отношение към темата за съзнанието и има ли тя място в теоретични ви постановки за принципната неравност на разбирането?
(Темата за съзнанието е модерна тема и се появила в западния свят в последните три, четри века. Доколкото знам, не може да се говори за такава в античното общество, но това, че е тема-проблем за нас, хората от 21 век, надявам се да е достъчен повод за да бъде мислена и обсъждана на сериозно.

С поздрав

Анета де ла Мар Икономова
Тема № - 17 Коментар № - 1190 Aneta de la Mar Ikonomova - 2009-11-16 18:07:09

Опит за редуване на веселото със сериозното:
Скъпи вакханки, не искам и не мога да бъда повече вакханка ни с едно ‘а’, ни с две.
Заслушах се над добре казаните думи на проф. Богданов, че “Надхвърлянето е и разкъсване, и Дионисов екстаз, и любов“ и въпреки че най-сетне добих яснота по разбирането на този въпрос, оказа се, че сега аз изпаднах в екзистенциален проблем. Вече не знам дали вакханките на Дионисиевите празници искат да разкъсват жертвите си или те, жертвите, са тези, които искат да бъдат разкъсани, защото търсят, ама забравят, че търсят това именно надхвърляне, което се случва, когато има разкъсване, Дионисов екстаз и любов. В суматохата на празника така и така никога не се разбира какво всъщност става, затова хората говорят за някакви мистерии. Ала мистериите също трябва да бъдат разбирани.
Та питайки се какво прави една т.нар. вакханка, започнах да се двоумя и ... спрях да танцувам. Бакх каза, че моята работа е да подскачам в свитата му, а не да решавам тези човешки проблеми. Аз го попитах, той като бог, който познава човешкото съзнание и тайните му, може ли да ми обясни какво се случва на празника му. Бакх без да мисли много отвърна, че докато хората не са наясно с това, що е съзнание, е безмислено да се говори с тях, затова той и ние вакханките трябва да танцуваме, и стига съм задавала тъпи въпроси и откланяла темата от нещата и нещата от темата...
Знам, че за много форумци това, което пиша в момента е вече прекалено, дори ще заявят, че надминава всякакви граници, но трябва да ви кажа, че и за мене е така. Затова реших да се оттегля: оставям дрехите и атрибутите си на вакханка под камъка на полянката в гората и тръгвам към безграничното от където и дойдох. Там ще се запътя направо към „Ресторант в края на вселената” и докато всяка вечер гледам повтарящия се спектакъл за края на света, ще разсъждавам на глас върху думите на Алкивиад, че “любовта, разбирането и надхвърлянето, всичко това се крие в говоренето, то е това, което доближава, остава и не заслепява“.

Една бивша ваакхаанкаа, която изчезна в пространството
Тема № - 17 Коментар № - 1189 vaakhaankaa - 2009-11-16 17:58:23
Ами да, спа Леля, Веси. Който пише до ранни зори, спи до обяд, а в неделя (ура!) може и до следобед :-).
И какво намерих? Куп подаръци, като на Коледа (не Заколеда)!
Днес едва ли ще мога да напиша нещо смешно, защото написаното от вас предизвиква у мен само възхищение, възторг и любов. Ухилена съм до ушите, но от обикновеничка радост.

По повод размишленията на професор Богданов за хуманитарните науки

Хуманитарните науки малко (или по-скоро много) са избягали-забравили предмета си – да правят/възпитават човеци, като някога са правили Сократ, Платон, Сенека ... И днес се намират някои такива учители, сред които и професор Богданов (вж. великия му коментар за завистта, злобата, доброто и похвалата - браво, Сократе, че попита!). Модерните хуманитарни науки са влезли в един коловоз на самодостатъчност, те са станали собствения си предмет. И човекът е оставен на самотек – не се учи нито да разбира, нито да обича, нито да работи заедно с другите, нито знае кое е благо и как да върви към него. Нищо не знае - нито кой е, нито как да живее (живеенето-мислене). Всички имаме недостатъци - кой злоба и завист, кой мания за величие, кой не устоява на разни страсти, друг се подценява, или не може да се изразява, или има остър език, или е повърхностен, може и мързелив. Хуманитарните науки трябва да ни учат, да ни дадат средства и техники да се променяме към познание, към добро, красиво и полезно. А не да изследват само себе си – безполезно занимание, когато не е последвано от практическо приложение в човеци. За какво се наричат „хуманитарни”?

За какво ми е на мен заниманието с история, с нещо което е било, но вече го няма? Заниманието с история може да има само един смисъл – познаването на човека (най-вече на себе си, а чрез това и на другите) с цел възпитание на поведение, на начин на живеене. Вземам историята като пример, защото за другите хуманитарни науки все ще се намери по-лесно някаква практическа полза за днешния ден. А за историята такава прагматична полза няма, освен единствената: Делфийското „Познай себе си!”, към което добавям в същия стил „Харесай себе си и живей така, че да продължаваш да се харесваш!”.
Повечето хора смятат, че историята е най-скучното нещо на света – дати, имена и факти като телефонен указател. Не знаят обаче, как заблестяват очите на студентите, когато историята им е представяна като техника за себепознание и изграждане на поведение. А пък лично на мен ми харесва да използвам точно тази материя, защото (както и литературата) може да се представя и чрез емоция, парадокси, смях (е, и трагедии) – чрез нея всички (и бавно разбиращите) могат да се закачат за процеса на разбиране и правене. Хубавата история, както и всяка друга хуманитарна дисциплина, е междудисциплинната – в нея трябва да има още литература, антропология, философия, археология, социология, психология, психоанализа, медицина, биология, ботаника, зоология, геология, религиознание, изкуства, изкуствознание, администрация ... Защото и човекът и живеенето са наистина сложни неща, най-свръхсложните. И в човека, и в живеенето, всички тези области са преплетени като в един губер с много нишки, форми и цветове, а губерът, освен да е здрав и красив, трябва и да топли.

Професор Богданов, много се радвам, че харесвате и комичните ми превъплъщения, наред със сериозните. Какво имате пред вид под „опитайте друга тема”? Имате пред вид нов голям текст ли? ... Ами онази агенда, която ми е виснала като дамоклиев меч над главата (паника) ... ще вземе най-накрая да падне и да ми я отреже ... Не се отказвам да се опитвам каквото и да било, щом носи радост, но ... да кажем, по-нататък във времето?
Да си кажа за какво пък мечтая аз - за още Ваши текстове за Платоновите диалози, и особено за един - „За „Федон” „ ... Сигурно не съм само аз почитател на такива текстове - форумът е пълен с фамилия Сократови, Алкивиад се появи, някога имахме Диотима, Псевдоаристокъл ...

Алкивиаде,
Откъдето и да си дошъл - добре дошъл! Много си сложен, почти нищо не разбирам (а уж съм по-стара от тебе), но те чета с удоволствие – хем сериозно, хем с много смях, точно както най-много обичам.
Мога обаче да отговоря отчасти на въпроса ти, зададен на ухо „Какъв е този Истински Сократ?”. Истинският Сократ е моят любим племенник, а може да е и твоят Сократ, кой знае ...
Тема № - 17 Коментар № - 1188 Лелята на Сократ - 2009-11-15 21:33:46
Много хубав отговор на професор Богданов! Аз пък си казвах така, когато ходех на изпитите си за шофьорска книжка, преди години. Първия път ме скъсаха, но втория път карах перфектно, защото си казах: "През мен говорят толкова много велики автори, а тези глупаци, които не познават нито един от тях, си мислят, че могат да ме скъсат, само защото могат да управляват по-добре от мен една кола, която и без друго много повече хора могат да я карат, отколкото хора могат да знаят моите любими автори.". И не можаха да ме скъсат, разбира се:-)!

Малко се включвам не в час, но това е пак заради авторите, които говорят през мен:-)

Лелята на Сократ сигурно спи, щом още нищо весело не ни е написала.
Тема № - 17 Коментар № - 1185 Vesselina - 2009-11-15 15:50:17
Освен всичко, което сте направил, проф. Богданов, най-много Ви казвам "велик", заради думите Ви. Тези дни ми се плачеше от злоба и неправилности. Но сега вече се чувствам добре, благодаление на това, което така дълбоко ни давате, говорейки. И аз като Алкивиад ще ви призова да не ни оставяте защото когато ни оставите, думите започват да ни правят злини и да ни измъчват. Без Вас и нашите думи започват да правят злини и да измъчват, защото не сме толкова мъдри. Затова освен, че сте велик Вие сте и мъдър и само, когато не пишете във форума сте и лош и несправедлив. Последното го казвам, за да уравновеся похвалите и след тях, след лошото, да изкажа и благодарността си към Вас!
Тема № - 17 Коментар № - 1184 Истинският Сократ - 2009-11-15 15:19:11
Завистта и злото ли, Истински Сократе?

Първо, не смятам, че тук те са повече отколкото другаде. Второ, знам, че са традиционни човешки недостатъци, мощни вътрешни нагласи. Мощни не поради друго, а защото този, който ги притежава, се е заблудил, че доброто е именно това – да притежаваш определени блага, дарби и слава. И понеже смята, че е лишен от тях, първо завижда, а после прави и зло, за да не ги притежава и друг.

В моите очи друг е неговият недостатък – че се е подал на леснотията, че благото е това и само това. И му обръщам внимание само доколкото ми напомня да не изпадам в същата леснотия. А гледам и аз да не постъпя като него по негов адрес - да се заблудя, че винаги е само завистлив и зъл. Защото не е. Не е лесно да бъдеш един и същ постоянно.

Та така се справям със завистта и злото, Истински Сократе.

Но и ти, като ми казваш велик, ако, разбира се, не ми се подиграваш, не си мисли, че съм такъв или какъвто и да е друг, постоянно. Отвреме-навреме нещо, направено или казано, може би прозвучава така. Да прозвучава, от това вреда няма. Дори може да има полза. Проблемът е на мен да не ми прозвучава по този начин. Но ако все пак случайно ми прозвучи, ето какво си казвам: «Ами живял си дълго, опитът говори, ползваш реч, хранена от толкова велики автори. Тя говори през теб, не ти. Не се пъчи като съвременен човек, убеден, че като един вид имущество негово е и това, което изрича или пише.»

Така че, Истински Сократе, не е лесно човек да се справя не само със завистта и злото, но и с похвалата и доброто.
Тема № - 17 Коментар № - 1182 Bogdan Bogdanov - 2009-11-15 13:37:05
Професор Богданов,

Ето това исках от Сократ, да ми говори, а той не ми говореше и дори не ми даваше и аз да говоря, не искаше и да седя до него. От това, което казвате, единственото, което ме притеснява е дали наистина има два сигурни изхода, или напротив - има два сигурни входа. Без изход. Като “Федър” и “Пир”. Дали практическата задача наистина въвежда линеен ред и води към сигурен край. Практическата задача на Сократ и Федър, докато се разхождаха беше Платон да напише за тях, а Платон не написа за тях, а за конете, ангелите, любовта и лудостта изобщо. Вместо линейност, истина и равност, посочимост и действителност, ги покачи на небето и това остана така за хиляди години напред като златна метафора на любовта, най-златната от всички в цялата човешка и извънземна литература. Така стана и в “Пирът”, исках Сократ, а сам се превърнах в метафора, която замести и него, и любовта. Любовта е в погледа на другия, а не в това да не можеш да отвориш очи пред блестящата метафора, пред нещо блестящо, което не съществува или в това да не можеш да видиш очите на другия, защото всичко е съвпаднало в теб, в собственото тяло, в собствените очи, в монолога, в разговора към себе си. И в същото време, кажете ми, професор Богданов, защо “Федър” и “Пир” са така различни? “Федър” е повече небе и е повече измислен, нищо, че го правят двама реални, разхождащи се мои врагове, а “Пир” е повече земя, по-реален, нищо, че всички искат да го издигнат към небето, боговете, Ероса – и само аз го повличам надолу, при погледа и при посочимата любов, която е несбъдната, но е реална. Мислите ли, че аз, с моята практическа задача, съм виновен? Виновен, но наложил не метафори, не ангелски перушини, а това, което всеки един човек и без божията намеса може да изживее така, както във “Федър” биха го боли само перушините. Или не са различни, а са еднакви?
Според мен любовта, разбирането и надхвърлянето, всичко това се крие в говоренето, то е това което доближава, остава и не заслепява.

Във “Федър” те се разхождаха линейно, а в “Пир” аз не се разхождах линейно, само им нарушавах нещата, но оставихме една любов, която дори и да не е случена - е посочима - защото ние със Сократ бяхме в нея, докато Федър остави само разказ. Открих нещо, докато чета в модерния ви форум - не разказът се прави/разваля по любовта, а любовта се прави/разваля по разказа – и по наше време беше така. Много объркано. А аз исках само да си говоря с него.

Пишете ми, професор Богданов, за да мога с разказите Ви да залепвам разкъсаните части на моето хилядолетно тяло, прокълнато да чува само мълчанието на Сократ, превърнато в метафора, която да посочва любовта.

http://vbox7.com/play:4407c723

Р.s.: (шепнешком) Какъв е този Истински Сократ? :-)
Тема № - 17 Коментар № - 1180 Алкивиад - 2009-11-15 11:56:21
1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 115894

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128119

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20134

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32719

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134321

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94262

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 29072

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17765

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 180848

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60769

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA