БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

„Най-доброто предстои“
Идеологията на атинската и съвременната американска демокрация

 ГEOPГИ ГОЧЕВ

„Най-доброто предстои“, The best is yet to come, е фразата, с която Барак Обама завърши уводната част на речта си пред привърженици на демократите в Чикаго, в нощта на 6 ноември 2012 г., след изборната победа срещу Мит Ромни, кандидата за президент на републиканската партия. Било защото изразяваше добре осмислено лично самочувствие и заедно с това лидерска увереност в бъдещето на американската общност, било защото беше припозната, поради аналогията с едноименната сантиментална песен на Франк Синатра от 60-те, като израз на почти любовно отношение от страна на президента към неговия народ, фразата на Обама мигновено се превърна за адресатите на речта в обобщение, в надслов, в програма на съвременната американска демокрация, оттам и във водещ знак на съвременната демокрация по света. Случи се така, че в последните дни от кампанията на Обама се занимавах, в рамките на семинара на проф. Богдан Богданов в НБУ, посветен на Херодот, с „Историята“ на Тукидид и по-специално с прочутата втора реч на Перикъл в памет на атиняните, загинали през първата година на Пелопонеската война („История“, II.34-46). Така, когато в деня след изборите гледах в интернет победната реч на Обама, у мен се затвърди впечатлението, вече оформено под влияние на проф. Богданов, че идеологиите на атинската и американската демокрация споделят много общи черти, между тях може би най-вече тази, която Обама изтъква в речта си с фразата „най-доброто предстои“ - вярата в способността на либералната гражданска общност да управлява самостоятелно и благополучно своята съдба. Този текст, който сега предлагам за разискване в нашия форум, представлява сравнение на атинската и американската платформа за демокрация, или, по-точно казано, на възгледите за демокрация, от една страна, на атинския демократически елит от средата на V в. пр. Хр., от друга страна, на американската демократическа партия. Но текстът ми има и една друга цел или по-скоро преплетено с разсъжденията желание – да подтикне, посредством прочита на словата на Перикъл и Обама, към нещо като политическа херменевтика на нашите собствени, български разбирания за демокрация.

Връзката между речите на Перикъл и Обама е най-напред жанрова. Победната реч на Барак Обама и възпоменателната реч на Перикъл са, казано с гръцките и латински термини на реторическата теория, епидейктични или демонстративни слова. Тяхната цел е нещо станало в по-далечното или близкото минало да се изтъкне като красиво и твърде значимо за настоящето, да се представи като етически и естетически еталон за слушателите, да се възхвали. Затова и стилът на този тип слова обикновено е приповдигнат и много богато украсен, а атмосферата на тяхното произнасяне тържествена. В тях има повече театър и по-малко словесен реализъм и импровизация. Последното се дължи и на това, че като превръщат конкретните исторически събития или личности, за които говорят, в образцови събития и личности, епидейктичните слова винаги излизат далеч извън собственото време на обектите, темите и ситуацията на речта. Чести са обратите назад във времето, към някакво още по-славно минало, обясняващо защо станалото наскоро е логично да бъде именно такова, а не друго, още по-чести са смелите погледи в бъдещето, вещаещи какво е вероятно да се случи в него. Необвързани с едно конкретно време, тържествените речи насочват погледа към универсалното. Така, ако разглежданите от мен две слова се прочетат най-вече с грижата да се научат от първо лице автентични факти и впечатления за началната фаза на Пелопонеската война или за икономическото и политическо състояние на САЩ във втората половина на 2012 г., извлечената от тях информация ще бъде твърде оскъдна. Въпреки конкретната си цел и конкретния си исторически контекст, словата на Перикъл и Обама са всъщност един вид етически и политически есета, представени устно. Това са малки обществени философии, мимикриращи в жанра на тържествената реч. Съответно, тяхната аудитория са колкото хората, събрали се на открито, в залата или пред мониторите, за да видят и приветстват оратора, толкова и, в първия случай, изобщо всички образовани елини, а във втория – изобщо всички по света поддръжници на демокрацията.

Речите на Перикъл и Обама използват представяните конкретни събития, за да представят белезите на обществената уредба, която ги е породила. Но освен това, представяйки белезите на тази уредба, те представят и характера на хората, които са я създали и използват в настоящето. Оттук речите на Перикъл и Обама са в големи свои части и за това какви са характерните черти на атиняните и американците, какви са основанията и външните изрази на атинския и американския начин на живот. Разбира се, тези черти са нещо реално, те са обобщение на качества, често срещани у мнозинството атиняни или американци. Но са също така идеална картина, несъществуваща никъде в реалния живот – картина, стройна и цялостна, съдържаща система за разбиране на прилежащия и близкия свят, построена от интелектуалната среда на оратора. Основните функции на тази система са, изглежда, две. Едната е, може да се каже, педагогическа. Като представи характера на атиняните или американците като цялост от качества, по-свързана, завършена и хармонична, отколкото е в действителността, ораторът създава стимул у своите слушатели да се идентифицират с този красив характер и така да пожелаят да се променят към по-добро. Така той се изявява и като критик на обществените ценности и порядки. Другата цел е индивидът да утвърди вярата си в обществения дискурс и ценностите, които се излъчват от него. За да бъде една власт законна политически и етически, не е достатъчно тя да бъде избрана законно от гражданите и политиците да спазват някакъв общоприет етически кодекс. Тя трябва също така да представя с всичко, което прави и казва, позитивен образ на общността, с който гражданите могат да се идентифицират. Ако това не се случва, ако политиците нехаят каква е общността, която управляват, и съответно кое е специфичното добро и лошо за мнозинството на нейните членове, техните решения обикновено губят обществения си авторитет, големи части от политическата класа биват разпознавани от страна на гражданите като икономическо и етическо зло, а управлението на общите блага се свежда до технократско и дори императивно администриране, понасяно с недоволство от мнозинството. В този ред на мисли, като че ли следва да се запитаме дали българската и изобщо европейската, ако не чак враждебност, то най-малко хладина към политиците и политическите институции се дължи толкова на подозрението, че обществената власт се използва най-вече за лично обогатяване и контрол върху различията, колкото, както ми се струва, на това, че след падането на Берлинската стена голям брой европейски държавници се отказаха, в името на идеята за общоевропейско семейство, от по-дълбокото разбиране и развиването на локални и национални идентичности, и в резултат оставиха настрана грижата да казват на своите народи и на подгрупите в тези народи какви са те и кое е свойственото именно за тях щастие? Иначе казано, дали не се случва тъй, че като цяло ненавиждаме своите политици не поради техните кражби и лични безобразия, а поради това, че правят и обсъждат политика, която не казва какви сме ние и по тази причина не може да се разпознае като правена за нас?

Наивно е обаче да се смята, че уроците по обществена идентичност, които трябва да очакваме от демократическите политици, ще отговарят изцяло и безусловно на реалността в държавата. Да вземем за пример казаното от Перикъл за характера на атиняните и да го отнесем към историческия контекст, в който то е казано. Независимо кой точно говори в надгробното слово, представено в „История“, дали писателят Тукидид или реалният политик Перикъл, когато ораторът заявява, че атиняните използват красивите неща с простота и не гледат с ненавист и гняв към удоволствието, което някой друг си доставя, той отлично знае, че в този момент Атина е заплашвана от тежка и дълга обсада от страна на спартанците, подтикваща богатите граждани към прекомерно разточителство – тъй, сякаш всяко изпитано удоволствие ще им бъде последно, – а народът към това да разглежда своеволията на знатните като знак за въздигаща се тирания; когато пък заявява, че атиняните са търпеливи и любопитни към чуждите идеи – за разлика, подразбираме ние, от спартанците, които често изпъждали чужденците от своя полис – говорещият все пак не може да не помни, че същите тези хора няколко години по-рано с лекота и при голям обществен шум са осъдили, поне формално поради твърде либералните му възгледи за света и боговете, философа Анаксагор; когато, най-сетне, хвали атинската любов към знанието, която, както казва, не пораждала мекушавост, той едва ли забравя, че в реалността това прословуто атинско обожание на словото във всичките му проявления е също и врата, през която необезпокоявано и твърде често влиза и демагогията. Та съвсем ясно е, че словото на Перикъл не е абсолютно вярно по отношение на случващото се в Атина. Неговата цел обаче не е обективната историческа истина, не е обективната точност (на гр. akribeia), с която Тукидид, в увода на своята книга, отъждествява метода си на изследване (I.22). То цели възможната истина, точното знание не за отделните събития, а за общите, универсални условия на тяхното пораждане. При това положение характеристиката на атиняните, направена от Перикъл, е много повече и от сценичен ефект, много повече от огледало, разкрасяващо тези, пред които бива поставено. Като им казва какви са, Перикъл им казва пряко и какво трябва да вършат, за да се справят с тежкото положение, с което войната ги заплашва. Огледалото, изработено от неговата реч е всъщност такова, че онзи, който се огледа в него и приеме като свое отражение видяното, да може да проникне отвъд настоящия си образ и да се види какъв ще изглежда и в бъдеще. Така, ако се опрем на известното разсъждение на Аристотел, че историята в смисъла на историография се занимава със станалото, а литературата и философията с това, което може да се стане („Поетика“, 1451b), общественото огледало, което откриваме в речта на Перикъл, следва да разглеждаме повече като произведение на философ, отколкото като произведение на историк.

С метафората за огледалото се открива още едно, по-дълбоко основание за словесните характерописи на атиняните и американците, направени от Перикъл и Обама. Упражнявана не от един човек, а от множество хора, властта в едно демократическо общество се нуждае от представителен субект. Аристотел пише в трактата „Политика“ (IV.1292a), че когато законите на полиса, управляван демократически, са силни, т.е. когато те са съобразени с реалността в съответната общност и поради това са способни да решават справедливо голям брой случаи, тогава управляват най-добрите граждани и единичен субект на властта обикновено отсъства, а когато законите са слаби и неефективни, народът си избира водач, който да го представлява. В действителност атинската демокрация във времето на Перикъл (от 80-те до 30-те години на V в. пр. Хр.) и американската демокрация, от самото ѝ създаване преди повече от 200 години до днес, представляват сложен компромис между двете възможности, описани от Аристотел. И в двете държави са налице добре развити, гъвкави и като цяло уважани от гражданите законови системи, но народът си избира и водач – в Атина това е т.нар. „наместник“ или „защитник“ на народа, prostatēs tou dēmou, избиран неформално и без определен срок на влияние (Перикъл реално управлява Атина близо 30 години), докато в Америка той бива избиран и формално за четири години като глава на президентската институция.

От този водач и в Атина, и в САЩ се очаква да персонифицира, защитава и разпространява двете основни ценности на демократическата платформа за общество – равенството на гражданите пред законите и правото да живееш свободно и да се променяш тъй, както пожелаеш. Така той трябва да притежава, гледан през призмата на общественото равенство, събирателния образ на множеството, на народа, а гледан през призмата на индивидуалната свобода – образа на отделния член на общността. Може би Барак Обама се оказва толкова успешен лидер на американската демокрация именно защото притежава повече от всеки друг (или поне със сигурност повече от Мит Ромни) този двоен образ на демократическия лидер: цветнокож, родом от семейство на преселници, издигнал се благодарение на голяма амбиция, образование и труд до най-високите обществени постове, с уникалната си лична история той не само осъществява прословутата мечта на Мартин Лутър Кинг за равни граждански права на цветнокожи и бели, но символизира също така историческата съдба на своя, все още преобладаващо бял народ – народ, дошъл в Америка след преселение от друго място и превърнал се в световна сила след трудна борба за независимост и изграждане на национална идентичност.

Обама навярно изглежда в очите на повечето американци от средната класа на едно обществено ниво с тях, а постът, който заема – работа като тяхната, само че с повече отговорности. Затова и президентът като че ли не може да се отнася с обикновените граждани другояче, освен като към равни. Така той трябва и реално се представя за техен приятел. Докато в ролята, изпълнявана от Перикъл по отношение на атинския народ, се съдържат немалко от чертите на бащинството. По-опитен, по-образован, по-предприемчив и по-богат от повечето си съграждани, атинският държавник се грижи за прехраната на народа, напътства го, а когато е необходимо, го смъмря и наказва. Като авторитетен баща, той, казва Тукидид, повече водел народа, отколкото бил воден от него („История“, II.65). Но от тази забележка и последващото я пояснение, че Перикъл, поне външно, не бил подкупен, и освен това често казвал и решавал неща, които не се харесвали на множеството, може да съди, че неговият маниер на управление бил изключение за атинската политика. Според повечето нейни съвременници атинските държавни мъже били доста подкупни и по-често говорели и правели това, което се очаквало, от страна на мнозинството, да говорят и правят, отколкото това, което е най-добро. Затова и може би неслучайно именно във времето на Перикъл демокрацията се е превърнала в идеал за успешно обществено управление и заедно с това е станала трудно различима от демагогията.

Един от начините демократическият лидер – независимо дали в ролята му на приятел или в ролята му на баща на народа – да избегне обикновената демагогия, особено в моменти, в които трябва да вземе непопулярни решения, е този убедително да напомни на гражданите, че демокрацията е режим на управление, за който тяхната общност се е борила и продължава да се бори. Той трябва да внушава, че демокрацията не е просто даденост, а е най-важният исторически успех и оттам дълг на общността. Това внушение се усеща ясно и в речта на Перикъл, и в речта на Обама. Перикъл говори в началото на речта си за това, че днешните атиняни са длъжни пред две исторически инстанции с това да защитават и да не променят начина си на живот: от една страна, пред своите предци, които с цената на големи жертви са победили персите и така са запазили Елада от робство, от друга страна, пред своите съвременници, за които Атина се е превърнала във всяко едно отношение в пример. Що се отнася до Обама, той представя гражданския дълг пред демокрацията и като обща грижа да се спазва заветът, оставен от бащите на американската нация, и като необходимост гражданите да участват в политиката не само като гласуват за една или друга партия по време на избори, ами като следват във възможно най-голяма част от своите действия ценностите, за които са гласували. Така може да се заключи, че и двамата оратори схващат демокрацията и като обществена традиция, която има своите трайни институции и, разбира се, инсигнии, и като нещо живо, ставащо, променящо се в отношение с хората, които го упражняват.

Такъв е общественият профил на демокрацията. В казаното от Перикъл и Обама се провижда обаче още един профил. Демокрацията има претенцията да бъде и световен ред. В това е и един от парадоксите на демократическия режим, упражняван от атиняните и американците. Приела в основата си ценностите на свободата и уважението към плурализма, демокрацията, изглежда, може да бъде политическият ред, който обединява повече или всички отделни държави в обща световна държава. За да се осъществи обаче тази възможност, една силна държава трябва да застане начело и да поведе останалите държави така, както вътре в демократическата общност един силен човек застава начело и повежда останалите хора. В различни времена и атинската, и американската държава са играли ролята на такъв световен хегемон. Времето обаче, в което говорят Перикъл и Обама, е по-различно. Повече или по-малко време на криза – и в Атина, отскоро водеща нелека война срещу Спарта, и в Америка, възстановяваща се от тежка икономическа рецесия, – то налага необходимостта от едно по-умерено проявление на световното самочувствие, което имат двете държави. В това отношение обаче могат да се открият и някои разлики между възгледите на Перикъл и Обама. Твърдо вярващ в атинското политическо и културно превъзходство, Перикъл схваща въздържаното поведение на атиняните върху световната сцена като военна тактика, като временно решение, целящо обезсилването на спартанците. Атина, смята Перикъл, е призвана да победи в Пелопонеската война и рано или късно да властва над целия елински свят. Докато Обама и идеологически, и реално се дистанцира от политиката на световно господство, водена през двата мандата на Джордж Буш, предшестващи неговия, разглежда прословутата борба срещу тероризма, поведена от администрацията на Буш след 11-ти септември, повече като проблем на вътрешната национална сигурност, отколкото като глобален израз на противопоставянето между демократическия светоглед и мюсюлмански фундаментализъм, и, казано по-общо, препоръчва за Америка един вид по-камерна, по-интровертна демокрация – обърната към ценностите на средната класа, към традициите и грижите на културния, техническия и икономически двигател на страната.

Насочена към средния американец, политиката, водена от Обама, не се представя като дело на технократи и специалисти, а като обществен израз на качествата, с които гражданинът се отнася, в личния си живот, към своите близки и приятели. Оттук и впечатлението, че Обама принципно не прави разлика между семейната и националната общност. За него успешната национална общност е като задружно семейство. Всички примери, които президентът дава в победната си реч, за да каже какво е и трябва да бъде американецът, идват от образите и типичните реакции на семейната етика, изповядвана от средната класа. Обама започва речта си с обяснение в любов към своята съпруга и поучаване на дъщерите си и я завършва с разказ за срещата си, в щата Охайо, по време на президентската кампания, със семейството на осемгодишно момиче, болно от левкимия. Какво изтъква Обама в разказа за тази среща? Първо, неуморната, макар и навярно обречена борба на семейството и на самото момиче с болестта, но също и със системата на здравеопазването, погълнала почти всички средства на родителите. И, второ, кроткото съпричастие на хората, присъстващи на срещата, с мъките на болното дете и неговото семейство. Именно упоритата, понякога инатлива вяра в развитието на нещата към по-добро, а също и състраданието, заключава Обама, са това, което прави американците толкова силни и могъщи, а не богатата икономика, огромната военна мощ и високо развитата техническа и духовна култура. Тези неща са според Обама външните белези на общественото благополучие, а не неговите истински основания.

Коренно различно схващане по тази тема представя речта на Перикъл. Според идеологията, следвана от атинския държавник, човек е първо гражданин на своя полис и след това отделна личност и член на род и семейство. По тази причина благополучието на държавата се цени повече от благополучието на индивида. Ако полисът благоденства, заявява Перикъл в третата си реч („История“, II.60-64), със сигурност ще благоденства и отделният гражданин, докато ако благоденства един отделен гражданин, това само по себе си не е никакво условие, че ще благоденства и полисът. Така че когато Перикъл говори за могъществото на атинската държава и преимуществата на атинския начин на живот, той изтъква причината, която прави отделния гражданин щастлив, и съответно посочва защо е твърде необходимо той да пази общественото благополучие дори и с цената на личното си удобство и живот. Това разбиране обаче остава повече в областта на идеологията. В параграф, следващ споменатата трета реч на Перикъл (II.65), Тукидид прави дълъг и горчив коментар на казаното от политика, като заявява, че в действителност атиняните послушали съвета на своя водач с половин ухо и след като той починал, страдащи поради това, че привичният им начин на живот бил вече немалко засегнат от войната, предприели, с цел да ускорят нейния край, няколко твърде рисковани начинания и в крайна сметка докарали полиса си до истинска катастрофа.

Понеже Обама обвързва успешната държавна политика с ценностите на средната класа, той обвързва и публичния политически език с езика на тази класа, оформен под равното влияние на почитта към действието, почитта към знанието и почитта към личните емоции. Словото на Обама звучи образовано, без да бъде многословно, абстрактно или твърде реторично, и едновременно с това звучи практично, без да е лишено от общи и личностни емоции. Твърде различно е словото на Перикъл, представено от Тукидид. Макар посланията на атинянина да са адресирани към всички негови съграждани и към всички елини, поради твърде сложния си, абстрактен и лишен от емоция език те със сигурност не са били разбираеми за всички, а само за една изключително образованата и изобщо елитарна прослойка. Така обаче възниква въпросът защо именно представителят на прагматичните атиняни говори по този умозрителен и софистициран начин? Не противоречи ли неговият ораторски стил на обществения характер, който самият той описва като идеал? След всичко казано, струва ми се, че между формата и съдържанието на Перикловото слово по-скоро няма противоречие. За атинянина, пък и изобщо за елините в онази епоха многословието и умозрителността са израз на сила и могъщество. Който говори дълго и сложно, разполага със свободно време, с богатство и с влияние. Дори и да не действа постоянно, такъв човек има възможността да поражда и ръководи действията на други хора. Тъкмо тази възможност се улавя и оценява високо от слушателите на тържествени слова като това на Перикъл, не толкова самото им послание. Докато съвременната публична среда, либерална както по отношение на темите, за които политиците могат да говорят, така и на мненията, които могат да защитават, но и бдяща зорко за всяка демонстрация на неравенство, веднага разпознава твърде сложното или витиевато политическо говорене като белег на неискреност или високомерие и презрение към средната класа. Нещо повече, поради нуждата от своеобразна гаранция за добра воля към редовите граждани, от политиците се очаква да говорят на сериозни теми понякога по-свободно от приетото, както и често да осмиват елита, към който се числят.

Може би и по тази причина един от обичайните словесни похвати в кампанията на Обама беше иронията към политиците и, разбира се, към президента. Така например на годишната вечеря на кореспондентите, организирана в Белия дом, Обама показа видеоклип, заснет от неговия щаб, в който политиката му бива обсъждана и оценявана от гледна точка на кучетата, симпатизиращи на Мит Ромни. За две минути всички по-важни обществени възгледи и проекти на Обама са отхвърлени след комични кучешки възражения, а накрая на филма – посредством фразата, че четири години човешки живот, колкото трае президентския мандат, за жалост се равняват на двадесет и осем кучешки – е осмян и оптимизмът на президента. Какво постига Обама с тази шега и изобщо с честата употреба на иронията? На първо място, пряко атакува устойчивото публично клише, че дейността на политиците е нещо твърде различно от редовата човешка дейност, нещо твърде специализирано. Като иронизира своите задължения, президентът не ги принизява, а по-скоро ги приближава до онова, което хората всекидневно правят, до онова, с което трябва да се преборват в дома и работата си. Но иронията изпълнява още една важна функция в политическото говорене на Обама. Тя се явява като катализатор на обществения оптимизъм, по този начин като ефективна публична противоотрова и срещу демагогията на политическите лидери, и срещу инерцията на обществената отговорност. Благодарение и на иронията, вярата на Обама, че за Америка „по-доброто предстои“, изглежда по-балансирана, по-реална, но и по-ангажираща гражданите, отколкото оптимистичната демократическа идеология на Перикъл. Лишен от самоирония, целенасочен и последователен, атинският оптимизъм се оказва в сравнение със спартанската неувереност по-добро средство за защита в моменти, в които обществото трябва да се изправи срещу по-силен от себе си враг, какъвто в началото на V в. пр. Хр. се явява Персия, и, обратно, в стимул за саморазрушение тогава, когато врагът е по-слаб, каквито в началото на Пелопонеската война са спартанците. Вярата на атиняните в преимуществата на техния начин на живот и оттам в осигуреното проспериране на тяхната държава се изражда постепенно в самодоволство и придобива, в края на Тукидидовата книга, трагически образ.

---
Словото на Перикъл (на старогръцки и английски) тук:
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0199%3Abook%3D2

Словото на Обама тук: http://www.youtube.com/watch?v=nv9NwKAjmt0&feature=g-logo-xit

Видеоклипът за политиката на Обама по отношение на кучетата тук: http://www.youtube.com/watch?v=3j3QRmc7fKw

Изображението над текста е на бронзова скулптура на Бари Фланаган (Six Foot Leaping Hare on Empire States) от 2002 г., частна колекция.


ADMIN СЪОБЩЕНИЕ:
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.



Коментари по темата
Форумът дали е като агора?

Знам, че това звучи “особено”, че вечните критици ще ме погледнат накриво. Но съм свикнал да възприемам негативното като положително. Едно след Друго следва! Питайте и моята позната и тя ще ви каже, че вярва в това!

Последните лукубрации във форума ми се счуват като музкиални фрагменти от Равел. Да не би форумците да чувстват приближаващата апокалюптична промяна? Не вервам да е това.

Мисля, значи, че форумът си върви. Показва го маркизът със словото си. То ме убеждава, че няма да секне потокът от задълбаване. Дали едни се радват, а другите – не, все пак по-първи и по-добри неща ни очакват и те ще станат. Смисълът е как да ги осмислим и те да могат да почнат да се осъзнават от повечето от нас. Спейсът си пулсира. Не е ли така и с морето?

Американската мечта се крепи на хората, които работят и умират за нея. Не говоря за героизЪма, а за обикновеното работене. (Абе, форумци, това да не е гръцкото праксис?)
Америка не е в криза, както отбелязах по-преди. Изглежда професор Богданов е пропуснал тази моя фраза. В неговия общоуниверситетски семинар разясних значението на думата “криза”: въпрос на избор. Нашенската криза е от неприемането на едно от предложенията на една комисия след войната.

А американската? Тя е със сигурни корени в избора! Т.е. кризата е в крисис-а.

Звучи ви малко en guise du discours de Monsieur le Marquis? В това е особеността на форума. Той е създаден от класически филолог и в него списват много такива.
Неизбежно е, а и не е вехто, да се взираме в миналото и да го изучаваме. Но не като минало, а като сегашно. Можем и да забравим за миналото, но началата на това, което се е обсъждало, са именно там. Как да забравим за азбуката?

Та агората. Това ни е присъщо, макар и нашата агора да не е като атинския пазар. Ние си имаме нашенска, малко свойска. Тя специално на мене много ми липсваше, докато четях или слушах за нея от близките ми. Едва като видях атинската, ми стана ясно, че скоро и нашата ще се върне. Това си е един ностос. И то взе, че стана. Нали и г-н де К. ни говори за това: уж комунисти, пък поосле късат и изпитват освобождаване. И нашият форум е в тази “криза”. В него си списваме от време на време, той е по-дълбок, споменават се трудни думи и концепции. Колегата Варзоновцев заплита сложности, маркизът с освободено слово ни разказва “морски” истории. Моята позната много харесва да се говори за значението на думите, Очудва се, че мок-ро е като моч-ур, че мраз е като мразя, сиреч “студено”. Дали някой се интересува от това?

О, да, знам го със сигурност. И в разказа на маркиза за лутането по северо-източния търнпайк ми е близък. Еми, да, господине, аз съм го изпитвал не веднъж! В това се крие хубавото, за което става дума в речите на Перикъл у Тукидид. Но това е един друг свят – да бе! Това си е истина, действителност! Само я вижте! Споко, д-р Гочев! Като в песента на Франк Синатра - The best is yet to comе! Нека да се потопим в Коледното.



Тема № - 69 Коментар № - 7139 Петър А. Димитров - 2012-12-18 11:51:29
Форумът съществува вече почти четири години. За мен, а предполагам и за други, той се е превърнал за това време и в нещо привично, в особен навик. Осъзнавам обаче, че казаното сега е двусмислено. От една страна, навик може да ни стане само онова, което разпознаваме или постепенно превръщаме в свое – онова което заобичваме и до което искаме да се докосваме постоянно. От друга страна, навикът, малка философия за изявяване на тъждествеността във всекидневието, не ни позволява да се замисляме за по-дълбоките, множествени същности на онова, което обичаме, а също и за промените, които то претърпява или може да претърпи. Кризата на навика е в този смисъл и подтик към замисляне за множествената същност на обичаното.

На какво се дължи кризата във форума? Разбира се, на нещата, които проф. Богданов е посочил в коментара си. Но и на нещо друго, чието осъзнаване може би ще намали донякъде усещането ни за криза, превръщайки го в усещане за нормалност и настояща задача. Неведнъж сме казвали, че за добро или лошо – и като че ли повече за добро – нашият форум не прилича на останалите научни форуми, лични блогове или на фейсбук. Не прилича по ред белези, но най-вече по този, че в него не цари настроението на либерално, масово охулване на нещо или някого, който в момента е значим и казва или се прави, че казва нещо важно. Е, да, имаше и такива моменти, но те бяха много кратки и настроенията, които ги пораждаха, стихнаха естествено поради реакцията на средата. Та казвали сме на какво форумът не прилича, но не казахме на какво по-реално той прилича. В моите очи форумът доста наподобява общо-университетския семинар и някои от лекциите в НБУ – където има основен говорител, който прави свързано изказване-лекция по тема, има няколко души, обикновено от същата дисциплина, които правят по-кратки коментари, но, общо-взето, без да задават въпроси на говорителя и без да го питат за основанията да твърди това, което твърди. Каква е обаче разликата с часовете? Тази, че в часовете има все пак значим елемент на оценяване и видимост на присъствието, докато във форума тези неща липсват – за сметка на по-честото запитване какви са основанията да се твърди нещо.

Та ако форумът се възприема като продължение на учебния живот в университета, според мен той върши адекватно своята работа. Знам, че форумът се чете от много студенти, обсъжда се между тях, ползва се и като учебно помагало. Немалко от познатите ми преподаватели също редовно го следят и обсъждат помежду си. Ние обаче не искаме той да бъде това – пасивна среда, а да бъде форум, в който се разговаря и по-важното – поражда се жив модел за университетско знание. Искаме същото да се случва и в аудиториите на НБУ и е редно то да се случва по-често от сега. И смятаме, че във форума това случване, поради виртуалното общуване, е някак по-възможно и улеснено. Питал съм се неведнъж какви са причините нещата обаче да не стават тъй, както сме ги планирали да станат. Отговорих си, че за да се получава по-често разговор и в университетските зали, и тук във форума, може би трябва да се получава най-напред осъзнавано нарушаване на ролите, които говорещите и слушащите изпълняват; на дисциплините, в които участват; на позициите, които заемат в една или друга институция или научна колегия. И в този ред на мисли смятам, че въпреки голямата съпротива на някои университетски колеги, трябва да се продължава упорито натам програмите и особено научните профили на преподавателите и студентите да се разграждат и либерализират. Да се разграждат обаче позитивно – чрез още нови форуми, чрез нови образователни и административни звена с по-голямо участие на студенти, чрез напълно свободен достъп на всички студенти до брой курсове от всички програми, чрез повече междудепартаментни програми и проекти. Мисля си, че именно разграждането на ролите и научните звена е голямото условие за свободното идентифициране на повече говорители с обсъжданите теми – въпроса, който проф. Богданов повдига в последния си коментар.

Та струва ми се, че за да постигнем в нашия университет и форум така желаното и ценено либерално образование и общуване, трябва да осъзнаваме, че научните дисциплини са и живи, подвижни човешки практики и набори от знания, до които имат достъп всички, владеещи езика; че студентите ни не бива да бъдат подтиквани към конформизъм по отношение на идеологиите и авторитетите на знанието, а, напротив, следва да се обаждат будно, да недоволстват, когато не им се говори ясно, свързано и интересно, да критикуват и дори да заменят своите преподаватели; че преди всичко сме български университет и работим предимно в българската обществена среда, която би трябвало да бъде и основният ни обществен приоритет като преподаватели и пишещи, независимо точно какво в точно каква дисциплина преподаваме или пишем. При наличието на тези условия, ние ще можем по-добре да се преживяваме като образователна и научна общност и следователно ще можем да разглеждаме добре и обществено значими теми – като демокрацията.

Разграждането на дисциплинарните и институционални граници обаче би следвало да става посредством по-дълбоко разбиране на това, което е общо-споделено в знанието. То се намира в езика, който общо използваме, под формата на теми-понятия-предмети, от които всички, независимо дали учени или обикновени хора, сме засегнати и които всички обсъждаме. Една такава обединяваща тема със сигурност е демокрацията и все пак, виждате, разговорът не се получи добре – въпреки поне двадесет от коментарите са смислени и по темата. Защо не се получи? Проф. Богданов е изказал точно някои от причините. Ще добавя обаче и аз няколко, както ги разбирам. Първата е, че за да се породи разговор за демокрацията, би трябвало да има обсъждане освен на нейните характерни черти, също и на различните възгледи за нея. Тоест демокрацията трябваше не само да се постави на обсъждане, но и да се наподоби посредством плурализма на мненията, който тя изтъква като своя черта. Малко вероятно е всички четящи форума да смятат едно и също по въпроса, но така или иначе, само някои се обадиха. Може би обаче това се дължи на външна на форума причина – според мен, на все още фактическата незасегнатост или слаба засегнатост на редовия български живот и език от проблема какво изобщо е демокрация и в частност – какво е и трябва да бъде българската демокрация. Ако се заслушате как обикновено се говори около вас за демокрацията, ще забележите, че повечето изказвания са или твърде общи и теглещи към идентифициране на управлението на общия живот с институционалния контрол на държавата, или твърде дистанцирани и студени, или много ясно определящи обществения ни режим като едностранно добро или зло по отношение на близкото ни тоталитарно минало. Демокрацията все още се схваща от малцина като нещо живо и като нещо различно от държавния строй. И още по-малко са тези, които осъзнават, че няма една, а има повече демокрации и че е редно да бъде тъкмо така, щом и народът, и отделният човек са винаги нещо множествено и неидентично на себе си.

И аз имам немалка вина за нестаналия разговор. Тя е и в това, че аз самият не нарушавах достатъчно ролята си на класически филолог, но още повече в това, че и в моя текст демокрацията всъщност не се усеща като нещо живо, което ни засяга. Действително написах текста по-реторично, отколкото трябваше. Бях повлиян от образцовия стил на Тукидид – стил, несъответен на обществената ни среда, – но по-важното е, че изпитвах колебание да кажа по същество, че се съмнявам, дето, първо, формата на демокрацията, която имаме в България, е най-добрият обществен режим за българите такива, каквито те са или вярват, че са; и, второ, че европейският съюз, икономически и политически легитиматор на този режим, е в състояние реално да управлява себе си съобразно ценностите, които защитава. Та ако трябва да напиша текста си отново или да го преработя, бих тръгнал по тези няколко линии, че най-напред демокрация и държава не са идентични неща и че демокрацията е и личен етос, и после, че може би най-ценното качество на демокрацията като обществен режим на управление е това, че позволява формата на държавната власт да се съобрази с естествените и културни белези на народа, който бива управляван.

Това са моите размишления по темите, повдигнати в коментара на проф. Богданов. Ще мисля и занапред какво може да се направи за форума. Решил съм за себе си да продължа да участвам с добра воля, за да не загубя това, което харесвам и много ценя. Завършвам със сърдечната си благодарност към проф. Богданов!
Тема № - 69 Коментар № - 7138 Георги Гочев - 2012-12-16 16:39:09
Да, много честно и предизвикващо слово,професор Богданов. Вярно е за форума-смесва и преиначава идентичностите, прокламирани текстуално Но за демокрацията! Това е най-трудното. Дали демокрацията е равностойна на свободата!
Това, което се представя за гласа на демокрацията в текста на Георги рамкира свободата с иделогичното прочитане на нещата. За това предупредих , но явно някак другояче, с други препратки. Пролича различното. Но защо се бята от това очевидно основателното различие? Тук е проблемната граница на форума
Тема № - 69 Коментар № - 7137 Дмитрий Варзоновцев - 2012-12-16 16:31:32
Към какво дърпа този коментар? Към ново обсъждане на характера на този форум. Този характер се върти около следната наистина уникална постановка, че всички текстове са нещо човешко, поради което те като цяло са и естествено праксисно неидентични на себе си. Както впрочем е устроено и самото човешко същество. Оттук и последствието, че по-пряко казаното в един текст е, от една страна, допълнено и усложнено от неосъзнавано, а от друга страна, аргументирано от определени безспорни истини, които не се обсъждат в текста.

Оттук и другото последствие, че за разбирането на текста това, което е по-пряко казано в него, може и трябва да се изложи, но че към него трябва да се добави и отношението му към аурата на неосъзнаваното и т.нар. безспорни истини, които не се обсъждат в текста. Защото, ако казаното е съдържанието на текста, отношението му към другото произвежда неговото значение. Това значение не е нещо крайно, защото то винаги се доработва и преработва в смисъл за някакъв разбиращ текста. Този разбиращ е устроен също праксисно неидентично, както са устроени и авторът на текста, и самият текст. Затова и този разбиращ трябва да схване и страната на своето собствено несъзнавано, както и безспорните истини, които обуславят неговото разбиране.

Тази сложна постановка е достатъчно обяснение защо запъва нашият форум, въпреки че тя може да се изкаже и относително по-просто, като се каже, че в този форум ние разглеждаме книги, теми и конкретни текстове не като нещо идентично на себе си, т.е. като обективно и статично дадени. Разглеждаме ги като подвижна динамична праксисна материя, устроена по принципа, по който е устроена и нашата собствена личност. Оттук и голямото основание за самочувствието на този, който разбира, коментира и пише един текст.

Как е при другото разглеждане на текстове, което се основава на принципа, че текстът е идентичен на себе си и обективно даден? Първо, това се отнася и за неговия автор, също идентично на себе си именито човешко същество. Именитостта е именно в тази идентичност и на едното, и на другото, а и на двете помежду им. Затова и когато един текст не е идентичен на себе си, според тази постановка това доказва, че текстът е дело на неименит автор и е неименит текст.

Що се отнася до коментиращия и значи до разбиращия един текст, той е по презумция неименит. Именно затова коментиращият влиза в допир с именития текст, за да изпита именитостта му и така да компенсира за кратко своята неименитост. За кратко, защото той винаги се завръща в своята редовост. Изобщо редовото съществуване според тази романтическа по характер визия за смислено живеене е временен допир с едно или друго именито.

Е, в този форум аз се опитах да разгърна различна визия – че живеем във вселена от текстове, в която всички текстове, също и авторите им и неавторите, които ги разбират и се стремят да станат автори, са устроени праксисно неидентично. Оттук и моето твърдение, заето от съвременни философи, че човешкото живеене е по начало разбиращо и текстообразуващо. Което се отнася и за големи реални текстове като историята на Херодот, но и за малките текстове, кондензирани в теми. Ясно е, че е смислено да си дадем сметка за съдържанието, обхвата и смисъла и на едните, и на другите.

Колкото до историята на Херодот, нямаме проблем да опишем съдържанието и на цялата история, и на избрана част от нея. Трудността започва със смисъла. Херодот говори и открито за смисъла на своето обемисто съчинение. Въпросът е, че неговият и нашият смисъл съвпадат частично и повече не съвпадат. Но заедно с различаването на Херодотовия и на нашия смисъл не бива да пропускаме пунктовете, в които те съвпадат. В хода на това внимателно разчленяване-усвояване неусетно започваме да присвояваме смисъла на Херодотовата история и да си даваме сметка, че в неговата парадигма на разбиране има и осъзнати назовани от него понятия, но и неосъзнати налични в текста, които не е лесно да се нарекат.

Питайки се за тях, навлизаме и в нашата парадигма на разбиране. Именно от нея идват темите за властта, демокрацията и колективната идентичност. Оттук и моята педагогическа идея да си дадем сметка за различните значения на демокрацията тогава и днес, и реторическата идея на Георги Гочев да предложи талантливото сравнение в заглавния текст.

Защо разговорът не стана? И поради ред други причини. Случващото се винаги е многофакторно. Форумът е на възраст и е омръзнал, парадигмата на разбиране е сложна и налагаща губене на време, изискванията са високи, това, което трябва да се върши, е много. Форумите са човек да си каже, да се прояви и после да си отиде да си гледа работата. Да, но аз упорствам да изкажа по-вътрешните причини, които спряха разговора. Перикъл и Обама говорят дълго, в речите им има по-дълъг ред, който не беше представен. Съвсем ясно едната и другата демокрация са доста различни, но те са и в нещо еднакви, за да остане самото название, въпреки че то може да е станало и случайно.

И по-същественото, което не направихме. Темата за демокрацията е скрит текст с основни и други странични проявления, които могат да се изброяват. Но кои са основните? Това не е казано нито от Перикъл, нито от Обама. Значи трябва да се каже. Демокрацията, разбира се, е свобода и значи в плана на личното разбиране е и свобода на разбирането – всеки има право да избере едно или друго от корпуса от неща и примери за демокрация. Именно така се разбират непосочимите неща като демокрация, любов, свобода и справедливост. Да, но щом демокрацията е и един вид дисциплина на спазване на общоуважими правила, защо да не е и дисциплина и на излагане на основното и недопускане да става празна пъстра идея, особено във форум като нашия. Това, което казвам, не е критика към Георги.

Форумът е несравнимо по-напред от онова, което беше преди време, когато предимството му беше да остави всеки да може да си каже своето без придиряне дали то има отношение към поставената тема. Това тогава беше от полза за неговото порастване и разрастване. Сега те са налице. Заедно с тях обаче идва смутът от порасналите изисквания. Те притесняват и е като ли по-лесно да се загърбят. Нарочно редактирам този коментар-заглавен текст така, че, ако форумът прекъсне за известно време или за винаги, написаното да е съответен заключителен акорд.

Тема № - 69 Коментар № - 7136 Bogdan Bogdanov - 2012-12-15 18:03:31
Дължа на нашия Учител отговор. И ще се опитам да го направя с благодарност, макар и пак набързо и разбъркано. Всъщност, такова общо взето е и цялостното участие на необяснимо упорития маркиз в този, не се съмнявайте, заобичани от мен пишещи и четящи, целебен и съзидаващ форум. Бидейки външен, нито преподаващ или сериозно занимаващ се с хуманитарност, нито дори класически филолог в някаква струваща си степен и яснота, винаги заставам пред компютъра, за да ви пратя редове, с вътрешно смущение. Само житейската обръгналост и отвоюваната с твърдоглавие и незавидно финансово единачество моя лична гражданска свобода ми помагат да се преборя с тази спънка. Както сте видели, правил съм го, правя го, спиране явно нямам. Разболях се и аз, като милиони други, от форумничеството. Но пък се излекувах от други неща. Някой път ще ви ги поизброя.
Защо съм тъй, неотиващо ми по младежки доверчив и истински благодарен на професор Богданов ? Аз, както и по-отдалечено от интелектуалната живина на българската действителност да преминаха последните десетилетия от живота ми, винаги съм се държал в усамотено усилие, с поизтощените сетива на литературно-мерителното и журналистически-подвижното в мен, да търся доколко, как и къде у нас има, оцеляват, а и се пораждат нови хуманистични стойности. Влязъл като на шега във вашия форум, непрочел дори достатъчно от неговата голяма и плътна последователност, се опрях и закачих за нещо, което съпътства и провокира образователното и научно-измеримото в него. То е стаено в Откритостта и Универсалността на възможните интелектуални пътешествия. Сега можем заедно да се посмеем над странния начин, по който ви замерях със свои овехтели стихчета. Очевидно съм нямал друг по-обмислен начин да оправдая и омекотя присъствието си във вашата творчески търсеща общност. Не съжалявам за нищо, както, мисля, се пее в онзи прекрасен френски шансон. Впрочем, слушайки един хубав шансон, човек може да прекара всичко хубаво, минало през душата му като на бърза сърдечна лента. Ето, че пак се отплесвам, но само две изречения.
Спомних си една малка случка с вече покойния голям бургаски художник Георги Баев. Съдбата беше направила така, че неговият по-голям син и моя милост бяхме станали един вид баджанаци, омъжили се за две първи братовчедки – чудесни момичета, чувствени и твърди. Тъй ни събра и едно гостуване, на което Маестрото на морските хоризонти, дневни и нощни, беше с нас. Хапнахме, пийнахме. И цяла нощ слушахме Шарл Азнавур – любимия певец на художника. Беше удивително, високо отнесено, разбиващо. Сам аз обичам и треперя, унесен /и до днес/ в Азнавур, но тогава Георги Баев, който години по-късно, още преди да дойде 10-ти ноември 1989-та, си скъса партийната членска книжка пред Окръжния комитет на БКП, беше наистина един отлетял в друг, спасяващ го свят човек. Още тогава ми хрумваше, че това ще да е светът на непомрачимата от нищо свобода. С привкус на невехнеща от нищо тъга и вечност. Тъй нужна на минаващия през живота в творческа ярост и неудовлетвореност от общото бавене на възможното всеобщо вътрешно щастливо състояване. Тук няма да кажа и дума, понеже и нямам понятие, как точно този изключително надарен бургаски творец си е представял постигането на такъв идеал. Който се интересува от обяснение, би могъл да го търси в платната му.
Та, с което обикновено си послужва уважаемият наш професор Богданов, а и много от нас, съзнателно или не си послужват с това, Платното на интелектуалното е велико нещо.Трябва само да се учим да го вдигаме и въртим сред ветрищата и вълните на житейското. Тук се сещам да вмъкна нещо, което от много години е впечатлило моя „музикален слух” на филолог, журналист, попрочитащ и донякъде пописващ човек. Слогът и „тромавата” дългост на БогданБогдановото писане, размесване и излагане на мисъл са станали отдавна един превъзходен еталон, подхванат и от други силни български интелектуалци. Казвам го сега, просто защото дойде случай да споделя това собствено и правено отстрани наблюдение с вас. Убеден съм, че форумците отдавна са наясно с това. В такова отражение можем да прочетем и навлизането и утвърждаването на един цялостно обновен хуманитарен подход, на по-дълбока интелектуална мелодика.
Казвам го и защото съм за пореден път трогнат от внимателния /и утешително-вдъхновителен за маркизовия интелектуален реверс/ подход на професор Богданов към моите участия. И, непомръдвайки оставащ разказвач на случки, ще вмъкна още нещичко. Като бивш негов студент, вмъкнал се вече във форума, имах радостта да се срещна преди време с нашия учител. Беше вече захладняващо вечер късно лято. Хапнахме в малко созополско ресторантче по двойка кюфтенца, гарнирани с твърде целулозни домати, за които професорът ме успокои, че са по-полезни от зрелите, пийнахме по малко биричка. Поговорихме, доколкото могат да се отпуснат в говорене двама души, минали по тъй различен начин през толкова много години…На раздяла тръгнахме по южната край-заливна алея на вечната Аполония. И там, от дума на дума, на устата ми кацна някакъв спомен, как бях бил съм нарисувал в трето отделение крайцера „Аврора”, с водни бои, огромен, черен, с миниатюрни светещи илюминатори…Сякаш готов с отговор, професорът ми разказа случка от неговото детство. Вдъхновен от неведоми музи, той пък някога, в невинното детско, бил стъкмил стихчета за същата тази „Аврора”. В тях залповете на Октомврийската прогърмявали цели три пъти. След като стъкмява докрай творбата си, невръстният поет си позволява да я предостави за рецензиране на своя сериозен и вечно забързан баща, големия литератор, учен и българин, Иван Богданов. При което той заявява кратко, че Крайцерът е изстрелял само един залп…Там завършват и поетическите трептения на бъдещия голям познавач, херменевтик и придвижващ текстове, в чийто форум и моя провинциална, объркана, но непоколебимо оптимистична милост има днес щастието да се подвизава.
По обед се разходихме с маркизата край морето, минахме и по пясъка. За стотен или хиляден път тя ме попита, защо зиме водата е по-бистра. Обясних й, че по това време няма цъфтеж на водорасли и микроорганизми в нея. Започва да изстива, вглъбява се в чистотата си. Спомня си, може би и мисли как точно би могъл да се зароди и да изглежда следващият цъфтеж. Някакво такова обяснение. Тя се съгласи, защото е умна и видяла доста жена.
Надявам се и вие да се съгласите с начина, по който ви драсвам днес. И, че нашият разговор за умението да бъдем в демократичното, а то е тъй близко до човешкото ЗАЕДНО, не се отклонил много.
ПП: Доста грубо и безразсъдно е да бъда толкова откровен. Само интуицията ме кара да мисля, че професор Богданов, а и всички вие, бихте могли да приемете толкова неуправляемо и натрапващо се мое самоизливане. Без да желая да ви натъжавам, ще кажа, че съм от хората, които хранят надежда, подобна мелодика на говоренето в общности да е спасителна за всеки от нас поотделно. И да ни предпазва от страшната събитийност на един, обвързващ безпощадно бързо в мрежа и глобален „вавилонски” език, но неподредил умело и докрай стойностното и спасяващото в нея, свят. А и вътре в такъв свят, за да спасим и други, нали трябва да спасим най-вече себе си…Дано не съм объркал съвсем конците.
Тема № - 69 Коментар № - 7135 Dekarabah - 2012-12-15 17:34:08
Да, Декарабах, сви голям студ и ние с теб останахме двама във форума. Прочетох с удоволствие твоята споменна дописка. Както и друг път си правил, произвел си в нея с точни и бързи духовити фрази обемни предмети и лица. Някога си написал разказ, за това и онова и за спускащи се от север ледове, закачено прекрасно за сегашния студ, идващ от северозапад, и за руския газ и зависимост, идващи от северизток. Та и поради това ситуацията и в разказа, и в случилото се тогава, че си споделил разказа с близък, участвал в демократическото разведряване, протичат заловени и за тази ситуация от края на коментара ти.

Не е ясно дали тези връзки са реално налице и ти само ги представяш, или са се получили в текста на коментара. Текстовете са и избори, които зависят от едни или други спрени безспорни истини. Това, което си разказал, е топло и жизнено. Съобрази обаче, че то би се разрушило, ако докато си разказвал, би се питал дали вие двамата сега сте същите, каквито сте били в онова време, и дали този ти приятел, който едва ли си е сменил името и тялото, сега е същият човек. Когато сте се разминали без поздрав, ви е блокирало не друго, а това питане как бидейки същите, същевременно и не сте. То може да остава без отговор и да спира до истината на вашето просто случило се разминаване. Но питането може да преминава и в отговор.

Ето и моят отговор-истина, която съм изказвал - че човешкото същество е принципно неидентично на себе си. По тази тема-истина големи съвременни писатели са произвели едри романни опуси. Джак Керуак е написал в петдесетте години на миналия век роман, който го е прочул, основан само на въпроса и на именно такива точни бързи духовити характеризирания на предмети, лица и ситуации, за които те хваля по-горе. По-късно Керуак написва друг голям роман, закачил се за славата на предишния, но поради осъзнаване на второто и ненамиране на съответния почерк днес четен само от интелектуалци.

Свършвам тук този коментар и ще продължа в следващия, който е по характер нов заглавен текст.



Тема № - 69 Коментар № - 7134 Bogdan Bogdanov - 2012-12-15 12:53:29
Голям студ ни споходи. В такива моменти винаги ми минава през ум, колко категорично и съдбоносно се е надвесил над нас руският газ. Другата част от мислите ми започва да кръжи около въпроса, как тия северни народи и нации се оправят от памтивек със студа.
Преди повече от четвърт век бях написал половин разказ за слизането на ледовете от севера към юга. Подарих го на един приятел в нашия „Клуб на културните дейци”. Бяхме се доста напили, аз го извадих от кожената си журналистическа „командирска” чантичка, попрочетох му го, той го хареса, дадох му го. Не си го много добре спомням, защото го бях нахвърлял следобеда в редакцията. Ставаше дума за някаква любовна история по североизточното крайбрежие на Съединените щати, мъж на средна възраст шофираше по край-атлантическа магистрала ту на север, ту на юг, в колебание дали да нощува в семейния си дом или в апартамента на любовницата си, накрая започваше да осъзнава, че в това време отнякъде започват да прииждат и да задръстват магистралата ледници.
Този мой приятел, мъж с философско образование, когато дойдоха първите демократични събуждания и повдигания, донякъде оглави и поведе нещата из нашия град. Един широк, умен и почтен човек, с когото, въпреки нашата клубна близост и взаимно ценене, не успяхме да се движим рамо до рамо, или поне в една и съща среда. Всъщност, и двамата май накрая се оказа, че не само нямаме обща среда, ами и изобщо сме склонни да нямаме такава в общоприетия социален смисъл на думата. Без да си въобразявам, да описвам този човек и най-малко точно, ще кажа само, че след известни опити, къде по-успешни, къде съвсем охулени, да говори и прави в името на демократичното, той се оттегли и след време се качи като стюард, домакин и знам ли какво още, пътувайки с круизни лайнери. За да може да отхрани и образова децата си. Беше овдовял някъде по това време… Видях го миналото лято, за съжаление или не се познахме, или не бяхме готови да се срещнем във взрива на стари, прекъснати разговори. Това ще се разбере, дай бог, при следваща наша среща. Животът е космос, и смелите астронавти много-много не се вълнуват от припознаване и спомен за този, онзи и третия. В това движение скоростите и времевите циферблати и сгъвки са различни и незадължителни…Дочух само градска мълва, че моят приятел се влюбил и оженил за кубинка. В Куба е топло, може би и той да е там в момента. Дано презокеанските скитания на тази демократична нашенска душа да са донесли утеха и комфорт в неспокойната й философска конфигурация.
В Маркизовия случай тези неща все още не са стекли по такъв, да кажем, сгоден и успокоен начин. Затова се обаждам с въпрос към уважаемия г-н Гочев. Заетост или колебание Ви спира да продължим в посоката на разговора за връзката между ума, добродетелта и непрестанното усилие да разпознаваме пътя към истинското благо. Да го подреждаме в процесите на неговото пораждане и съзидаване, да го насочваме и принасяме в справедлива полезност и нужност. Това, че, прекъсвайки може би излишни лутания и наши колебания, професор Богданов ни запраща в американските наративи на праксисното осъществяване, е посока, която ме „тормози” от няколко дни. То се вижда и от това, което съм ви драснал…Да кажем простичко, личното ни няма много общо с течащото в момента покрай нас. Навярно тъй се отнася и изтънченото наше вътре-демократично устроено-усетно към глобалния либерално-демократически хаос. Все пак, това наистина е изходна точка.
Тема № - 69 Коментар № - 7133 Dekarabah - 2012-12-13 20:14:23
Благодаря ви за поправянето, проф. Богданов. Съгласен съм със забележките, които сте направил, ще помисля още по разказа за Рампсинит и ще се изкажа отново по него. Надявам се, че като се заговори за Херодот, повече колеги, и от тези, които посещават семинара, ще се включат в разговора.
Тема № - 69 Коментар № - 7132 Георги Гочев - 2012-12-09 17:52:01
Точно, подробно и вдъхновено сте представил историята за Рампсинит, Георги. Понеже и тълкуването ви е издържано в същия стил, вярваме и на него.

Вярно е, че eunomie (“доброзаконие”) така, както Херодот е нарекъл управлението на Рампсинит, е елемент на всяка демокрация. Както е вярно, че демократично настроеният Солон, който затова и оставил властта и родния си град и запътувал, за да се запазят направените от него добри закони, има и поема, озаглавена Eunomie. Само че демокрацията е и друго по-съществено – сменяне на управляващите с регулярни избори. А Рампсинит си е фараон, който или ще бъде наследен след смъртта си, или друг подобен всевластник ще узурпира тази изключителна власт.

Така че в разказа няма нищо обществено и гражданско, както казвате в своето тълкуване. Споделянето на богатството и на дъщерята е съвсем неточна реторическа идея. Неточно е и другото, което сте казал - че оцелелият брат би могъл да е самият Египет. Не би могъл, защото Египет е от женски род като всички други страни на старогръцки. Не че подобна идея не може и не бива да се поражда в контекста на едно разбиране. Проблемът е, че в контекста на Херодотовия текст идеята е друга – че толкова умен човек не може да бъде редово човешко същество. Щом като е умен, заслужава да бъде царски зет, а значи и богат, без да краде.

Съвсем вярно е, че този род съобразяване не е по нормата на разказите за нещастни управници в “История”-та и че Рампсинит има тази добродетел, която е на място в един демократически праксис. Това обаче е тълкуване на гражданина Херодот и на народната фабула за Рампсинит, която му е харесала. Ако наистина ни интересува свързването на богатото и умното, трябва да бръкнем другаде – в хазната на американските наративи, които са успели несравнимо повече в представянето на този вид праксисно щастие, съчетаващо демокрацията с ума и богатството.

В миналия си коментар казах, че е трудно човек да каже нещо, без в това, което казва, да не добавя и малко праксис. Изглежда съм прав, защото ето и в този ви коментар преразказаното е абсолютно така, но тълкуването е неточно. Да, но то става с добро придвижване, за което ви благодаря – вчитаме се в “История”-та на Херодот, която разглеждаме и на семинара.
Тема № - 69 Коментар № - 7131 Bogdan Bogdanov - 2012-12-09 11:36:21
През тези дни, подготвяйки се за семинарните занятия при проф. Богданов и проф. Димитров, прочетох отново една от историите на Херодот – тази за управлението на египетския цар Рампсинит (“История”, II.121-122). Познавам я от предишни прочити на “Историята”, но сега, поради дискусията за демокрацията във форума, я видях с други очи. Така се получи този по-дълъг коментар по темата за демократическия праксис – коментар върху Херодотовия разказ за Рампсинит.

В гл. 124 на Втора книга, т.нар. “Египетски логос”, Херодот заявява следното: “Докато цар бил Рампсинит – разказваха жреците, - в Египет имало съвършено управление и той бил твърде цветуща страна.” Със “съвършено управление” проф. Димитров, чийто превод цитирам, е предал старогръцкото pasan eunomiēn. Думата eunomiē ми направи впечатление, порових се, почетох, ето какво излезе. Първо, че Херодот я употребява още само веднъж в “Историята”, в Ι.65, когато говори за прочутите закони на Спарта, създадени от Ликург. Второ, че думата е още от архаическата епоха синоним на “справедливост” (dikē) и “мир” (eirēnē) – според старогръцката митология Темис (или, според по-популярната версия на името, Темида) е майка на Eunomiē, Dikē и Eirēnē (Хезиод, “Теогония”, 902; вж. я персонифицирана и при Пиндар, Олимп. oди, IX.16; XIII.6). И, трето, че около времето на Херодот думата се употребява вече като съвкупен термин за добрата власт и в частност за демократическата власт. Солон, един от бащите на атинската демокрация и, знаете, в “Историята” на Херодот неразбраният своевременно съветник на цар Крез, казва в една своя поема, че с неговите закони в Атина дошла и Eunomiē и редом с благополучието, което постигнала, тя “сложила край на пресищането и угасила високомерието” (pauei koron… hybrin amauroi; фр. 4.32-39). Споменавам само тези два успеха на Eunomiē, защото тъкмо пресищането, самозабравата, заслепението и високомерието са болестите, от които най-често страдат царете и тираните в “Историята” на Херодот. Следователно, щом той казва, че управлението на цар Рампсинит преминало изцяло под знака на eunomiē, трябва да се разбира, че в него изобщо липсвала прекомерността. Но не това е тезата на коментара ми. По-скоро твърдя, че, първо, в историята за Рампсинит Херодот е вложил разбирането за щастие, свойствено на неговата съвременна, предимно демократически настроена среда, и, второ, че тези имплицирани наблюдения върху ценностите на тогавашната демократическа реалност са валидни и днес за нашата.

Херодот не разказва в детайли за цялото управление на Рампсинит. Обобщава го с разказ за съревнованието между царя и неназован с лично име крадец, който грабел от хазната му. Та какво разказва Херодот? Рампсинит имал богатство повече от всеки друг цар преди и в по-късно време. Искал да го съхранява добре и затова поръчал да му се построи специална хазна от камък. Строителят обаче постъпил хитро – оставил един камък, известен единствено на него, който можел лесно да се извади от външната страна на хазната. Като наближил края на живота му, повикал двамата си сина и им разкрил положението на камъка и как да го свалят. Така те скоро започнали да грабят от царската хазна. Рампсинит забелязвал липсата на скъпоценности, но не можел да си обясни как те изчезвали, понеже печатите върху вратата към помещението стоели непокътнати. Затова поставил примки около съдовете с пари. Скоро след това, при нощния набег на хазната, в примката се хванал единият крадец. Нямало какво да стори, помолил брат си да го обезглави и да отнесе главата със себе си, за да не хванат и него. Без колебание братът изпълнил този план и отнесъл главата. На сутринта Рампсинит открил трупа и за да бъде хванат крадецът, поръчал да окачат останките на крепостната стена и поставил стражи да бдят дали някой ще започне да ги оплаква. Майката на двете момчета настояла пред оцелелия си син да върне и погребе тялото на брат си и дори го заплашила, че ако не стори това, ще извести на царя кой прониква в хазната му. Така оцелелият крадец бил принуден да върне тялото. И намислил ето тази хитрост. Натоварил мехове с вино върху магарета и тръгнал да минава покрай стражите. Като наближил, развързал някои от меховете, стражите се втурнали да събират леещата се напитка. Докато крадецът се вайкал, започнала почерпка. Малко по-късно, като се поуспокоил, крадецът подарил още два меха с вино на стражите и останал край тях, докато си пийват. Последните се напили толкова много и заспали така дълбоко, че предрешеният търговец отмъкнал трупа и за подигравка обръснал десните бузи на всички пазачи.

Накрая Рампсинит направил следното – за което, впрочем, Херодот заявява, че не му се вярва да го е направил наистина. Пратил дъщеря си в публичен дом и я накарал да приема всеки мъж, като преди това го пита кое е най-нечестивото и най-хитрото, което е извършил през живота си. Ако чуела за някое от премеждията на крадеца, трябвало да го задържи. Крадецът се явил на свой ред при дъщерята на царя. Но носел отсечена от мъртвец ръка под плаща си и когато жената понечила да го улови, след като чула от него за това как отрязал главата на брат си и как отмъкнал трупа му и опозорил стражите, хванала мъртвата ръка, а той се изплъзнал невредим. Впечатлен от всички тези хитрости, Рампсинит обявил, че ще помилва крадеца, ако той се яви при него. Онзи повярвал, явил се и получил не само милостта на царя, но и царската дъщеря за съпруга – онази, която по-рано срещнал в публичния дом.

Може би Херодот ни е предал чуто от самия него старо египетско предание, както в края на XIX в. твърди египтологът Гастон Масперо, който, впрочем, открива версии на същия разказ и в по-късни арабски приказки. Все едно, Херодот е разказал историята от своята гледна точка и от гледната точка на своята интелектуална и политическа среда. В такъв случай, какво може да се забележи, ако разказът за цар Рампсинит се сравни с други разкази за царе и тирани, разказани в “Историята”? Първо, като мнозина други царе и Рампсинит притежава горди символи на своята власт. Това са хазната, в която съхранявал своите извънмерни богатства, а в края на разказа и дъщерята – отчаяния, последен залог на схватката с крадеца. Само че за разлика от почти всички царе и тирани, които се гордеят твърде много с това, което имат (Кандаулес, Крез, Кир, Ксеркс и т.н.) и по тази причина не желаят да го споделят с останалите, над които властват, Рампсинит поделя и хазната си, и особено дъщеря си. Поделя ги с неназования египтянин, но дали зад това анонимно лице не стои всъщност страната Египет – така, както в разказа за Кандаулес и Гигес неназованата красива царица, както смята проф. Богданов, е самата страна Лидия? Твърде малко вероятно е Херодот да вярва, че Рампсинит наистина е поделял властта си с египтяните, но е съвсем вероятно да смята, че по-добрата власт е именно тази, която се споделя между повече хора или поне тази власт, която се грижи за интересите на повече хора и отличава заслужилите сред тях.

Второ, всички истории за царе и тирани, разказани от Херодот, са с нещастен завършек – без тези за египетските царе Амасис и Рампсинит. Та възниква въпросът на какво се дължи щастието, което в царуването си постигнал Рампсинит? Когато другият щастлив египтянин, Амасис, вижда в какво благополучие живее неговият приятел, тиранът на Самос Поликрат, той го съветва в писмо, за да не предизвиква завистта на боговете и съдбата, сам да пожертва нещо, което много цени. Поликрат захвърля в морето скъпия си пръстен, но той се връща при него в стомаха на рибата, която е отнесена на трапезата му. Тогава Амасис скъсва отношения със самоския тиран, казвайки си, че съдбата явно е решила да стовари на главата му огромно нещастие (“История”, III.40-43). Та дали, обръщайки се към тази история, не следва да тълкуваме образа на крадеца в историята на Рампсинит, от една страна, като образ на властника, който сам отнема нещо от благополучието си в името на това да го направи по-умерено и така да го предпази от ударите на съдбата, и, от друга страна, като образ на самата съдба, която, когато не е предизвиквана от прекомерното човешко богатство и власт, може да вземе нещо от човека, но ще запази останалото, което е постигнал, и накрая ще се настани в дома му като негов съюзник?

И трето, историята на Рампсинит е своеобразна апология на предвидливостта, хитростта и гражданската смелост. Единият от братята е уловен в примката на царя. Лошо, обаче Херодот не коментира бедата, не казва нито дума за това, че е станало непоправимо нещастие. Изглежда, в светогледа на писателя няма нищо толкова нередно и страшно в това, че хванатият в клопката ще бъде обезглавен от собствения му брат; по-важното е, че е намерен изход от трудната ситуация, че така е утвърдено правото на индивидуалния ум да решава и да продължава да се движи. Но в този епизод се утвърждава много силно и друга демократическа ценност. Интелигентността не е само за собствена изгода, тя не отменя грижата за общото благо. При злополучната си атака срещу царската хазна двамата братя постъпват като граждани, биещи се, все едно облечени в доспехите на хоплити, рамо до рамо във фалангата. Единият от тях е готов да се пожертва, за да се спаси другият, чрез него и общността. Това е ценност, която Херодот открито приписва на истински щастливия човек. Когато Солон посещава Сарди и номинира пред Крез за най-щастлив на земята атинянина Телос, той казва за него и това – паднал в битка при настъпление срещу враговете на Атина и бил почетен от своите съграждани с погребение на мястото, на което е загинал (“История”, I.30).

Та това искам да допълня към темата за демократическия праксис и щастието. В режима на демокрацията щастието е, както казах в предишния си коментар, в това да използваш личното си страдание и нещастие като градивна сила в името на обществено благополучие или превенция срещу обществено нещастие. Сега добавям, че според демократическия светоглед индивидуалното щастие е възможно при условие, че човек споделя собственото си благополучие и власт с другите в общността. В този смисъл демокрацията налага и своеобразна нужда от понижаване на себе си, от умереност, от разпръсване между повече хора на центростремителните енергии на индивида. В противен случай съсредоточаването на много житейски блясък у един човек може да се окаже гибелно и за него самия, и особено за общността, която е свързала цялата си съдба с неговия живот.

Честит празник на всички студенти, четящи форума!
Тема № - 69 Коментар № - 7130 Георги Гочев - 2012-12-08 22:21:21
1  2  3  4  5 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 121011

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 129416

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 21662

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 34174

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 136334

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 100040

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 31647

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 19512

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 183435

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 62866

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA