БИОГРАФИЯ


БИБЛИОГРАФИЯ


ОТЗИВИ


НОВИНИ

ФОРУМ
НЕДОВОЛНИЯТ ЧИТАТЕЛ

ФОРУМ
РАЗБИРАНЕ И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ


СЕМИНАР

ОБРАЗОВАНИЕ И ОБЩЕСТВО

България е по-отворена навън, отколкото вътре в себе си
Разговор на Орлин Спасов с Богдан Богданов

Мнозина твърдят, че гражданското общество не се е случило през времето на прехода след 1989 г. В употреба се въвеждат силни метафори - например, че гражданското общество е мъртво. Как бихте коментирали подобни крайни тези?

Кратките твърдения са по принцип неточни. Такова е и твърдението, че у нас няма и не може да има гражданско общество. Оттук и нуждата казаното накратко да се каже по-разгърнато. Естествено не е без значение какво се разбира под гражданско общество. Според моето по-широко разбиране то определено се случва у нас. Между многото му белези е и развилото се в последните години публично говорене. Имам предвид най-вече ставащите все повече добри говорители от трибуната на Народното събрание. Като казвам добри, имам предвид и общото построяване на словата им, но и нарастващата конкретност на това, което се твърди в тях. У нас е налице и другият по-основен белег на гражданското общество – нарастващият брой на граждански сдружения.

Някои превърнаха това в бизнес.

Да, но има сдружения, особено в провинцията, които съществуват не заради привлечените средства. Предполагам, че ако някой проучи сериозно дейността примерно на многото сдружения по темата здраве, ще установи, че повечето от тях съществуват именно обществено – свързват хора по интереси и оказват помощ не само в реален, но и в идеален план. Този тип сдружения са действителни среди на обществен живот у нас. Гражданското общество е и това – да се живее общностно в по-широк кръг, надхвърлящ малката частност на семейството, приятелството и непосредственото съседство.

То като че ли обаче няма достатъчна видимост.

Наистина няма. Журналистите не се интересуват от тази тема, привлича ги не наличието, а повече липсата и нямането. В подобни сдружения, за които говоря, се съществува топло - хората се познават, пишат си, пътуват, летуват заедно. Това живеене заедно е може би най-реалната проява на разгърналата се у нас обществена свобода след 1990 година. Сериозна задача е тя да се проучи и представи. Именно в тази насока на вътрешно отваряне на българското общество допринесе не малко дейността на Фондация „Отворено общество”. Разбира се, гражданското общество у нас е проявено повече на по-ниско равнище. По-високото, особено онова, което опира до голямата политика, остава  неразвито. Средният българин продължава да се държи равнодушно по социалистически и да не реагира по макрообществени и политически теми. Да, но броят на хората, които се оплакват и се обръщат към съд, също и срещу държавни институции, расте. Същевременно продължава да е жива обществената структура от източен тип – едрият дележ на българското общество на народ и горен обществен слой. Което в не малка степен се поддържа от реално забавеното европейско развитие на страната ни. Оттук и големият въпрос – дали у нас ще се реализират по-съвременни стандарти на обществен живот, или по модела на Турция ще развием мощно горно европеизирано съсловие отворено към света, с отлично образование и своя особена традиция, противопоставено на масата обикновени хора, които живеят по друг начин, с друга традиция и като че ли в друго време. Това е едно от основанията за ширещото се недоволство от българския политически живот, който в по-висока степен от допустимото е поприще, осигуряващо предимно и само влизане в споменатото горно съсловие. Една от големите задачи на съвременното ни политическо развитие е този едър дележ да се усложни и да се постигне, ако не друго, поне междинността на т.нар. средна класа.

Това, което казвате, е много интересно. Средната класа може да бъде обсъждана като фундамент на гражданското общество. Но има ли я изобщо у нас?

Образуването й е започнало, но като реален масив тя не е налице. Добър пример за страна с масивна средна класа със свой особен живот и култура с определени ценности, поддържани от мощна литература и кино, са САЩ. Познаваме добре тези ценности и най-основната между тях - семейството. Именно най-вече по неговото състояние се разбира, че оформянето на т.нар. средна класа у нас е започнало. Българското семейство се стабилизира, повиши се раждаемостта. В погледа се набиват малки битови промени като разхождащи се семейства или семейства, които ходят на театър. Като казвам семейства, имам предвид не само децата, майката и бащата, но и голямото семейство с техните родители и други роднини. Заражда се и българската средна култура и литература. Разбира се, в унисон с нашия комплекс за малоценност започналият да се оформя тукашен среден вкус разчита все още повече на преводна литература и чужди филми.

Споменахте за ролята на държавата. Как се развиха у нас отношенията между нея и третия сектор след 1990-та година?

Третият сектор е гражданското общество в тесния смисъл на думата. Отношенията между него и държавата са неравностойни. Силната страна е държавата, лоното на горното съсловие у нас. Произхождащо от голям свързан с една партия обществен кръг, то, разбира се, е много по-сложно и разслоено, отколкото беше в социалистическото време. По-сложна и вътрешно разслоена е и днешната държава. Но, така или иначе, държавата продължава да бъде най-масивното професионално поприще у нас, най-сигурният източник на средства. Което и поражда неравностойното положение на третия сектор. Две са неговите проявления. От една страна са слабите, които не получават нужното и престават да съществуват или се отдават на споменатото по-горе идеално битие. От друга страна е привидният трети сектор, създаден за близки на тези в лоното на държавата. Второто се супервизира от Европейския съюз, когато субсидиите идват от него, и всъщност е възможно и поради прекалено бюрократичната държавна нагласа на самия Европейски съюз.

От думите Ви следва, че гражданското общество в България се случва въпреки държавата?

Така е. Затова реалното гражданско общество  у нас е предимно провинциално, и то в по-малките градове. Големите като Варна, Пловдив и Русе имитират столицата и съответно държавата. Разбира се, това е хипотеза, която трябва да се подкрепи с факти и статистика. Някой трябва да прецени, да види, да заснеме. За съжаление като че ли няма журналисти, кинотворци и литератори, които да се интересуват от този живот. Идва ми наум положителен пример – филмът “Източни истории”, в който е показана провинцията в София с прекрасен разказ и истинна предметна среда. Истинна, но все пак интелектуално тезисна. Нашият свят е може би такъв, но не е по същество мрачен. Такъв е, когато се говори за него. Но ако погледнем самия живот, няма как да не забележим немрачността на интимно частното и на поникващата от него гражданственост.

Ако отместим поглед малко по-назад, да речем към късния социализъм, дали няма да открием и там това, което описвате? Тогава също имаше различни форми на сдружавания…

Имаше, но предписани от горе. Тогава не беше възможно някой, без инициатива от горе, да направи сдружение. Поради подозрението, че във всяко сдружаване има нещо политическо. Сега не е така.

В края на социализма възникнаха различни неформални движения като Русенския комитет и др.

Да, но бяха политически и с кратък живот.

Културни също. Например кръгът „Синтез”, който съществуваше от 1985-86-та година.

Аз участвах в него.

Затова Ви питам.

И той не беше особено дълготраен. Събирахме се да разговаряме за литература и философия, но говоренето ни беше напрегнато. Своеобразен компенсаторен знак за политика.

Мнозина казват и алтернативно?

Липсваше му немрачината и непоказността на действителното гражданско сдружаване, на естественото събиране и правене на нещо заедно в общност, надхвърляща непосредствено частното. Обществото тръгва от там. Голямото високо общество става мимикрично и затворено, ако не стъпва на едно или друго общество отдолу. Това беше и съдбата на високата социалистическа култура. Нестъпила на естествени по-малки общества, тя беше мимикрична и затворена. Държeше се като висока, но беше по същество средна. Такава е и още в мисленето на голям брой творци от онази епоха, които, закачени за сегашното горно съсловие, продължават да я поддържат. 

Вие сте един от най-реномираните и авторитетни коментатори на идеята за отвореното общество. Да поговорим за това. България отвори ли се, може ли да се говори за отваряне на обществото у нас?

Отговорът ми е уклончив. Отвореното общество е силна идея, която Фондация «Отворено общество» защити и направи обществено достояние у нас, като допринесе и за реалното отваряне на българското общество и навън, и вътре в него. Особено във второто големият проблем беше, че трябваше да се атакуват едновременно две затворености – на държавата и свързаното с нея горно съсловие и на редовите българи, затворени в своята частност, най-сигурното спасение от обществения фалш на онова време. При толкова трагедии - физически разправи, отнемане на земи, имоти и имущества, изселване, лагери и прочeе, след непоправимо изкривената идея за истина, най-голямата беда на социалистическото време беше, че редовият българин попадна в «затвора» на частния живот. Не по-различно беше и битието на нередовите българи от тогавашното горно съсловие, които обитаваха затвора на мимикричната висина. Въпреки значителните промени в последните двайсет години, тази поляризираност продължава да е налице. Затова и поникващото в тези години гражданско общество отдолу, независимо че е по-отворено и по-обхватно, е все още по-скоро апликация на частното отколкото действително обществено.

Но описаното така гражданско общество не е ли твърде ограничено?

Ограничено е. Това се усеща ясно в сегашния правов ред у нас и още по-ясно в ролята на юриста. Разбира се, има юристи, които се занимават действително със защита на права. Но по-силната по-добре печелеща страна е на юристите специалисти по регламентирано заобикаляне на закони. Социалистическото време, а и постсоциалистическото създадоха лабиринт от противоречащи си закони и наредби. Оттук и тежката задача на все още предстоящата политическа промяна - да се прочисти този законово-наредбен лабиринт, който подтиква към бездействие или корупция, към постоянно подмяна на общественото с частно. Оттук и едрата структура, която имаме пред очи – неискреният обществен, но всъщност частен държавен ред, крайно бавно разгръщащото се гражданско общество и масата от редови граждани, които се опитват да се възползват от първото, ползват, когато го има, второто, но продължават да съществуват частно като поданици. 

