БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ

ДВЕ ПОСТАНОВКИ. Втора част. Богдан Богданов

Втората постановка визира думата “ситуация”, нейното основно значение, а и непосочимото, което тя означава. Думата е заета на български от френски и има три значения – положение, състояние и обстоятелства. Интересно е да се знае преди заемането й кои думи са се употребявали на български за изразяването на тези значения. Сигурно е, че те не са били свързани по този начин, както са се свързали в “ситуация”, както е сигурно и това, че в други езици, и при наличие в тях на думата “ситуация”, тези значения се представят и от други думи.

Макар и като чуждица да не е много подвижна смислово, “ситуация” не е образувала на български по-специализирано понятие. Това обаче се е случило в големите западни езици в дискурсите на модалната логика и философията като последствие от много коментираната идея на Лайбниц за т.нар. възможни светове. В тази посока са и моите усилия в това есе. Опитвам се да убедя, че на български “ситуация” - и като значение, и като непосочимо нещо, може да означава по-реалното място-време, в което постоянно попадаме.

Идеята тръгва етимологично от латинското situs (“местоположение”), което развива къснолатинския глагол “situo” и отглаголното съществително “situatio”.  В употребата на френското и английското “situation” тази идея се насочва и към изказаното в предишния абзац значение-нещо - че всички ние изпадаме постоянно в мястото-време, което наричаме ситуация и което е по-пълно и по-реално от всички други места-времена. А те кои са? Целият свят-време, мястото-време на моя живот, историческите и бъдещите места-времена на някакви всички, а и реалното място-време, което наричаме съвременност.

Но защо говоря за място-време, а не само за време? Не от привързаност към значението на латинското “situs”, a защото времето зависи от движението на това, което се движи, и от мястото, в което то се движи, което също се движи. Така редундантно представям сложното понятие, което Айнщайн разгръща в своите две теории на относителността. Заедно с това отчитам и вината на самата парадигма място-време да смятаме, че мястото е само място и времето само време. По-истинното положение е, че времената на местата, с които имаме работа, са толкова бавни, че практически е по-вярно да се смята, че те са само места. 

Оттук произтича и другото съществено практическо последствие - че опрени на идеята, че ситуацията е нещо външно, което ни се случва и в което изпадаме, ние придаваме на нейното “тук и сега” нашето време, като не го делим на по-бавното време на телата си и по-бързото на нашите усещания, а смятаме за собствено наше само второто. Ясно защо – защото се свеждаме до тези усещания. Което показва, че непосочимото, означавано от думата “ситуация”, не е непосредствено дадено, а се получава вследствие на взаимодействието на това място-време със самите нас. 

И все пак, гледано сравнително, то е като че непосредствено дадено. Ситуацията е налична обозримост, докато другите места-времена, колкото и обхватно широки да са, не са тук и сега, а са ни дадени частично. И в това разликата – ситуацията е като че ли цялата за нас и ние сме като че ли пълните й градители, също и в случаите, когато тя е за повече хора. Доколкото може да се претендира, че подобно общо твърдение е истина, ситуацията е най-реалното място-време налице в нашия личен опит.

Казвайки “личен опит”, не бива да тръгваме по линията на всекидневното опростяване. Защото има и втора линия - на комплексното съставяне на всяка ситуация от поне двете страни на място-време тук и сега и на човешко същество, спряно в това място-време. Тази втора линия не е налице във всекидневния практически опит, а се постига вторично чрез дискурси. В това е и немалкият проблем на насоченото поне двойно човешко разбиране.

Поради външните обстоятелства, от които зависи, то има нужда от практическа непротиворечива истина. От друга страна, то има работа и с комплексност, която при определени обстоятелства осъзнава. Оттук следва и нуждата от поне два дискурса, които да водят до поне две допълващи се истини. Разбира се, че в човешката среда това постоянно става. Проблемът е, че ситуациите никога не са отделени една от друга и не е ясно кои истини за коя ситуация се отнасят. Така че тези допълвания образуват лека-полека мрежа от повече речи, справянето с която става проблем. Та коя е втората истина по темата за ситуацията?

Това, че всяка ситуация е пулсираща променливост и че нейното място-време се свива и разширява. Това пулсиране не е без връзка 1. с наличната тяга всяка ситуация дa може да става максимално обхватна, така че светът да съвпада с цялата вселена-космос, а времето с обхвата на вечността, но и 2. с постоянното нахлуване в по-реалното “тук и сега” на една ситуация на по-нереални бъдещи, минали и сегашни места-времена. Към което усложняване-пулсиране се добавя и това, че  ситуацията колкото се случва и прави от някого, толкова засяга и се прави и от някакви всички. Между едното и другото, разбира се, има и разлика - онова, което се случва или се прави от всички, на мнозина се случва и от мнозина се прави по различен начин.

Така че аз настоявам, че ситуацията е едно по-реално място-време – това е моето практическо твърдение, но и показвам, че то е съставено, което е моето комплексно твърдение. Т.нар. съставено, първо, пулсира, но и, второ, е структура от по-общо еднакво за всички, което за всеки е достатъчно различно. Това “достатъчно различно” в не малка степен зависи от начина, по който в мястото-време на тази ситуация е устроено съществото, за което е тя. Защото не е без значение дали в това място-време то е по-чисто “аз”, което разбира нещо в почти неутрална среда, или е засегнато в една или друга степен от една или друга проява на своето “себе си”.

В зависимост и от външните обстоятелства на място-времето, в което сме, но и от вътрешните наши телесни и душевни състояния, а значи и навици, ние всички сме между тези двете крайности – на съвсем чистото като че ли прозрачно разбиращо “аз” (това е и богът вътре в нас) и “замърсеното” с проявления на “себе си” “аз”.

Служа си с парадигма, заета от прагматическата философия на Мийд, която позволява да разберем, че такъв идеален “аз”-бог всъщност няма. Реално преценяващият нещо “аз” винаги е замърсен от своето “себе си”. Идеални са средите и за съвършения и когнитивен, и за вярващия в бога “аз”, но, така или иначе, идеални среди няма и не може да има. Своето “себе си”- замърсител на “аз”-а е винаги налице. По-реално е само неговото ограничаване и изработването на едни или други външно-вътрешни аскетични условия за постигане на привидно чисто “аз”.

Оттук произтичат и следните две последствия. Ако съществото с налично разбиращо “аз” е отделено от конкретното “себе си”, то може да възприема случващото му се в плана на чистото познание и да му се радва. От друга страна, то може и обзето от страна на своето “себе си” да изпитва радост от случващото се и да иска да го задържи за по-дълго. Но, така или иначе, радостите изтляват, ситуацията се разрушава и на нейното място, ако не се настани друго, се настанява депресивната равна неутралност.

Разбира се, не е без значение дали “аз”-ът може да остане по за дълго незасегнат от едни или други проявления на подвижното “себе си”, или напротив това загубило своята подвижност “себе си” се свързва с него и те заедно изпадат за дълго в сивотата без познание и без ситуация на случващо се, която психолозите и психиатрите, а и ние редово всекидневно наричаме депресия.

Доколкото ми е известно, не разполагаме с такава динамична карта на изпадане в различни ситуации не поради друго, а защото традиционната психология работи с психологически типове, а не със стандарти на изпадане в ситуации. Затова и наричам това карта. Защото, един вид усреднено, то представя онова, което ни се случва по-реално и което като действително случващо се неусреднено ни се представя от голямата реалистична литература и добрите реалистични представящи като че ли самия живот филми.

По-често и по-лесно за представяне е случващото се при т.нар. негативна ситуация. То идва за съществото, изпадащо в такава ситуация, винаги отвън. По казаното по-горе се разбира, че за да може да възприеме именно така идващото отвън негативно, това същество трябва да е “аз”, засегнат от определено “себе си”. В което няма нищо необичайно - съвременните човешки същества са устроени с вярата, че са носители на определени съдържания и качества. Това негативно може да е обективно и да е свързано със засягане на основни норми – например отнасящи се до външната температура, но то може да засяга и субективни норми. Негативното може да произтича от друго, което се свързва с тези норми.

Което води и до второ като че ли само времево изражение на ситуативността - една ситуация постоянно преминава в друга. Ако предишната е била нещо негативно, случило се отвън, противодейства му се с друга ситуация, в която нещо се прави. Това правено може успешно да отмени първото, което се е случило, но то може да бъде и неуспешно, след което засегнатият да започне да прави трето. Има такава динамична структура на редуване на ситуации, при която на една ситуация-породен проблем се противодейства с друга ситуация-правене на нещо. Именно така се пораждат фабулите и разказите със събития.

Но има и протичания, при които ситуациите са обикновени случвания без пораждане на проблеми и противодействия, които се нанизват времево без особена зависимост помежду им. Това е времевата структура на фоновите повествования. Неслучайно казвам “фонови”, защото и в живота, и в литературата, и в киното фабулните и повествователните протичания обикновено се сплитат в по-сложни образувания. Едно от лошите последствия на практическото разбиране е неразличаването на едното от другото и представянето на двете с общата идея за разказ.

Така или иначе, в определено място-време на някого се случва нещо негативно, което е проблем. Той се заема с оправянето му и се опитва да възстанови предишното по-непроблемно състояние. Това оправяне може да е просто преместване на друго място с друго време, може да бъде намиране на по-силен, който да се заеме със случилото се, могат да се намерят и мнозина, които екипно да се заемат с връщането към старото. Но има и трета само речева възможност. Може да се намери и някой, който да не е убеден, че това е негатив, но който няма против да участва в обсъждане на случилото се.

Така че не бива да отделяме действително случващата се ситуация-негатив от нейното обсъждане. Защото и обсъжданията са своеобразни ситуации. Дори по-често ситуациите са само разговори-обсъждания. Разговорите могат да бъдат между мнозина, могат да бъдат нарочно устроени дискусии по тема, могат да са обсъждания по нечие изложение, могат да бъдат и диалози наум. Разговорът запълва и само празно време, но, така или иначе, той води и до промени в последваща ситуация.

Така че ситуациите се нанизват. Това става поради повече причини - 1. поради трудността да се отделят външното случване и действието по наша инициатива, което не е случване; 2. поради това, че нещо случило се, може да си промени значението от негативно в позитивно и обратно, а и от случило се да стане правено и обратно, т.е. да се преобразува от събитие в действие и обратно, и 3. поради повечето субекти, които всички могат да станат гледни точки за образуване на свое място-време.

Изпадането-случване и правенето се смесват и объркват. Когато някому се е случило нещо негативно и това го разтревожва, той среща близък човек и се оплаква. Срещата е случване, но оплакването е вече правене. В хода на това правене може да стане и друго – оплакващият се  може да разбере, че негативното не е толкова негативно; повлиян от събеседника си той може се раздели с него като че ли решил проблема. Разговорите са наистина честите много важни пораждащи ситуации. Те снабдяват с липсващи основания за постъпване по добър начин, но развиват и по-цялостен модел за свят-време.

Разговорът е образецът, върху който се настаняват всички вторични ситуации-прочити на литературни произведения, гледане на филми и театрални постановки и слушане на музика. Мога да умножа примерите от съвременния градски живот и да съобразя, че съвременността е натрупала всякакви места-времена за влизане в “тук и сега” на ситуации.  Уморени от толкова безрезултатни казвания, ние с радост просто изслушваме песен, а и пускаме музика, които какво са, ако не ситуации на пълно тук и сега протичане.

Съвременното градско живеене ни е обзело и не си представяме лесно ситуациите на селското минало – запрягането на коня в каруцата, пътят към нивата или градината, където се прави това и онова. Трудно е да изживеем сега промяната на годишното време така, както тя се е изживявала на село, не е лесно да си представим взаимността с коня и магарето и радостта от достигащия до ноздрите дъх на току-що разорана земя. Освен ако добър писател не го е направил убедително.

Но и в този случай не е сигурно дали няма да тръгнем по линията на различаването, а не на оприличването и дали ще се досетим, че и тогава, и сега по-реалната ситуация, в която се влиза, зависи и от нещо, което е същото - от бодростта на собствените сетива, които ни откъсват от обичайното навично “себе си” и правят от нас пределно сегашно “аз”, което разбира било априорно в Кантов смисъл случващото се, било го съставя живо сетивно. Което веднага ни изправя пред разлики в индивидуалното устрояване на онзи, който влиза в ситуация, разлики и между минало и днес, но и разлики, определяни от възрастови различия.

Така е. Реалните разлики са едновременно по повече линии. Едната от тях съвсем сигурно е по линията на все по-убързяващата се разлика между селското минало и днешната универсализираща се градска съвременност. Днес мога да заместя липсата на бодро пълно сливане с мястото тук и сега с текстове, с музика и филми. Да, но едновременно с това си казва думата и консервативната линия на разликите във възрастта, които не са се променили особено. Някакви едри понятия-разбирания и тогава са замествали при по-възрастните онова, в което и тогава радостно са потъвали децата и младите хора. Едрите ситуации на празниците тогава и днешното разпиляно празнуване ad hoc са очевидно различни. Но не е толкова различно онова, което днес наричаме ту секс, ту любов, и което и днес, и тогава е било носител на най-пълното възможно изживяване на ситуация.

