БИБЛИОГРАФИЯ
|
|
Семинари: Платоновият "Федон" (2010-2011 г.). Том 2
2019 г.
Книгата представя 14 семинарни слова на професор Богдан Богданов, произнесени през 2010 и 2011 г. в Нов български университет, в които се разглеждат въпроси, свързани с литературата, разбирането, интерпретацията на диалога "Федон" на Платон. Текстовете успяват да представят размаха на устното слово на професор Богданов, забелязано от неговите студенти още на легендарните семинари, провеждани в Софийския университет през 70-те и 80-те години. Именно в тази част на семинара професор Богданов разкрива кое е неговото любимо място в диалозите на Платон, а и цял спектър от теми, които са важни и днес. "И тук, в края на това обяснение, стои най-знаменитото изречение в целия Платон. Целия Платон! Да, казвам, че е знаменито, и ще ви кажа защо. Всеки може да хареса всичко, но аз ви казвам защо харесвам това място и защо то се е превърнало в мое мото. И това е моето мото. Аз съм го взел именно от „Федон“. Никъде не съм го видял преди това. То е следното („Федон“, 115е): „Когато нещо не се назовава добре, грешката е не само спрямо езика. Тя влече някаква вреда и на душите.“ Оттук е това мое упорство в назоваването. Да, действително назоваването е нещо трудно, назоваването е невероятно способно да ни развали не само всеки момент, но и целия живот. " Към книжарницата
|
|
|
Семинари. Литература, текст и разбиране (2009-2010 г.). Том 1
2018 г. Книгата представя 14 семинарни слова на професор Богдан Богданов, произнесени през 2009 и 2010 г. в Нов български университет, в които се разглеждат въпроси, свързани с литературата, разбирането, интерпретацията на „Одисея“ на Омир, „Смърт и компас“ на Борхес, „Дафнис и Хлоя“ на Лонг. Текстовете успяват да представят размаха на устното слово на професор Богданов, забелязано от неговите студенти още на легендарните семинари, провеждани в Софийския университет през 70-те и 80-те години. Като една успоредна тема на литературните интерпретации и тяхната силна връзка със съвременния живот и разбирането на самия себе си, протича движението на темата за любовта. Затова в книгата могат да бъдат открити много думи за любовта: "Това, което наричаме чувства, са всъщност състояния на едро усещане без различаване. Докато аз ви предлагам начин, по който да не можем да правим разлика между мислене и чувстване така, както сме свикнали да правим всекидневно и на едро. По този начин аз ще говоря и какво е литература." - казва пофесор Богдан Богданов. Към книжарницата
|
|
|
Думи, значения, понятия и неща
2016 г.
Книгата съдържа петнадесет научни есета - „Думи, значения, понятия и неща“, „За човешката реч, нейните функции и свързвания“, „Синонимни редове и среда“, „Редово говорене, реифициране и ценност“, „Мислене-разбиране и ситуация“, „ За мисленето и логиката“, „ За речевата динамика и теорията и практиката“, „За рефлексивността и чувствата“, „Общество, държава и общност“, „Човек и общество“, „Човек, герой и властник“, „Дела и думи, или какво е текст“, „Съществуване, говорене-разговаряне и неща“, „Сравняване, ситуация и истина“, „ За темите и „говорния строй“ в тази книга“. „Точността е трудна за изказване плетеница от означавания. Също като реалния текст, който е случила се ситуация на истинност, попадаща в ситуация на също случило се разбиране, всички разбирания са ситуации на истинност, в които винаги участват повече разбиращи субекти. А всички те разбират, каквото разбират, като участват и в правенето на самите ситуации, и на конкретния свят-техен фон, а и на самите себе си.“ – пише авторът.
Към книжарницата
|
|
|
Текст, говорене и разбиране
2014 г.
Книгата съдържа шестнайсет есета за текста, говоренето и разбирането - "Удоволствието от текста" на Ролан Барт като философия", "За превода и българския превод на едно стихотворение на Кавафис", "За религиозната вяра, вярването, истината и демокрацията", "Дървото на живота", "За духовното", "За симетрията и асиметрията и нуждата от друга история", "За немоето в мен", "Научното и редовото говорене, проявите на истината и възможното по-добро слово", "Текстът като феномен на културата", "Дискурс, текст и смисъл", "За говоренето като действие", "Разговаряне, разговор, диалог", "Опозиция, човешка среда-култура и отворена система", "Свят, реалност, контекст и разбиране", "За неравността на разбирането и основните прояви на всяка реч", "За рационалното и ирационалното". Към книжарницата
|
|
|
Разказ, време и реалност в старогръцката литература
2012 г.
"Литературата не е нещо друго спрямо мисленето. Тя мисли, но, като наслагва и редува различни форми на показване-представяне. В редица случаи това е нейното предимство пред по-прякото редово, научно и философско изразяване. Оттук и моето уважение и към литературата, но и към редовото всекидневно говорене-казване. От тези две уважения следва и особената умерена реч в тази книга, която нарекох условно диатрибна. Умерено разгледах и основния предмет на разказа, като се ограничих до неговите две проявления - на сюжетен разказ и повествование. На другите му проявления не обърнах внимание поради т.нар. диатрибна реч, която ми напомняше неотстъпно, че разказът е колкото литературен, толкова и извънлитературен предмет и че всекидневното говорене не търпи прекалените различавания, а предпочита да сравнява и оприличава и да трупа синонимни названия, без да уточнява техните значения."
Към книжарницата
|
|
|
Четенето и неговата работа. От античната гръцка литература до всеки един свят (Reading and its Functioning. From ancient Greek literature to any one world)
2010 г.
Книгата на немското издателство «OEZ Berlin Verlag» включва в превод на английски изследванията на професор Богданов: „За старогръцката литература, литературата и разбирането на литературни текстове“, „Бедният разказ за победителя. Осмият немейски епиникий на Пиндар“, „Любов, семейство и власт. Разказът за любовта на Ксеркс в девета книга на Историята на Херодот“, „Мит, философия и наука, или за символичния и аналитичния начин на разбиране“, „Фройдовата психоанализа, атическата трагедия и европейската култура“, „Свети Августин и Марк Аврелий, или за разговарянето със себе си“, „Един опит върху идеята за себе си. Или реплика към текстовете на Дерида“, „Четенето и неговата работа“. Към книжарницата
|
|
|
Модели за реалност. През прочита на класиците. (Modelos de realidad. Desde la lectura de los clásicos)
2010 г.
Книгата е част от колекция ONOMA на испанското издателство AXAC и включва в превод на испански текстовете на професор Богданов: "Четенето и неговата работа", "Мит, философия и наука, или за символичния и аналитичния начин на разбиране", "Бедният разказ за победителя. Осмият немейски епиникий на Пиндар", "Любов, семейство и власт. Разказът за любовта на Ксеркс в девета книга на Историята на Херодот", "Любов и разказ. Идеологията на любовта в диалозите «Пир» и «Федър» на Платон", "Свети Августин и Марк Аврелий, или за разговарянето със себе си", "За старогръцката литература, литературата и разбирането на литературни текстове". В предговора "Богдан Богданов - един европейски интелектуалец", испанският професор, изследовател на Платон - Грегорио Лури Медрано - казва: "Когато Богданов набляга на необходимостта от «елементарно всекидневно уважение към писания текст», не го прави като антиквар или събирател. Той не се интересува от чистото натрупване на знания (polimathía), а от приемствеността на големия диалог между настоящето – с всичките си скрити проблеми – и миналото, – чиято плодовитост се обновява от нашите въпроси. Богданов търси в големите текстове на древните гърци значима перспектива за настоящето, която да ни помогне да опознаем по-добре самите себе си”. Към книгата
|
|
|
Минало и съвременност. Научни есета
2010 г.
Книгата поставя началото на поредица “Понятия, проблеми, дискусии”, в която преподаватели от Нов български университет и чуждестранни автори, свързани с университета, ще защитават конкретна съвременна платформа на знание. Книгата съдържа 22 научни есета, говорени и писани по различни поводи в последните 15 години, те са обединени от темата “Минало и съвременност”. С изключение на два текста, всички есета в книгата са възникнали след устни представяния на форуми, които след това са били написани. В писмената им версия обаче са запазени едрите белези на първоначалното устно представяне – коментирането на повече теми под егидата на една централна и реториката на убеждаването на определен адресат. В тази посока е и посланието на “Научни есета” – една обсъждана истина е съставена от повече видове истина, между които особена преднина има т. нар. ситуативна истина на убеждаването на конкретна аудитория. Защото не е без значение пред кого и за кого се твърди нещо, което се твърди именно по този начин. Към книжарницата
|
|
|
Култура, общество, литература
2007 г.
Reader с текстовете: "Един поглед към разбирането за култура в Древна Гърция", "Празникът в старогръцката култура", "Всекидневие и частен живот в епохата на атическата класика", "Ораторството, реториката и устният характер на ранната гръцка култура", "Старогръцката култура и проблемът за четенето", "За основанията да говорим за традицията в единствено число. Елинската традиция", „Илиада" на Омир и „Дела и дни" на Хезиод от гледната точка на културата", "Епохата на атическата класика", "Атическата трагедия от гледната точка на културата", "Елинистическата култура", "Човешкото тяло, индивидът и обществото", "Човек и човешка общност, или за мисленето на социалния феномен", "Фройдовата психоанализа, атическата трагедия и европейската култура, или отново за отношението на общност и индивид", "Европейският интелектуалец в профила на античното време", "Свети Августин и Марк Аврелий, или за разговарянето със себе си", "Религията в епохите на архаиката и класиката", "Орфей - героят посредник", "Атическата историография като идеология и литература", "Разноречие и идеология в "Политика" на Аристотел", "Мит, философия и наука, или за символичния и аналитичния начин на разбиране", "Епизодът "белегът на Одисей" като литература", "Хезиодовият разказ за Прометей", "Бедният разказ за победителя - осмият немейски епиникий на Пиндар", "За стратегиите на философския текст и определимостта на философията", "Платоновият „Федър", "Античният роман. Любовно-авантюрните повести на Харитон и Ахил Таций", "Литература, художествен текст и произведение - към една обща типология". Към книжарницата
|
|
|
Университетът - особен свят на свобода 2006 г.
Книгата съдържа дванадесет текста, които работят върху темата за висшето образование, университетския мениджмънт и модела на Нов български университет: “Университетът като историческа форма и традиция”, “За Нов български университет”, “Поглед към историята на университетското образование с оглед на висшето хуманитарно образование у нас”, “Университетът – минало и настояще”, “Университетът – идеология или реалност”, “Отвореното общество като проблем на личността”, “Висшето образование и дисциплината на идентифицирането”, “Класическото образование в България”, “Устойчиво развитие и стратегическо планиране. Опитът на Нов български университет”, “Визията за НБУ и значението й за учебните програми на университета”, “Не можем да бъдем просто алтернатива на образованието в България”, “Едно разбиране за култура”. Книгата е посветена на 15-годишния юбилей на Нов български университет. Към книгата
|
|
|
Отделно и заедно 2005 г.
В четири основни раздела “Дихотомии и редукции”, “Аристотел и съвременните науки за човека”, “Идентичност и култура”, “Между културата и своето аз” са представени текстове за живеенето и мисленето, за статичното и динамичното, за същността и съществуването, за човека и човешката общност, за другия, другото и толерантността, за паметта и идентичността, за културата и интернет-културата, за възможността да се съществува “отделно и заедно”, за мита, философията и науката, за Фройд, за атическата трагедия, за Свети Августин, за Марк Аврелий, за възможността човек да надхвърли “Себе си”… Книгата съдържа заключение – за възможността да мислим за себе си семиотично и продължава с “нанизани една след друга мисли и …заловени едно за друго желания…” Към книгата
|
|
|
Европа - разбирана и правена 2001 г.
Книгата се състои от две части “Понятия и фигури” и “Прочити”. Съдържа текстовете “За основанията да говорим за традицията в единствено число. Елинската традиция”, “Европейският интелектуалец в профила на античното време”, “Личност, университет и семиотичен подход. Един опит за идеите на Пърс за човешката личност”, “Четенето и неговата работа”, “На прага на мита”, както и текстовете “Хезиодовият разказ за Прометей. Мит или какво”, “Бедният разказ за победителя. Осмият немейски епиникий на Пиндар”, “Нещастието на властника. Царските новели в “Историята” на Херодот”, “Медийно послание и контекст. Прочитът на един всекидневник”, “Реалният и потенциалният чужденец”. Книгата разполага с послеслов на автора и библиографска справка. Книгата е спечелила наградата “Христо Г. Данов” за хуманитаристика. Към книгата
|
|
|
Промяната в живота и текста 1998 г.
В първата част “С лице към Европа” са текстовете “Двете благополучия”, “Комунистическата идеология и частното съществуване”, “Роли, празници и представления”, “За българската литература и пределите на езика”, “Книжен пазар и демокрация”. Втора част “В търсене на принципа” съдържа “Идеи и идеология в “Отвореното общество” на Карл Попър”, “Отвореното общество като проблем на личността”, “Висшето образование и дисциплината на идентифицирането”, “Разноречие и идеология в “Политика” на Аристотел”, “За стратегиите на философския текст и определмостта на философията. Платоновият “Федър”, “Човешкото тяло, индивидът и обществото ”. Вместо заключение книгата представя текста “Един опит за еротизиране на морала”. Книгата има библиографска справка. Към книгата
|
|
|
Мит и литература 1998 г.
Първата част - “Теоретични предпоставки”, включва теоретичните глави “Старогръцката литература до епохата на елинизма като типологичен проблем”, “Проблематика на мита”, “Проблематика на фолклора и литературата”. Втората част - “Анализи”, разглежда “Сюжетът на Омировата “Илиада” като мит”, “Омировата “Одисея” като литература”, “Дела и дни” на Хезиод между класификацията и описанието”, “Епиникият на Пиндар – борба за собствено битие на творбата”, “Жанровата система, сюжет и мит в атическата трагедия”, “Атическата историография като идеология и литература”, “Платоновият диалог – модус на Платоновото философстване”. Книгата съдържа индекс на използваната литература и приложение – статия на Албена Георгиева и Ангел Ангелов “Преобразуване на действителността”. Към книгата
|
|
|
Отвореното общество като проблем на личността 1997 г.
Един текст за идеологията на отвореното общество и отношенията между колективния субект и “аз-а”, за противоположните етикети на отвореното и затвореното общество, за идеологията и нейното преодоляване чрез проекта за действие. Разглеждат се реалии като демокрацията и гражданското общество, пречещите на съзнанието фактори за реализирането на отворено общество, историята и типологията на отвореното общество, отвореното разбиране за личност, т. нар. гъвкава идентичност. Към текста
|
|
|
Литературата на елинизма 1979 г., 1997 г., 1999 г.
В разделите “Историческа епоха и общество”, “Елинистическата култура”, “Литература и литературен живот”, “Театърът и драмата”, “Малките поетически форми”, “Епосът”, “Прозата” са разгледани политическата история, общественото устройство, икономическият живот, частните сдружения и семейството, езикът, образованието, нравите и вкусовете, философията, изобразителното изкуство, представите за литература и за художественост, книгата и библиотеките, филологията, театърът, актьорите, представлението, трагедията, мимът, средната атическа комедия, новата атическа комедия, Менандър, елегията, епилогът, химнът, поезията, сатирата, Калимах, Теокрит, Херондас, епиграмата, видовете епос, прозаическите видове, романът и др. Книгата съдържа индекс на цитираните автори. Към книгата
|
|
|
Двете благополучия 1995 г.
Текст за стереотипа на мислене и поведение в съвременното българско общество, за отвореното общество и за Европа, за особеностите на затвореното съзнание, за особеностите на холичното съзнание, за вертикалната разслоеност в българския живот и обществената динамика, за хоризонталната разслоеност, за българското съзнание и неговите два варианта – страхът от промяната и хаосът на промяната. Текст за особеностите на българския политически живот, за възможното развитие на българското общество, за моделите на ориентиране в обществото, за осъществяването на промяната, за Европа. Към текста
|
|
|
Старогръцката литература 1992 г.
Книгата разглежда старогръцката литература в теоретичен план – литература, художествен текст и произведение, старогръцката култура и проблема за четенето, разбирането за култура в древна Гърция, историческите особености и жанровото разнообразие на гръцката литература. Втората част - “Авторово самосъзнание, традиция и действителност в старогръцката проза”, представя историка и писателя Херодот, речите на Демостен, Марк Аврелий – император и философ, Писмата на Юлиан, античния роман. Заключението поставя въпроса за действителността в литературата и литературните текстове. Изданието съдържа богата библиографска справка. Към книгата
|
|
|
Орфей и древната митология на Балканите 1991, 2016
Книгата съдържа три части: “Гръцкият орфизъм и проблемите на традицията”, “Орфей – героят посредник”, “Митологията на древните траки - една реконструкция”, те преминават през литературата отнасяна към личности като Орфей и Мусей до неоплатонизма, през орфическите ритуали, дионисовите нощни тайнства, през мита за Орфей, слизането му в подземния свят, Евредика, за отнасянето на Орфей към род и родина, за музикалната му дарба, през тракийския митологичен тип... В заключението “Хомо балканикус” се поставя въпросът за общата балканска култура и нейните общи и противоречащи реалии. Книгата съдържа богата библиография по темата, както и послеслов от траколога Александър Фол. Към книгата
|
|
|
История на старогръцката култура 1989 г.
Първата част - “Теоритечните предпоставки за научната история на старогръцката култура”, разглежда старогръцката култура през вековете, културата като система и процес, митологията в историята на старогръцката култура. Втората част “Опит за история на старогръцката култура” се спира върху старогръцката култура през второто хилядолетие пр.н.е., първите векове на първото хилядолетие пр.н.е., върху “Илиада” на Омир и “Дела и дни” на Хезиод от гледна точка на културата”, епохата на Архайката и епохата на Атическата класика - религията, празника, атическата трагедия и гледната точка на културата, ораторството, реториката и устния характер на ранната гръцка култура, ранната гръцка култура и философията, всекидневието и частния живот, епохата на Елинизма, литературата и книжовния живот. Книгата съдържа анотиран показалец на античните понятия и реалии Към книгата
|
|
|
Романът - античен и съвременен 1986 г.
Книгата анализира връзките между античния и западноевропейския роман. В първата част – “Античният роман”, се разглеждат проблемите на жанра, началата на античния роман, гръцкият авантюрно-любовен роман, римският авантюрно-битов роман, романът за Александър между биографията и народната книга. Във втората част - “Поглед върху западноевропейския роман”, се разглеждат въпроси, свързани с проблемите на романния автор, безумието на Дон Кихот – гледната точка на една реалистична концепция, Стендал, романа и реалистичния почерк, романиста и есеиста Флобер, романа на Марсел Пруст и прагът на нереализма, безизходицата на осмислянето при Кафка, романа на Томас Ман, историческия роман и римската тема. Книгата разполага с показалец на авторовите и анонимните произведения. Към книгата
|
|
|
Омировият епос 1976, 1996 г.
Книгата включва разделите: “Омир в античността, средновековието и новото време” -“Сказанието за Троя”, “Древните за Омир и неговите произведения”, “Разпространението на омировата поезия според античните източници”, “Влиянието на Омир в литературата и изобразителното изкуство на античността”, “Тълкуването на Омир в античността”, “Омир в Елинското училище”, “Античните папироси с текстове от Омир”, “Омир във Византия”, “Омир на Запад в епохата на ренесанса и класицизма”, “Омир през ХVІІІ, ХІХ и ХХ век. Омировият въпрос”, “Омир и историята” – “Археологическите находки”, “Ахейското минало”, “Дорийското нахлуване и преселването на ахейците в Мала Азия”, “Троя и Троянската война”, “Историческата истина в “Одисея”, “Омировото общество”, “Поемите на Омир- исторически пример”, “Поетът, творческата техника, езикът и епическата форма” – “Народният певец - аедът”, “Характерът на ранното народно творчество”, “Формула и формален стил в епоса”, “Епическият стих”, “Езикът на Омир”, “От народния певец към личния автор”, “Поетът Омир”, “Традицията непосредствено след Омир”, “Художествената форма -епосът”, “Илиада” – “Митът за Троянската война – широката тема на Илиада”, “Темите за гнева и отмъщението на Ахил”, “Пораждането на сюжета и оригиналната омирова тема - примирението”, “Разгръщането на сюжета”, “Композицията на поемата”, “Човекът и героите в Илиада”, “Ахил”, “Терсит”, “Хектор”, “Хектор и Андромаха”, “Човекът и Богът в Илиада”, “Омировото изображение”, “Одисея” – “Разликата между двете поеми”, “Елементите на сюжета”, “Структурата на сюжета”, “Човекът в “Одисея” и човекът Одисей”, “Заключение”. Книгата съдържа Азбучник на имената и понятията, както и библиографска справка за литературата върху Омировото творчество. Към книгата
|
|
|
От Омир до Еврипид 1971, 1993 г., 2001 г.
Книгата съдържа богат предговор за особеностите на литературния анализ с оглед на урока по старогръцка литература, както и главите “Общи проблеми на старогръцката литература”, “Илиада” на Омир – начало на старогръцката литература”, “Омировата “Одисея” и героят Одисей”, “Прикованият Прометей” на Есхил и символът на бунтаря”, “Антигона” на Софокъл – естествената мярка на една велика трагедия”, “Новият трагически конфликт в Еврипидовата “Медея”, заключение и библиографска справка. Книгата е най-полезното помагало в изучаването на старогръцката литература. Към книгата
|
|
|
Публикуваните уебстраници предоставят информация, свързана с класическата литература и култура, съвременните литературни и културни изследвания, университетското образование, гражданското общество, които могат да бъдат полезни като препратка по темите на този сайт. Публикувани са и виртуални енциклопедии, връзки към електронни книги, блогове, както и няколко приятелски уебстраници с интересно съдържание. |
Официален уебсайт на Нов български университетСъдържа пълна информация за Нов български университет – учебни програми, научноизследователска дейност, събития, университетски издания, виртуално обучение, пълните текстове на докладите от общоуниверситетския семинар “Науката – разбирана и правена”, електронни книги и материали, както и подробна информация за бакалавърската програма “Класически студии”. Уебсайт: http://www.nbu.bg/
Официален уебсайт на Владислав ТодоровСъдържа информация за книги, филми, журналистически материали, интервюта биографични и библиографски данни за Владислав Тодоров. Уебсайт: http://www.vladislavtodorov.com/
Касталия – уебсайт на Иван КолевСъдържа богата информация в областта на философията, изкуствата и науката. Уебсайт: http://ivankolev.com/
Катедра “Класическа филология” на СУ “Св. Климент Охридски” Съдържа информация за учебни и научни проекти, полезни връзки и форум в областта на класическата филология.
Уебсайт: http://kkf.proclassics.org/
Магистърска програма “Антична култура и литература”Съдържа преводи и препратки към оригинални текстове на Аристофан, Плутарх, Езоп, Платон, Хезиод, Теокрит и др. Уебсайт: http://www.masters-classics.dir.bg/
Специализиран портал за литература Съдържа електрони книги, електронни списания, каталози, критика, книжарници, електронен бюлетин за литературни събития.
Уебсайт: http://www.liternet.bg/
Учебни материали по Славянска филология – блогСъдържа публикации в темите - антична и западноевропeйска литература, антропология, езикознание, сръбски език, теория на литературата, философия, фолклор, хърватски език и др. Уебсайт: http://slavici.blogspot.com/
GrosnipelikaniЕлектронно издание за белетристика, поезия, критика и хуманитаристика – български и преводни. Уебсайт: http://grosnipelikani.net/
Европейска година на междукултурния диалог Съдържа информация за националните посланици, събитията, националните проекти в програмата за междукултурен диалог на Европа.
Уебсайт: http://www.interculturaldialogue2008.eu/
|
|
|