Ако развием логиката на това, което казвате, следва извод, че гражданското общество структурно не е идентично с формалните институции на неправителствения сектор.

Разбира се, че не е идентично и че колкото по-голяма е една недържавна институция, в толкова по-висока степен се заплита в споменатия законово-наредбен лабиринт. Казвам го с опита, който имам от дългогодишното финансово-стратегическо управление на Нов български университет.

А не бяха ли тъкмо външните донори факторът, който в силна степен диктуваше дневния ред на третия сектор в България? Големите фондации, които дойдоха тук със свои представители. „Отворено общество”, но и много други.

За другите не съм сигурен как е било. Що се отнася до Джордж Сорос, първоначално той държеше да има диалог между фондация “Отворено общество» и държавата. В момента, в който този диалог стана прекалено близък, Сорос стана недоволен. Което доведе до сменянето на изпълнителния директор Георги Прохаски, на когото “Отворено общество» дължи във висока степен цялото си административно изграждане и особено разрастването си като мрежа в столицата и провинцията.

Предполагам, че и държавата е поставила своите тежки условия?

По-скоро Сорос реши да балансира и ограничи онова, което сам поддържаше – диалога с държавата. Когато усети, че този диалог става прекален и че фондацията заприличва на държавна организация, той смени ръководството – отначало изпълнителния директор, после и управителния съвет.

Вашата собствена траектория премина през „Отворено общество”. Как се вписахте там и какви политики можехте и съответно не можехте да следвате?

Аз не можех, а и не исках да провеждам своя политика. Настроен градивно идеологически, направих опит да внеса известна корекция по голямата тема отворено общество. Корекцията беше, че няма чисти отворени и затворени общества, а че всяко общество съчетава едното и другото. Чистата отвореност и затвореност според мен са понятия фикции и етикети, които служат, когато се действа практически. Но те са всъщност неверни. Наричаме затворено обществото, което е предимно затворено. Добрият пример беше социалистическото общество. Отварянето му е дълъг процес, който води до външна, но и до значителна вътрешна промяна. Отваряне означава обаче не разграждане и влизане в друга система, а ред на участие в по-голяма система, което не разрушава по-малката. Това неразрушаване между другото означава пазене на определени белези на затвореност. Това беше моята корекция по темата отворено общество. Аз работех и мислех ...

През тази философия?

През тази философия. Естествено не нея поставяха под въпрос добре организираните нападки срещу фондацията в последните години на моето председателство на управителния съвет. Нападки, а всъщност обикновено журналистическо бърборене по етикетните теми разграждане и отродителство. „Отворено общество” не беше никакъв враг. Жестовете му бяха станали по-скоро държавни. Добрата критика би трябвало да се насочи натам.

А селекцията, предпочитанията за финансиране на определени неща, а на други не, не изкривяваше ли в някои случаи дневния ред на гражданското общество в България? Имам пред вид избора на един или друг изпълнител или институция, които да бъдат подкрепени, а самите предпочитания на донора към финансирането на определени групи. Да вземем известното предпочитание на Сорос към спонсориране на активности, свързани с ромите. На тази основа може би са възниквали определени дисбаланси.

Към това Сорос се насочи по-късно. Първоначално погледът беше към образованието, към образователните институции.

Да, но много бързо точно там тръгнаха и големите съкращения във финансирането.

След това, да. След големия проект по образованието по времето, когато председател на управителния съвет стана Стефан Попов. Този проект забуксува. Причината беше не в проекта, а по-скоро в смяната на преференциите на Сорос.

Това вероятно поражда проблеми, тъй като е форма на натиск над хората в локалните фондации да се съобразяват с бързата смяна на курса и дори понякога да я предвиждат.

Хората бързо се прегрупираха и насочваха към новото.

Но така или иначе „Отворено общество” беше тази фондация от времето на прехода, която най-солидно присъстваше у нас и в най-голяма степен определяше разбирането за това какво е фондация въобще.

Да, така е. Фондацията наистина работеше с идеи, които можеше да защити. Това беше много положително – срещата на средства, ясни идеи и критерии. Нямаше задържане, нито субективно насочване с оглед на личен, а и дори на личен обществен интерес. Давам себе си за пример. Не ползвах средства на фондацията при създаването на Нов български университет. Това, което се казваше и все още се мисли, че НБУ е израснал със средства на Сорос, е невярно. Сорос осигури и осигурява известен брой стипендии по линията на Централноевропейския университет. Но такива стипендии, и то повече, той даваше и на Софийския университет. Основното добро, което НБУ дължи на Сорос, е осъществилото се негово разбиране, че за да бъде успешна, една университетска институция трябва да се научи да се самоиздържа. В което НБУ успя и което, доколкото знам, е все още задача пред основания от Сорос Централноевропейски университет.

Наскоро в България беше доскорошния му ректор Йехуда Елкана, който работи по темата „Университетът на 21-ви век”. Една от водещите идеи на Елкана е, че съвременният университет трябва да формира граждани или, както той се изразява, млади хора, които чувстват необходимост сутрин да си купят вестник и да го прочетат, да са постоянно информирани и ангажирани, да схващат какви са проблемите на света.

Да, така е. Но в това гражданско образоване има момент, за който не съм сигурен, че говори Елкана. Гражданското поведение не се преподава и научава, както трябва, ако в един университет няма вътрешно разгърнато общество със свои малки среди, правила и ред, които се ползват от студентите. Точно към това са насочени усилията в Нов български университет – да бъде не гимназия, в която само се учи, а вътрешно разгърнато малко общество.

В България се чуват песимистични гласове – може би в иронично съзвучие с прочутата фраза на Маргарет Тачър „няма такова нещо като общество” – които настояват, че не само гражданското общество е под въпрос, но че е много трудно да се говори въобще за общество.

Обществото в единствено число действително е абстракция. За това Маргарет Тачър има право. Обществото обаче е сложна отворена система от по-малки общества. Обществото е общества. Въпросът е дали тези общества са хем вътре в едно общество, хем извън него, не в негова вреда, участват и в други общества. В този смисъл е редно да се питаме дали в Софийския университет или в НБУ има подобни по-малки общества и как реагират двата университета, когато някои от тях участват в други външни обществени структури, дали ги тормозят и потискат, или напротив ползват енергията, която се поражда от това отваряне. Това е същината на въпроса дали едно общество се държи затворено или отворено.

Много често се смята, че третият сектор се реализира само там, където има финансиране. В същото време виждаме да възникват все повече малки организации и общества, които не търсят непременно спонсориране, които дори не търсят регистрация. А просто действат, така да се каже спонтанно, за решаването на някакъв проблем.

Тъкмо това е гражданското общество, за което говорих. 

Но не възниква ли напрежение между политиката, налагана по линия на донорите и тази на все по-активните спонтанно възникващи и действащи без външна подкрепа организации?

Възможно е да се поражда такова напрежение. Голямата задача е да се проучат и представят и едрите форми, и подвидовете на сдруженията с идеална цел у нас. Разбира се, не бива да се пропускат и онези, които съществуват нелегитмно, независимо дали това е случайно или е станало с умисъл. Това описание е крайно наложително, за да може да се твърди по-сигурно дали у нас има гражданско общество и какъв е неговият облик. Не бива да се работи само с примери и частични картини. Ето, да речем, аз съм настроен оптимистично, такава ми е нагласата, веднага намирам положителни примери. Друг е настроен песимистично и моментално намира отрицателни примери.

В плана на вашия оптимизъм, способно ли е гражданското общество да оказва натиск и върху политиката - в посоката на по-добри политически практики? Защото в крайна сметка това е може би централният въпрос.

При условие, че българското общество развие сериозен висок слой, не мимикричен и затворен, а отворен към други форми на живот, които са в обмяна и помежду си, и с него.

Възможно ли е това да се случи?

Би трябвало да е възможно. Но за да се развие горен слой, трябва да се развие и среден. Едва когато те се очертаят, обществото може да се заеме по-успешно с т.нар. по-добри политически практики. Правенето им е комплексно социално действие, а не нещо техническо. То не може да се осъществи без нужната отвореност на двете съсловия едно към друго.

И все пак в това, което казвате, има доста песимизъм. Защото средната класа се произвежда и с икономически средства, трябва да има солидно производство. Като че ли няма добри изгледи в България това да се случи скоро?

Средната класа ще се оформи, когато държавата и свързания с нея едър финансов капитал се свият и се развият сдружения и фирми от по-среден ранг. Именно те най-вече ще породят средната класа. Фирми, които произвеждат и търгуват и в широкото пространство на Европейския съюз. Защото при сегашната предимно пасивна търговска дейност, този тип фирми са нетрайни, изложени на нарушения и корупция. Съответно и животът, който се развива край тях, е белязан от мимикрия. Средната класа по-скоро отсъства. Мнозинството е на бедните. Голям е и броят на хората у нас, които живеят несретно. Две са бедите на т.нар. несретност. Едната е, че несретните не знаят, че живеят несретно. Разбира се, ако някой ги пита, те се сещат и казват. Другата беда е много по-голяма – тя е, че несретните са извън обществото. Така че, когато се казва, че живеещите у нас българи в последните двайсет години са намалели с около милион и половина души, това е неточно. Намалели са много повече, ако включим вътрешно изхвърлените. Оттук и генералната политическа, обществена и икономически задача те да бъдат обществено приобщени. И то не само заради самите тях, а заради българското общество, което се нуждае от тяхната човешка енергия, за да стане съвременно общество.

Това ли е вътрешното отваряне, за което говорите?
 
Да, това е. Отвореното общество е нещо хубаво, но не бива да се разбира само като отворено навън. България е по-отворена навън, отколкото вътре в себе си. Вътре наблюдаваме маса от обществено отхвърлени, а също и от малки затворени общества, които не се интересуват от другите и останалите. Разбирането и още повече наблюдаването на това неравновесно отворено-затворено има нужда от университетски подготвени специалисти, от компетентни журналисти, които не ползват лесната реч в стила на колективния комплекс за малоценност. По начало комплексът за малоценност няма стойност и когато отделният човек се пита за себе си. Защото, за да каже по-точно какъв е, трябва да изброи. И отделните хора, и страните, и народите са повече неща.

Значи липсва самоанализ и знание?

Липсва знание. Разбира се, има прекрасни сдружения с идеална цел, които трупат експертно разгърнато знание. Такива са двата икономически центъра – единият на Георги Прохаски и вече покойния Александър Божков и другият, основан от Красен Станчев. Такъв е ръководеният от Иван Кръстев Център за либерални стратегии. Такава полезна изследователска дейност развива Институтът за близкото минало. Между другите книги, издадени от този Институт, изпъква появилата се напоследък обемиста биография на Тодор Живков, дело на журналиста Христо Христов. За миналото добре, но липсват изследователи и таланти, които да покажат сегашното българско общество, разгърнато, без опростяващата горчивина на малоценността.

Вярвате ли, че млади хора, образовани навън в реномирани университети ще се върнат в България и тук чрез тях ще стане промяната?

Едни се връщат, други отиват, след това пак се връщат. Така е. Българската среда е привлекателна. И поради други причини, но и защото в нея има съхранена традиционност, която прави общуването топло.

Смятате, че това привлича обратно хората, видели и една по-студена, по институционално опосредена среда?

Да, това привлича.



ADMIN СЪОБЩЕНИЕ: 
ВЪВ ВРЪЗКА СЪС ЗАЩИТАТА ОТ СПАМ  И СИГУРНОСТТА НА САЙТА АВТОМАТИЧНО  ЩЕ БЪДАТ ИЗТРИВАНИ КОМЕНТАРИ, КОИТО НЕ ПОСОЧВАТ РЕАЛЕН E-MAIL.



Коментари по темата
Ако някой ще може да се включи професионално тук, то ще е Дмитрий:-), който е доста парадоксален чужденец, пишещ по най-граждански начин за България! Не, че "ние" не можем да се включим, но наистина е вярно това, че България не е отворена вътре в себе си, ако въобще има “България” и въобще - “себе си”, защото едно голямо “себе си” би трябвало да се конструира от отделните “себе си”, които обаче са доста под въпрос. Мисля, че в момента положението е толкова равно, че по-скоро би имало дискусия по тема “тайни санскритски фрагменти”, отколкото тема за България. Ето – цял ден си мислех да напиша за малоценността, но в крайна сметка прочетох пак “Бедният разказ за победителя” – същински символ на литературността... и нямам никакво желание за “България”. “Да разговаряме по съзидателно добавящ и разширяващ смислите начин”, довеждащ до ефективно действие - за мен, наистина, по-скоро може да бъде литературата и това много хубаво се доказва и от факта, че точно професор Богданов е направил и опазил Нов български университет. Другите, които говорят за проблемите на страната, по принцип само си говорят, вместо да си вършат работата. Защо например в “Пир” не си говорят за собственото време и въобще в старогръцката литература – ако има нещо съвременно, защо то задължително се прокарва през т.нар. “трайна другост”? Тези две големи понятия събрах днес, докато си четях: “примерния смисъл” и “трайната другост”, които си приличат, но не са едно и също.

Ето затова се чувствам малко като в затвор, защото не стига, че нямаме примерен смисъл за коментиране в сегашната тема (аз ако искам мога да си намеря и тук), но и по принцип в България ни липсва трайна другост, която да може да ни спаси чрез “уголемяване и издигане”. Тъкмо се натрупа опит – минава някоя идеологическа чистка и ... край. Може ли например в България някой да напише с толкова топлина и трайна другост “Моята българска библиотека”, така както е написал “Моята турска библиотека” Орхан Памук? А в някоя друга държава може ли някой да напише като Радичков – за верблюд, който имал странната способност да превръща всичко в пясък, дори и книгите? :-) Може би това е “опростяващата горчивина на малоценността”? Мълчанието е разбираемо.

Доста топлота ще трябва да бъде вложена, за да бъда накарана с удоволствие да се включа в разговор за едно идентично на себе си “тук и сега”.

Честити празници!
Тема № - 20 Коментар № - 1816 Kradla - 2010-02-14 23:48:31
Мисля, че това интервю идва точно навреме сега, когато на първа страница на сайта на НБУ стои събитието “Молебен в памет на избитите от народния съд български политици и интелектуалци”, а в прегледа на печата медиите се опитват да успокояват със заглавия от рода на “Всеки десети в БАН бил агент на ДС”. Темата на професор Богданов не е за това, но докато четох пак се сетих за “Ракова болница” на Солженицин - за това, че ракът може да се лекува само с кора от бреза – означавайки в диаметър и неизлечимата болест, и неизлечимото положение на страната, но и справянето и прощаването, и въобще съвпадането на всичко в едно – в един символ – брезата. “Архипелаг ГУЛАГ” не посмях да го чета, защото и без друго всичко се е сляло в едно – руските лагери, българските лагери, еврейските лагери, латиноамериканските лагери, в които най-малко всеки десети е бил убит... Мислех си – какво ли се прави на един молебен в памет на избитите истински политици и интелектуалци, дали душите им ще дойдат в трикорабната базилика Св. София, построена на здравите основи на няколко по-стари църкви от времето на римския град Сердика и същевременно си мислех за въобразените общности на Бенедикт Андерсън и за всичко мимикрично, което няма основи като трикорабната ни базилика. Много е лошо, защото се пропада все повече и повече, сещам се например, че в още неотворения в Банята музей на София видях свалената от комунистите паметна плоча за жертвите на кървавия терористичен акт от църквата Св. Неделя - направен на Велики четвъртък. Зная, че човек не трябва да се поддава на омраза и не трябва да позволява да го завладява каквато и да било идеология - била тя и малка, и частна, и дори любима. Но започвам да си мисля, че душите на убитите няма да дойдат на молебена, защото вече са се преродили в някоя по-добра страна.

Връхлитат ме въпроси и още по-черни мисли: “Защо разговорите-диалози-интервюта са се променили толкова крайно много от Платон до сега - а ние още не можем да разбираме? Коментарът ми към НП не е никак любовен, защото ако един текст се определи като самодостатъчен и му се отнеме интерпретацията, забравяме в “Одисея” да има любов... Коментарът на Леля е много хубав, но онази Крадла, на която професор Богданов е писал тогава така, е мимикрична.” Не мога да откривам в такива положения разликата между положително въобразеното, родено от фантазията - и другото, което ражда идеологията, едностранчивостта, отделността. Границата е тънка и се преобръща.

Но темата наистина е много добра и има за какво да се пише. Веднага се зарадвах на “комплексите за малоценност”, които някак си не се срещат в старогръцката литература.

Зарадвах се и на тайната интерпретация на този “разговор”, който премина пред очите ми така:

“Кратки твърдения” - в първия отговор, “липса на видимост” - в третия, отдалечаване в чуждостта - в четвъртия, в “тесния смисъл на думата” - в петия отговор – след това: кратки отговори - след това - липса на дълготрайност дори в разговорите за философия и литература – компенсаторен знак за политика, липса на естественото събиране и правене на нещо заедно. “Уклончивост” и “ограниченост” – създаващи настроението в началото на следващите два въпроса в разговора. Работа и мислене - отбелязващи отделността. Прилича ми на моя въобразен Ксеркс това интервю. Сякаш не иска да разказва. С тези “Да, така е.” - отново в два поредни въпроса. “Да, това е.” ... “Би трябвало да е възможно.”, “Липсва знание”... “Едни се връщат, други отиват, след това пак се връщат. Така е.”

Прилича ми на онзи любим текст, който включих в любовната си история:

“В един момент многостепенното правене на голям друг свят отстъпва на истината на една реалност тук и сега, усилена с тукашно-сегашно невъзможно. Стилистическите последствия са видими. Стихотворенията се скъсяват, също и фразите, образите като пробиви на по-силен глас се обаждат в потока на нарочно негладко прозаическо изреждане без патос. Отпадат препинателните знаци. Старото размразявано с поезия мълчание, издигащо се от образа през фразата към дългото стихотворение, става низхождящо. По модела на едно стихотворение в раздела «Лирически абекти», от изречението през думата, сричката, вокала, консонанта и непроизносимата буква то стига до пълно замлъкване.”

Но наобратно – от пълното замлъкване към многостепенното правене на голям друг свят – в който общуването е топло и привлича! А професор Богданов супер много мрази топлото говорене – както написа още от началото на форума, но точно това “топло” съм го срещала често в интервютата му, както и една друга лексема – “остро” – “остро преживяна любов”, “остро и трайно чувство”, “остротата и силата на преживяното”...

Така че и това интервю е малко като “Одисея” - сблъсква, без да показва, историческите тълкувания с общочовешките значения, които са и собствени, но и правят реалното съдържание - и привличат.
Тема № - 20 Коментар № - 1811 Kradla - 2010-02-13 09:33:11
От Античността и нейната култура, литература, идея за свят организиран около общуването на хора, богове и герои, стигнахме до нашето съвремие и неговите проблеми, които обаче не се решават с вмешателството на богове, макар на някои хора това много да им се иска за да падне отговорността им като граждани, които творят своето общество. Стана скок в друга тема, но ми се струва, че новата проблематика не стои толкова далече от предишната. Леля вече го показа и направи първия мост. Сигурно останалите форумци ще открият, че има много неща за казване, дори за поставяне на въпроси, за които няма отговори, но е добре да се говори.

Например, по отношение на понятието “обществото“, аз имам един по-скоро коментар, отколкото твърдение. И в следващите редове ще разберете, защо казвам коментар и не искам да се ангажирам с някакво определение, макар това, което ще намерите изглежда досущ на едно определение.

Професор Богданов спомена в интервюто си, че социалистическото общество се държеше като едно голямо високо общество, но беше затворено, не беше стъпило на някакво друго общество отдолу; затова и високата социалистическа култура беше мимикрична и затворена. Смятам че това е едно много точно определение за българското общество отпреди 20 години и наистина това твърдение помага да се разбере откъде тръгва съвременното ни гражданско общество и какви проблеми носи от миналото.

Но вижте какво ми се случва когато споменавам 'социалистическо общество', а това ми се налага заради един от курсовете, които водя по “История на XX век“, далеч от България, тук в Колумбия. Казвам “социалистическо общество“, а всъщност имам толкова голямо желание да кажа “строй“. Защо? Със сигурност не е заради някаква носталгия. Обратното, това, което открих през последните години и особено след като посетих трагична комунистическа Куба, е че мисля за “строй“ давайки си сметка, че поне този път комунистическата идеология има право - онова там наистина си беше “строй“. И макар че беше общество, всъщност беше “строй“ и така се държеше, като строй.

Много хора подредени в редици и колони, така както се правеше на лагерите по военно обучение. А това, което ставаше, лесно може да бъде сведено до следните заповедни изрази, няма значение в какъв ред ще бъдат казани: “Напред! Назад! Две крачки в страни! Стой! Не така! Повтаряме отначало и този път внимавайте, защото...“. Картината се допълва от: пред строя има хора, тези които дават заповеди, лицата им не се виждат, има лозунги, но всички знаем кои са тези там отпред. Други са застанали в първите редици и умират от желание да бъдат те, които ще дават заповеди. Причините за това неудържимо желание са разнообразни, но става ясно, че “власт“ е нещо толкoва съблазнително, колкото винаги е било в цялата история на човечеството. Някои са застанали отзад, в последните редичкии и се опитват да се скрият някакси от тази нестествено-унизителна игра на заповеди и подчинени, но кой може да се скрие, когато е в строй създаден за да спомага за наблюдаването, следенето на масите и не толкова за поддържането на реда, бил той и обявения за най-справедливия в света? Много от хората, на които им се наложи да живеят дълги години под строй и до днес не знаят как да гледат свободно към други човешки лица. Ако никога не са го правили, как така изведнъж да успеят да го направят, няма значние дали гражданското общество предразполага или не за това?

Да се живее в “строй“, освен това означава, че се поставя за задължително всички да гледат в една посока, защото какъв строй ще е този, ако всеки гледа свободно накъдето си иска. Затова имаше граници, които бяха заключени отвътре, за да не се разсейват погледите на хората с неща отвън. Слава Богу, България вече е правова държава и поне държавата е отворена за света и светът, по своему, за нея. Но дали е така лесно за българите в България и българите извън страната да направят отворено общество, което реално да бъде отворено както към навънка, така и към вътре? Държавата може да стане отворена и стана такава за доста кратък срок от години, но що се отнася до общество, за него е нужно повече време и трябва да се свършат не малко неща за да се случи това. От една страна, без да са погледне към каква кутия на Пандора ни остави онзи строй, няма да може да се мине напред. Но от друга страна, отговорността за правеното на гражданско общество не е никога със задна дата, а само с настояща. Освен това има значение, че много българи и не само българи, вече са наясно, че гражданското съзнание не покълва на места, където житейската практика е била сведена до само заповедни форми на глаголите. Затова все повече става ясно, че някои неща трябва да останат назад в миналото завинаги, за да могат други, нови наистина да се зародят.

По отношение на гражданското общество мисля, че едно от условията за да може то да съществува, е постигането на разбиране за това какво представлява свободата като идея и като начин на живот. Свободата не е дискурс, макар да е заприличала точно на на това от доста време насам. Свободата е още по-малко някакво понятие, което идва като заемка от някакво друго място, ей там, по света. Това, че някои общества се считат за свободни, а са свободни само по своему, не значи, че са по-умни от други, които са различни. Но е вярно е, че има по-развити общества, защото не само имат натрупан опит, но и резултати в трудното поприще на правенето на гражданско общество. И все пак, никой и никое общество не е по-умно или по-глупаво от друго. Всички общества са оригинални и неповторими, защото тяхната природа е такава: да бъдат единствени по рода си в начина, по който се създават и съществуват в този свят на пълен с нерешени проблеми на толкова различни нива (лични, семейни, регионални, национални, глобални...).

Та затова свобода се търси и намира вътре във всеки един от нас, но за да може да се живее със и в свобода, е нужно тя да стане основа на обществото за да помага на хората да се превърнат в граждани, създаващи по своя собствена инициатива гражданско общество. Така идеята за свобода не се затваря само в доброто за един човек или група от няколко, а именно, защото има свобода, хората могат да съжителстват като граждани. От тук идва и възможността общото добро да се разбира и прави като съвкупност от многото малки добра, които се постигат на различни нива и от различни групи, общества вътре в обществото.

Що се отнася до отвореният поглед към света, казано по друг начин, отварянето към света, това със сигурност може да стане без да има значение къде се намира човек, вътре или вън от родината. Отвореният поглед не значи, че някой е видял и живял повече от другите, че притежава повече опит или повече блага от останалите сънародници. Отварянето на погледа става по начин подобен на този, който води до появата на любовта: случва се на едно по-високо ниво, което не съвпада с очите. Шекспир казва, че любовта влиза през ума разбиран като съзнание.
Тема № - 20 Коментар № - 1810 Анета де ла Мар - 2010-02-13 06:10:53
Абсолютно точна е тезата за отношението отворено / затворено и за липсата на изследванията на сегашното състояние.
Последното сигурно ще оспорят. Има изследвания за састояние на Българското общество. Но погледснато отвън. И пряко, и косвено - чрез методика и подход.
Поглед отвън.
И в сравнение.
Липсва ...самокритиката лице-в - лице
Не нещо особено, но НБУ се прави точно това.
На микро ниво и със скромните опити за наблюдение и интервю от студентите на моите курсове.
Плахо, хитро, просто за минавка - но профилът на града и на активния гражданин - купувач се очертава.
Трябва още малко да поработя за да дам снимката
Тема № - 20 Коментар № - 1809 Дмитрий Варзоновцев - 2010-02-13 02:36:18
Внезапна промяна на посоката на форумните ветрове. Накъде ли ще ни пренесат платната на форумния кораб/сал?
Ложето на Одисей и Пенелопа си е останало непоклатимо, както казва НП в обобщаващия си коментар от предишната тема, но ние, форумците, явно сме обречени да се носим на салове.
Крадла отговори на НП с един много любовен коментар (№105), който пък изведнъж ме запрати назад към стари коментари, които свързаха с нишки-въжета голямата тема на форума с новата тема-разговор на Орлин Спасов с професор Богданов.

Гражданското общество и любовта?

Професор Богданов към Крадла (Богдан Богданов - 2009-03-25 10:21:51 в „Диалогът „Пир” на Платон, стр. 2.)
„Това исках - да разговаряме по съзидателно добавящ и разширяващ смислите начин. Колкото и на пръв поглед да е неправомерно да се занимаваме не с проблемите на страната, в която живеем, а с подобни разговори, убеден съм, че постигаме нещо, което не става или става частично на практическото обществено поприще – влизаме в зони на общо мислене. Няма как някои от тях да не прераснат и в зони на ефективно действие.”

И един отговор (Росица Гичева - 2009-03-25 12:17:28 в „Диалогът „Пир” на Платон, стр. 2.)
„Мисля, че само на пръв поглед разговорът в този форум не се занимава с „ проблемите на страната, в която живеем”. Хлабавото оценностяване на Любовта, според мен, е основен проблем на нашето общество. Максималната положителна ценност, която се постига в обичането ни стига до там, че като се идентифицира нещо хубаво, то се пожелава единствено за лична собственост. И ако това по някакви причини не се случи, или това „хубаво” иска да се даде и на повече хора, се развихрят едни уж „любовни” страсти. … Струва ми се, че заради това разбиране на Любовта, което е най-обичайното и най-популярното в нашето общество, изобщо не можем да стигнем до състоянието да създадем едно поне малко градивно общество, поне малко полезно за всички нас, които по неволя сме заедно - заради общия си език, чрез който съществуваме като общност.”

Или халюцинирам (пак)?

„Българската среда е привлекателна. И поради други причини, но и защото в нея има съхранена традиционност, която прави общуването топло.”
Тема № - 20 Коментар № - 1806 Лелята на Сократ - 2010-02-12 01:24:07
1  2  3  4  5 
Въведи коментар
Име:
E-mail:
Коментар:
Антиспам код:

 

 
ТЕМИ ОТ ФОРУМА
 МАКСИМАЛНА СТЕПЕН НА БОЛКА
Коментари: 0 Прочитания: 116177

 545 дни на галерия "УниАрт"
Коментари: 1 Прочитания: 128211

 Как беше създадена специалност Архитектура в НБУ
Коментари: 5 Прочитания: 20244

 ДЕМОКРАЦИЯТА И НОВИТЕ „ЛЕВИ“ И „ДЕСНИ“ НЕЛИБЕРАЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
Коментари: 1 Прочитания: 32838

 Художници и тирани. Есе за Кристо
Коментари: 17 Прочитания: 134470

 ДЪЛГОТО СБОГУВАНЕ С КАКВОТО БЯХМЕ…
Коментари: 79 Прочитания: 94653

 БАВНАТА СМЪРТ НА УНИВЕРСИТЕТА
Коментари: 22 Прочитания: 29251

 Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени
Коментари: 0 Прочитания: 17893

 Икономиката на България през последните 25 години: преструктуриране и приватизация
Коментари: 21 Прочитания: 181022

 ЗАКОНЪТ, ПРЕХОДЪТ, КАКВО СЕ СЛУЧИ И КАКВО ДА СЕ ПРАВИ?
Коментари: 19 Прочитания: 60900

 

 

© Copyright - NBU & Bogdan Bogdanov - Vesselina Vassileva
Created and Powered by Studio IDA