В това е и въпросът, който се повдига. Как краткото пълно изживяване в ситуацията “тук и сега”, при което всичко е именно то, чрез грижата за бъдещо и нуждата от минало навремени се преобразува в протичаща по-дълга ситуация? Защото в гледната точка на ценното, и едното, и другото са като че ли еднакво ценни. Еднакво ценно е и пълното кратко на точно това “тук и сега”, но и дългото на промяната-време-история-разказ или на модулната логика.

Да не би както логиките са най-малко две, да са най-малко две и самите времена – краткото “тук и сега”, което е пълно и в което всичко е това, което е, и дългата история-разказ за промяна и преобразуване, в която нищо не остава същото и в която, за да бъде същото, то трябва да стане и друго? Ами, да – и природата на щастието, и тя е двойна и значи и щастията са две – първото на пълното разбиране тук и сега, което може да бъде и пълно сливане на разбиращия с онова, което разбира, но и второто на продължаващото различаване, при което всичко заедно с разбиращия става друго.

Заключение   На пръв поглед тази втора постановка за ситуацията няма общо с първата за механизма на мислето-разбиране. Но има. Свързването на едното с другото не е случайно. С второто на ситуацията исках да убедя, че всичко онова, което наричаме във висок смисъл познание, наука и интелектуално занимание и по някакъв начин противопоставяме на редовото живеене, зависи от това редово живеене, което винаги, разбира се, ако не е сивотата на депресията, не е друго, а именно редуване-изпадане в ситуации. Високото на познаването, науката и интелектуалното изживяване също е изпадане в ситуация.

Показах по-горе с помощта на двоичното разбиране на Мийд за структурата на човешката личност какъв е предположително механизмът на удоволствието от разбирането и на обикновено нещо, но и на по-цялостното схващане на каквото и да е. Работата е в напора към това разбиращият и схващащият да постигнат колкото се може по-чисто и по-несвързано със “себе си” “аз”. Така или иначе, това не става. Прекалено идеалното “аз” е синоним на бог и безсмъртие и не е трудно да се досетим, че и науката, и философията отдавна се стремят към добиране до това удоволствие от пределното прогонване на живота-смърт.

Което не е възможно поради две противоположни причини. Първата е, че конкретното “себе си” може да замлъкне, но, така или иначе, никога не напуска “аз”-а, а втората е, че напротив най-доброто, което въздига разбиращия “аз”, винаги се дължи на едни или други конкретни постигнати качества, които идват не от другаде, а от нашето лично “себе си”.

Оттук следва заключението, че както “аз” и “себе си” са всъщност неотделими едно от друго, по подобен начин не са достатъчно отделими редовото живеене от двата акта на познаването и разбирането. Ние можем да ги ценим и противопоставяме, да ги разполагаме йерархично по един или по друг начин, но това е само практическо подреждане, което ни най-малко не отменя другото, че те са само парадигмено разделени, докато реално са свързани в постоянно подвижното и постоянно пренагласяващо се човешко живеене.


Коментари по темата
Постмодерното време, Морис, ни направи речево безотговорни. Упорствате, че няма разлика между предмета и човешкото същество. Има и тя е в природата на живото. Именно то е отворена система, защото е закачено към друго и чрез него става и трето. Като казвам живо, имам пред вид и самото човешко общество, което е огромен усилвател. Я, си помислете за това живо, в което участваме и двамата. То е започнало преди много време с моето желание да се отделя от СУ и да участвам в правенето на НБУ. В това правене са били привлечени толкова хора, които са породили тази жива среда-усилвател, усилила или изкривила и самия мен дотам, че ето аз си позволявам повдигането и обсъждането на въпроси, до които едва ли бих стигнал, ако не беше се случило всичко останало. Не си мислете нито за себе си, нито за мене като за точно тези, които сме. Ние сме щастливо изместени и вече нищо не може да ни върне в другото, което сме били преди това. Нали това искате - да разберете какво е ситуацията. Ами тя е това - като попаднеш е нещо, да извлечеш от него неподозираности, благодарение на които можеш да бъдеш по-реално в конкретен свят. Благодаря за упорството ви. Най-после като че ли случих и на опонент.
Тема № - 130 Коментар № - 7913 Bogdan Bogdanov - 2015-02-18 12:34:38
Разбира се, проф. Богданов, човекът е същество, което не е идентично на себе си. Но дали и при нещата, макар и в различна степен и по различен начин, не е така? Те не са нещо абсолютно устойчиво и винаги равно на себе си. Променят качествата си. Предметите могат да се пребоядисват, структурата им може да бъде обогатявана с нови детайли. Могат да адаптират функциите си към средата, в която са. А същността им да не бъде досегната от тези трансформации. Също така в самия човек има от нещата. Неговото „аз“, за което толкова интересно говорите в текста, може да бъде реалност, която е доста устойчива, по-малко променяща се от останалите ни съставки, например, тялото. Литературата отдавна е забелязала особената близост (при цялата разлика, разбира се) на нещата до хората. Неслучайно Далчевата поезия отделя толкова значимо място на вещите.
Тема № - 130 Коментар № - 7909 Морис Фадел - 2015-02-18 09:46:55
"Случайното смесване на вещества не води до химична реакция между тях. Поставянето на два материала един до друг не ги слепва. Трябват пирони, винтове." Това, Морис, е аналогия. Хората и местата-времена не са химически състави и неща, а отворени системи. Отворените системи не са нещо, въпреки че човешкото същество прилича на нещо с тялото си. Те вече са включени и надстроени с други отворени системи. Така че другото е само аналогия. На нас много ни се иска да сме пределно идентични на себе си, но по тази идентичност постоянно се работи, тя се нарича, за да не се разпилява. А всъщност тя е толкова онова, което е, колкото е повечето, в което се разпилява. Затова и за да можем да кажем нещо за нещо, трябва да го наречем и с други имена. Вие сте Морис Фадел, ето вече две имена, но сте и ред други случили се цялости, в които сте изпадал и за които са нужни още имена. Снощи на семинара, Морис, това беше най-неудовлетворителното - че не се отчете упорството на В.М. към българското, което тя нарича и разбира именно така, както блестящо го изказа П.Н. На аудиторията грижата беше не да се назове това нейно визионерство, а истината за българското и то такава истина, която да ни облажи. Лоша работа. А казаното от В.М. е просто натресено над фактите, то е нейният особен воал над нещата, на който тя държи. Всички ние сме усилия по платформи. Да, но някои ги имат, а други ги съчиняват ad hoc те всъщност са само обяснения.
Тема № - 130 Коментар № - 7906 Bogdan Bogdanov - 2015-02-17 11:52:45
Много Ви благодаря за проникновените думи, проф. Богданов! Съзнателно не засегнах в първия коментар основната тема на Вашия текст – ситуацията. Чувствам се неподготвен за нея. Защото тя ме изправя пред един от най-трудните и най-актуалните, включително и в политически план, проблеми на мисленето: как нещата и живите същества взаимодействат. Не е ясно как това взаимодействие става възможно, защото нещата и живите същества са малко или повече затворени. Не е достатъчно просто усилието или желанието за взаимодействие. Случайното смесване на вещества не води до химична реакция между тях. Поставянето на два материала един до друг не ги слепва. Трябват пирони, винтове. Т.е., трябва нещо трето, някаква независима от тях среда, която да ги събира, да благоприятства взаимодействието. Ето защо разговора за ситуацията е важен. Тя е тъкмо това трето, което приобщава инак трудно събиращите се заедно същества и неща.
Тема № - 130 Коментар № - 7905 Морис Фадел - 2015-02-17 09:58:41
Морис, прекрасно е, че ви се коментира. Дано това да е наистина вътрешен подтик и да не се поддържа и от външни обстоятелства!

Започвам от края, от твърдението ви, че събирам времето и мястото. Е, не прострнаството, а мястото и не би трябвало да е и времето, а протичащият момент, затова и в книгата толкова често говоря за протичане. Ние, Морис, имаме достатъчно думи, за да изразяваме по-конкретното място-време, т.е. това, което наричам ситуация, но така и не го правим, защото ни дърпат общите понятия, поради което и изпадаме в лоша умозрителност. Именно това ми е амбицията в тази втора част - да покажа, че имаме в личния си опит именно това по-малко, което е много по-конкретно от големите времена-пространства, които ни занимават обикновено. Ние не стъпваме на малкия си по-пълен опит, а се возим на абстракциите-думи-едри понятия. Това твърдя, Морис, не че съм го постигнал усетно, далече съм от това.

Затова и се опирам на дележа "аз-себе си". "Аз" е речева ситуация на поета отговорност за онова, което твърдя, разбирам и мисля. Няма нищо по-тъпо на този свят от заблудата, че "аз" е нещо мое. Не, то е заета от речта позиция. Моето започва с личната ми история и биография, нищо, че и то е пълно с думи, които не са мои, но моето е вече по-конкретно съдържание, свързано и идващо от уникалния ми живот. И това твърдя, че има един "аз", който сигурно ме измъква от по-личното ми "себе си" и ми гарантира да бъда и да стана някак изобщ. Е, казвам, разбира се, че тази работа почти не може да се случи, защото "себе си" винаги щастливо ми замърсява "аз"-а.

Да, ама помислете си за великите творби, на които се опираме, те какъв шанс са за такова изобщо "аз"-сьстояние. Разбирам, че търсите Паскал и Кант и че мога да бъда засипан с велики имена, които са си свършили някога своята работа на едни или други големи езици. Но сега става дума за дело на езика, в който живеем и говорим. Аз, Морис, си позволявам на български онова, което никой не си е позволявал - да се държа собствено човешки, а не да коментирам направеното от големите други с оглед на това да се вредя другаде. Ама защо другаде и за кога, като съм в края на един живот, който би бил целият безмислен, ако не си позволя това, което си позволявам.
Тема № - 130 Коментар № - 7903 Bogdan Bogdanov - 2015-02-16 16:15:06
Текстът на проф. Богданов поставя доста утвърдени разбирания под въпрос. Ще зарочна разговора с две от тях. Първото е за отношението между „аз“ и „себе си“. В една от своите мисли Паскал казва: „Къде е това „аз“, което не е нито в тялото, нито в душата?“. Тук виждаме едно силно присъстващо в западната философия виждане за независимостта и абстрактността на „аз“ – а. Аз мога да се променям, да побелявам, да погрознявам, да се разхубавявам, да правя всякакви редакции на тялото си, но „аз“ продължавам да бъда същият „аз“, макар и обогатил биографията си. За проф. Богданов обаче „азът“ има отношение към „себе си“, т.е., към съществото, което се определя като „аз“. И как би могло да е иначе: неслучайно не казваме „Краткът ми го боли“, а „Боли ме крака“, т.е., моето „аз“ изпитва болка, то е в една ситуация.

Вторият утвърден възглед, който се поставя под въпрос (и е свързан с първия) е Кантовата позиция за отделеността на времето, за това, че времето, както и „аз“-а, няма отношение към опита. Проф. Богданов обаче събира времето и мястото - не „пространството“, а нещо по-конктретно и налично – „мястото“. Питам се: „Бихме ли имали идея за време, ако нямахме възможността да преместваме погледа си, да сменяме местата, на които сме?“. Едва ли.
Тема № - 130 Коментар № - 7902 Морис Фадел - 2015-02-16 09:52:03
1  2 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ
 БОГЪТ, КОЙТО ВЯРВА В МЕН, Е РАЗКАЗ. Веселина Василева
Коментари: 0 Прочитания: 66430

 ЗА СЕТИВАТА И НАШИЯ СВЯТ - втори преправен вариант. Богдан Богданов
Коментари: 26 Прочитания: 93076

 Възгледите на един освободен роб за свободата
Коментари: 1 Прочитания: 13764

 „ОДИСЕЙ“ ИЛИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕТО НА СМИСЪЛ ОТ ДЪЛБИННАТА СТРУКТУРА. Орлин Тодоров
Коментари: 0 Прочитания: 16990

 Безсмъртието на душата. Богдан Богданов
Коментари: 5 Прочитания: 39425

 ЗА СЕТИВАТА И НАШИЯ ОБЩ СВЯТ. Богдан Богданов
Коментари: 4 Прочитания: 17486

 ЕПИКТЕТ. БЕСЕДИ, ТРЕТА КНИГА
Коментари: 4 Прочитания: 26183

 EПИКТЕТ. БЕСЕДИ IV, 11. ЗА ЧИСТОТАТА
Коментари: 9 Прочитания: 24959

 ЕПИКТЕТ. БЕСЕДИ IV, 1. ЗA СВОБОДАТА – втора част
Коментари: 6 Прочитания: 20577

  ЕПИКТЕТ. БЕСЕДИ IV, 1. ЗA СВОБОДАТА – първа част
Коментари: 6 Прочитания: 28243

 
 
 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA